Vielä kerran....
Kuten aikaisemmissa kirjoituksissa olen pariin otteeseen maininnut, niin tapaus Karvosesta saa myös yhteiskunta ottaa ison osan omaan piikkiinsä. Jos yhteiskunta ei olisi jättänyt suomalaista huumehoitoa retuperälle, ei Karvosen toiminnalle olisi ollut tilausta.
Kyllä Temgesiciä (vastaava bubrenorfiinia sisältävä lääke kuin Subutex) käytettiin hoitomuotona ( mm. Kettutien katkolla) jo Karvosen aloittaessa toimintansa. Hoito oli vain tehty niin vaikeaksi eli narkomaanin oli haettava lääkkeensä päivittäin klinikalta ja tietäen kuiville pyrkivien elämäntilanteen, niin tällainen järjestelmä ei käytännössä toiminut.
Kuitenkin on varsin kyseenalaista, että lääkärin valan alla toimiva henkilö jakaa korvauslääkkeitä kenelle tahansa, joka ilmoittaa olevansa opiaattiriippuvainen ja jättää kaiken muun hoidon järjestämättä.
Te jotka puolustatte ja vähättelette Karvosen tekemisiä, níin kertokaa mulle mistä johtuu se, että Suomi on ainoa länsimaa, jossa on satoja huumeriippuvaisia jotka ovat aloittaneet suoraan Temgesicillä tai Subutexillä ? Miten on mahdollista, että esimerkiksi Raahen ja Salon kokoisissa kaupungeissa on molemmissa vähintään toista sataa subunarkkia ?
Te perustelette Karvosen hintapolitiikkaa kuluilla, mutta herra otti pillereista 30-kertaisen hinnan, kun esimerkiksi normaalisti heroiiinikaupassa myyjäporras saa noin 2-3 kertaisen voiton ja pääpirut eli rahoittajat maksimissaan 10-kertaisen voiton.
Väitän jossain määrin huumemaailmaa tuntevana, että esimerkiksi ammattimaisen heroiinin salakuljetuksen ja levityksen kustannukset ovat huomattavasti suuremmat, kuin mitä olivat Karvosen toiminnan Karvoselle aiheuttamat kustannukset.
Karvosen rahastuksen takia useat Karvosen subuhoidossa olleet aloittivat jo pari vuotta sitten itsenäiset Ranskat matkat ja osa siirtyi käyttämään muiden laittomien organisaatioiden palveluksia.
Varmasti monen subunarkin mielestä Karvonen teki upeaa työtä narkkien hyväksi, mutta aika usein saa kuulla narkkien suusta myös sellaisia "totuuksia" kuin, että ei mulla ole ongelmia, käyttö on hallinnassa jne.
Olen viime vuosien aikana tavannut about 100-150 subuilla vieroittavaa ja näistä alle kymmenen on oikeasti saanut elämänsä jonkinlaiseen järjestykseen ja nämä ovat järjestään sellaisia, jotka ovat saaneet ympärilleen vahvan tukiverkon esimerkiksi aktiivisten perheenjäsenten ansiosta. Narkomaanin vieroituksen perusedellytys on nimenomaan vahva tukiverkko terapioineen ja korvauslääkkeet on vain yksi apuväline tässä vaikeassa taistelussa.