Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 136 405
  • 13 227

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Järjen jättiläinen...

Ketju on keskittynyt aika paljon tähän poliisin yliajoon, mutta lisätään toisen idiootin temppu. Bongasin äsken Iltalehden verkkosivuilta uutisen Risto-Matti Ratian rattijuopumuksesta.

IL:
Eirassa Ratia joutui pysähtymään taksin taakse, kun ei päässyt sen ohi. Taksi odotti asiakastaan sen verran kauan, että Ratia nukahti autonsa rattiin. Paikalle sattunut vartija kutsui poliisit.

Kyllä on miehellä selitykset!!
Risto-Matti Ratia:
- Alkoholi sumentaa päätöksentekokykyä. Voi olla syytä laittaa avaimet johonkin, josta niitä ei juodessa saa. Itse kuitenkin vain nukuin autossa. Ei ole varmaa tietoa, ajoinko. On oletettu, että ajoin.
Ajoitko vai et?
- En muista. Minulla on muutenkin muistin kanssa ongelmia. En ole varma, miten siihen päädyin.

Äijä on ollut niin naamat että on sammunut auton rattiin, kun on joutunut taksin takana odottamaan!! "Nukuin vain autossa.." Kiristää tällaiset idiootit niin vitusti.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Joskus ihmetyttää tämä poliisin toiminnan kritisoiminen Suomessa. Poliisi on ammattiryhmä siinä missä muutkin, ja tekee toisinaan virheitä. Mutta siinä vaiheessa kun poliisi tekee virheen, se ei enää olekaan sama asia kuin jos sorvari tekee susikappaleen tai leipurilta tipahtaa lakki taikinaan. Esimerkiksi aseenkäytöstä, ammuttiin laukaus tai ei, tulee tarkka tutkinta ja selvitys. Ja näistä saamme lukea lehdistä, vaikkei sinänsä mitään virhettä tapahtunutkaan.

Olisiko sinusta ihan ok jos ampuma-aseen virheellinen käyttö sivuutettaisiin olankohautuksella ja sanottaisiin, että noh, sattuuhan näitä.. maanantaisin.
 

pXi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, EPS
Oulun seudulla on ollut monta kuolemaan johtanutta takaa ajoa jotka olis säästäny monta henkeä jos ne olisi keskeyttetty.
Tätä argumenttia käytettiin julkisuudessakin, kun joku sankari vetäisi Oulussa jurrissa kahtasataa tolppaan. Siltäkin olisi vältytty, jos a) ei ajettaisi kännissä ja b) ei ajettaisi kännissä poliisia karkuun.

Kälviän tapauksesta(kin) voisi lisätä c-kohdan: kuka päästää kaverinsa kolmen promillen humalassa rattiin ja hyppää vielä itse kyytiin?

Toissa vuonna Nokialla poliisi keskeytti päihtyneen kuskin takaa-ajon. Minuutin päästä tästä partio pääsi toteamaan rattijuopon ajaneen nokkakolarin. Vastaan tulleesta autosta kuoli onnettomuuteen syytön ihminen.

Jos otat, et aja. Kaikki muu on selittelyä.
 

Hartiapankki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ja kaikkinainen urheilu vaasalaisittain
Olisiko sinusta ihan ok jos ampuma-aseen virheellinen käyttö sivuutettaisiin olankohautuksella ja sanottaisiin, että noh, sattuuhan näitä.. maanantaisin.
Ei olisi, ja jos luet juttuni tarkemmin niin huomaat itsekin.

Pointti onkin nimenomaan se, että Poliisi on Suomessa ison suurennuslasin alla. Korruptiota ei käytännössä ole, aseenkäyttö on minimaalista ja toiminta muutenkin luottamusta herättävää. Tavallinen kansalainen pystyy omalla toiminnallaan vaikuttamaan suuresti siihen, joutuuko Poliisin kanssa asioimaan vai ei. Tässä valossa on joskus hieman kummallista lukea harmittelua ja valituksia "poliisivaltiosta" ja "ylireagoinnista".
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Tavallinen kansalainen pystyy omalla toiminnallaan vaikuttamaan suuresti siihen, joutuuko Poliisin kanssa asioimaan vai ei. Tässä valossa on joskus hieman kummallista lukea harmittelua ja valituksia "poliisivaltiosta" ja "ylireagoinnista".

No omasta mielestäni juuri tällainen "ylireagointi" on yksi syy siihen, että poliisi nauttii suurta arvostusta Suomessa. Tällainen tarkka syynaus johtaa siihen, että hyvin vähän mitään ihmeellistä poliisin toimesta pääsee tapahtumaan. Uskon kuitenkin, että ylilyöntejä sattuu.
 

FlaPa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers
Jos kyseltäisiin enemmän niin ei tupakkaa ole koskaan poika nähnytkään, ja nyt kaverit juotti väkisin alkoholia. Suurella mielenkiinnolla kyllä odotan minkälainen tuomio tästä tulee, ja ketä vielä tulee sekoittamaan tätä katkeraa soppaa. Että osaa siepata pientä ihmistä tuommoinen paapominen ja hyssyttely.
Pakko itsekki yhtyä tähän! Toi on niin paskaa ku kaikki tutut rupeaa paapomaan tuohon tyyliin. Kylän pikku partiopoika ja vpk:lainen.. Huhhuh! Noista paapojista ei varmasti kukaan tiedä minkälainen tämä samainen tyyppi on kavereidensa seurassa.. Joku oli linkittänyt eräälle autofoorumille printscreenit tämän tyypin galleriakuvista, sielä oli yhteisöjä mm. tyyliin "Ei vauhti tapa vaan äkkipysähdys" yms. Muutenkin siitä sai aika ylimielisen kuvan kyseisen tyypin liikennekäyttäytymisestä että voisin hyvin kuvitella ettei tämä mussukka välttämättä ensimmäistä kertaa humalassa aja, saati sitten tuota 200km/h.

En huomannut onko tämä linkitetty jo eilen mutta laitetaan vielä että näitä järjen riemuvoittoja kyllä riittää!

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200707056319237_uu.shtml
 
Eiköhän poliisi myöskin osaa arvioida, että minkäsuuruisia mielenosoituksia on luvassa Helsingin keskustassa ja millaisin voimin ja varustein sinne kannattaa lähteä. Eks jee?

Toinen off-topic taas.

Paljonko esim. Asemissa tuhottiin julkista ja yksityistä omaisuutta? Aika hienosti poliisi siis hoiti hommansa, kun ei päästänyt niitä huoranpenikoita edes aloittamaan riehumistaan.

off-topic

Ratialle pisteet hienosta selittelystä. Vielä ihmetellään, mistä nuoret saavat asenteensa rattijuoppouteen. Ratian tuloilla 1500 euron sakko ja 35 päivää ehdollista törkeästä rattijuopumuksesta, siis mitä vittua?
 

Riz

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers
En huomannut onko tämä linkitetty jo eilen mutta laitetaan vielä että näitä järjen riemuvoittoja kyllä riittää!

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200707056319237_uu.shtml

Ei muuten vissiin ajellut millään saksalaisvalmisteisella autolla kun ei tuota automerkkiä tässäkään uutisessa mainita. Jotenkin näkyy vähän sellainen trendi että vain tietyt merkit muistetaan mainita nimeltä näissä lehtijutuissa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei muuten vissiin ajellut millään saksalaisvalmisteisella autolla kun ei tuota automerkkiä tässäkään uutisessa mainita. Jotenkin näkyy vähän sellainen trendi että vain tietyt merkit muistetaan mainita nimeltä näissä lehtijutuissa.

Mua kiinnosta paskavvertaa minkä merkkinen auto on ja millä koneella tai oliko karvanopat ja buusteri. Mua kiinnostaa lähinnä se, miksei viimeistään nyt tungettaisi näitten maaseutujen mahtiankkojen kivareita ruuvipenkkiin ja pyöräytettäisi kammesta muutamaa kierrosta myötäiseen. Vittu, raajatko noilta pitäisi katkoa, että ne pysyisivät liikenteestä pois?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Hauska Volvo-kuski tänään.

Ajoin satasen alueella 106km/h, kun edessä köröttelee valkoinen Volvo S70 noin yhdeksääkymppiä. No ei muuta kuin ohitse. Vähän matkaa eteenpäin ja edessäni on pakettiauto ja Nissan, jotka ajavat tarkalleen satasta, joten ajan jonon jatkona, eihän minulla kiire ole.

No, eihän siinä kauan mene, kun se samainen S70 ohittaa minut ja kaksi edelläni ajavaa autoa, tuossa vaiheessa Volvolla on hirveä kiire ja ohi pitää päästä vastaantulevasta liikenteestä huolimatta. Sitten edelläni ajavat autot jostain syystä pudottavat nopeutta ja allekirjoittanut jättää letkan taakseen. Eiköhän se helvetin itsemurhakandidaatti-Volvo ajele taas kahdeksaakuutta siellä satasen alueella. Ei muuta kuin ohi, että pääsisi moisesta jarrusta eroon. Ja paskat. Kohta sama Volvo on kuitenkin taas takapuskurissa kiinni, vaikka itse ajan sitä satasta edelleen.

Vaihteleeko usea jatkoaikalainen nopeuttaan satasen alueella haitarilla 80-120?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Hauska Volvo-kuski tänään.

Vaihteleeko usea jatkoaikalainen nopeuttaan satasen alueella haitarilla 80-120?

Tällainen ongelmakuskien alalaji on kyllä tuttu. Kuten myös ilmeisesti samaan heimoon kuuluva tasanopeus-Taavi, joka ajaa koko ajan 95 km/h oli rajoitus sitten 80, 100 tai 120. Tultuaan ohitetuksi 100 km/h rajoituksen kohdalla tämä Taavi sitten liimantuu takapuskuriin kun rajoitus vaihtuu välillä 80 km/h:ksi mutta jää kiltisti horisonttiin kun alkaa taas 100- tai 120-alue. Taavi voi ajaa minkä tahansa merkkisellä autolla.

Itse ajan Volvolla ja lukeudun visusti rikesakkoraja-Reiskoihin eli vauhti aina 16-18 km/h yli kulloisenkin rajoituksen.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mua kiinnosta paskavvertaa minkä merkkinen auto on ja millä koneella tai oliko karvanopat ja buusteri. Mua kiinnostaa lähinnä se, miksei viimeistään nyt tungettaisi näitten maaseutujen mahtiankkojen kivareita ruuvipenkkiin ja pyöräytettäisi kammesta muutamaa kierrosta myötäiseen. Vittu, raajatko noilta pitäisi katkoa, että ne pysyisivät liikenteestä pois?

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200707076328108_uu.shtml

Tässä taas esimerkki näistä "maalaisista" liikenteessä.
 

Johnny99

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taavi sitten liimantuu takapuskuriin kun rajoitus vaihtuu välillä 80 km/h:ksi mutta jää kiltisti horisonttiin kun alkaa taas 100- tai 120-alue.
No tämähän se. Ei ajeta tasaisesti. Ihmetyttää aina vaan. Vauhti on ilmeisesti aina se, mikä nyt sopivalta sattuu tuntumaan ja mitä nyt esim. kaverille juttelemisensa lomassa huomaa. Itse käytän paljon vakionopeudensäädintä, esim. sadan alueella asetan sen usein rikesakon rajoihin, johonkin 115 tienoille. Yleistä on, että tällä nopeudella ohitan jonkun, ja rajoitusalueen vaihtumatta tämä sama ohitettu meneekin minun ohitseni. Jos ei samalla sadan alueella, niin viimeistään tulevalla kahdeksankympin alueella, jossa lasken vauhdin sinne 90 tuntumaan. Taavihan ei huomannut, että rajoitus vaihtui, vaan ihmetteli, että mitä tuokin nyt hidasti, äsken kun oli niin kova kiire, että piti ohi mennä.
 

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Etelä-Suomessa (muiden läänien osalta ei ole juurikaan ajokokemusta) ei nopeusrajoituksiin suhtautumisessa ole ylipäänsä mitään logiikkaa. Mitä pienempi rajoitus, sen suurempaa ylinopeutta mennään mittarinkin mukaan vaikka mittarivirhe on pienempi, suhteellinen ylinopeus suurempi ja rapsut samasta absoluuttisesta ylinopeudesta kovemmat kuin suuremmilla rajoituksilla.

Itsekin myönnän ajavani 'epäloogisesti', sillä ajonopeuteni on jonkinlainen kompromissi liikenteen mukaan ja nopeurajoitusten mukaan ajamisen välillä. Jään silti jalkoihin kaupungissa ja painelen suurimmalta osalta karkuun moottoritiellä.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Taavi-tasavauhdin lisäksi, tuolla keski-suomessa näkee turhan paljon Olli-ohituskaista tyyppejä. Olli-ohituskaista kaverithan ajaa sen 10km/h alle nopeusrajoituksen, kun mennään normaalia pätkää, mutta ohituskaistalla kyllä kengittävät sen minkä ladasta irti lähtee. Kiva kilpailla sitten ihan tosissaan, että pääsee näistä kaverista ohi. Ja ohihan on kiva päästä jo pelkästään sen takia, ettei tarvitse heti ohituskaistan loputtua taas painella jarrua, ja ajella kaverin perässä sen 10km/h alle nopeusrajoituksen.
 

Luiro

Jäsen
Ihmetyttää tämä nihkeä suhtautuminen rattijuoppoihin, kun olen aina luullut, että suomalaisten keskuudessa kaikki asiat voidaan selittää sillä, että oli kännissä.

Aina jos haukkuu kaverinsa, yrittää pokata tämän tyttöystävää, puukottaa naapuria, haastaa riitaa ja vetää jotakuta turpaan ja niin eespäin. Eikös nämä kaikki ole aina kuitattu sillä, että "no ku mä olin kännissä".
 

Rocco

Jäsen
Ihan pikku vinkkinä voin suositella painamaan hätätilanteessa sitä kaasupolkimen vieressä olevaa pedaalia. Sitä sanotaan ammattikielellä jarruksi ja sen tehtävänä on hiljentää vauhtia ja joskus se jopa pysäyttää ajoneuvon liikkeen kokonaan.
Kirjoitustasi voi ammattikielellä sanoa sarkasmiksi, ja ymmärrän sen.

Tokikaan aina ei jarruttaminen ja omalle kaistalle palaaminen ei ole vaihtoehto.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Yksi asia jota en vanhalta kotiseudultani, Etelä-Karjalasta kaipaa: liikennekulttuuri. Voi rrrrristus mitä idiootteja myö ollaan. Vilkku viereisellä kaistalla tarkoittaa sitä, että väli on ajettava saman tien umpeen. Tilannenopeudet ovat keskustassa ajoittain älyttömiä. Kuutostiellä ei pidetä väliä juuri lainkaan, ja kun virtaan tulee kiihdytyskaistalta, vilkkuvat taakse jääneen valot. Newsflash, idiootti: tarkoitus olisi, että sinun ja edelläsi ajavan väliin mahtuisi auto kunnolla ilman, että sinun tarvitsee jarrutella. Eikä sitä paitsi olisi edes tarvinnut, kyllä siinä nyt sentään autonmitta vielä minunkin taakseni jäi...

Ja ei, em. tämänpäiväiset esimerkit eivät olleet venäläisten tekosia, vaikka huimia ratkaisuja noilta naapurimaan veijareiltakin taas näkyi.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Tuusulantien loppu - Järvenpään keskusta.
Rajoitukset: 100-80-70-50-80-60-50-40.
1. Moottoritien loppu 100-80.
Hiljennän siitä kaasua höllentämällä 115-95 oikealla kaistalla. Heti joku puskurissa kiinni.Loput hiljattain ohitetut lappaavat vasemmalta ohi.
Tässä on usein tutka, mutta harvemmin ruuhka-aikaan.
2. 80-70 , moottoritie loppunut.
Viimeistään nyt joku kontissa kiinni, kun hidastan sen 95-85. Yleensä rekka, kun ajan oikeata kaistaa. Vasen paahtaa edelleen yli satasta.
3. 80-50
Tullaan taajamaan. Aika iisiä.
4. 50-80 Golf-kentän jälkeen.
Kiihdytän 65-95. Takanaollut jono jää seisomaan. Kiihdyttää ei tietenkään voi silloin kun edessä ajava ajaa tasanopeuttta 70 sekä 50 että 80 alueella.
5. 80-60
Horisonttiin jäänyt jono taas hetikohta nuuhkimassa persettä,että mitä siinä oikein hidastelen.

jne...
Sama souvvi joka päivä kahteen suuntaan.Lomaa odotellessa.
 

KingNothing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuusulantien loppu - Järvenpään keskusta.
...
3. 80-50
Tullaan taajamaan. Aika iisiä.

Tällä kohtaa(siis Hyrylän jälkeen, ennen golfkenttää) saan hyvin suurta sadistista nautintoa monesti kun ajan rajoitusten mukaan(50) ja takana on joku onnellinen(monesti saksalaisella autolla) joka ei sittenkään kerennyt kiilata eteeni Hyrylän viimeisessä ympyrässä. Vakionopeudensäätimen tämä takana oleva kuljettaja on laittanut siihen 72:een kuten ELÄKELÄISEN viestistä voi päätellä. Eli 80 rajoitus kun alkaa niin valot näkyy enää hämärästi takana ja kun rajoitus tippuu 60:een niin taas ollaan puskurissa kiinni. Ja näitä kuskeja on oikeasti paljon ainakin tällä tiellä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Yksi ajourani absurdeimmista ja todennäköisesti absurdein tilanne sattui pari tuntia sitten moottoritiellä hiukan Hämptonista etelään. Vastaan ajoi joku vanhempi naishenkilö sujuvasti väärään suuntaan keskellä kirkasta iltaa. Hölmistyin tilanteesta niin täysin, etten tajunnut soittaa edes poliisille. Näkemäni mukaan takanani ei tullut vaaratilannetta, eikä uutissähkeissäkään ole mainintaa asiasta. Ehkä tuo sai niin paljon räpsyviä pitkiä valoja vastaansa, että tajusi olevansa kuutamolla.

Onneksi liikennettä oli vähän ja keli oli kirkas. Seuraavat puoli tuntia sitten mietinkin, entäs jos...
 
Suosikkijoukkue
Mikkelin Kittaajat
Yksi ajourani absurdeimmista ja todennäköisesti absurdein tilanne sattui pari tuntia sitten moottoritiellä hiukan Hämptonista etelään. Vastaan ajoi joku vanhempi naishenkilö sujuvasti väärään suuntaan keskellä kirkasta iltaa. Hölmistyin tilanteesta niin täysin, etten tajunnut soittaa edes poliisille. Näkemäni mukaan takanani ei tullut vaaratilannetta, eikä uutissähkeissäkään ole mainintaa asiasta. Ehkä tuo sai niin paljon räpsyviä pitkiä valoja vastaansa, että tajusi olevansa kuutamolla.

Joskus sattui samanlainen tilanne Hervannan valtaväylällä TTY:n lähellä, kun ajelin koululta keskustaan päin. Vaihdoin juuri ennen tietotaloa oikealle kaistalle, ja melkein samantien mutkan takaa tulee joku vasenta kaistaa vastaan. No siinä taitaa olla kuitenkin vain 50km/h rajoitus, eli olisi ehkä muutenkin ehtinyt reagoida.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös