Rampilla ajava on tietenkin mitä ilmeisemmin liittymässä, eikä se nyt leipää pyydä vaikka liittyviä silmällä pitäen nostaa jalan kaasulta ihan kohteliaisuuden nimissä.
Miksi ihmeessä pitäisi nostaa jalka kaasulta? Se on niin liittyjälle kuin takanatuleville ylivoimaisesti helpointa, turvallisinta ja selkeintä, että ajat tasaista nopeutta, etkä yritä "auttaa" liittyjää painamalla kaasua tai hidastamalla nopeutta.
Suomessa (toisin kuin monessa muussa maaassa) on niin pitkät kiihdytyskaistat, etten myöskään näe tarvetta ylimäräiselle kaistanvaihdolle ramppien kohdalla. Poikkeuksena toki raskas liikenne, jolle on kohteliasta antaa tilaa tarpeen vaatiessa.
Kehätiellä välillä ongelmana voi olla edellä olevan takapuskurissa kiinni ajavat. En ole kyllä ikinä päässyt näiden pään sisälle, mikä siinä toisen takapuskurissa on niin kiinnostavaa, että pitää vetää tappituntumalla koko ajan. Siinä kun vedät rampilta tähän väliin niin aina silloin tällöin joku tällainen takapuskurinrakastaja saattaa hermostua, kun joku "tunki" tähän pieneen väliin ja menettivät näin lähikontaktinsa ko. takapuskuriin. Toki he löytävät heti sitten uuden takapuskurin jossa ajaa kiinni.
Kai se sitten tuntuu turvallisimmalta. Etenkin silloin, kun muuten tyhjällä tiellä tällaiset sielunkumppanit saavat aikaiseksi usean auton sumpun, jossa vetävät sitten pidemmänkin matkan tappituntumalla toisistaan. Tällaisia on sitten mukava lähteä ohittamaan auto kerrallaan, kun jokaiseen väliin joutuu tunkemaan puoliväkisin.