Ja tosiaan voisin mainita vielä ihmetyksen siitä, miten monilla ihmisillä tuntuu olevan "oma minänsä" ja "some minänsä". Tiedän monia ihmisiä jotka antavat fb-päivityksillään täysin erilaisen kuvan itsestään kuin mitä ovat sitten kun kohdataan kasvotusten. Sitten etenkin naisilla on aika käsittämättömiä kaverisuhteita sosiaalisissa medioissa, eivätkä ne seuraa aina somen ulkopuolisia kaverisuhteita. Tätä tapahtuu lähinnä naisilla, ja tälle on miesten kanssa usein tullut naurettua. Se on kyllä ihme kun aikuiset, päälle parikymppiset naiset harrastavat tuota toistensa kuvien ja päivitysten tykkäämisiä ja kommentoimisia. Kai niillä on joku "tykkään ton kuvasta, niin se tykkää mun kuvasta"-ajatusmalli. Jopa niiden pahimpien vihamiehien, tai tässä tapauksessa -naisten kuvia täytyy käydä tykkäämässä ja kommentoimassa "oot tosi kaunis :)". Parhaimpia ovat kun tykkäilevät ja kommentoivat toistensa parisuhdestatuksia. Sinne on pakko käydä antamassa peukalo ja kommentoimassa että olette kaunis pari. Etenkin näistä parisuhdepäivityksistä sitten olen jo minäkin kuullut monta avautumista miten "ei sen Pirkon suhde tuu kestään, se varmasti pettää sitä rumaa äijäänsä". Mä en jumalauta ymmärrä sitä touhua että jossain sosiaalisessa mediassa täytyy mennä erikseen kommentoimaan jotain kivaa, jos oikeasti ollaankin täysin eri mieltä. Ymmärrän että tätä tehdään kasvotusten kohdatessa, siinä ei oikein kehtaa sivuuttaa sitä kun joku esittelee kihlasormusta, mutta netissä voit "vahingossa unohtaa tykätä" siitä päivityksestä. Mutta silti täytyy käydä heittämässä täysin valheellinen kommentti, ihan vain siksi että saan itse yhden tykkäyksen lisää. Ylipäätään en ymmärrä miksi siellä kaverilistalla täytyy roikottaa niitä vihamiehiä. Mä itse aloin pari vuotta sitten siivoamaan isolla moukarilla omaa kaverilistaa. Kaikki ärsyttävät, puolitutut, tuntemattomat ja muuten sellaiset henkilöt joiden kanssa en ole ollut missään tekemisissä kaveripyynnön vahvistamisen jälkeen poistin listaltani. Muutama ärsyttävä päivittäjä jäi joita en kehdannut poistaa, mutta vaimensin näiden päivitykset omasta uutisvirrastani.
Sekin tuossa sosiaalisessa mediassa ärsyttää, että vaikka ollaan 24/7 siinä puhelimessa kiinni, niin joillakin ihmisillä on ärsyttävä tyyli feidata viestejä facebookissa/whatsappissa. Laitat viestin jossa on ihan oikeasti asiaa eikä mitään kuulumisten kyselyä, näet että kaveri on sen lukenut, mutta vastausta ei kuulu vaikka viesti on nähty ja on ollut aikaa päivittää statusta. Sitten kun nähdään livenä, niin ei mitään merkkiä mistään vihasta tai muustakaan. Naisasiat-ketjuun jo kirjoittelinkin miten itselläni on erään naisen kanssa ollut vähän juttua. Kun olemme kasvotusten, niin nainen vaikuttaa tosi kiinnostuneelta. Sitten taas kun laittelen fb/wa-viestiä, niin vastausta ei saada tai se on joku yhden sanan vastaus ilman mitään hymiöitä. Kuvittelin jo että selvä, eiköhän tämä peli oltu jo menetetty. Sitten nähdään törmätään taas netin ulkopuolella, juttu luistaa ja nainen pyytelee että laita viestiä niin lähdetään johonkin. Ja sitten taas sama uusiksi. Koita nyt tästä sitten ymmärtää miten tuohon pitäisi suhtautua. Tämä samainen nainen on juuri niitä edellisessä kappaleessa käsiteltyjä naisia, jotka veljeilevät somessa pahimpien vihanaistensa kanssa, ja ovat sitten taas tylyjä somen ulkopuolella. Meikäläisen tilanne on taas täysin päinvastainen, netissä ollaan tylyjä ja livenä (ainakin esitetään) mukavaa.
Lertin tavoin olen itse miettinyt vakavissani sosiaalisten medioiden (Facebook ja Instagram) hävittämistä. Ei ole vain vielä ollut munaa tehdä tuota. Luultavasti paljon rennompaa olisi oma elämä jos ei tarvitsisi aina miettiä noita päivittämisiä ja tykkäyksiä. Se mitä laitat omalle seinällesi on vain pieni osa kokonaisuutta. Sun täytyy muistaa myös tykätä kavereiden päivityksistä! Auta armias jos unohdat tykätä jostain tärkeästä ja suuresta päivityksestä (parisuhde, muutto, koulupaikka/valmistuminen, lapsi), niin varmasti aiheuttaa parranpärinää että miksi toi ei käyny tykkäämässä mun statuksesta, onkohan se katkera mulle. Vaikka harva sitä myöntää, niin kyllähän varmaan kaikki noita omien statuksiensa tykkääjiä seuraa. Ihan täysin en kyllä facebookista voi luopua, omat tykkäykset ovat helppo kanava laittaa kaikki itseä kiinnostavat asiat samaan paikkaan. Samasta paikasta löydän itseäni kiinnostavien lehtien uutisotsikot, suosikkibändini päivitykset, kiinnostavan yrityksen tarjoukset ja ryhmien kautta sitten vaikka harrastuksista kiinni. Olenkin aika vakavissani pohtinut että tekisin uuden käyttäjän, jonka kaverilistalle en ottaisi ainuttakaan kaveria, vain pelkästään nämä itseäni kiinnostavat sivut ja ryhmät. Ei tarvitsisi noista päivityksistä stressata.
Kyllä itselleni keskustelupalstat ovat paljon tärkeämpiä kuin nämä muut sosiaaliset mediat. Näihin uskaltaa paremmin avautua myös niistä vaikeistakin asioista. Vähän hassua sekin, että täällä saa luultavasti enemmän vertaistukea, mitä saisit niiltä "oikeilta ystäviltäsi" esimerkiksi facebookissa.