Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 975 912
  • 12 206

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Eikös uuden tieliikennelain mukaan pyöräilijä ole pyörätien jatkeella väistämisvelvollinen ellei liikennemerkein erikseen muuten osoiteta?

Itse en pyöräilijänä odota koskaan autoilijoiden antavan minulle tietä suojatiellä, enkä autoilijana tule sitä koskaan pyöräilijöille antamaan. Jotkut sitä tekevät kohteliaisuuteen vedoten mutta eikö samalla periaatteella olisi kohteliasta sitten antaa kaikkien muidenkin liikenteessä liikkuvien mennä ensin, vaikka itse olisi oikeutettu. Moisella kohteliaisuusperiaatteella nähdäkseni vain haitataan liikenteen sujuvuutta. Kun kaikki toimivat samoilla pelisäännöillä ja periaatteilla niin turhia ja yllättäviä pysähdyksiä tulee vähemmän liikenteessä.
On myös aikalailla vaarallista opettaa menemään vaikka pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Näkee jo nyt aivan liikaa pyöräilijöitä jotka polkee ajoradan ylittävälle suojatielle vilkaisemattakaan sivuilleen. Niin lapsia kuin aikuisia.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikös uuden tieliikennelain mukaan pyöräilijä ole pyörätien jatkeella väistämisvelvollinen ellei liikennemerkein erikseen muuten osoiteta?
Ei jos auto kääntyy. Tällöin edelleen auto väistää.


Tästä huolimatta kääntyvän ajoneuvon on aina väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, pyöräilijää ja mopoilijaa.

Yli puolet autoilijoista tai pyöräilijöistähän ei näitä väistämissääntöjä tunne. Autolla ajaessa harva se päivä joku pyöräilijä ajaa suojatielle eteen vaikka olisi väistämisvelvollinen. Sitten kun tööttää niin katsotaan hölmistyneenä tai heilutetaan nyrkkiä.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Liikennesääntöjen yksi tarkoitus on kertoa joka tilanteessa kuka menee ensin ettei aina tarvi arpoa kuka väistää ja ketä. Nyt kun pyöräilijä on suojatiellä niin arvotaan ja huolella. Moni pyöräilijä luulee, että suoraan ajavan auton pitäisi väistää suojatielle ajavaa pyöräilijää. Vastaavasti liian moni ”kohtelias” autoilija jää odottamaan, vaikka ei pitäisi.

Toinen samanlainen paikka on markettien parkkialueet. Lain mukaan niissä pitäisi väistää oikealta tulevaa mutta vakiintunut käytäntö on, että kokoojaväylää ajavat ovat etuajo-oikeutettuja.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Liikennesääntöjen yksi tarkoitus on kertoa joka tilanteessa kuka menee ensin ettei aina tarvi arpoa kuka väistää ja ketä. Nyt kun pyöräilijä on suojatiellä niin arvotaan ja huolella. Moni pyöräilijä luulee, että suoraan ajavan auton pitäisi väistää suojatielle ajavaa pyöräilijää. Vastaavasti liian moni ”kohtelias” autoilija jää odottamaan, vaikka ei pitäisi.
Itseäni näissä hämää aina se, että kun se pyörä on tulossa tällaisessa paikassa suojatielle ja sitten oikeaoppisesti pysähtyy väistämään autoa. Niin sittenhän hän pyörää taluttaessaan on jalankulkija, jolloin taas auton pitääkin väistää.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onhan toi laki tuolta osin täysin epäonnistunut. Siltikään sitä ei muutettu kun tieliikennelaki muuttui 2020. Tai muutettiin, mutta ilmeisesti vain sekavoitettiin asiaa lisää. Selkeintä olisi, että autoilija väistää jos tulee kolmion tai stop-merkin takaa mutta ei muuten. Tai sitten pyörä väistää aina. Tuo kääntyminen tuo ihan turhaan sekavuutta asiaan.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Eikös uuden tieliikennelain mukaan pyöräilijä ole pyörätien jatkeella väistämisvelvollinen ellei liikennemerkein erikseen muuten osoiteta?
Oheinen melko tuore artikkeli(kaan) ei varsinaisesti selvennä tilannetta. Minun pyöräilyalueellani suuri osa pyöräteistä on tuollaisia "yhdistettyjä kävely- ja pyöräteitä", jolloin siis pyöräilijän ei tarvitse nousta satulasta. Monissa niistä autoilijat tulevat kolmion takaa, mutta valitettavan kirjavaa merkitsemiskäytäntö on. Kokeneena autoilijana luotan pyöräillessäni paljon perstuntumaan, joka tulee suojatietä lähestyvän auton nopeudenmuutoksesta tai katsekontaktista kuljettajaan.

 

Outsider

Jäsen
Kokeneena autoilijana luotan pyöräillessäni paljon perstuntumaan, joka tulee suojatietä lähestyvän auton nopeudenmuutoksesta tai katsekontaktista kuljettajaan.

Liikennesäännöt voi välillä muuttua, mutta pyöräillessä tosiaan se tärkein sääntö pysyy, eli törmäyksessä autoilijan kanssa häviää aina. Vaikka itse pyöräilen suhteellisen rauhallisilla alueilla sen mitä metsän ulkopuolella ylipäätänsä pyöräilen, niin karkeasti sanottuna pari kertaa kuussa tulisi kuolema, jos luottaisi vaan siihen, että on liikennesääntöjen mukaan oikeassa.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oheinen melko tuore artikkeli(kaan) ei varsinaisesti selvennä tilannetta. Minun pyöräilyalueellani suuri osa pyöräteistä on tuollaisia "yhdistettyjä kävely- ja pyöräteitä", jolloin siis pyöräilijän ei tarvitse nousta satulasta. Monissa niistä autoilijat tulevat kolmion takaa, mutta valitettavan kirjavaa merkitsemiskäytäntö on. Kokeneena autoilijana luotan pyöräillessäni paljon perstuntumaan, joka tulee suojatietä lähestyvän auton nopeudenmuutoksesta tai katsekontaktista kuljettajaan.


Täällä Romaniassa on aika helppo muistaa nämä pyöräilysäännöt. Pyörää pitää aina taluttaa suojatiellä. Jos painat pyörän selässä suojatielle ja jäät auton alle, se on voi voi. Kyllä täällä jengi silti aika kamikazena vetää pyöriensä kanssa. Olen pariin tuollaiseen meinannut autolla osua, ja eivät ole kummemmin nyrkkiä puineet vaan luikkineet nolona karkuun.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Onhan toi laki tuolta osin täysin epäonnistunut. Siltikään sitä ei muutettu kun tieliikennelaki muuttui 2020. Tai muutettiin, mutta ilmeisesti vain sekavoitettiin asiaa lisää. Selkeintä olisi, että autoilija väistää jos tulee kolmion tai stop-merkin takaa mutta ei muuten. Tai sitten pyörä väistää aina. Tuo kääntyminen tuo ihan turhaan sekavuutta asiaan.

Mitä lisäsekavuutta kääntyminen muka tuo? Ihan samaa siinä vaaditaan kuin stop- tai kolmion takaa tullessa. Mutta olen kyllä tietoinen että siellä metallikotteron sisällä on hyvin vaikea katsoa sivuilleen kun on kivempi mennä laput silmillä ja vaan kääntyä ja ehkä satunnaisesti silloin tällöin vilkuttaa. Johan tuossa sai tänä keväänä jo ainakin yksi lapsi antaa henkensä kun raskas ajoneuvo kääntyessään lanasi mukanaan.

Toki näin paljon pyöräilevänä tiedän että turha sinne pyörällä on eteen mennä jos et ole nähnyt autoilijan kasvoja ennen risteystä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä lisäsekavuutta kääntyminen muka tuo? Ihan samaa siinä vaaditaan kuin stop- tai kolmion takaa tullessa. Mutta olen kyllä tietoinen että siellä metallikotteron sisällä on hyvin vaikea katsoa sivuilleen kun on kivempi mennä laput silmillä ja vaan kääntyä ja ehkä satunnaisesti silloin tällöin vilkuttaa. Johan tuossa sai tänä keväänä jo ainakin yksi lapsi antaa henkensä kun raskas ajoneuvo kääntyessään lanasi mukanaan.

Toki näin paljon pyöräilevänä tiedän että turha sinne pyörällä on eteen mennä jos et ole nähnyt autoilijan kasvoja ennen risteystä.
Varmaan sii jotain sekavaa on kun pyörilijät tai autoilijat eivät noita väistämissääntöjä järjestäen osaa.
 

A Siente

Jäsen
Jättäkää ihan oikeasti se turvaväli edellä ajavaan autoon. Se ei ole vittuilua, vaan oman ja muiden turvallisuuden kannalta järkevää. Tänään sai taas syrjäisemmällä maantiellä todistaa kuinka 5 autoa meni kirjaimellisesti n. viiden metrin päästä toisistaan. Vauhtia 80 km/h. Silmällä osasi sanoa, että jos yksikin edellä ajavista jarruttaa edes hieman, niin siinä on kolari.
 
Liikennesäännöt voi välillä muuttua, mutta pyöräillessä tosiaan se tärkein sääntö pysyy, eli törmäyksessä autoilijan kanssa häviää aina. Vaikka itse pyöräilen suhteellisen rauhallisilla alueilla sen mitä metsän ulkopuolella ylipäätänsä pyöräilen, niin karkeasti sanottuna pari kertaa kuussa tulisi kuolema, jos luottaisi vaan siihen, että on liikennesääntöjen mukaan oikeassa.

Kyllä ja autoillakin liikkuessa kannattaa antaa tasa-arvoisissa risteyksessä vasemmalta tuleville tietä, koska kyllähän siinä kolaroidessa saattaa vammautua, tai mahdollisesti jopa kuolla jos osuu isompaan autoon. Oliko muita hyviä ideoita?
 

Outsider

Jäsen
Kyllä ja autoillakin liikkuessa kannattaa antaa tasa-arvoisissa risteyksessä vasemmalta tuleville tietä, koska kyllähän siinä kolaroidessa saattaa vammautua, tai mahdollisesti jopa kuolla jos osuu isompaan autoon. Oliko muita hyviä ideoita?

Voit ihan vapaasti ajaa kenen alle haluat ja olla sitten sairaalassa tyytyväisenä, että se oli vastapuolen syy.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Jättäkää ihan oikeasti se turvaväli edellä ajavaan autoon. Se ei ole vittuilua, vaan oman ja muiden turvallisuuden kannalta järkevää.
Tai ohittakaa, Ihan kummin päin tahansa, mutta älkää jääkö roikkumaan siihen tappituntumalle.
 

Outsider

Jäsen
Päteekö tämä jos lapsi ajaa pyörällä liikennesääntöjen mukaan auton alle?

En oikein tiedä ymmärretäänkö mun viesti nyt tahallaan väärin, mutta väännetään nyt varmuuden vuoksi rautalangasta, että sitä juuri yritin tarkoittaa, että esim. ton keväällä kuolleen lapsen vanhemmat tuskin on nyt tyytyväisiä, kun eihän se kuolema kuitenkaan ollut lapsen omaa syytä.

Ihan sama liikkuuko kävellen, pyörällä, autolla tai vaikka lentokoneella, niin jokaiselle meistä on varmaan elämän aikana sattunut tapauksia missä olisi ollut mahdollista kolariin, jos olisi halunnut viimeiseen asti olla oikeassa sääntöjen mukaan. Kyllä minä ainakin opetan omille lapsilleni sen, että liikenteessä pitää käyttää pelisilmää.
 
Viimeksi muokattu:

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Mua hämmentää näissä nykypäivän pyöräilijöissä tilannenopeus. Eikö sen verran ole järkeä päässä, että sovitetaan oma vauhti muun liikenteen tahtiin. Eniten kauhua herättävät nämä pyörien perässä olevan "lastenvaunut", joissa lapsi istuu kyydissä kun iskä mankeloi niin paljon kuin jaloista lähtee. Ei ole väliä onko rotvalli tai autoja lähellä, vauhti ei rauhoitu. Kun autoilija saa lapsen, tulee monelle ajatus rauhallisemmasta liikennekäyttäytymisestä, kun on oma lapsi kyydissä. Ainakaan Tampereella tätä samaa ei pyöräilijöissä näy. Lapsi pomppii vain vaunuissa vauhdin mukana. Aivan sairasta.
 
K

Kiekkokatsoja

Alkuviikolla ylitin "suoja"tietä kävellen, ja kyseessä oli kävely vihreän liikennevalon aikana. Samaanaikaan vihreän valon turvin, pakettiauto kääntyi kulkusuunnassaan vasemmalle. Loppupäässä ylitystä, niin onneksi vilkaisin oikealle takaviistoon olkani yli. Sieltä joku äijä pakettiautollaan olisi ajanut päälleni, ellen olisi pysähtynyt, ja ottanut pari taka-askelta.
Toteanpa vaan, että sanat suojatie, vihreä valo jalankulkijalle, tai hyvä loppukeväinen sääolosuhde, EI todellakaan ole turvallisuustekijä.
Lisäys. Toinen jalankulkijan vaaratekijä juuri nyt on nuo pikapyöräilijät. Sukkahousuissaan lujaa ja lähes äänettömästi jalankulkijoiden seassa kulkevat himoliikkujat. Mitenhän esim lapset, taikka koirantaluttajat osaavat vilkuilla olkansa yli näitä vauhtikoneita? Yksi askel sivuun väärällä hetkellä, ja takaa tuleva pikapyöräilijä osuu, ja lujaa.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Ottamatta kantaa tilannenopeusasiaan se lapsi on siellä viisipistevöissä eikä järin "pompi". Isossa osaa kärryjä on myös rengaskohtaiset jouset.

Olen aika varma, että kun rotvallin yli vetäisee niin varmasti pomppii. Tai sitten on autoa parempi kulkuväline.
 

Glove

Jäsen
Ennen oli pyörissä soittokello, jolla saattoi varoittaa edessä olevia, että tulossa ollaan. Oma pyörä on jostain vuodelta 2008 ja siinä tämä ominaisuus vielä ainakin oli. Lienee tippunut vakiokåvarustelistalta sen jälkeen.
 

Outsider

Jäsen
Ennen oli pyörissä soittokello, jolla saattoi varoittaa edessä olevia, että tulossa ollaan. Oma pyörä on jostain vuodelta 2008 ja siinä tämä ominaisuus vielä ainakin oli. Lienee tippunut vakiokåvarustelistalta sen jälkeen.

Tieliikennelain mukaan soittokello on pakollinen varuste polkupyörässä.
 

Outsider

Jäsen
Ei uskoisi. Pitkään aikaan en muista kuulleeni, vaikka aika paljon tuolla ulkona kevyenliikenteen väylillä kävelen.

Tähän on varmaan pitkälti syynä se, että siinä missä osa ihmisistä toivoo pyöräilijän soittavan kelloa, niin osa taas ottaa sen jonain sodanjulistuksena ja reaktiot on sen mukaisia.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minä voin tunnustaa, etten ole koskaan ymmärtänyt mikä se suojatien tai pyörätien jatke tmv on. Sen sijaan pyöräilijän väistämissäännöt suojatiellä ovat minusta aivan selkeät. Autoilija väistää kääntyessään sekä kolmion tai stop-merkin takaa risteykseen tullessaan. Tasa-arvoisessa risteyksessä vasemmalta tulija väistää. Liikenneympyrästä poistuva väistää kaikkea mahdollista liikennettä. Muuten väistää pyöräilijä. Tai tällä logiikalla itse olen ainakin sotkenut menemään. Käytännössä tosin joutuu pyörällä melkein aina menemään itse ensin silloinkin, kun autoilijoilla olisi etuajo-oikeus. Jos oikein jää kädellä viittomaan, että menkää nyt ensin, teillä on etuajo-oikeus, saattavat autoilijat suostua ajamaan ensin, toisinaan provosoituneesti kaasuttaen. Tosin kerran meinasin tällä tyylillä aiheuttaa onnettomuuden, kun autoilijat eivät millään meinaneet suostua pitämään etuajo-oikeudestaan kiinni ja kun lopulta olivat lähdössä liikkeelle, oli joku takavasemmalta paikalle hyökännyt jalankulkija jo harppomassa kovaa vauhtia suojatielle suoraan autojen eteen. Siksi yleensä vain heilutan kättä kiitokseksi pysähtyville autoille ja menen itse pyörällä ensin liikenteen sujuvoittamiseksi, vaikka olisin väistämisvelvollinen.

Ja auton eteen ei pyörällä tietty voi koskaan ajaa, jos ei ole saanut katsekontaktia kuljettajaan, ellei ole aivan varma siitä, että ehtii mennä ensin alta pois.

Ennen oli pyörissä soittokello, jolla saattoi varoittaa edessä olevia, että tulossa ollaan. Oma pyörä on jostain vuodelta 2008 ja siinä tämä ominaisuus vielä ainakin oli. Lienee tippunut vakiokåvarustelistalta sen jälkeen.
Soittokellon rimpauttaminen aiheuttaa jalankulkijassa usein hätääntyneen paniikkireaktion, jolloin jalankulkija saattaa jähmettyä paikoilleen tai arvaamattomasti hypätä mihin tahansa suuntaan. Pyöräilijän ei siksi kannata varmuuden vuoksi soittokelloa rimpauttaa vaan ainoastaan todelliseen tarpeeseen, ja vauhtia on myös syytä tiputtaa, jos kelloa aikoo soittaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös