Mainos

Sotilaslentokoneet post-WW II

  • 3 365
  • 44

Iskevin ja sykähdyttävin sotilaslentokone WW II jälkeen?

  • BAe Sea Harrier FRS Mk1/51 (Iso-Britannia).

    Ääniä: 3 3,1%
  • Boeing B-52H (USA).

    Ääniä: 7 7,1%
  • Dassault Mirage 2000C (Ranska).

    Ääniä: 1 1,0%
  • Dassault Mirage IV P (Ranska).

    Ääniä: 0 0,0%
  • Eurofighter 2000 (Saksa/Italia/Espanja/Iso-Britannia).

    Ääniä: 0 0,0%
  • Fairchild A-10A Thunderbolt (USA).

    Ääniä: 8 8,2%
  • General Dynamics F-16 Fighting Falcon (USA).

    Ääniä: 4 4,1%
  • General Dynamics F-111 Aardvark (USA).

    Ääniä: 1 1,0%
  • Grumman F-14 Tomcat (USA).

    Ääniä: 5 5,1%
  • Lockheed F-117A (USA).

    Ääniä: 5 5,1%
  • Lockheed (& co) F-22 Raptor (USA).

    Ääniä: 3 3,1%
  • McDonnel Douglas F-15E Strike Eagle (USA).

    Ääniä: 3 3,1%
  • McDonnel Douglas F/A-18 Hornet (USA).

    Ääniä: 12 12,2%
  • McDonnel Douglas F-4 Phantom (USA).

    Ääniä: 4 4,1%
  • Mikoyan MiG-21 bis (Venäjä).

    Ääniä: 6 6,1%
  • Mikoyan MiG-25 Foxbat (Venäjä).

    Ääniä: 3 3,1%
  • Mikoyan MiG-29 Fulcrum (Venäjä).

    Ääniä: 6 6,1%
  • Northrop B-2 Sprit (USA).

    Ääniä: 3 3,1%
  • Panavia Tornado IDS (Saksa/Italia/Iso-Britannia).

    Ääniä: 3 3,1%
  • Rockwell B-1B Lancer (USA).

    Ääniä: 0 0,0%
  • Saab JAS-39A Gripen (Ruotsi).

    Ääniä: 6 6,1%
  • Saab J35 Draken (Ruotsi).

    Ääniä: 4 4,1%
  • Sukhoi Su-25 Frogfoot (Venäjä).

    Ääniä: 1 1,0%
  • Sukhoi Su-27 Flanker (Venäjä).

    Ääniä: 1 1,0%
  • Sukhoi Su-37 Super Flanker (Venäjä).

    Ääniä: 2 2,0%
  • Tupolev Tu-160 Blackjack (Venäjä).

    Ääniä: 0 0,0%
  • Tupolev Tu-22M (eli -26) (Venäjä).

    Ääniä: 2 2,0%
  • Vought A-7 Corsair (USA).

    Ääniä: 0 0,0%
  • BAe Hawk T 1A (Iso-Britannia).

    Ääniä: 1 1,0%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 4 4,1%

  • Äänestäjiä
    98

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Arvoisa palstakolleegani Preator avasi tuossa taannoin ketjun jossa udeltiin palstalaisten mieltymystä WW II aikaisiin lentohärveleihin, nyt siirrytään nykyaikaan - utelun alla on iskevin ja kaikella tapaa sykähdyttävin sotilaslentokone.

Koskapa vaihtoehtojen määrä on niin runsas karsin suosiolla joukosta pois kuljetuskoneet, siitäkin huolimatta moni kone joka muutoin kuuluisi listalle oli jätettävä ulos tältä listalta, valitettavaa on myös se, että listalle ei päässyt tunkeutumaan yksikään tuntemattomammasta maasta tuleva kone. Sotilaslentokoneita valmistetaan kuitenkin muuallakin kuin listassa esiintyvissä maissa, suurista valmistusmaista Kiina loistaa täysin poissaolollaan - syykin on ilmeinen, harva tuntee tai osaa nimetä ainoatakaan kiinalaisvalmisteista sotilaskonetta.

Edellisestä syystä johtuen selkeällä tapaa vanhempaa ikäluokkaa edustavia koneita on aivan liian vähän mukana tässä äänestyksessä - jokunen sentään pääsi mukaan.*

Selvyyden vuoksi tyydyin nimeämään myös entisen Neuvostoliiton aikaan valmistetut koneet Venäjällä valmistetuiksi.

Halutessanne erottua joukosta, äänestäkää "joku muu, mikä" ja kertokaa valintanne meille.

vlad.

edit: * kappale.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Minun valintani tässä kyselyssä on Tupolev Tu-22M.

Viehätyin koneen ulkoiseen olemukseen nuorena - sulava jollain tapaa ylisuuren hävittäjän oloinen keskimatkojen pommikone.

vlad.
 

scholl

Jäsen
Itse olen sitä mieltä, että hyvä uusi sotilaskone myöskin uunottaa vastustajiaan ja täytyy sanoa, että Lockheed F-117A Nighthawk Stealth oli aikanaan aika edelläkävijä. Muotoilu ja se, mihin kone pystyy niin se on aina kiinnostanut itseäni. Parasta oli vielä se, ettei projektin olemassaolosta kerrottu mitään niin aika monet urpot luulivat varmaankin nähneensa ufon.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Äänestin Panavia Tornado IDS :ää lähinnä sen takia, koska se on ainoa kone jonka muistan Steel Panthers III -pelistä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
A-10 Thunderbolt, jotenkin sen raaka tulivoima iskee vaan kybällä. 30mm Avenger-konetykki nokassa ampuen kymmeniä uraanikärkisiä skodeja joka sekuntti on kunnoittamusta herättävä näky.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Äänestin Saab JAS-39A Gripen (Ruotsi). Mikään muu ei ole aiheuttanut yhtä paljoa naurua kuin kyseinen lentokone ja siksi on jäänyt parhaiten mieleen.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Brittipeli

BAe Sea Harrier FRS Mk1/51

Tuota masiinaa äänestin, vinkeä vehje. Äänet kalasti näpsäkkä nousu/lasku/liikkuminen ja ääni. Kyllähän hävittäjistä ääntä lähtee, mutta tuo masiina sattui kerran lentonäytöksessä leijumaan suoraan edessä (toki turvallisen matkan päässä) ja meteli oli sen verran infernaalinen ettei unohdu. Tahtoisin kuulla toistekin.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Herhiläiselle meni ääni. Vieläkin puistattaa, että edes harkittiin jotain MIG-29:n tapaista haarapääskyä. Ilmasodat eivät ole enää taitolentelyä ja takkuusammuntaa konetykeillä, joten Suomi teki kyllä erittäin viisaan päätöksen hävittäjäkaupoissa.

Vielä pitäisi liittyä NATOon, jotta Hornetin valtava tulivoimakapasiteetti voitaisiin hyödyntää. Ilman jenkkien fyrkkaa on turha haaveilla massiivisista AMRAAM keskityksistä ryssän Sukhoiparveen.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
B-52.

Kävin vuosia sitten Detroitin lähistöllä Yankee Airmuseumissa jossa tuli konkreettisella tapaa tutustuttua B-52:seen oikein kosketusetäisyydeltä. Kyseessä oli varhaisempaa tuotantomallia ollut kone joka oli muistaakseni osallistunut sotatoimiin Vietnamissa, kone kaikessa karuudessaan oli vaikuttava ilmestys.

Pituutta melkein 50 metriä, siipien kärkiväli on reilut 56 metriä - sen rinnalla "vlad" vaikutti pieneltä pojalta. Kone oli vielä sitä vanhaa kalustoa jossa omasuojana oli muun muassa takasektoriin ampuva tykki, nythän uusissa versioissa tykki on korvattu Stinger -ohjuksilla.

Samaisessa museossa oli esillä myös WW II aikainen B-17 - lentokuntoisena vieläpä. Kovin näyttivät sisätilat karuilta ja kolkoilta, ei varmasti ollut hääviä toimintaan niilläkään "sotapojilla" jotka koneella joutuivat Saksan ylle lentämään.

Laitetaan vielä museon linkki:

http://www.yankeeairmuseum.org/

vlad.
 
Viimeksi muokattu:

Viljuri

Jäsen
A-10A Thunderbolt (USA)

Ruma kuin mikä.

Olettaen kuitenkin, että mahdollinen konflikti demokraattisen maailman ja Idän diktatuurien välillä olisi syntynyt, niin herran jestas kuinka monta T-tankkia (ja lännessä em. diktatuureja ihannoinutta panssariopasta) olisi sille tielleen jäänyt.

Aina ei tarvitse olla kaunis ollakseen tehokas.
 

Hartiapankki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ja kaikkinainen urheilu vaasalaisittain
Äänestin Tomcatia. Pienoismalleja koneesta tuli aikoinaan väännettyä, ja niistä ajoista lähtien koneesta tuli jonkinlainen suosikki. Ja tämä siis EI Top Gunin ansiota..
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Phantomille meni ääni. Melko monta Phantomia tuli pienenä koottua.
 

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Sport
Panavia Tornado IDS sai ääneni. Vaikuttava kone livenä kaikin puolin. Hurja meteli ja kaunista katseltavaa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Jusu7
Panavia Tornado IDS sai ääneni. Vaikuttava kone livenä kaikin puolin. Hurja meteli ja kaunista katseltavaa.

Meteli on todellakin varsin kiitettävää kun kone vetää kentän yli "puita hipoen" - pari kertaa päässyt kyseisen koneen livenä näkemään, siitä metelistä voi jopa nauttia.

Tosin siitä ei nauttisi jos olisi tosi kyseessä ja olisi Tornadolaivueen hyökkäyksen kohdealueella.

vlad.
 

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Sport
Viestin lähetti vlad
Meteli on todellakin varsin kiitettävää kun kone vetää kentän yli "puita hipoen" - pari kertaa päässyt kyseisen koneen livenä näkemään, siitä metelistä voi jopa nauttia.

Tosin siitä ei nauttisi jos olisi tosi kyseessä ja olisi Tornadolaivueen hyökkäyksen kohdealueella.

vlad.

Kaksi kertaa koneen livenä nähnyt ja viimeksi Kauhavalla saksalaisin tunnuksin. Tämä Persianlahdella palvellut miehistö veti hienon esityksen eikä siinä polttimia säästelty.
Samassa näytöksessä lensivät myös mm. samasta maasta Mig-29 ja kotimainen F/A-18 eikä näitten db-lukemat yltäneet mielestäni likikään samalle tasolle.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Kyllähän JAS pari päivää sitten taas sykähdytti.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Another HAB
Vastasin A-10 ja suuri syy tähän on se että tankintappaja Hans-Ulrich Rudel oli neuvomassa kun konetta suunniteltiin.

Onko näin? Tästä olisi mielenkiintoista kuulla lisää, osaisitko kertoa tai pistää jotain linkkiä? Tuli luettua Rudelin kirja jokin aika sitten, ja se nousi yhdeksi parhaista lukemistani ilmasotakirjoista - vaikka kaveri kyllä tuntui aika natsilta vielä vanhoilla päivilläänkin...
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Viestin lähetti Vaughan
Onko näin? Tästä olisi mielenkiintoista kuulla lisää, osaisitko kertoa tai pistää jotain linkkiä? Tuli luettua Rudelin kirja jokin aika sitten, ja se nousi yhdeksi parhaista lukemistani ilmasotakirjoista - vaikka kaveri kyllä tuntui aika natsilta vielä vanhoilla päivilläänkin...

Rudel's input was also used during development of A-10 attack craft. In total, it is estimated that he flew almost 2,000 Stuka sorties, plus an estimated 400 in Focke-Wulf 190, during which time he destroyed almost 2,000 ground targets, as well as a battleship, two cruisers and a destroyer, amongst other "kills".Rudel
 
Nopeus se on joka jyllää! F-111 ja mach 2,5 on kylmän sodan legenda sittemmin jo eläköitynyt. Sykähdyttäviin ominaisuuksiin kuuluu myös kääntyvät siivet. Mmm
 

zamuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nopeus tosiaan jyllää, siksi valintana onkin Mig-25 (+ parannettu versio Mig-31). Koneeseen liittyy paljon kiehtovaa mystiikkaa ja jännittäviä tarinoita alkaen koneen käyttötarkoituksesta päättyen Japanin loikkaukseen sun muuhun.

Tuo kahdella risteilyohjuksen moottorilla varustettu kolmekymmentä tonninen terkäksinen köriläs on kasasrimuskeliautomaisella tavalla sekä tyylikäs että ruma. Kun paketin kuorruttaa venäläistyylisillä nerokkailla suunnitteluratkaisuilla, niin voittaja on selvillä.

Onhan maailmassa paljon muitakin kiinnostavia koneita. B52 ja erityisesti itänaapurin aikaansaannoksista B-52:n "potkurikoneversio" Bear (joku Tupolev) ovat jo pelkästään kokonsa puolesta varsin vakuuttavia. SU-27 ja Mig-29 ovat komian näköisiä ja A-10 on rumuudessaan ja tehokkuudessaan ylivertainen. SR-71 vetoaa ulkonäöllään ja nopeudellaan, mutta ei tiedustelukone pärjää tosikoneiden kanssa väännöstä. Tornadossa lähes kaikki voittajakoneen piirteet. Se on riittävän iso, tylyn näköinen, pitää kovaa ääntä ja siihen saa kiinni jos jonkinmoista asetta (ja ison kuorman).

Alkuaikojen vekottimista esim. Mig-15 oli tehokas ja ruma, molemmat hyviä kriteereitä koneita arvioitaessa. Lisäbonusta siitä, että kone oli niitä viimeisiä koneita, joilla käytiin "rehellistä" ilmataistelua ilman ohjuksia sun muita hilavitkuttimia.

F-117 on sieltä ankeimmasta päästä, ihan hinttapuli vekotin ja ruma ja ylimainostettukin vielä.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kyllähän tuo TU-22M Backfire on todella porno laite. Kerkeää ihan mukavasti. Taitaa nykyään vaan olla lentotunnit aika vähissä.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Avro Vulcan

Äänestin "joku muu" elikäs 1950-luvulla kehitetty brittien Avro Vulcan.
Tämä deltasiipinen jätti palveli Royal Air Forcessa 1980-luvulle asti. Karu lentolaite, mutta jotenkin silti niin sävähdyttävä. Taisi muuten olla brittien suihkukoneista ensimmäinen, joka kantoi sisuksissaan atomipommia.

Tässä linkki "The Delta Ladyn" sivuille:

www.avrovulcan.org.uk
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös