Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 967 608
  • 12 127

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Moottoripyörällä nämä tilanteet tuntuvat vielä entistä turvattomammilta. Mä lopetin moottoripyöräilyn osittain tästä syystä. Liikaa mulkkuja liikenteessä ja liian paljon sai lukea autoilijoista, jotka eivät ”huomanneet” moottoripyörää ja tämä koitui pyöräilijän kohtaloksi.

Joo, ymmärrän hyvin ratkaisusi. Itseäkin välillä hirvittää tuolla, mutta en suostu lopettamaan harrastusta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Olen ollut siinä uskossa, että nuo kahdessa edellisessä viestissä kuvaillut ohituskuittailijat olivat jo jääneet suomalaisen ajokulttuurin synkkään historiaan, mutta eipä sittenkään. Omalle kohdalle ei ole osunut enää tällä vuosituhannella; sitä ennen tuo oli aika yleistä. Valitettavasti oli itselläkin vähän samaa taipumusta hurjan nuoruuden ensimmäisinä ajovuosina.

Kyllä tuota vielä toisinaan näkee, ihan vitun kusipäistä touhua. Joskus miettinyt, että ostaisi jonkun kuulapyssyn autoon, ja rupeaisi sillä osoittelemaan tälläisiä kusipäitä.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kävipä tässä viime viikolla niin, että ajoin Turun motaria Stadiin päin ja jossain Lohjan kohdalla ohitin sinisen Skoda-farmarin.

Heh, pelästyin että kirjoitatko minusta, kun tullut tällä viikolla ajettua 1-tietä Turku-Hki väliä, mutta ei - tapanani ei ole olla idiootti liikenteessä.

Tänään ajelin Turusta Hkiin päin, vakionopeudensäädin 127 km/h, kun Salon liittymästä tuli valkoinen pieni auto, joka jäi takavasemmalle vasemmalle kaistalle menemättä kuitenkaan ohi. Hetken päästä auto meni sitten ohitse, ekan tunnelin kohdalla vauhti tippui, menin ohi, toisen tunnelin jälkeen vauhti taas kasvoi ja paineli ohi. Nopeusrajoitus putosi sataseen, laitoin vakionopeudensäätimen 107 km/h ja menin kyseisen auton ohi, jonkun ajan päästä auto meni taas ohi.

Lisäksi myös tänään sattui kohdalle muutama näitä tyyppejä, jotka löytävät sen kaasupolkimen, kun sininen Skoda menossa ohi.
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Kun vielä moottoripyöräilin viime vuonna, niin kyllä se puhelimen näppäilyn määrä ajaessa oli jotain käsittämätöntä. Etenkin täällä uuden pääkaupungin liikennevaloihin pysähtyessä oli helppo havaita onhelma, moottoripyörän ohjaksista kun näkee erittäin hyvin mitä autoissa tapahtuu. Myös ainakin ykköstiellä kun ohitti autoja niin todella usein siellä toinen käsi ja katse olivat tiukasti kännykässä kiinni. Ei tee kovinkaan paljoa mieli moottoripyöräillä enää ja osasyy siihen on edellämainittu.

Se olisi jo tarpeeksi, että sattuu rehellisiä inhimillisiä virheitä kun moottoripyörää ei havaita, mutta kun puolet liikenteenkäyttäjistä vielä ihan aktiivisesti ovat yrittämättä edes havainnoida liikennettä. Ei saatana. Ja rangaistukset ja valvonnan määrä ovat toki mitättömiä rikkeen vaarallisuuteen nähden.

Totta tämäkin. Itse asiassa äsken olin vielä autolla liikenteessä moottoripyöräilyntäyteisen päivän jälkeen ja 70 alueella ajoin itse 80 km/h ja ohi meni lähemmäs satasta joku ig-muija. Vasemmassa kädessä rööki ja oikeassa puhelin. Katse tiukasti luurissa, tottakai.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Liitteessä näkyy aika kaamea paikka Tampereella. Autoilija kääntyy Ratinan suunnasta tullessaan Hatanpään valtatietä Hatanpäänkadulle. Pyöräilijät ajavat aivan saatanan lujaa ajattelematta laisinkaan, että lähestyvät autoilijan selän takaa täysin kuolleesta kulmasta. Monta todella tiukkaa läheltäpiti-tilannetta tuossa nähnyt ja ollut itselläkin.
Itseäni on tosin myös ihmetyttänyt että kun itse tiedän olevani kääntymässä niin vielä suoraan ajaessani jo katson kevyen liikenteen väylälle, ennakoivasti nääs, havainnoiden muunmuassa onko fillaristeja liikkeellä niin suuri osa autoilijoista ei taida todellakaan ymmärtää että niinkin on sallittua tehdä vaan se on nokka puolittain suojatielle ja sitten aletaan katsomaan. Saa välillä ihan jalankulkijanakin olla tarkkana ettei sinne nokan eteen kävele. Mutta siis harvoin fillaristi pääsee yllättämään jos vähän aiemmin vilkaisee mitä siellä tapahtuu, ei ne kuitenkaan vielä suoralla kovempaa aja.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kylätie, ei jatkoon.
Porvoossakin tälläinen vitsaus. Fillarit suhaa sun peileissä kiinni ja vastaankin tulee autoa, sitten pysähdyt suojatielle ja fillarit ei jaksa. Toivottavasti tämä trendi ei jatku isompiin kaupunkeihin.
Ainoa oikea tapa on oma infra fillareille ja aina samaan suuntaan kun autot, mielellään katukivetyksellä erotetut kuten esim Köpiksessä. Nyt vasta Helsingissä tämän tajusivat vuosien ihmettelyn jälkeen.

Toinen vitsaus on tämä leveä maantie idän suunnalla, hauska ajatus mutta ei jatkoon.
Harvase minuutti neljä rinnakkain siinä ja sitten onkin ahtaampaa kuin sillä kapeimmalla maantiellä.
En tajua, onko se tässä tarkoituskin. Todella usein näkee kun kolmanneksi lähdetään keskelle niin surutta vastaan tulevatkin ohittaa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toinen vitsaus on tämä leveä maantie idän suunnalla, hauska ajatus mutta ei jatkoon.
Harvase minuutti neljä rinnakkain siinä ja sitten onkin ahtaampaa kuin sillä kapeimmalla maantiellä.
En tajua, onko se tässä tarkoituskin. Todella usein näkee kun kolmanneksi lähdetään keskelle niin surutta vastaan tulevatkin ohittaa.

Itse lopetin kokonaan Kouvolan kautta mökille ajamisen ja menen mielummin Hamina-Taavetti-LPR reittiä pk-seudulta Ruokolahdelle, koska tuo leveäkaistatie alkoi tuntua sen verran vaaralliselta ettei viitsi riskeerata tyttären henkeä. Teoriatasolla kaunis ajatus, mutta käytännössä osa ei osaa/halua ajaa oikeassa laidassa ja tietyt mulkut lähti ohitustilanteessa kiihdyttämään rinnalla. Yhtä meinasin käydä huoltoasemalla takomassa turpaan, koska sen verran pahasti vitutti tuollainen toisten hengellä pelleily, mutta vaimo sai tilanteen pysymään sanallisella tasolla.

Tämä uusi reitti on loistava nelikaistaista motaria Haminaan. Sitten 40kilsaa köröttelyä Taavettiin ja sitten taas nelikaistaista tietä Imatralle. Suosittelen.
 

Byvajet

Jäsen
Toinen vitsaus on tämä leveä maantie idän suunnalla, hauska ajatus mutta ei jatkoon. Harvase minuutti neljä rinnakkain siinä ja sitten onkin ahtaampaa kuin sillä kapeimmalla maantiellä.

Minuakin pelottaa tuo pirusti, nimenomaan mainitsemasi tie. Tilastollisesti se ei kuitenkaan ole sen riskialttiimpi kuin muutkaan tiet. Olen siinä vähitellen oppinut uskaltamaan.

Kokenut kuski, joka on toisinaan istunut vieressäni ja rohkaissut minua tiellä ohittelemaan, puikkelehtii ties mihin väleihin niin kauan kuin minään osapuolena ei ole rekka. Hän ajelee ja ohittelee aivan rennosti ja huolehtimatta ja aina on hyvin mahtunut. Matka joutuu, vaikka hurjaltahan se tuntuu, kun monta autoa on rinnakkain ja mielessä välähtää, että vastapuolelta tullaan keulaan.

Siitä hän on kuitenkin moneen kertaan varoitellut, että aina kun mukana on rekka, kannattaa ahtaisiin väleihin jättää menemättä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minuakin pelottaa tuo pirusti, nimenomaan mainitsemasi tie. Tilastollisesti se ei kuitenkaan ole sen riskialttiimpi kuin muutkaan tiet. Olen siinä vähitellen oppinut uskaltamaan.

Täysin omaa mutua, mutta jäin siihen käsitykseen, että tuo leveäkaistatie nimenomaan on tilastollisesti alttiimpi onnettomuuksille ja sen takia niitä ei muualle Suomeen koskaan tehty.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Täysin omaa mutua, mutta jäin siihen käsitykseen, että tuo leveäkaistatie nimenomaan on tilastollisesti alttiimpi onnettomuuksille ja sen takia niitä ei muualle Suomeen koskaan tehty.

Tuommoinen leveäkaistatiehän löytyy kuutostien lisäksi myös tieltä 12 Lahden ja Kouvolan välillä. Tai ei siis koko matkalta, mutta osan matkaa.

Vähän samoilla muistikuvilla @macnevis kanssa. Tosin en varmana nyt väitä, että olisi ollut alttiimpi onnettomuuksille, mutta ainakaan tuosta leveämmästä tiestä ei saatu niitä hyötyjä, mitä siitä toivottiin. Ja jos on edes yhtä altis onnettomuuksille kuin tavallisen levyinen tie, mutta kalliimpi rakentaa, niin hölmöähän se taloudellisesti ajatellen on sitä leveämpää rakentaa. Eli, joko alttiimpi tai yhtä altis onnettomuuksille kuin tavallinen tie, eikä noita enää muualle rakenneta.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Täysin omaa mutua, mutta jäin siihen käsitykseen, että tuo leveäkaistatie nimenomaan on tilastollisesti alttiimpi onnettomuuksille ja sen takia niitä ei muualle Suomeen koskaan tehty.
Myös Oulun pohjoispuolella motarin jatkona on joku kilometri leveäkaistatietä. Tai ainakin oli, en tiedä päästiinkö viimeisessä tierempassa siitä eroon. Erittäin ärsyttävä pätkä oli. Nopeusrajoitus vielä kesälläkin 80 km/h, kun maantielläkin olisi satasta saanut ajaa.
 

julle-jr

Jäsen
Myös ysitiellä Turun ja Auran välissä on motarin jälkeen leveäkaistatie. Liikennettä on mielestäni enemmänkin kuin Kouvolan pätkällä, mutta toimii suht hyvin vaikka joskus siinä vähän villilänsi-fiilis onkin. En tosin sitä kutostietä ole pahemmin viikonloppuisin ajellut, voisi kuvitella että silloin sielläkin on eri meininki. Käytän myös yleensä sitä Haminan reittiä jos itäiseen Suomeen menen ns. alakautta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan oikeasti nyt sen vilkun kanssa, herätyyyys.

Ajoin tuossa aamulla aika monta käännöstä samaan suuntaan jonkun Volvon perässä ja joka helvetin käännöksessä se vilkku laitetaan siinä kohtaa päälle, kun keula on jo melkeinpä toiseen suuntaan. Auttaa kaikkia kanssaliikkujia ihan helvetisti tämä! Toki ehkä siinä voi sitten tyytyväisenä kuskin penkillä olla, kun mielestään täyttää sen vilkkusäännön.
Ei ihan oikeasti voi olla niin vaikeaa laittaa se vilkku päälle tarpeeksi ajoissa ja vasta sen jälkeen aloittaa se jarruttelu jne.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Lauantaina Pitkälahden ABC:ltä läksi eräs farmariauto aika mielenkiintoisesti pois kolmion takaa. Farkku oli kääntymässä kaupunkiin päin eli vasemmalle. Tulin itse sieltä kaupungista päin Leväsentien suunnalta ja mulla on hyvissä ajoin vilkku päällä että käännyn Absille ja takanani ei ole autoa ja klassinen hyvä näkyvyys. Toiselta puoleta sitten poistui auto liikenneympyrästä kaupunkiin päin, mutta matkaahan tuossa on sen verran että ehtii kyllä erittäin hyvin. Tää tyyppi sitten odotti että olen kääntynyt Absin parkkipaikalle ja lähti sen jälkeen liikkeelle ja tokihan tämä liikenneympyrästä poistunut auto oli aika hollilla siinä.

Absin pihasta tullut farmariauto pysähtyi sitten keskelle sitä ajokaistaa "väistääkseen" tuota toista autoa, mutta onneksi tuo toisen auton kuskikin oli sen verran hereillä että hiljensi vauhtinsa ja osumaa ei tullut. En tiedä mikä oikosulku tälle pihasta lähteneelle kuskille tuli, luuli ilmeisesti että siinä oli kaksi kaistaa kun tuostahan voi jatkaa eteenpäin Leväsentietä pitkin tai sitten vaihtaa vasemmalle kaistalle ja mennä motarille, mutta tuossa kohdin tuo kaista ei ole vielä jakautunut kahdeksi vaan se on vasta tuon Absin parkkipaikkaristeyksen jälkeen.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Pitkälahden ABC:ltä

Asiaa sivuten, en ymmärrä mikä oikosulku itselle tulee joka kerta, kun olen ruuhkaisempaan aikaan lähdössä pois tuolta PeeÄssän tontilta. Jumaliste, kun siellä olisi se kiertoliittymä, jonka kautta pääsisi käytännössä heti pois pihalta, niin aina tulee mentyä jonottamaan tuohon mainitsemaasi liittymään. Ja siitä ei ihan niin vain vasemmalle lähdetäkään, kun liikenteessä on muitakin. Eilenkin menetin vähintään kolme minuuttia tämän takia.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Asiaa sivuten, en ymmärrä mikä oikosulku itselle tulee joka kerta, kun olen ruuhkaisempaan aikaan lähdössä pois tuolta PeeÄssän tontilta. Jumaliste, kun siellä olisi se kiertoliittymä, jonka kautta pääsisi käytännössä heti pois pihalta, niin aina tulee mentyä jonottamaan tuohon mainitsemaasi liittymään. Ja siitä ei ihan niin vain vasemmalle lähdetäkään, kun liikenteessä on muitakin. Eilenkin menetin vähintään kolme minuuttia tämän takia.
Joo itse olen oppinut ruuhka-aikoihin menemään juurikin liikenneympyrän kautta. Kuopiossa on pari tällaista pihaa josta pääsee kiertämällä usein nopeammin pois. Tämä mainittu ABC on yksi ja sitten toinen löytyy Inkilänmäen lähellä olevan Rastaantien Teboilin pihasta. Jos menet siitä Teboilin "etupuolella" olevasta risteyksestä niin siinähän on samassa risteyksessä paitsi Teboilin asiakkaat lähdössä niin myös toiselta tieltä Inkilänmäen Lidlin ja Motonetin asiakkaat tulossa, mutta nämä sitten ajavat siihen samaan risteykseen kaikki. Liikennettä tuossa on ihan helvetisti koska siinä lähellä on moottorien liittymät.

Lähes poikkeuksetta pääsee nopeammin pois kun lähtee sieltä toiselta puolelta pois, siinä on vieläpä liikennevalot jotka sitä liikennettä mukavasti rytmittävät. Ihan sama kumpaan suuntaan lähtee niin sujuvammin siitä pääsee pois.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Pari asiaa, mitkä ammattiautoilijana jurppii varsinkin nyt kesällä.

Monet ajaa 10-20km/h vähemmän kuin on nopeusrajoitus. Sitten, kun tulee ohituskaista ja raskaalla kalustolla olisi mahdollisuus mennä ohi, niin nämä kiihdyttävät jopa pieneen ylinopeuteen. Ohituskaista loppuu ja taas hidastetaan ja ihmetellään, miksi tuo mulkku on taas mun takana. Miksi ette vaan päästä ohi prkl? Meillä on valitettavasti usein tiukat aikataulut ja tämän lisäksi ajoaikalaki painaa päälle. Se on mahtavaa, kun ajoaika ei näiden hidastelijoiden takia tahdo nyt kesällä varsinkaan riittää, siten miten johtajat ovat aikatauluttaneet. Se ei palvenostajia paljoa kiinnosta, jos kuskilla ei ajoaika riitä. Siinä sitä ollaan puun ja kuoren välissä.

Jonon kerääjät on toinen juttu. Miksi se on niin hienoa kerätä se jono sinne taakse? Olisiko oikeasti mahdottomuus ottaa minuutti ja pysähtyä vaikka p-paikalle välillä, jos ei kerran ole kiire?

Oman elämänsä siviilipoliisit on sitten taas oma lukunsa. Siis näitä oikeasti on tuolla. Ihan selvästi tahallaan hidastetaan kulkemista ja vartioidaan ajaako tuo raskaan liikenteen kusipää kilometriäkään yli 80kmh 80km alueella.
 

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Jonon kerääjät on toinen juttu. Miksi se on niin hienoa kerätä se jono sinne taakse? Olisiko oikeasti mahdottomuus ottaa minuutti ja pysähtyä vaikka p-paikalle välillä, jos ei kerran ole kiire?

Aina jaksetaan motkottaa kun jotkut ajaa lievää ylinopeutta ja muistutetaan että pitää lähteä aikaisemmin liikkelle ettei tarvi kiirehtiä. Minä oon joka paikassa 20 min ennen sovittua aikaa ja silti tykkään ajaa suurinta sallittua nopeutta tai n. 5km/h yli.

Jumalauta että sieppaa nuo jononkerääjät. Tosiian jos ei kerta ole kiire minnekkään, niin ottakaa sinne pysäkille stoppi aina kun pari autoa kerääntyy perään jonoksi. Teillähän ei oo minnekkään kiire!
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Pari asiaa, mitkä ammattiautoilijana jurppii varsinkin nyt kesällä.

Monet ajaa 10-20km/h vähemmän kuin on nopeusrajoitus. Sitten, kun tulee ohituskaista ja raskaalla kalustolla olisi mahdollisuus mennä ohi, niin nämä kiihdyttävät jopa pieneen ylinopeuteen. Ohituskaista loppuu ja taas hidastetaan ja ihmetellään, miksi tuo mulkku on taas mun takana. Miksi ette vaan päästä ohi prkl? Meillä on valitettavasti usein tiukat aikataulut ja tämän lisäksi ajoaikalaki painaa päälle. Se on mahtavaa, kun ajoaika ei näiden hidastelijoiden takia tahdo nyt kesällä varsinkaan riittää, siten miten johtajat ovat aikatauluttaneet. Se ei palvenostajia paljoa kiinnosta, jos kuskilla ei ajoaika riitä. Siinä sitä ollaan puun ja kuoren välissä.

Jonon kerääjät on toinen juttu. Miksi se on niin hienoa kerätä se jono sinne taakse? Olisiko oikeasti mahdottomuus ottaa minuutti ja pysähtyä vaikka p-paikalle välillä, jos ei kerran ole kiire?

Oman elämänsä siviilipoliisit on sitten taas oma lukunsa. Siis näitä oikeasti on tuolla. Ihan selvästi tahallaan hidastetaan kulkemista ja vartioidaan ajaako tuo raskaan liikenteen kusipää kilometriäkään yli 80kmh 80km alueella.
Eikä tuo pelkkä raskaam liikenteen ongelma ole, vaan samaa nuo ääliöt tekee henkilöautojenkin kanssa. Lapista pari viikkoa sitten kotiin huristellessa sattui pariinkin kertaan, että ajaessani itse satasen rajoituksella jotain 105-110, saavutin edellä ajavan ja jouduin hidastamaan 95-100 välille. Ohituskaistan alkaessa sitten kiihdyttää, ja sitkeimmän speden ohittaminen vaati sitten jo 130 nopeuden. Onko tämä jotain vittuilua vai sittenkin tyhmyyttä? Että leveämmällä tiellä uskalletaan ajaa kovempaa, mutta liikenteen kokonaissujuvuudesta ei ymmärretä mitään.

Nää kouluttajat on kyllä hauskoja. Juhannustorstaina liityin ruuhkaliikenteessä Utin ABC:ltä liikennevirtaan, toki hieman ahtaaseen rakoon olosuhteiden takia. Normiliikenteessä en tuohon olisi änkenyt, mutta mitään lukkojarrutusta tuo ei takana tulevalta vaatinut, vaan kaasun hölläys olisi riittänyt. Lisäksi kiihdytin kohteliaasti rivakasti alta pois ja saavutinkin liikennevirran nopeasti, jolloin takana tuleva paku olisi joutunut jarruttamaan anyway. No, tämä aivotarzan ajaa puskurissa kiinni ja välkyttää valoja. Noin kilometri asemalta tulee risteys vasemmalle. Paku kiihdyttää kääntymiskaistalla rinnalle, tööttää ja tietysti kesari ja vihaista ilmettä. Heiluttelin iloisesti hymyillen takaisin, harmittaa kun en tilanteessa keksinyt hintahtavia lentosuukkoja lähettää. Ja tää tyyppi siis myös kääntyi siitä risteyksestä vasemmalle. Niin paljon mä hänen matkaansa hidastin, mitä siis sitäkään en oikeasti tehnyt.

Mä pikkuisen ymmärrän jonon kerääjiä. Jos ajat vähän ali, se jono tulee taakse todella nopeasti. Ei kukaan jaksa koko ajan pysähdellä. Hankalilla, mutkikkailla pätkillä sais käyttää järkeä ja antaa pahimpien jonojen painaa ohi välillä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko tämä jotain vittuilua vai sittenkin tyhmyyttä? Että leveämmällä tiellä uskalletaan ajaa kovempaa, mutta liikenteen kokonaissujuvuudesta ei ymmärretä mitään.
Voisi iltasanomatlehti tehdä näistä kuljettajista jutun. Paljon mielenkiintoisempi aihe kuin joku benjinosturin nostaminen merestä.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Ärsyttävät ilmiöt sunnuntaisen kesälomareissun perusteella:

1. Ajonopeuden sahaajat. Nopeus vaihtelee ilman näkyvää syytä 75-105 km/h satasen alueella. Ajaisitte nyt koko ajan JOTAIN vauhtia. Pääsisi sitten joko ohi tai saisi jätettyä kunnon turvavälin.

2. Työmaanopeudet taitavat olla mielipidekysymyksiä. Melkoisen jonon saa kerättyä peräänsä, kun ajaa 60 alueella 65 km/h.

3. Ohituskaistakiihdyttelijöihin vaikuttanee se, että monen kaistan alussa rajoitus nousee 80 -> 100
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
2. Työmaanopeudet taitavat olla mielipidekysymyksiä. Melkoisen jonon saa kerättyä peräänsä, kun ajaa 60 alueella 65 km/h.

3. Ohituskaistakiihdyttelijöihin vaikuttanee se, että monen kaistan alussa rajoitus nousee 80 -> 100
Mä pyrin kyllä noita noudattamaan tarkasti, jos siellä on työt käynnissä. Tyhjien alueiden kohdalla sitten soveltaen olosuhteiden mukaan.

Joo, rajoitus voi vaihtua, mutta tuossa 4-tien ohituskaistaosuudella näin ei pääsääntöisesti ole.

Edit: Ja vaikka rajoitus nousisikin,niin voisi olla pelisilmää päästää se jono ohi esimerkiksi maltillisesti kiihdyttämällä, ne halukkaat ehtii niinkin siitä ohittaa.
 
Viimeksi muokattu:

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Mä pyrin kyllä noita noudattamaan tarkasti, jos siellä on työt käynnissä. Tyhjien alueiden kohdalla sitten soveltaen olosuhteiden mukaan.
Tästä tuli mieleeni kun näin tuossa pari viikkoa sitten yhden joka sovelsi aika luovasti. Moottoritiellä tehtiin asfalttia ohituskaistalle. Asfaltti oli rouhittu pois ja kaistalla oli vissiin joku harjausoperaatio menossa. Kaistat oli erotettu toisistaan tötsillä. Nopeus oli aluksi tiputettu kahdeksaankymppiin, sitten viiteenkymppiin. Ekassa työkoneessa oli sitten kolmenkympin lätkä ja viimeisessä koneessa oli viidenkympin lätkä. Sitten jatkettiin jonossa sellaiset kuutisenkymppiä lasissa. Sitten jonossa kolmentana ollut auto (kahden auton päässä minusta) lähti ohittamaan jonoa sitä rouhittua tötsillä erotettua kaistaa pitkin ja hävisi horisonttiin. Olin kyllä aika että häh... Kun selkeästi se ohituskaista oli erotettu tötsillä työmaa-alueeksi. No kiire oli jollain...
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tästä tuli mieleeni kun näin tuossa pari viikkoa sitten yhden joka sovelsi aika luovasti. Moottoritiellä tehtiin asfalttia ohituskaistalle. Asfaltti oli rouhittu pois ja kaistalla oli vissiin joku harjausoperaatio menossa. Kaistat oli erotettu toisistaan tötsillä. Nopeus oli aluksi tiputettu kahdeksaankymppiin, sitten viiteenkymppiin. Ekassa työkoneessa oli sitten kolmenkympin lätkä ja viimeisessä koneessa oli viidenkympin lätkä. Sitten jatkettiin jonossa sellaiset kuutisenkymppiä lasissa. Sitten jonossa kolmentana ollut auto (kahden auton päässä minusta) lähti ohittamaan jonoa sitä rouhittua tötsillä erotettua kaistaa pitkin ja hävisi horisonttiin. Olin kyllä aika että häh... Kun selkeästi se ohituskaista oli erotettu tötsillä työmaa-alueeksi. No kiire oli jollain...
Joo, ei kielletyille alueille pidä mennä. Ensinnäkin tekee itsensä jurpoksi, ja toisaalta siellä voi sitten olla jotain yllättävääkin, jolloin ollaan jo vaaraksi omalle ja kanssa-autoilijoiden turvallisuudelle ja omaisuudelle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös