Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 968 365
  • 12 128

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Jussi77
...Hyvä bussikuski, olet oikeassa - käytöstavat eivät kuulu liikenteeseen ja jos havaitset sellaisia, huomauta äkkiä asiasta.

Aina se ei vaan onnistu.


Tapahtuiko tämä Lappeenrannassa? Jos, niin ymmärrän paremmin kuin hyvin. Paikallinen liikennekulttuuri kun sattuu olemaan täydellisen perseestä, kuvailemasi kaltainen kohteliaisuus täysin "kiellettyä" ja autoilijat bussikuskeja myöten itsekkäitä hidastelevia idiootteja. Ja olen ihan oikeasti tätä mieltä.

Kysykää vain esimerkkejä ja vertailukohtia, kerron mielelläni.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti Tulppu
Tapahtuiko tämä Lappeenrannassa?
Ei sentään, vaikka vankka kokemus myös Lappeenrantalaisesta "joustavasta" ja "ei aina niin omien oikeuksien kiinnipitämiseen keskittyvästä" liikenteestä löytyy. Tällä kertaa asustelen Hollolassa ja työmatka vie minut päivittäin naapurikylään Lahteen. Epäilen tosin, että puhuttiimpa sitten minkä tahansa kaupungin ansioituneesta bussikuljettajien ammattikunnasta, niin tämä sama ohje soveltuu käytettäväksi.
 

ehcszteiN

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, TPS, sympatiat HIFK ja Ässät
Mömmijät

Mikä vittu siinä on, että valoista lähdettäessä se auton kirittäminen nollasta viiteenkymppiin on niin perkeleen vaikeaa ?! Ja luonnollisestihan se edessä valuva auto on päästettävä vähintään viiden metrin päähän ennen kuin voi itse liikahtaa ?!

Ai että kun olisi auton etuosassa, etuvalojen välissä, sellaiset ohjattavat mekaaniset "jalat", joilla voisi potkia mömmijöitä "perseelle"...

VAUHTIA !! LIIKKEELLE !!
 
Suosikkijoukkue
KärppäKerho, Leafs, Slovensko
Viestin lähetti Ruutuässä
Itse huomasin ollessani viime viikolla pyöräilemässä, että fillari on usein liian nopea väline kevyenliikenteenväylille (onko edes yhdyssana?).

Kyllä, monilla kulkijoilla lisäksi ei ole tarvittavaa kykyä käsittää lähenevän ei-auto-tyypisen esineen, tässä tapauksessa pyörän, nopeutta. Kaiken lisäksi Kaupungin Isät ovat suunnitelleet jotkut väylät nerokkaasti. Parhaimpana esimerkkinä Bulevardi, jossa rysähti eilen kun allekirjoittaneen uskollinen Tuntsa kohtasi eteen auenneen taksinoven 30 km/h. Epämukavaa, ja samaa mieltä oli taksikuski ovensa kunnosta.

[
Kaikenkaikkiaan on usein paljon helpompaa ajaa siellä, missä on oikeasti liikennesäännöt, eli ajoradalla. Että näin..

....on, totta.
 

Ande

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itseäni ketuttaa suunnattomasti turhat ja usein vaaralliset ohittelut. Miksi ohittaa, jos on kääntymässä seuraavaan liittymään muutaman sadan metrin päästä?

Monet tuntuvat manailevan erilaista hidastelua tms. On totta että liikenne on sujuvampaa, jos mm. nuolivaloista lähdetään ripeästi.
Sensijaan moni tuntuu unohtavan, että nopeusrajoitus tarkoittaa suurinta sallittua nopeutta. En minä ainakaan halua ajaa nelivaihteisella reilulla litran koneella omaavalla autolla paljoakaan yli satasta erilaisen tärinän, vaappumisen ja kulutuksen eksponentiaalisen kasvun takia.

Ihmettelen myös, mihin kaikilla on aina kiire. Oikeasti. Monesti näkee varsinkin kaupunkiympäristössä autoja, jotka ohittivat jo kauan sitten, ajoivat "kiireessään" ylinopeutta, mutta eivät kuitenkaan olleet määränpäässään juuri lainkaan nopeammin.
Todella, todella harvoin on oikeasti niin kiire, että esim. ylinopeutta olisi mitenkään perusteltua ajaa. Kannattaako muutaman minuutin aikasäästön takia vaarantaa kanssaliikkujien turvallisuus?

Hyvällä etukäteissuunnittelulla säästää hermoja ja aikaa.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Viestin lähetti Ande
Itseäni ketuttaa suunnattomasti turhat ja usein vaaralliset ohittelut. Miksi ohittaa, jos on kääntymässä seuraavaan liittymään muutaman sadan metrin päästä?

Monet tuntuvat manailevan erilaista hidastelua tms. On totta että liikenne on sujuvampaa, jos mm. nuolivaloista lähdetään ripeästi.
Sensijaan moni tuntuu unohtavan, että nopeusrajoitus tarkoittaa suurinta sallittua nopeutta. En minä ainakaan halua ajaa nelivaihteisella reilulla litran koneella omaavalla autolla paljoakaan yli satasta erilaisen tärinän, vaappumisen ja kulutuksen eksponentiaalisen kasvun takia.

Ihmettelen myös, mihin kaikilla on aina kiire. Oikeasti. Monesti näkee varsinkin kaupunkiympäristössä autoja, jotka ohittivat jo kauan sitten, ajoivat "kiireessään" ylinopeutta, mutta eivät kuitenkaan olleet määränpäässään juuri lainkaan nopeammin.
Todella, todella harvoin on oikeasti niin kiire, että esim. ylinopeutta olisi mitenkään perusteltua ajaa. Kannattaako muutaman minuutin aikasäästön takia vaarantaa kanssaliikkujien turvallisuus?

Hyvällä etukäteissuunnittelulla säästää hermoja ja aikaa.

Se, että joudutaan ajamaan wanhalla litrasen koneen omaavilla paskoilla on SUomen verottajan syytä.

80km/h 100km/h aluella ajavilta sen sijaan pitäisi ottaa kyselemättä kortti pois. (raskas liikenne luonnollisesti poislukien).

-ipa rules
 

ehcszteiN

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, TPS, sympatiat HIFK ja Ässät
Viestin lähetti Ande
Ihmettelen myös, mihin kaikilla on aina kiire. Oikeasti. Monesti näkee varsinkin kaupunkiympäristössä autoja, jotka ohittivat jo kauan sitten, ajoivat "kiireessään" ylinopeutta, mutta eivät kuitenkaan olleet määränpäässään juuri lainkaan nopeammin.
Todella, todella harvoin on oikeasti niin kiire, että esim. ylinopeutta olisi mitenkään perusteltua ajaa. Kannattaako muutaman minuutin aikasäästön takia vaarantaa kanssaliikkujien turvallisuus?


Kyse ei aina ole siitä, että pitää päästä mahdollisimman nopeasti perille, vaan siitä, että saa ajaa sitä omaa, luonnolliselta tuntuvaa nopeutta, - enkä tässä tarkoita 120 km/h kolmenkympin alueella.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Viestin lähetti ipa rules
80km/h 100km/h aluella ajavilta sen sijaan pitäisi ottaa kyselemättä kortti pois. (raskas liikenne luonnollisesti poislukien).

Täysin samaa mieltä ja lisäisin vielä, että yleensä raskasliikenne ajaa, sekä 80-,että 100km/h rajoituksella n.87-89km/h riippuen miten rajoitin antaa myöden.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti ipa rules
80km/h 100km/h aluella ajavilta sen sijaan pitäisi ottaa kyselemättä kortti pois. (raskas liikenne luonnollisesti poislukien).
Minäpä kyselen. Miksi?
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
EI tarvitse kuin ajaella sitä tuhansien ohitustilanteiden määrää (ohitustilannehan on aina jonkinasteinen vaaratilanne), jonka nämä alinopeutta ajavat vesipäät aiheuttavat.

Tänä aamuna paloi taas käämi volvokuskiin jonka autosta ei liikennevaloista lähdettäessä ilmeisesti löytynyt sitä oikeanpuoleista poljinta ollenkaan.

-ipa rules
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
No se on makuasia, kumpi sen ohitustilanteen aiheuttaa: nopeammin vai hitaammin ajava. Jos siitä ohituksesta tulee vaarallinen, niin syyhän on ohittajan jos ei osaa katsoa turvallista ohituspaikkaa. Vaarallisempia ne ylinopeutta ajavat vesipäät ovat.
 

Ande

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti ehcszteiN
Kyse ei aina ole siitä, että pitää päästä mahdollisimman nopeasti perille, vaan siitä, että saa ajaa sitä omaa, luonnolliselta tuntuvaa nopeutta, - enkä tässä tarkoita 120 km/h kolmenkympin alueella.

Nopeusrajoitus määrää ylimmän sallitun nopeuden, ei oma luonnollinen nopeus.

Saksaan tai jollekin hylätylle lentokentälle voi mennä testaamaan autonsa huippunopeutta tai omaa luonnollista nopeuttaan, mikäli se poikkeaa rajoituksista. Tarkoitan tällä myös iparulesin mainitsemia matelijoita. Liiallinen alinopeus on tuomittavaa, kuten ylinopeuskin.

Esim. isäni oma luonnollinen ajonopeus tuntuu aina olevan 10-20 km/h korkeampi, kuin mitä siinä punakeltaisessa ympyrässä lukee. Tällainen käyttäytyminen aiheuttaa vaaratilanteita usein, mutta pinttyneet vanhat ajotavat eivät siitä muuksi muutu.

Miksi muuten pitäisi aina ajaa tasan nopeusrajoituksen osoittamaa nopeutta tai mielellään vähän ylikin tai sitä omaa luonnollista ajonopeutta, mikäli se poikkeaa rajoituksista? Huonojen sääolosuhteiden, hirvivaara-alueiden, auton huonon kunnon, oman heikentyneen ajokunnon (esim. väsymys) jne. jne. tulisi vaikuttaa aina ajonopeuteen laskevasti. Myos oman järjen käyttö on sallittua. En minä ainakaan aja kapealla soratiellä kahdeksaakymppiä, vaikka niillä usein saakin tätä nopeutta ajaa.
 

Huuhkaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos oikein kärkkäästi aloittaisin...
Nopeusrajoitukset ovat sallittu maksiminopeus eikä se nopeus mitä tiellä pitää ajaa. Aina pitäisi ajaa tilanteeseen sopivaa nopeutta ja tämä tarkoittaa sitä, että jos on huono ilma voidaan laskea nopeutta. Myöskin muita syitä on lukemattomia miksi jotkut ajavat hitaammin. Kuten kuski voi olla henkilö joka ajaa harvoin tai on vasta vähän aikaa ajokortin/auton omistanut. Vasteaika yllättäviin tilanteisiin lisääntyy huomattavasti kun ajaa hieman hiljempaa ja ehkä nämä kuskit tarvitsevat epävarmuutensa vuoksi hieman enemmän pelivaraa tai haluavat vain ajaa turvallisemmin kuin sinä.

Ja tähän on turha vastata, että harjoittelisivat enemmän, koska aina löytyy eritasoisia kuskeja. Veikkaisimpa, että joku on sinuakin parempi kuski ja ajattelee sinun ajostasi, että tarvitsisit vähän treenausta. Ja etkö silti luule, että kuulut tähän joukkoon "keskiarvoa parempi kuski", mihin kuskit 90 prosenttisesti mielestään kuuluu.

Myönnän, että joskus itsekin manaan muita kuskeja, mutta yleensä vain silloin kun niiden toiminta tosissaan vaarantaa muiden terveyden. Alhaista nopeutta ajavat eivät tätä tee, koska kukaan ei pakota sinua ohittamaan.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kaikilta, jotka ajavat yli/alle 5 km/h nopeusrajoitukseen nähden, hakataan auto muusiksi ja sytytetään tuleen.
Ja kyselemättä tietenkin.
Singaporessa voitaisiin vaikka hirttää...
 

scholl

Jäsen
Tällaista tapahtui viikko sitten keskiviikkoiltana noin puoli yhdeksän maissa, kun tulin Pickalan golfkentältä kohti tietä 51.
Sorakuopan uimapaikan kohdalta kolmion takaa kurvasi vanha Volvo 440 tai 460 rousku holtittomasti eteeni niin että sen auton perä heilahti sillä tavalla että auto oli molemmilla kaistoilla. Onneksi ketään ei tullut vastaan, mutta itse jouduin laittaa liinat kiinni, jotten törmäisi siihen rouskuun. Tämän jälkeen auto ajoi todella hiljaa heiluen kaistalla minne sattuu. Tiellä on vain yksi lyhyehkö suora, jolla ajattelin tuon vaarallisen kuskin ohittaa. Olin liikkeellä pienellä avoautolla, jossa on vain 110 pollea, joten kun ohittaessani Volvo alkoi kiihdyttää rinnallani niin en voinut painaa pedaalia pohjaan ja ohittaa hänta alle millisekunnin, vaan päätin, että ok, en ohita, vaan palaan hänen taakseen. Sekään ei onnistunut, kun hiljensin, hän hiljensi, kun kiihdytin, hän kiihdytti, eikä päästänyt minua takaisin oikealle kaistalle. No tuli mäenharjanne ja mutkia vastaan, enkä nähnyt tuleeko joku vastaan vai ei. Onneksi ei tullut, mutta juuri kuin sain riskillä palattua omalle kaistalleni niin auto tuli vastaan. Jäi todella vähän rakoa sekä volvon rouskuun että vastaantulevaan autoon. Säihkäddytti sen verran se tilanne, että seuraavana yönä näin unta, että ylämäessä minkä jouduin ajamaan sokkona, ajoin nokkakolarin.

Otin Volvon omistajan tiedot selville, koska hänhän eittämättä yritti kuolemantuottamusta. Pitää nyt miettiä, millä tavalla pitäisi asian suhteen toimia.
 

Rygge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Jaro
Viestin lähetti scholl
Otin Volvon omistajan tiedot selville, koska hänhän eittämättä yritti kuolemantuottamusta. Pitää nyt miettiä, millä tavalla pitäisi asian suhteen toimia.

Todellakin kannattaa tehdä jotain asialle, eihän tuollaiset idiootit muuten mitään opi. Satuitko näkemään millainen tyyppi ratissa oli? Veikkaukseni on joku juuri kortin saanut teini tai sitten keski-ikäinen elämäänsä kyllästynyt, lievästi pöhöttynyt mies.

Jumalauta, että pistää taas vihaksi kun kuulee tuollaista tapahtuvan. Onneksi selvisit kuitenkin säikähdyksellä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti scholl
Otin Volvon omistajan tiedot selville, koska hänhän eittämättä yritti kuolemantuottamusta. Pitää nyt miettiä, millä tavalla pitäisi asian suhteen toimia.

Et sitten ole ikinä kuullut numerosta 10022? Jos toi tarina on totta, on suorastaan velvollisuus muita autoilijoitakin kohtaan soittaa poliisit perään. Taisi olla kyseisenä iltana varsinainen idiootti-keskittymä Pickalan suunnalla.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Jermu
Et sitten ole ikinä kuullut numerosta 10022? Jos toi tarina on totta, on suorastaan velvollisuus muita autoilijoitakin kohtaan soittaa poliisit perään. Taisi olla kyseisenä iltana varsinainen idiootti-keskittymä Pickalan suunnalla.

Ei tullut mieleen siinä tilanteessa soittaa minnekään. Olin jonkin verran järkyttynyt.
Tosin rekisterinumero on ylhäällä, samoin oma sanani tapahtumista vastaan sen rikollisen sanaa, jos tilanne etenee johonkin.

Tottakai juttu on totta. Luulitko, että näin vain unta.

Kuski oli keski-ikäinen mies.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Olen tässä seurannut ihmisten toimintaa liikennevaloissa. Mikähän ihme siinä on että punaisia päin ajetaan surutta, mutta liikennevaloista lähdetään liikkeelle pääsääntöisesti varsin verkkaisesti?

Työmatkallani ajan päivittäin mennen tullen erään vilkasliikenteisen risteyksen kautta ja olen pannut merkille, että vasemmalle kääntyessämme valoista ehtii 3 - 8 autoa riippuen ihan siitä miten nopeasti ensimmäinen saa koslansa liikkeelle. Tänä aamuna valoista ehti kääntyä, laillisesti, kahdeksan autoa ja moottoripyörä. Eilen aamulla siinä tupeksi joku paku ja vain kolme autoa ehti valoista.

On se perkele, ettei sitä vaihdetta voi panna valmiiksi pykälään ja heti kun keltainen vaihtuu, aleta nostaa kytkintä. Reaktioaika on kuitenkin pitempi kuin keltaiselta vihreäksi vaihtumisen aika. Kun valoista lähdettäisiin ripeästi, niin aika paljon helpottaisi liikenteen sujumista.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti fiftyeight
Mikähän ihme siinä on että punaisia päin ajetaan surutta, mutta liikennevaloista lähdetään liikkeelle pääsääntöisesti varsin verkkaisesti?
Siksi, että kyseessä ovat eri kuskit. Punaisia päin ajavat tosi miehet ja kusipäiset Volvo-kuskit. Ensimmäisenä liikennevaloissa seisovat ovat taas niitä mammareita, jotka jarruttavat valoihin tullessaan vihreän vielä palaessa. Kumpaakan lajia ei tarvitsisi päästää henkilöauton rattiin.

Mikseivät kaikki voi olla yhtä hyviä kuskeja kuin minä?
 

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
Niskalaukaus

Viestin lähetti scholl
Tällaista tapahtui viikko sitten keskiviikkoiltana noin puoli yhdeksän maissa...
Eräältä poliisilta kysyttiin aikoinaan, mikä on pahin temppu, mitä autoilija voi liikenteessä tehdä toiselle autoilijalle. Vastaus oli ohituksen estäminen maantiellä. Täsmälleen samaa mieltä! Tässä omassa tapauksessasi on vielä kikkailtu rankemman päälle hengelläsi estäen kaistallepaluu. Jos olisin itse vastaavassa tilanteessa ohittamassa ja sattuisi olemaan ei niin arvokas auto alla, saattaisin jopa kiilata vastaavanlaisen runkkarin ojaan. Pahimillaan se ääliö/rattijuoppo/rattinarkkari saisi kiinnijäädessään kaksi markkaa sakkoa ja sinun täydelliset henkilötietosi, joten miksi vaivautua...

Vähintä mitä ihan tosissaan tekisin vastaavassa tilanteessa, olisi soittaa kyseiselle sankarille ja tiedustella miksi hän halusi ottaa henkeni. Jos vastaus olisi tippaakaan hymistelevä tai kusipäisen virnuileva, voisin poiketa kotikäynnille juttelemaan mukavia.
 

Hamraan

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton
Viestin lähetti Barnaby
Siis mitkäs temput se Afrikan poika sinulle oikein teki? Jos tööttäsit siitä, että koukkasi eteesi turhan lähelle tms. niin ok, mutta jos töötöttelit pelkästään oikealta ohittamisen takia, niin ehkä autokoulun vihkosia selaamaan. Kehä ei ole moottoritie, joten ajokaistan saa valita vapaasti, eikä oikealta ohittaminen ole kiellettyä.

Mun mielestä rauhallisempi ajo vaan nyt on turvallisempaa, kuin koukkia noin turhaan ja ajaa ylinopeutta. Siihen risteykseen matkaa tosiaan oli niin vähän ettei tuo kyseinen suhari sillä voittanut muuta kuin auton matkan, sillä valot olivat punaiset.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Hamraan
Mun mielestä rauhallisempi ajo vaan nyt on turvallisempaa, kuin koukkia noin turhaan ja ajaa ylinopeutta. Siihen risteykseen matkaa tosiaan oli niin vähän ettei tuo kyseinen suhari sillä voittanut muuta kuin auton matkan, sillä valot olivat punaiset.

Eli mitään vaaraa ei kuitenkaan sinulle aiheutunut? Otti vaan päähään, kun joku ohitti sinut, ja vieläpä neekeri. Parempi kuitenkin, että jätät ylinopeuden valvonnan poliisin tehtäväksi, ja keskityt vaan siihen ajamiseen, kun tuntuu asenteessakin olevan parantamisen varaa.
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
Olen huomannut liikenteessä yhden merkittävästi häiritsevän ja ajonautintoani pienentävän ryhmän: muut tiellä liikkujat. Etenkin ne muut autoilijat. Kysynkin nyt mikseivät muut autoilijat voi joko jäädä kotiin tai mennä kävellen sinne minne ikinä ovatkin menossa? Tällöin vältyttäisiin monelta potentiaaliselta vaara - ja ikävältä tilanteelta. Tässäpä oiva keino parantaa teidemme turvallisuutta ja mukavuutta!!
 

Hamraan

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton
Viestin lähetti Jermu
Eli mitään vaaraa ei kuitenkaan sinulle aiheutunut? Otti vaan päähään, kun joku ohitti sinut, ja vieläpä neekeri. Parempi kuitenkin, että jätät ylinopeuden valvonnan poliisin tehtäväksi, ja keskityt vaan siihen ajamiseen, kun tuntuu asenteessakin olevan parantamisen varaa.

Jep jep, eipä siinä mitään vaaraa aiheutunut, mutta ei tiellä mun mielestä olla kuin formula-radoilla jossa tilanteet ajetaan loppuun asti hampaat irvessä. Kyllä mä olen tavaksi ottanut että morjestan kuljettajaa joka mut ruuhka-aikaan laskee kehälle. Onko asenne sillon väärä kun haluaa että ajetaan sääntöjen mukaan?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös