Mainos

Some-vaikuttajat

  • 3 869
  • 20

Yön Kärppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Sosiaalisesta mediasta on Jatkoajassa ketju, mutta en löytänyt itse some-vaikuttajista vielä ketjua. Tubettajista ketju löytyy, mutta he ovat vain yksi osa some-vaikuttajia.

Some-vaikuttajat alkavat olla jo melko iso juttu yhteiskunnassa. En liene hirveän väärässä, kun sanon että suurin motivaatio "vaikuttamiselle" tänä päivänä on raha, vaikka keltaisen journalismin julkisuus lienee myös tärkeässä roolissa. Yritykset tekevät mielellään rahallisia yhteistyökuvioita some-vaikuttajien kanssa, sillä heidän kautta saadaan tavoitettua nuorempaa kuluttajaryhmää. Tässä tapauksessa nuorempi kuluttajaryhmä lienee noin ikävuodet 7-15 -vuotiaat. Uskon myös, että some-vaikuttajien mainoshinta on pienempi kuin vaikkapa perinteisen median mainoshinta. Rahan tekemisessä ei sinänsä mitään väärää ole. Kyllähän jokaisen meistä on tuotava itsellemme leipä pöytään jollakin tavalla. Näen omaan moraaliin kyseenalaisena kuitenkin sen, että kuinka sensaatiohakuisesti ja välillä epäeettisesti jotkut vaikuttajat käyttäytyvät. Kaupallisia yhteistyökumppaneita otetaan sieltä mistä niitä saadaan. Epäeettiset vaatefirmat kelpaavat vallan mainiosti, jos vain ei kerrota kenellekään, että vaatteet tuotetaan lapsityövoimalla Aasiassa umpipaskalla palkalla. On myös esimerkkejä tapauksista, että some-vaikuttaja on tehnyt yhteistyötä firman X kanssa kehuen sitä maasta taivaisiin, mutta todellisuudessa itse käyttääkin firman Y tuotetta vapaa-ajalla. Yksi esimerkki tapaus tästä on Roni Back, joka toimi One Plussan mainoskasvona, mutta todellisuudessa käyttikin Applen puhelinta. Ei siis liene tuulesta temmattua kuvitella, että moni some-vaikuttaja ei oikeasti seiso arvojensa takana, vaan toimii kuten häntä rahoittavat tahot haluavat. Välillä sensaatiohakuisuutta löytyy enemmän kuin Seiskan sivuilta. Milloin kuvataan kuolleita ihmisiä, jotta saadaan pöhinää omalle tilille. Välillä halutaan trollata ja aiheuttaa suurta keskustelua ottamalla kantaa jokaiseen asiaan. Toisaalta monet eivät sitten millään halua ottaa mihinkään yhteiskunnalliseen asiaan kantaa, jottei oma arvomaailma paljastuisi. Kaikista epäeettisimmät some-vaikuttajat ovat mielestäni nk. "instamammat" eli huoltajat jotka jakavat kuvia, videoita yms. omasta pienestä vauvastaan. On mielestäni väärin ja epäeettistä, että valjastetaan pieni lapsi oman "työnteon" kohteeksi. Ei jollakin 9kk ikäisellä vauvalla ole vielä mitään käsitystä siitä, että mitä huoltaja tekee vauvasta otetuilla kuvilla. "No äippä tässä kuvaa susta nolon kuvan tonne iigeeseen ku teen tästä kuvasta kaupallisen yhteistyön niin saan tonnin omalle käyttötilille fyffee". Joku voisi selitellä, että siitä kuvasta saadulla rahalla ostetaan vauvalle kivoja asioita. Hieno logiikka, mutta enpä ole kuullut, että muiden alojen työntekijät käyttävät omia vauvoja saadakseen lisää rahaa. Harvoin olen nähnyt opettajan tai lääkärin laittavan oman vauvan tekemään lisäansioita huoltajalle. Toinen vastenmielinen ilmiö on uhkapelien mainostajat. Ei varmaan erikseen tarvitse korostaa Aleksi Valavuoren tai Esko Seppäsen nimeä. Näitä henkilöitä on lisää, sillä muitakin hyväonnisia uhkapelaajia on. Onpa sattumaa ja hyvää onnea!

Some-vaikuttajat eivät pyöri enää pelkästään somessa vaan ovat mukana jo monenlaisissa medioissa. Lähes päivittäin jossain valtakunnallisessa lehdessä on juttu jostakin some-vaikuttajasta. He ovat tämän lisäksi tulleet mukaan television viihdeohjelmiin kuten esimerkiksi Posse, Selviytyjät, Tanssii tähtien kanssa jne. Heidän faninsa ovat hyvin aktiivisia, sillä esimerkiksi Arttu Lindeman voitti Emma-palkinnon julkaistuaan neljä (?) kappaletta ennen palkinnon voittamista. Voin vain kuvitella miltä "oikeista" muusikoista tuntuu, kun tekevät "oikeasti" musiikkia vuosien ajan ja sen jälkeen some-vaikuttaja tulee ja voittaa yleisöpalkinnon pelkästään some-uran ansiosta. Lindeman ei ole ainoa, sillä Sampo Kaulanen voitti some-faniensa avulla Venla-palkinnon, sekin yleisöäänestyksen avulla. Tubettaja Mmiisas sijoittui Tanssii tähtien kisassa toiseksi. Some-vaikuttajilla on siis valveutunut faniryhmä, jotka tekevät mielellään asioita kuten some-vaikuttajat käskevät.

Mihin some-vaikuttajien valta tulevaisuudessa tulee riittämään ja yltämään? Ensi vuonna järjestetään Suomessa eduskuntavaalit. Näemmekö kenties ensi vuonna eduskunnassa some-vaikuttajia, jotka ovat käskeneet omat 18-vuotiaat faninsa äänestämään häntä? Olen sitä mieltä, että lasten medialukutaito ei ole hyvä ymmärtääkseen some-vaikuttajien motiivin eli rahan. Lasten kanssa kannattanee tulevaisuudessa puhua mahdollisista vaaroista. Ensin kannattaa kertoa ettei lähesty jammusetiä ja tämän jälkeen kannattaa kertoa ettei uskoa some-vaikuttajia. Nykyisin onneksi sentään jokaisen some-vaikuttajan tulee selvästi kertoa, mikäli kyseinen video/kuva/kirjoitus/postaus jne. on kaupallinen yhteistyö. Ei liene yllätys, että juurikin some-vaikuttajat olivat vielä vuosia sitten sitä mieltä, että tuollainen ei ole hyvä idea.

Modet saa siirtää tämän tuonne tavalliselle puolelle, jos kokevat ettei tää aihe ole vielä tarpeeksi yhteiskunnallinen löylyhuoneseen.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mihin some-vaikuttajien valta tulevaisuudessa tulee riittämään ja yltämään? Ensi vuonna järjestetään Suomessa eduskuntavaalit. Näemmekö kenties ensi vuonna eduskunnassa some-vaikuttajia, jotka ovat käskeneet omat 18-vuotiaat faninsa äänestämään häntä? Olen sitä mieltä, että lasten medialukutaito ei ole hyvä ymmärtääkseen some-vaikuttajien motiivin eli rahan. Lasten kanssa kannattanee tulevaisuudessa puhua mahdollisista vaaroista. Ensin kannattaa kertoa ettei lähesty jammusetiä ja tämän jälkeen kannattaa kertoa ettei uskoa some-vaikuttajia. Nykyisin onneksi sentään jokaisen some-vaikuttajan tulee selvästi kertoa, mikäli kyseinen video/kuva/kirjoitus/postaus jne. on kaupallinen yhteistyö. Ei liene yllätys, että juurikin some-vaikuttajat olivat vielä vuosia sitten sitä mieltä, että tuollainen ei ole hyvä idea.

Lasten suhteen vastuu on aina vanhemmilla. Vanhempien velvollisuus on kertoa lapsilleen, miksi kannattaa äänestää ja millä perusteella ehdokas kannattaa valita. Nämä asiat eivät ole helppoja, koska harva nuori jaksaa tai edes haluaa kuunnella vanhempiensa neuvoja, mutta yrittää kannattaa silti. Lasten kanssa pitää jo nyt puhua somen vaaroista ja vaikuttajien motiiveista, ei vasta tulevaisuudessa.

Kaikki some-vaikuttajat eivät ole silkkaa huuhaata, mutta ketään ei elämässä yleisesti ottaen kannata sokeasti uskoa. Ainakaan siksi, että se on kivan näköinen tai sillä on mageita kuvia. Asioista kannattaa ottaa aina itse selvää. Moni vanhempi ei jaksa tai halua tai osaa tai muka ehdi puhua tällaisista asioista lastensa kanssa ja siksi moni lapsi tai nuori on erityisen altis johdatteluille. Ei nämä ole uusia juttuja, foorumit vain ovat muuttuneet.

Kaupallisissa yhteistöissä ei ole mitään vikaa, koska niissä on myös positiivisia puolia. Itse olen sattumalta törmännyt moniin mielenkiintoisiin tuotteisiin tai yrityksiin kaupallisten yhteistöiden ansiosta ja selvittänyt niiden pohjalta eri asioita. Omaa nahkaansa ei vain pidä myydä liian helpolla eikä kannata asettautua aivopestyksi.

Vastuu on viime kädessä kuluttajalla. Ja lapsikuluttajien osalta vastuu on vanhemmilla. Kotiläksyt pitää tehdä. Ja lapsille pitää opettaa, että asioista pitää ottaa itse selvää ja kysyä aikuiselta, jos herää kysymyksiä. Se on ainoa keino, millä lapset ja nuoret oppivat toimimaan somessa. Suurin ongelma on aikuiset. Tyhmät aikuiset. Jos he eivät itse osaa kyseenalaistaa asioita ja uskovat kaiken, eivät he osaa jälkipolviltakaan muuta vaatia.

Nuorille pitää opettaa, että kaikki ei ole sitä, miltä näyttää. Ja kun nuori tämän oppii, kaikki näyttää erilaiselta. Nykynuorisohan on myös tiedostavampaa kuin edeltävät sukupolvet. Tyhmillä ihmisillä on kuitenkin nykyisin aiempaa enemmän valtaa. Ihan liikaa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Tietyillä some-vaikuttajilla on tapana promota pikavippi-firmoja, mikä herättää ainakin minussa kauniisti sanottuna vitutusta. Aika usein noita firmoja promoavat nuoret ja kauniit naiset seuraajilleen, joista merkittävä osa lienee nuoria aikuisia, jotka ihailevat vaikuttajien elämäntyyliä, jonka vuoksi pikavippejä tarjoavat firmat saavat jatkuvasti uusia asiakkaita. Esimerkiksi uudet Miss Suomi -kisaajat pääsevät (tai oikeastaan joutuvat) tekevät mainoksen jollekin pikavippi -firmalle, mikä on aikamoista kusetusta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Koska kuulun visusti boomer-ikäpolveen, en tiedä somevaikuttajista mitään muuta, kuin mitä iltapäivälehtien uutisissa heistä on kerrottu.
Kenenkään blogeja tai vlogeja tai kanavia en seuraa.
Tosin ehkä joitakin esim. YLEn ja MTV3:n ajankohtaisohjelmien paljon siteerattuja lausuntoautomaattejakin voi pitää somevaikuttajina.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Natalia Salmela ottanut voimakkaasti kantaa Finnwatchin tekemästä selvityksestä liittyen somevaikuttajien verokikkailuihin.

SALMELA kertoi tiistaina somepalvelu Instagramin tarinaosiossa olevansa harmissaan, että vaikuttaja-ala on nostettu ”taas tikunnokkaan yhteiskunnan pahiksena”.

”Hyvää yrittäjien päivää! Palkinnoksi vuosikausien yksinyrittämisestä ja kokonaisen toimialan synnyttämisestä nollasta Finnwatch julkaisi selvityksen, jossa nimenomaan somevaikuttajista yritetään leipoa pahimpia verohyötyjiä”, Salmela kirjoitti Instagramissa.

Salmelan mielestä kolmen ”pikkufirman” tarkastelu kuvaamaan yhteiskunnallista ongelmaa ”ei ole todellakaan perusteltua”.

”Kuinka paljon erilaisia verokikkailuja käytetään kaiken maailman ukkeleiden ja setien johtamilla IT-, logistiikka-, raksa-, teollisuus-, [ja niin edelleen] aloilla? Mutta se, että osingon avulla meitsi säästää ’kymmeniä tuhansia vuodessa’, se vasta on ongelma”, somevaikuttaja kirjoitti ja lisäsi loppuun nauramista tarkoittavan ”lol”-lyhenteen.
En ole koskaan ollut Salmelan fani ja tämä ei kyllä paranna mielikuvaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Uhriutuminen on turhaa ja tuossa vielä lapsellista, mutta itse asia on ainakin hieman mielenkiintoinen. Kok, Kesk, SDP ja PS sekä RKP eivät halua vaikeuttaa verosuunnittelua. Pikkuyrittäjä hyödyntää verosuunnittelua isompien perässä. Onko se uutinen? Tarjoaisin tilalle esimerkinomaisesti samanlaista populismia: "Marinin hallitus halusi auttaa Natalia Salmelaa rikastumaan ja maksamaan veroja vähemmän". Salmelan verotushan on Marinin hallituksen käsialaa. Ei toki alkujaan, mutta veroratkaisut allekirjoittaen.

Jos hallituksen rooli tulisi esiin Salmelan ja muiden sometähtien lisäksi, säilyisi yhteys poliittiseen päätöksentekoon ja sen seurauksiin verotuksessa. Muistetaan sekin, että Salmelankin lievempi verotus lisää todennäköisesti hänen kulutustaan ja sitä kautta maksamiaan veroja.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Salmelahan on ollut hyvin aktiivinen yhteiskunnallinen keskustelija (nimenomaisesti vaikuttaja) ja kritiikkiä on häneltä saanut mm. Kokoomus, mitä hän aiemmin tänä vuonna syytti Suomen varhaiskasvatuksen kriisistä.

Räväkällä otteellaan Salmela on toistaiseksikin menestynyt, niin tuskin sovittelevammaksi ainakaan hetkeen muuttuu. Vaikken Salmelasta pahemmin pidäkään, on hänen vaikutusvaltansa kuitenkin noteerattava. Vihreä teresammallahti.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Natalia Salmela ottanut voimakkaasti kantaa Finnwatchin tekemästä selvityksestä liittyen somevaikuttajien verokikkailuihin.


En ole koskaan ollut Salmelan fani ja tämä ei kyllä paranna mielikuvaa.

Tästä nyt ei kannattaisi vetää vielä isoja johtopäätöksiä.

En tiedä mikä on Salmelan pääsääntöinen tulonlähde ja miten nämä Somettajat tienaavat. Puhakan Janne omissa päivityksissään tekee 'yhteistyötä' monenkin tahon kanssa.

Sekä moni muukin julkkis.

Mutta en sitten tiedä miten esim nää jotka tekee tiliä onlyfansilla että maksavatko tuloistaan veroa mihinkään koska se ei ole Suomalainen lafka.
 

Tuamas

Jäsen
Osakevaihto on tosiaan näppärä tyokalu verotaakan minimointiin erityisen hyvin kannattavilla toimialoilla.

KHO:n 2017 tekemän ratkaisun sementoima veroneutraalius järjestelylle on tehnyt tuosta verokonsulttien suosikkipalvelun, jota myydään kuin leipää, tuolla saa kohtuu vaivattomasti hilattua firman nettovarallisuuden tappiin.

Siinä ei yrittäjää harmita yhtään maksaa 10-20k€ laskua konsultille järjestelystä, kun usein jo ensimmäisen vuoden veroetu kattaa sekä varainsiirtoveron että konsultin palkkion.

Se ei yllätä, että nämä maineikkaimmat somevaikuttajat ovat osanneet hyödyntää järjestelyn, ovat kuitenkin pääsääntöisesti piinkovia bisneksen tekijöitä ja sopivan röyhkeitä.
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Katselin Youtubea ja pyhä algoritmi tarjosi, syystä tai toisesta, somettaja Jaakko Parkkalin julkaisun "Mansen mieskarkin pelipäivä".

Julkaisusta oli kulunut 17 tuntia ja katselukertoja oli jo 45 000. Se lienee jo tuossa vaiheessa about 10 kertaa siitä, mitä Tapparan vastaava virallinen julkaisu saisi kokonaisuudessaan. Melkoista on siis somettajien mahti. Ja tätä kannattaa yhteistyötahojen luonnollisesti hyödyntää.

Olen pannut myös merkille kärkisomettajien huimat tulot. Esim. Niko Saarisen tulot taisi olla pelkästään somesta luokkaa 100 000. Ja lasken myös Esko Seppäsen jonkinlaiseksi somettajaksi tai ainakin uusmedian edustajaksi, niin Iltalehden mukaan "Viime vuoden tuoreiden tilinpäätöstietojen mukaan liikevoitto oli 608 640 euroa ja verojen jälkeinen tilikauden voitto 485 789 euroa."

Melkoista. Seppäsen kohdalla herää väistämättä ristiriitainen kysymys, että joku "asiatoimittaja" painaa niskalimassa ja perse ruvella hommia ja tienaa 40 tonttua vuodessa kun Seppänen puhuu lonkalta paskaa ja tienaa 10 kertaa enemmän. Omalla tavallaan tietysti kaikki kunnia Seppäselle että on löytänyt markkinaraon, jotain sekin vaatii, mutta jollain tavalla "epikseltä" se kuulostaa. Mut hei! tää on kapitalismii. Ei siinä.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Melkoista. Seppäsen kohdalla herää väistämättä ristiriitainen kysymys, että joku "asiatoimittaja" painaa niskalimassa ja perse ruvella hommia ja tienaa 40 tonttua vuodessa kun Seppänen puhuu lonkalta paskaa ja tienaa 10 kertaa enemmän. Omalla tavallaan tietysti kaikki kunnia Seppäselle että on löytänyt markkinaraon, jotain sekin vaatii, mutta jollain tavalla "epikseltä" se kuulostaa. Mut hei! tää on kapitalismii. Ei siinä.
Tämä "winner takes it all" taitaa olla enemmän tai vähemmän trendi kaikissa ammateissa ja liiketoimissa, jotka ovat julkisuudelle alttiita, tai joissa menestyksen ja julkisen näkyvyyden välillä vallitsee korrelaatio.

Lahjakkaita ja ahkeria muusikoita, urheilijoita, näyttelijöitä, taiteilijoita, jne. on pilvin pimein, mutta suurin osa näistä joko rahoittaa intohimoaan itse, tai yrittää pärjätä minimaalisilla keikkatuloilla tai vaivalla hankituilla sponsorirahoilla. Kärkinimet näillä aloilla puolestaan tienaavat huikeita summia, mutta tämä on kapea eliitti jonne nousu on usein paitsi lahjakkuudesta ja työnteosta, myös sattumasta, suhteista ja hyvästä onnesta kiinni.

Ei ole lainkaan yllättävää että sama nokkimisjärjestys pätee myös some-vaikuttajien maailmassa.

En tervehdi tätä trendiä kovinkaan suurella ilolla. Tämä "liiketoimintaympäristö" luo mielestäni haitallisia kannustimia, epätervettä kilpailua ja myös asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan. Ulospäin suuntautuneet, kauniit / komeat ja suositut persoonat saavat suhteettoman suuren kilpailuedun verrattuna taviksiin, joilla kuitenkin saattaa olla yhtä paljon tai jopa enemmän annettavaa itse substanssiin.
 

Byvajet

Jäsen
En tervehdi tätä trendiä kovinkaan suurella ilolla. Tämä "liiketoimintaympäristö" luo mielestäni haitallisia kannustimia, epätervettä kilpailua ja myös asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan.

Pahin ongelma huomiotaloudessa on journalismin näivettyminen. Ylekin vaatii toimittajiltaan nykyään klikkiotsikointia. Klikkausten määrää seurataan ja siitä annetaan palautetta. Toimittajille ei jää muuta vaihtoehtoa kuin muotoilla otsikoista koukkuja tai ottaa vastaan kritiikki klikkausten pienemmistä määristä.

Sama näkyy sisällöissä. Ketä panin milloin panin missä panin miten panin -jutustelu myy, Ylelläkin. Älylliset sisällöt, joiden ymmärtäminen vaatii keskittymistä tai yleissivistystä, katoavat. Kärjistykset, tunteiden pumppaaminen ja näennäisesti uudet näkökulmat toimivat.

Journalismiin, terveydenhuoltoon, opetukseen, tieteeseen ja taiteeseen markkinatalous sopii huonosti. Tieteessäkin jo ihan avoimesti tunnustetaan uskottavuuskriisi, jonka taustalla on paitsi toistettavuusongelma niin myös se, että rahoitusta saadakseen tulosten täytyy olla tietynlaisia. Kaikkia tutkimusten tuloksia ei siksi edes julkaista.

Markkinatalous ei suosi sivistystä, tietoa eikä pitkäjänteisyyttä, jonka tulokset näkyvät vasta vuosikymmenten päästä. Siksi länsimaisen kulttuurin rappio on alkanut. Perusteellisen ja laadukkaan tekemisen korvaa huomion hakeminen. Samalla kansa tyhmistyy.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Urheilijoita on pidetty osin ongelmallisina lasten ja nuorten esikuvina ja sitä kautta yhteiskunnallisina vaikuttajina, koska heidän suosionsa perustuu siihen, että he ovat hyviä pelaamaan, kärjistetysti muotoillen, lasten peliä. Mutta huippu-urheilijaksi nouseminen edellyttää paljon sellaisia perustavanlaatuisia tekijöitä, jotka ovat hyödyllisiä myös millä muulla tahansa elämän osa-alueella: kurinalaisuutta, kunnianhimoa, ajan ja vaivan panostamista omien heikkouksien ja vahvuuksien kehittämiseen, kykyä toimia ja ratkaista ongelmia paineen alla jne. jne..

Nyt lasten ja nuorten esikuvia ovat kasvavassa määrin tyypit, joiden suosio perustuu siihen, että he tuottavat sosiaalisen median alustoille sellaista sisältöä, jota aiemmin ”tuottivat” tyyliin ala-asteikäiset luokan pellet välitunneilla tai koulupäivän jälkeen. Suosio ja jopa yhteiskunnallinen vaikutusvalta ei perustu välttämättä yhtään minkäänlaiseen yksilön erinomaisuuteen vaan kykyyn tuottaa ihmisten saataville skeidaa. Ja samalla on merkkejä siitä, että suosittuja sosiaalisen median alustoja hallitsevat tahot, jopa valtiolliset sellaiset, tarkoituksella ohjaavat ja ehdollistavat länsimaisia käyttäjiä kuluttamaan aikaa roskasisällön parissa. Vaarallinen yhdistelmä, kun esimerkiksi Suomessa oppimistulokset heikkenevät ja kansan koulutustaso laskee.
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Siksi länsimaisen kulttuurin rappio on alkanut. Perusteellisen ja laadukkaan tekemisen korvaa huomion hakeminen. Samalla kansa tyhmistyy.
Sanoisin, että USA:ssa on hyvä testi menossa tuotannossa tämän suhteen. Kun tuntuu, että kaikki on viihdettä, jokainen alusta somessa, mediassa, netissä tms on viihtymistä varten. Kaikkia tyhmiä asioita tehdään, jotta joku viihtyy sen parissa sen lyhyen hetken, ja sitten swaippaa seuraavaan. Mikään ei ole pysyvää, kestävää tai sellaista minkä muistaisi. Kertakäyttökamaa lyhyen aikavälin hyötyjen toivossa, tulos/klikkaukset/katselukerrat pitää saada heti vauhtiin, jotta algoritmi suosittelee sitä muillekin. Ja jos tunaroi jossakin, niin senkin saa käännettyä voitoksi (katso miten mokasin, älä tee tätä jne), mikä vielä ruokkii tyhmän sisällön tuottamista.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ikävuosien ansiota on täysi immuniteetti somevaikuttajille - ja algoritmeille.
Sitä vain kuuntelee ja katsoo juuri sitä, mitä tulee mieleen, ja etsii sen.
Parempi roskapostisuodatin olis kiva, juuri vietin puolisen tuntia roskapostikansiota (liki tuhat viestiä) tyhjentäessä.
 

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ikävuosien ansiota on täysi immuniteetti somevaikuttajille - ja algoritmeille.
Sitä vain kuuntelee ja katsoo juuri sitä, mitä tulee mieleen, ja etsii sen.
Parempi roskapostisuodatin olis kiva, juuri vietin puolisen tuntia roskapostikansiota (liki tuhat viestiä) tyhjentäessä.
Itse noista somevaikuttajista tiedä mitään. Algoritmi joskus kiusaa tai auttaa, tapauskohtaista.

Mutta eikös tuo roskapostikansio tyhjene ihan itsestään? Viestit säilyvät siellä tietyn aikaa ja sitten poistuvat. Itse en ainakaan ole koskaan tyhjentänyt roskapostikansiota.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mutta eikös tuo roskapostikansio tyhjene ihan itsestään? Viestit säilyvät siellä tietyn aikaa ja sitten poistuvat. Itse en ainakaan ole koskaan tyhjentänyt roskapostikansiota.
Ehkä joku luurin Gmailin asetus on väärin.
Siellä oli viestejä vuodelta 2017.
Läppärin Thunderbird tyhjentää roskapostin automaattisesti.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Onhan tämä nykyaika kyllä erikoista. Olen mahdollisesti algoritmien uhri, mutta minulle puskee nyt jokaisessa somealustassa "uutista" siitä, miten somevaikuttaja Olivia Dunnen nänni on vilahtanut IG-tarinassa, ja mitä kaikkea tästä voi seurata. Kaikki internet-mediat suursivustoja myöten tuntuvat nyt tekevän Dunnesta nänniuutisia toisensa perään.

Tässä "kohussa" on monia somevaikuttajiin liittyviä juttuja, joihin tekee mieli tarttua. Ensinnäkin voitaneen todeta, että Dunne taitaa mediankäytön. Yksi vahinko, tai pikemminkin "vahinko", ja hänen Instagram-päivitysestä tehdään uutisia (monikossa) ympäri maailman. Ihmiset kiirehtivät katsomaan Dunnen IG-profiilia ja moni varmasti liittyy seuraajaksi, jos ei jo ole sitä.

Kansainvälisiin uutisiin pääseminen on vaikeaa jopa merkkihenkilöille. Merkkihenkilöiltä se voi onnista muutamia kertoja, mutta harvemmin joka kerta, kuten Dunnen tapauksessa tuntuu käyvän. Se, että tämä "läpilyönti" tapahtuu jostain nännin vilahtamisesta on kyllä taas hyvä osoitus siitä, miten yksinkertaisia me ihmiset loppujen lopuksi olemme.

Nännikohuun liittyen Hesarikin oli valjastanut jonkun toimittajan kirjoittamaan kolumnini Dunnesta. Kolumnissa oltiin hyvin huolissaan siitä, meneekö Dunnen miljoonien arvoinen somebisnes nyt jäihin nännin vilahtamisen vuoksi, sillä Meta ei tunnetusti salli alastomuutta ja tili voidaan sulkea. Tosin samaan aikaan kolumnissa pohdittiin sitä näkökulmaa, jonka mukaan Meta ei edes voi antaa Dunnelle porttikieltoa, vaikka tämä rikkoisi sääntöjä. Dunnen kaltaisen superjulkkiksen menettäminen palvelusta sataisi TikTokin ja muiden kilpailijoiden laariin, joten Meta joutuu katsomaan tilannetta läpi sormien.

Tämä somevaikuttajien ja "perinteisen median" tekemä keskinäinen pallottelu tuntuu jääneen pysyvästi median tapaan toimia. Somevaikuttaja heittää ilmoille täkyn päivityksen muodossa. Mediat seuraavat somevaikuttajia, koska helppoa, halpaa ja euroja tuottavaa uutisointia tehdä uutinen siitä, että somevaikuttaja X on lisännyt lomalta bikinikuvan. Media vuorostaan upottaa bikini-päivityksen uutiseensa, ja täten myös vaikuttaja saa uusia impressioita, reagointeja ja seuraavia. Ja pian suoritetaan tämä kierros taas uudelleen ja uudelleen.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Dunne- uutisen veroinen - ja jopa isompi - on prinsessa Catherinen muokattu perhepotretti. Löysitkö kaikki 17 muokkausta? Vai oliko niiä 18?
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK

Enpä voi sanoa olevani yllättynyt tästä uutisesta. Hyvä, että asiaan puututtiin. Oppivatko asianomaiset sitten jatkossa toimimaan oikein, jäänee nähtäväksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös