Suomalainen unelma – kuinka paljon erilaiset ihmisryhmät voivat menestykseensä ja elintasoonsa Suomessa vaikuttaa?

  • 19 774
  • 238

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kiinnostus varallisuudesta ei ole sukupuoleen sidottu juttu.

Turvallisuus tietysti kiinnostaa valtaosaa ihmisistä. Toimeentulo liittyy siihen yhtenä osana, mutta menee aika epä-älylliseksi uhoamiseksi, jos juttu liikkuu "pätäkkää ja iso muna" -tasolla. Toivottavasti elämä ehtii opettaa vähän muutakin.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Voit testata naisesi tai puolisosi ylipäänsä siten että hankit köyhän ja paskan elämän, jos hän pysyy mukanasi, häntä ei kiinnosta varallisuutesi.
Avioero on myös tilanne, jossa tämä testataan.
 
Viimeksi muokattu:

/dev/null

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Melko haaskoja on etitty jos rahan perässä vaan kulkevat.
Meillä päin ne tienaa omat rahansa ja loukkaantuvat jos alkaa hyyssäämään.

Mitä on ”rahan perässä kulkeminen”? Kuten aiemmin mainitsin, minua ainakin kiinnostaa naiset jotka kulkevat oman rahan, puolison rahan ja yhteisen omaisuuden perässä. Varakkuus pysyy ja lisääntyy kun sitä hoidetaan.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Minusta tuo vie hieman vanhanaikaiseen perheidylli-ajatteluun tuo nainen, paremmin tienaava mies, lapsi/lapset. Nykynuorissa ilmenee enemmän sitäkin ajattelua, ettei lasta tulla hankkimaan. Väittäisin tällaisilla olevan hieman toisenlaiset arvot. Ei ole kyse idylleistä vaan yhdessä luodaan kaikkia kokemuksia. Oli se sitten laskuvarjohyppyä tai maailmanmatkailua, niin väittäisin talousasioiden olevan varsin 50-50.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Se, mitä köyhyyttä kokemattomat eivät siitä ymmärrä on se, miten se supistaa maailmankuvan ja -katsomuksen.

Elin itse koko aikuisuuteni 35 -vuotiaaksi saakka kuplassa, jossa katto oli jo saavutettu.

Ensimmäistä kertaa elämässäni olin pakotettu miettimään uutta suuntaa. Päädyin opiskelemaan it-alaa ja nyt olen pari vuotta tehnyt alan töitä. Tänä vuonna olen saanut nostettua palkkani tasolle josta en aiemmin voinut haaveillakaan. Ja lisää tullee tulevina vuosina. Nyt maksetaan menneisyyden velat ensin pois ja rakennetaan parempaa tulevaisuutta. Isoin positiivinen asia koko hommassa on se, että silmäni ovat avautuneet näkemään maailman ihan eri tavalla. Aivan kuin olisi elänyt jossain kuplassa ja nyt huomannut että eihän se koko maailma ollutkaan.

Hienoa, että asiat ovat näin järjestyneet paremmaksi. Olen itsekin noita lainattuja kohtia aina pohtinut, ja asia tuli mieleen taas sosiaaliturva liian hyvä-ketjussa, että miksi työttömät/köyhät jumiutuvat ajatusmalliin, että se ns. paskaduuni vain pikkaisen sossurahaa paremmalla palkalla koetaan mahdottomana. Tai opiskelu tai mikään muutos ylipäänsä. Miksi ei osata nähdä mitään positiivista näissä? Jos elämä nykyisillä valinnoilla, kohtalolla tai menolla on vain tukien kanssa elämistä ja kurjuutta kaikin tavoin, niin eikö kannattaisi joskus kokeilla tosissaan muutosta (oli se sitten mitä tahansa) ja kokeilla uutta työtä/alaa/tekemistä vaikka se olisikin alkuun huonolla palkalla. Tuskin asiat huonommaksikaan menee.

En ymmärrä olettamusta, että se matalapalkka-ala ja palkkaus on sama hautaan asti (no sossun puolella tulotaso ehkä) mutta yleensä kokemuksen ja osaamisen myötä saa paremman palkan. Ja ehkä löytää uusia asioita työelämän kautta mitkä tuntuvat omilta ja mukavilta. Saatika mitä uutta ei-rahallista rikkautta työ, työyhteisö ja muu liitännäinen tuo elämään (sosiaaliset kontaktit, elämänrytmi, kenties firman joku urheiluvuoro jne.). En tiedä olenko sitten yltiöpositiivinen tai naiivi ja en osaa nähdä kurjuuden arkea ja tuulimyllyjä mitä siinä on vastassa nykyisin. Mutta lainattu tarinakin on hyvä osoitus siitä, että kun vaan tulee joku sysäys päästää irti siitä vanhasta, jotain hyvääkin voi tapahtua. Ja minusta Suomessa on juuri siinä hyvä tilanne, että muutosta saa jos vain haluaa, ja sitä myöten on mahdollista löytää uusi suunta omassa elämässä.

En kai itse ole ollut köyhä, tai no lapsena oli vanhempien avioero lamassa, isän työt meni ja siitä (pakko)yrittäjäksi ja olihan se aika kituutusta pahimmat vuodet mm. asuntolainan kanssa kun maksuerä tuli vastaan kun isä naarasi rahoja ties mistä kasaan ja syötiin sukulaisten luona. Mutta aina oli kuitenkin selkeä näkemys ja viesti, että opiskele, ole ahkera ja kunnollinen, niin pystyy itse olemaan ohjaksissa oman elämän suhteen. Vaikka tuollainen aika perusjargon oppi onkin. Toisaalta muistan lapsena kun eräs kaverini oli perheestä, jossa vanhemmat kotona pitkäaikaistyöttömänä. Ja se ilmapiiri heillä oli aina sellainen negatiivinen mistään paremmasta tulevaisuudesta (rikkaat ja yrittäjät yms oli pahinta). Noh kaveristakin tuli lopulta hyvin toimeentuleva, vaikka varmasti kotona ei ehkä tässä suhteessa annettu parasta esimerkkiä. Mutta osoittaa taas sen että yksilö voi erilaisista lähtökohdista huolimatta aika hyvin vaikuttaa suuntansa.
 

Consumed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bill Kazmaier
Aika vähäinen kokemus on naisista, kun tällaista tuubaa sanoo. Ei sellaista naista olekaan jota ei kiinnostaisi miehen varallisuus. Se ero on, että hyvin oman "arvonsa" tiedostava nainen uskaltaa sanoa ja tehdä sen selväksi heti alussa.
Paskapuhetta. Tai toki siltä osin totta, että vähäinen on kokemus naisista, mutta se johtuu siitä, että satuin osumaan kultasuoneen jo opiskelijapoikasena. Eli löysin naisen, jota ei todellakaan ole missään kohtaa minun varallisuuteni kiinnostanut. On ollut pätkiä jolloin on käytännössä elättänyt minut esim juuri opiskelujeni ajan. Muutama vuosi sitten, kun oli rankkaa töissä niin yritti saada minua irtisanomaan itseni, vakuuttaen että hänen palkallaan pärjätään kyllä. On muuten ihan nainen, menen antamaan heti halin.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paskapuhetta. Tai toki siltä osin totta, että vähäinen on kokemus naisista, mutta se johtuu siitä, että satuin osumaan kultasuoneen jo opiskelijapoikasena. Eli löysin naisen, jota ei todellakaan ole missään kohtaa minun varallisuuteni kiinnostanut. On ollut pätkiä jolloin on käytännössä elättänyt minut esim juuri opiskelujeni ajan. Muutama vuosi sitten, kun oli rankkaa töissä niin yritti saada minua irtisanomaan itseni, vakuuttaen että hänen palkallaan pärjätään kyllä. On muuten ihan nainen, menen antamaan heti halin.
Hohhoijaa, kovaa tekstiä ja uhoa tuolla kokemuksella. Boldattuna siitä se olennainen.
Ei sen puoleen, itsekin sanoin muutama päivä sitten puolisolleni että sanoo itsensä irti ja etsii uuden työpaikan, kun nykyinen stressaa liikaa, ja voin hetkellisesti maksaa enemmän yhteisistä kustannuksista kunnes löytää uuden työn.
Varallisuudella tarkoitan myös työntekoa sekä osin myös opiskelua, joka yleensä johtaa parempiin tuloihin ja varallisuuteen.
 

Consumed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bill Kazmaier
Hohhoijaa, kovaa tekstiä ja uhoa tuolla kokemuksella. Boldattuna siitä se olennainen.
Ei sen puoleen, itsekin sanoin muutama päivä sitten puolisolleni että sanoo itsensä irti ja etsii uuden työpaikan, kun nykyinen stressaa liikaa, ja voin hetkellisesti maksaa enemmän yhteisistä kustannuksista kunnes löytää uuden työn.
Varallisuudella tarkoitan myös työntekoa sekä osin myös opiskelua, joka yleensä johtaa parempiin tuloihin ja varallisuuteen.
Mitä sä nyt jankutat siinä? Sinä sanot ykskantaan ettei sellaista naista ole ja minä totesin että on, koska sellainen täältäkin löytyy, eli osoitin väitteesi vääräksi. Miksi ihmeessä mulla olisi missään kohtaa ollut mitään tarvetta kartuttaa kokemusta naisista, kun löysin parhaan heti alkumetreillä? Ikäänkuin se olisi jotenkin negatiivinen asia. Mä oon ihan helvetin tyytyväinen, ettei ole tarvinnut mitään onnenonkijoita läpi kahlata missään vaiheessa, enkä sitä nyt missään nimessä ainakaan häpeile, että kumppaneita on vähänlaisesti ollut.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka "gold diggerit" ovatkin oma joukkonsa, sanoisin ihan henkilökohtaiselta kokemuspohjalta ja ystävieni kertomana, naisten keskimäärin arvostavan menestyvää miestä, verrattuna siihen kotisohvalla makoilevaan. Miljonäärit ja lähes miljonäärit ovat luonnollisesti pieni osuus nuorista aikuisista, mutta useimpien pari- kolmekymppisten naisten uskon arvostavan, mikäli mies pystyy osaltaan edesauttamaan keskiluokkaista elämää, mihin kuuluu yleisesti matkustaminen, (maksavatkin) harrastukset, laadukkaat elintarvikkeet, illanvietot mukavissa ravintoloissa jne.

Itse materian lisäksi ihan jo se, että mies on saavuttanut jotain arvostettua tai on ylipäänsä lahjakas on usein kiinnostusta herättävä tekijä. Tästäkin syystä taitavat muusikot, taiteilijat, huippu-urheilijat, innovaattorit, "ura-ohjukset" jne. hyvin usein saavat enemmän huomiota vastakkaiselta sukupuolelta.
 
Viimeksi muokattu:

theZ

Jäsen
Olen itsekin noita lainattuja kohtia aina pohtinut, ja asia tuli mieleen taas sosiaaliturva liian hyvä-ketjussa, että miksi työttömät/köyhät jumiutuvat ajatusmalliin, että se ns. paskaduuni vain pikkaisen sossurahaa paremmalla palkalla koetaan mahdottomana. Tai opiskelu tai mikään muutos ylipäänsä. Miksi ei osata nähdä mitään positiivista näissä? Jos elämä nykyisillä valinnoilla, kohtalolla tai menolla on vain tukien kanssa elämistä ja kurjuutta kaikin tavoin, niin eikö kannattaisi joskus kokeilla tosissaan muutosta (oli se sitten mitä tahansa) ja kokeilla uutta työtä/alaa/tekemistä vaikka se olisikin alkuun huonolla palkalla.
Luulen, että tässä on kysymys myös ihan tottumuksesta.

Tottumus on varmasti isossa roolissa. "Paskaduuneissakin" on kuitenkin selvät erot. Aikoinaan yliopistoon hakiessani pidin välivuoden sossumasseilla eläen ja syynä oli lievä masennusjakso ja juurikin se, että johonkin sitä vaan asetti rajansa paskaduunien osalta. Moni noista työttömistä/köyhistä on yksinkertaisesti ihmisiä, joilla voi olla lievää diagnosoimatonta masennusta tai ihan vaan laiskuutta ja se kynnys lähteä niihin paskaduuneihin on korkea. Luonnostaan sosiaaliset ja aktiiviset työnhakijat kyllä löytävät järkevän työpaikan vaikka se palkka ei päätä huimaisikaan. Olisin minäkin voinut aikoinaan tehdä vaikka jotain iltapäivälehtien keskustelupalstojen moderointia kuten pari kaveriani teki lisätienestien toivossa, mutta olin vaan varmasti osittain masennuksesta johtuen niin saamaton, että en olisi jaksanut kiertää räntäsateessa jakelemassa mainoksia/postia tai matkustaa parilla vaihdolla johonkin eri puolelle kaupunkia jotta pääsen siivoamaan vessoja. Edit. piti mainita, että en tehnyt noita moderointihommia siksi, että vapaita työpaikkoja ei silloin ollut niissä lafkoissa tarjolla.

Ei se paskaduuni vähän sossurahaa paremmalla palkalla ole varmaankaan mahdottomuus, mutta sopivan työpaikan löytäminen on vaikeaa. Osa ihmisistä on varmasti kasvatettu niin, että kaikki duunit on pakko ottaa ja pelotellaan kuinka aukko cv:ssä estää työnsaannin myöhemmin. Mutta jos siinä on työttömyyttä taustalla muutenkin niin ei siinä yksi lisävuosi enää mitään paina. Ja ei itseltänikään ole koskaan kysytty työhaastattelussa intin ja yliopiston aloittamisen välissä olevasta välivuodesta. Nyt tuntuu, että asenteet ovat vielä enemmän löystyneet ja työnantajat eivät niin ihmettele erikoisiakaan työhistorioita.

Mä vähän luulen, että suuri osa tuosta tukien kanssa elävästä ja kurjuutta valittavasta porukasta on tuon tottumuksen ja henkisen lamaantumisen (oli se sitten mt-pohjaista tai ei) myötä tilanteessa, missä voimat ja kiinnostus ei vaan riitä säännöllisten rytmien noudattamista vaativien "paskaduunien" tekemiseen ja eivät tosiaan koe saavansa mitään positiivista näistä. En tiedä tilannetta kaikilta pikkupaikkakunnilta, mutta suurista kaupungeista työtä löytää varmasti jos vaan energiat riittää niiden etsimiseen ja joskus ehkä sen tiedon etsimiseen miten töitä kannattaa etsiä. Esim. perusmyyjäksi johonkin suurempaan tai pienempään kauppaan pääsee aivan varmasti jos into riittää hakea töitä riittävän monesta kaupasta. Nämä erilaisten työpaikkailmoitusten kautta tehtävät haut sen sijaan voivat olla tyhjä arpa ja vääristää mielikuvia koska niissä voi fiksukin ihminen olla tulematta valituksi sata kertaa putkeen. Kirjoitin itsekin laudaturin äidinkielestä (eximia-aikana) ja hankin tietoa hyvän hakemuksen tekemiseksi, mutta viisikymmentä täytettyä hakemusta kesätyöpaikasta ennen inttiä jäi ilman palkintoa. Sen sijaan kun otin yhteyttä suoraan työnantajiin ohi näiden hakujen niin työpaikka löytyi nopeasti.

Välillä kuulee toistettavan, että työttömäksi voi jäädä aktiivinen työnhakijakin ja ns. tavallinen fiksu ihminenkin (eli pitkäaikaistyöttömät, elämäntapatyöttömät, heikkolahjaiset yms. poislukien). Voi jäädä työttömäksi joo, mutta kyllä ne löytää töitä halutessaan jos ovat valmiit heikompipalkkaisia töitä tekemään ja ovat aktiivisia työnhaussa. Tuo työnantajien ilmoituksiin netin kautta hakemusten kirjoittaminen voi vääristää tässäkin. Tunnen useampia fiksuja hyvän työmoraalin omaavia ihmisiä jotka eivät vaan millään löydä työtä tuota kautta. Ja tarkoitan tässä näitä perusduuneja enkä mitään ammatillista koulutusta vaativaa. Jos haluat Prisman kassalle töihin niin soittele niihin Prismoihin äläkä etsi mol.fi:stä kyseisen kauppaketjun työpaikkailmoituksia. Tämä on omalla elämänkokemuksellani opittu juttu ja voi olla että olen ihan kujalla tästä kun omat kokemukset eivät ihan lähivuosilta enää ole.

Vielä tuohon alkuperäiseen aiheeseen suoraan palatakseni tunnistan ja muistan edelleen sen tunteen, kun ei vaan jaksa. Et jaksa sitä oravanpyörää missä jo työpaikalle vaivautuminen joka aamu tuntuu liian vaivaannuttavalta puhumattakaan itse duunista. Nykyään on vielä nämä Netflixit ja muut joihin riittää tukien varassa elävienkin rahat ja jos sieltä jostain elämän varrelta on televisiota ja/tai tietokonetta jäänyt mukaan, niin se voi olla yllättävän suuri kynnys lähteä niihin paskaduuneihin. Vaihtoehtona kun voi katsoa Netflixiä ja spämmätä Jatkoaikaan. Varmasti moni kaipaa elämäänsä jotain muutakin virikettä. Se virike ei vaan ole päivittäiset 45min bussimatkat suuntaansa jotta pääsee tekemään jotain mistä ei tykkää.

Nykyään suoratoistopalveluiden ja internetin maailmassa ne päivät saa kulumaan ilman töitäkin kohtuullisilla kuluilla ja tuohon tottuvien ihmisten houkutteleminen takaisin työmaailmaan on jatkossa entistäkin suurempi haaste. Eikä ne pitkät työttömyysjaksot työllisyyttä edistä. Mielestäni kannattaisi pyrkiä siihen, että tuon porukan määrä jo alunperinkin minimoidaan. Tunnenkin ihan ihmisiä joiden elämäntyyli on ollut pitkälti tuota jo useamman vuoden. Ei heillä rahaa ole mutta mihinpä sitä tarvii kun tietokoneen kuulokkeet laittaa päähän ja räiskii menemään jossain virtuaalitodellisuudessa tai lueskelee vauva.fi:tä, Jatkoaikaa tai murha.infoa ja katsoo sarjoja, leffoja ja dokkareita Netflixistä. Pakastepizzojen hinnatkin ovat nykyään aika inhimilliset ja niistä saa hyvin kaloreita. Eivät nuo edes ainakaan mulle valita elämästään tai toimeentulostaan joten voidaanko todeta että ainakin heille sosiaaliturva on liian hyvä jos tavoite on saada heidät työelämään mukaan. Ainakaan noilla tuntemillani ihmisillä työelämään mukaan pääseminen ei jää siitä kiinni, etteikö ns. palikat riittäisi.
 

444

Jäsen
Täällä on nyt joku ihmeellinen ajatushautomo koolla, jonka mielestä on vain kahdenlaisia miehiä; kultamuna perseessä syntyneitä, 8 päivänä viikossa 30 tuntia päivässä niska limassa duunia painavia tosiuroita, ja sitten niitä paskat kaikesta nakkaavia sohvaperunoita, jotka eivät ole koskaan elämässään edes kuulleet työstä. Palstan pikkupersujen aivot kääntävät nämä muotoon ”oikeistolaiset” ja ”vasemmistolaiset”. Itse tienaan mielestäni ihan kivasti, mutta se ei näy valinnoissani ulospäin: asun keskellä maaseutua vanhassa puutalossa, ostan vaatteeni kirpputoreilta ja ylipäänsä kaiken tarvittavan käytettynä. Duunaan asiat mieluummin itse kuin ostan palveluna, joskin tietyt asiat on pakko ostaa palveluna, jos ei halua polttaa koko taloa yritettyään tehdä vähän liian vaikeita sähköasennuksia. Teen töitä tasan sen verran kuin mitä minulta odotetaan ja edellytetään ja muun ajan käytän ihan mihin tahansa muuhun. Kumppanillani ei ole tuon taivaallista käsitystä tulotasostani eikä minulla hänen. Kumpaakaan ei kiinnosta raha sen enempää kuin että omilla tuloillaan pärjää ja saa kaiken tarvitsemansa. Onni ei tule tässä suhteessa maallisesta mammonasta, eikä se ole kummankaan elämässä tullut siitä ennenkään. Kumpikin tekee töitä sen mitä vaaditaan ja elää sen mukaista elämää. Mutta ehkä me emme ole oikeita ihmisiä, kun kumpikaan ei ole toisen kanssa rahan ja omaisuuden vuoksi. Ja helvetin outojakin ollaan, kun kumpikaan ei saa kiksejään saksalaisista premium-autoista, ulkomaan matkoista ja kalliista harrastuksista.

Ja varmasti melko suurikin osa naisista valitsee mieluummin helpon elämän, jossa voi pukeutua nätisti, käydä vähän viinillä perjantai-iltaisin, keikistellä biksuissa balilaisilla hiekkarannoilla ja miettiä uusia sisustustyynyjä, jos vastapainona on raataa Alepan kassalla ja asua keravalaisessa vuokrayksiössä kolmen kissan kanssa. Eikä siinä ole mitään väärää tai edes pahaa. Mutta se onni ei tule yksinomaan luksuselämästä ja varallisuudesta, vaan siitä, miten elää ja on itsensä kanssa. Jokainen toki saa tavoitella mitä hyvänsä elintasoa omaisuudessa mitattuna, mutta jos valikoi kumppaninsa vain tällä perusteella, niin kyseessä on vain emotionaalisesti kylmä ja itselleen epärehellinen ihminen. Oli kyse sitten miehestä, naisesta tai jostain muusta.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hyvin harvassa on ne naiset, jotka vain omaisuutta tuijottaisivat, vaikka kyllä niitäkin tietysti löytyy. Mutta väitän että lähes jokainen nainen haluaa että mies on / tulee olemaan taloudellisesti vakavarainen ihminen, jos nainen haluaa tulevaisuudeltaan vakavan parisuhteen ja perheen. Näin se vain menee, ja tästä asiasta on oikeasti edes turha väitellä eipäs joopas tyyliin.

Kyllä joo, kaikkia kiinnostaa toimeentulo, vaikkei se olisikaan syy miksi yhdessä ollaan.

Mutta sitten tuolla on kaikenlaisia Maisoja, joille ei se perusinsinööri rivarinpätkänsä ja farmari-skodansa kanssa riitä, vaan etsivät miljonääriä kustantamaan elämäntyylinsä. Jos ajatus oli, että miehen kannattaisi hankkiutua miljonääriksi jotta saa mahdollisuuden naisiin, jotka ovat kiinnostuneita vain miljonääreistä, niin ehkä ei...
 

12961

Jäsen
Avioero on myös tilanne, jossa tämä testataan.

Avioehdonko kautta?

Minä en tule koskaan menemään naimisiin, vaikka lasteni äitiä testamentin kautta muistankin. Eikä tämä muutu vaikka eroaisimme.

Naiset arvostavat menestynyttä miestä ja terveellä itseluottamuksella varustettu, siisti ja asiallinen hyvin menestynyt mies saa kaikenikäisiltä naisilta varsin kivasti huomiota myös ilman, että rahalla hankitaan menestyksestä kertovia, ulkoisia signaaleja.

Nämä gold-diggerit ovat usein tissit ostaneita tai näyttävän perseen treenanneita tyrkkyjä, jotka
ovat tietysti seksuaalisesti kiinnostavia. En ymmärrä pätkääkään niitä, jotka hakevat noista parisuhdetta. Pinnalliset naiset ovat kivoja elämänkokemuksia pinnallisissa suhteissa, muttei niistä oikeaan parisuhteeseen yleensä ole. Todella harvassa ovat erityisen näyttävät ja silti itsensä kanssa sinut olevat naiset.

Totean vielä, että nykyinen puolisoni on luonnollisen näyttävä blondi, jolla on jalat maassa. Timanttinen äiti lapsilleni. Ja kestää se persekin vertailun.
 
Viimeksi muokattu:

upreo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä on kyllä pitkään aikaan Jatkoajan paras ketju. Tai liippaa niin läheltä tuota omaa työtä ja on tätä koko työuran ajan tullut mietittyä. Varmaan osa on toistoa tästä ketjusta, mutta kannetaan nyt se oma korsi kekoon.

Kuten @TosiFani totesi, on sellaisia kohtaloita kyllä nuorilla ja sellaiset lähtökohdat, ettei niistä vaan ole mahdollisuutta ponnistaa ylös. Ympäristö ei ole tuonut mitään muuta kuin pahaa elämään. Oma tahto tietenkin auttaa, mutta jos ympäristö on vuosikaudet sammuttanut sitä tahtoa, niin ei sieltä kyllä nousta. Tämä marginaalinen, joskin kasvava, joukko antaa sen muistutuksen niistä elämän realiteeteista.

Koulumaailmassa oma empiria on päätynyt siihen, että koti ja kasvuympäristö ovat ne suurimmat tekijät, kaikki muu on sitten pienempää puhaltelua siinä rinnalla. On tapauksia, joilla on aivan tolkuttomat vaikeudet oppimisessa, mutta kotoa opitulla päämäärätietoisuudella ja pitkäjänteisellä työnteolla ne vaikeudet pystyy taklaamaan ja itse ohjailemaan elämänsä suuntaa. Sitten on niitä, jotka paljon paremmilla lähtökohdilla valuvat koulupolun ulkopuolelle, kun ei jakseta edes vähää alusta tehdä oppimisen eteen. Eikä siihen kukaan kannustakaan. Huonoimmassa tapauksessa vähättelee opiskelun avulla avautuvia mahdollisuuksia. Mikään tuki oppimisessa ja elämässä ylipäätään ei toimi, jos vastaanottavalla osapuolella ei ole halua itse ponnistella ja kohentaa tilannettaan.

Menee ehkä aiheen ohi, mutta kovasti sitä olen miettinyt mitä koulumaailmassa voitaisiin tehdä tämän väliinpitämättömyyden kitkemiseksi. Miten nostaa oppimisen arvostusta? Miten motivoida tai kannatella? Heikollakin oppimismenestyksellä voi päästä tähtiin, mutta mukavasti valinnanvaraa elämälle kunnon koulupolku antaa. Jos ei muuten, niin ainakin suuntaviivat omaan tupaan ja Audiin. Tai yksiöön ja Terceliin. Kuten oppilaille joka vuosi sanon: Uskaltakaa unelmoida, tehkää töitä unelmanne eteen ja hoitakaa elämänne niin, ettei kukaan ole määräämässä mihin saat rahasi käyttää. Silloin sinulla on hyvä olla.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös