Suikkanen ja pelitapa kaudella 2009-2010

  • 6 578
  • 18

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Äijää menee ja äijää tulee, mutta ovatko ne oikeat ongelmat nyt oikeasti sittenkään pelaajissa? Tekeekö Sweat ja mahdollinen hampaaton kanukki Tepsistä voittavan joukkueen? Saattaa olla, mutta minä suhtaudun siihen yhtä pessimistisesti kuin Aten suonenvedon kestämiseenkin.

Viime kaudella Tepsillä oli tässä vaiheessa kautta SM-liigan parhaimpiin kuuluva maalivahti ja rämpimiseen vittuuntunut joukkue, joka kelasi viisikkona kentän molempiin päihin kuin viimeistä päivää. Taitoa ei ollut paskakikkareen vertaa, mutta tulosta syntyi vitunmoisella koko joukkueen taistelulla. Samalla reseptillä lähetettiin vielä Hifk kesälomille ja Jyp joutui ahtaammalle Tepsiä kuin muita vastaan.

Nyt meillä kaksi keskinkertaista maalivahtia, puolustus jota kiinnostaa aina silloin tällöin pelata, mutta pääsääntöisesti ei kiinnosta, ja hyökkäys, joka tekee ihan mukavasti maaleja, mutta vastavuoroisesti jättää puolustuksen ja maalivahdin oman onnensa nojaan.

Minä en jaksa millään uskoa, että nykypäivän kiekossa riittäisi edes kahden Sweatin tai hampaattoman kanukin hommaaminen nykyiseen rosteriin, jos pelaajilla ei ole halua tehdä töitä kentän molemmissa päädyissä. Keskinkertaiset maalivahdit eivät myöskään auta asiassa, pikemminkin päinvastoin.

Homma näyttää tällä hetkellä vähän samalta kuin Jortikan viimeisellä kaudella. Kuherruskuukaudet ovat ohi ja pelaajia ei kiinnosta enää mikään. Toivottavasti edes joku on nyt malttanut kysyä pelaajien tahtotasoa ennen kuin rahaa on käytetty uusiin vahvistuksiin sillä, jos tahtoa ei löydy niin ei näistä ole kuin rahanmenoa muutenkin persaukiseen seuraan.

Katsellaan ja toivotaan, että se kiima sieltä vielä ennen kauden päättymistä löytyy ja Atte olisi terävimmillään kauden tärkeimmillä hetkillä.
 
Kuherruskuukaudet ovat ohi ja pelaajia ei kiinnosta enää mikään. Toivottavasti edes joku on nyt malttanut kysyä pelaajien tahtotasoa ennen kuin rahaa on käytetty uusiin vahvistuksiin sillä, jos tahtoa ei löydy niin ei näistä ole kuin rahanmenoa muutenkin persaukiseen seuraan.

Missä vaiheessa pelaajia ei ole enää kiinnostanut mikään? Itse ainakin olen niissä 22:ssa näkemässäni ottelussa melkeinpä joka kerta nähnyt taistelua loppuun asti vaikka oltaisiin kolme tai neljäkin maalia tappiolla. Toki on pakko myöntää että 0-6 tappio JYPiä vastaan oli aika masentava eikä kolmas erä ollut kauhean kovaa yritystä.

Noista vahvistuksista vielä sen verran että meillehän on nyt tullut hienosti pelaava Aatu Hämäläinen, omissa silmissäni pakiston neljän parhaan joukkoon tällä hetkellä kuuluva Per Johnsson, sekä molempiin suuntiin erinomainen puolustaja kahden teen Lee.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Missä vaiheessa pelaajia ei ole enää kiinnostanut mikään? Itse ainakin olen niissä 22:ssa näkemässäni ottelussa melkeinpä joka kerta nähnyt taistelua loppuun asti vaikka oltaisiin kolme tai neljäkin maalia tappiolla. Toki on pakko myöntää että 0-6 tappio JYPiä vastaan oli aika masentava eikä kolmas erä ollut kauhean kovaa yritystä.

Katsellaan ilmeisesti pelejä vähän eri kulmasta. Esim. Ässät-peliä ponnettomampaa esitystä en ole nähnyt sitten TPS-HPK 0-6 pelin. Kananmunat olisivat pysyneet kainaloissa ehjinä täydet 60 minuuttia ja Joni Lius olisi ollut isäntä kaukalossa. Näennäistä väkertämisestä hyökkäyspäädyssä ja kiekonmenetyksiin reagoidaan valumalla vaihtoaitioon sen sijaan että poljettaisiin pakiston avuksi puolustuspäähän.

Ai niin. Onneksi meillä on nyt sitten vielä Nordlund vahvuudessa niin on ainakin yksi pelaaja jota voidaan syyttää, jos tässä käy kylmät.
 

12961

Jäsen
Moniko muu on kiinnittänyt huomiota palloseuran AV-peliin, joka on tilastojenkin valossa liigan toiseksi huonointa?

Mielestäni silmiinpistävää on se, että neliö on erittäin passiivinen, eikä kiekollinen saa juuri koskaan painetta. AV:aa on pelattu näin koko Suikkasen aika palloseurassa.

Tuohon heijastuu kyllä se surullisen kuuluisa maalinedustapelaaminenkin, erityisesti kun viivalaukauksille on tilaa ja aikaa passiivisesta neliöstä johtuen.
 

Ferneri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Montreal Canadiens, Colorado Avalance
Moniko muu on kiinnittänyt huomiota palloseuran AV-peliin, joka on tilastojenkin valossa liigan toiseksi huonointa?

Mielestäni silmiinpistävää on se, että neliö on erittäin passiivinen, eikä kiekollinen saa juuri koskaan painetta. AV:aa on pelattu näin koko Suikkasen aika palloseurassa.

Tuohon heijastuu kyllä se surullisen kuuluisa maalinedustapelaaminenkin, erityisesti kun viivalaukauksille on tilaa ja aikaa passiivisesta neliöstä johtuen.

Hyvä analyysi palloseuran av-pelaamisesta. Lisäisin siihen oikeastaan enää huonot purkukiekot silloin harvoin kuin tilaisuus purkaa tulee. On ihmetyttänyt minuakin koko kauden. Passiivisuus johtaa ja on johtanutkin kauden aikana siihen, että yv pystyy helposti tekemään peliä niin, että laukauksiin saadaan aikaan maskia, jolloin yv tulee paljon vaarallisemmaksi. Ainoa positiivinen asia av-pelaamisessa on ollut se, että suoraan poikittaissyötöistä ei ole tullut kovinkaan paljoa vetoja maalintekosektoreilta, kuten esim. Vahan 2-3 kavennus Tapparaa vastaan syntyi.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Homma näyttää tällä hetkellä vähän samalta kuin Jortikan viimeisellä kaudella. Kuherruskuukaudet ovat ohi ja pelaajia ei kiinnosta enää mikään.

Täytyy tunnustaa, että vaikka ketjun avaamisen aikaan en ollut lainkaan samaa mieltä lainatun lauseen kanssa, niin nyt ollaan lähellä. Suikkasella tuntuu olevan suuria ongelmia joukkueen motivoimisessa. Kärkiporukoita vastaan tuo motivaatio löytyy itsestään ja silloin tarjoillaan (ei välttämättä kaunista mutta yleensä) voittavaa lätkää. Peräpään porukoita vastaan pelataan taasen aivan munattomasti. Ja mikä vielä häpeällisempää niin näitä esityksiä tarjoillaan kotiyleisölle.
 

A - P

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minä en kyllä osta tuota asenne-juttua tai ainakaan että se olisi ainoa syy miksi Tepsi häviää näitä pelejä ns. heikoimmille joukkueille( materiaalin puolesta nyt ei joukkueilla sijoilla 6 - 14 kauheaa eroa ole, tarkoitan sarjataulukkoa ). Ainakin yksi asia tulee mieleen että kun pelataan "parempaa" vastustajaa vastaan niin Tepsin kuitenkin tavallaan vastahyökkäyspeliä on paljon helpompi suorittaa kuin sellaista joukkuetta vastaan joka ei niin paljon yritä hyökätä. Jotenkin tuntuu että kun sitä peliä pitäisi itse viedä niin se tuntuu kovin vaikealta tai sitä ei ainakaan malteta tehdä tarpeeksi kärsivällisesti. Eilenkin ensimmäinen erä oli ihan ok, paremmat paikat olivat Tepsillä mutta kun maalia ei saatu aikaiseksi niin sitten ei kärsivällisyys riittänyt pelata sitä omaa peliä vaan alettiin ottamaan riskejä ja ns. ylihyökkäämään ja tulos oli mitä oli.

P.S Aloin jälkeenpäin miettimään tuota ryhmää sijoilla 6 - 14, että onhan siellä sentään pelaajamateriaaliltaan huomattavasti laadukkaampaakin joukkoa kuin esim. TPS. Ainakin Jokerit ja Kärpät, jollei muuta niin puolet kalliimpia.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minä en kyllä osta tuota asenne-juttua tai ainakaan että se olisi ainoa syy miksi Tepsi häviää näitä pelejä ns. heikoimmille joukkueille( materiaalin puolesta nyt ei joukkueilla sijoilla 6 - 14 kauheaa eroa ole, tarkoitan sarjataulukkoa ). Ainakin yksi asia tulee mieleen että kun pelataan "parempaa" vastustajaa vastaan niin Tepsin kuitenkin tavallaan vastahyökkäyspeliä on paljon helpompi suorittaa kuin sellaista joukkuetta vastaan joka ei niin paljon yritä hyökätä. Jotenkin tuntuu että kun sitä peliä pitäisi itse viedä niin se tuntuu kovin vaikealta tai sitä ei ainakaan malteta tehdä tarpeeksi kärsivällisesti.

Osittain varmaan näinkin. Mutta voitko ihan tosissaan väittää, että TPS on pelannut viimeiset kotiottelunsa asiaankuuluvalla kiimalla? Tätähän Suikkanen peräänkuulutti Kärpiltä Oulussa. Ja kyllä tuon tappamisen meiningin puuttuminen loistaa useinkin TPS:n otteista, pelataan vähän laiskanpulskeasti.

Toki sen on myös kiinni pelaajatyypeistä. Meiltähän puuttuu kokonaan ns. kolmosketjun pelaajat. (Mäkinen ja Kolu eivät sitä nykyisellä tasollaan ole.) Näillä pistepörssissä vähemmän loistavilla pelaajilla on usein suuri merkitys joukkueen herättäjinä taklausten ja rouhimisen muodossa.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse olen myös samaa mieltä että vastassa oleva joukkue vaikuttaa paljon siihen miten Tepsin peli toimii.

Heikommat joukkueet luultavasti lähtevät passiivisemmalla taktiikalla pelaamaan meitä vastaan, kun taas kärkikastin joukkueet pelaavat huomattavasti aktiivisemmin ja hyökkäävämmällä taktiikalla.

Vastahyökkäyspeli on helpompaa kun vastustajatkin hyökkäävät välillä jopa riskillä. Kun taas vastustaja pelaa passiivisesti ja tarkasti puolustaen, on vastahyökkäysten teko hankalampaa.
 

ProCoach

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Oilers, Arsenal
En ole nähnyt Tepsiltä kuin kolme peliä tällä kaudella, mutta mielestäni niin kauan turkulaisten pelitapa toimii kun saavat karvata, roikkua, raastaa ja iskeä vastaiskuihin. Peliä hallitsevaksi ja kiekkokontrollia pelaavaksi joukkueeksi ei Tepsin materiaalilla pystytä.

Itse en usko noihin motivointiongelmiin, varsinkaan nykyisessä SM-liigassa jossa Tepsin pleijaripaikka on kaikkea muuta kuin varma.
 
Peliä hallitsevaksi ja kiekkokontrollia pelaavaksi joukkueeksi ei Tepsin materiaalilla pystytä.

Eilen ensimmäisessä erässä hallinta oli mielestäni suurimmaksi osaksi TPS:n. Välillä mentiin niin helposti Pelicansin viisikon läpi hyökkäysalueelle että vastaavaa näkee junnupeleissä. Maalittomuuteen liittyen: vetoja puolestaan ei erityisemmin nähty, eikä niitä vetopaikkojakaan nyt todellakaan ollut niin paljoa kuin asiantuntevimmat katsojat päättivät väittää.

Pitäisi laukoa enemmän, viimeisessä erässä TPS:llä 25 laukausta mikä on jo ihan kohtuullinen lukema, mutta suurin osa joko blokattiin Pelicansin toimesta tai viuhahtivat maain ohi.
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo

pleimeiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
tps
Mitäs Jortsu haasteli? Ei saa aukaistua tuota tallennetta. Puhuiko Turkulaisista yleensä vai nimenomaan TPS:sta?

Jortikka käy otteluvalvojan kanssa aika voimakasta keskustelua filmaasisesta ja uhkaa nostaa esille pelaajia ja jopa joukkeita jotka filmaavat. Sanoo aika suoraan lopuksi että Tepsi filmaa eniten sm-liiga joukkueista.
 

Juippi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Jortikka käy otteluvalvojan kanssa aika voimakasta keskustelua filmaasisesta ja uhkaa nostaa esille pelaajia ja jopa joukkeita jotka filmaavat. Sanoo aika suoraan lopuksi että Tepsi filmaa eniten sm-liiga joukkueista.

Sillä ei ole varmaan mitään tekemistä, että Jokerit on ottanut Tepsiltä pataan aika huolella tällä kaudella. Katkeraa tilitystä Hannulta.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Sillä ei ole varmaan mitään tekemistä, että Jokerit on ottanut Tepsiltä pataan aika huolella tällä kaudella. Katkeraa tilitystä Hannulta.

Tämä siis jannulta, joka tuuletti Tepsin vaihtoaitioon päin mielenosoituksellisesti kun Jokerit räppäsi AV-maalin Tepsiä vastaan. Hymy hyytyi lopputuloksen kohdalla. Pitäisikö keskittyä olennaiseen?
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Jortsu saa kähistä mitä haluaa, Jorea taitaa vaan vituttaa kun Palloseura on napannut pisteet tällä kaudella Jokereilta hyvään tahtiin.

Itse Suikkasen pelitavasta sen verran, että jo perjantaiseen kerho-matsiin soisi enemmän liikettä ja aavistuksen verran pelaamiseen yksinkertaisuutta. Nyt oltiin flegmaattisia HIFK:iä vastaan mm. taklauspelissä, joka on tärkeä seikka, kun halutaan vastustajaa horjuuttaa sekä kuuluu myös olennaisena karvauspeliin. Luulen kyllä, että Kaitsu herättelee joukkuetta kunnolla eikä Suikkanen kovin huolestuneen näköinen Nelosen haastattelussa ollut. Täältä tullaan vielä!
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Itse Suikkasen pelitavasta sen verran, että jo perjantaiseen kerho-matsiin soisi enemmän liikettä ja aavistuksen verran pelaamiseen yksinkertaisuutta. Nyt oltiin flegmaattisia HIFK:iä vastaan mm. taklauspelissä, joka on tärkeä seikka, kun halutaan vastustajaa horjuuttaa sekä kuuluu myös olennaisena karvauspeliin. Luulen kyllä, että Kaitsu herättelee joukkuetta kunnolla eikä Suikkanen kovin huolestuneen näköinen Nelosen haastattelussa ollut. Täältä tullaan vielä!

Melko lievästi sanottu, itse muotoilisin niin että jolleivät nämä saatanan löysät paskat ala juurikin nyt pelaamaan jääkiekkoa niin kausi oli siinä. Itelle on vitun vaikeeta katsella ja kannattaa joukkuetta joka perustaa pelinsä ihmeelliseen kaarteluun ja pelaa 80% pelistä täysin pelin ulkopuolella. Suikkanen on puheiden perusteella mies joka ymmärtää että jääkiekko on tyhmien ihmisten yksinkertainen peli (vrt JYP). Jos välillä niitä hyökkäyksiä suunnattaisiin maalille niin nostaisin peukkua. Olen sitä mieltä että Tepsi on höntsäillyt itsensä tässä vaiheessa kuuden joukkoon liigan toiseksi pienimmällä budjetilla. Mitäköhän olisi tiedossa jos kaverit alkaisivat yrittämään tosissaan?

Pienimuotoinen avautuminen tähän rakoon, mutta sanoisin että nyt alkaa olla viimeiset hetket virittää konetta jos siitä meinataan saada paras irti kun kauden tärkeimmät pelit on edessä. Nyt kun joukkueet alkavat epätoivoissaan taistella joka pisteestä niin kiertelylinjalla ollaan hyvin äkkiä ulkona koko poffeista.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
^ What the hell? No nyt voi varmaan todeta että on ruvettu pelaamaan. Tulee tippa linssiin kun kattoo mm. miten äijät siivoaa maalinedustaa, tekeminen on kaikkiaan tällä hetkellä huikeeta. Huomenna tulee palkinto ainakin yleisömäärän muodossa. Äänenkäyttö sallittu (kunhan ei kiroile!).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös