"Sisäpiirin" sanonnat/termit

  • 13 746
  • 37

forrest

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Blue Jackets, Panthers
Onko jollain nyt tai aikaisemmin ollut lähipiirissä, kaverien keskuudessa, naapurustossa tms. käytössä sanontoja tai termejä, jotka eivät ulkopuolisille aukea jos niistä puhuu?

Omassa lapsuudessani/nuoruudessani naapureiden ja kavereiden kanssa puhuttiin mm. asioista näillä sanoilla:

"Perillä - Bussin päätepysäkille oli matkaa parisen kilometriä ja siellä oli enemmän asutusta. Kun sinne lähti tuli sanottua että menee käymään "perillä".

"Iso mäki" - Matkalla perille on iso alamäki, toiseen suuntaan tietysti toisin päin.

"Kongon lenkki" - Reilun 8 km:n mittainen kierros, jossa mennään Kongon kautta.

"Kuolemankallio" - Silloisen kodin lähettyvillä oleva kalliomuodostelma, josta kaverihuhujen mukaan olisi joku joskus pudonnut ja kuollut. Varmuutta tähän ei koskaan saatu
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tulee heti douppislangit mieleen tästä topicista, mutta en jaksa kirjoittaa niitä tänne. Ne tietää ketkä tietää jne.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
"Mynni" - Paskaa. Esimerkiksi sadevesikouruihin kertyvää kamaa. "Oli muuten ihan vitusti mynniä tuolla rännissä.."

"Ropelihattu" tai "mansikkahattu" - Turisti. Nimitys tulee siitä, että moni tollukka ostaa kesäisin torilta mauttoman päähineen.

"Se mukava" - Pimppi
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Lapsuudenkodin lähellä metsässä kalliolla Päijänteen kupeessa on nuotiopaikka. En tiedä miksi, mutta osotteeksi sitä kutsutaan. Ainakin meillä. Saattaa olla myös osoite, mutten siitäkään mitään järkevää löydä.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Siellä mistä olen kotoisin oli paikka jota "kaikki" kutsuivat nimellä "kovismetsä" (lausutaan 'kovismettä'). Nimi kaiketi syntyi joskus kauan kauan sitten kun isoveljeni kavereineen kävi tupakalla pienessä suojaisessa metsikössä kotitalomme ja valtatie 8 välissä, ja me kakarat puhuimme "koviksista", niin oli 80-luvun alussa tapana isompia poikia kutsua.

Kyllähän ei-paikkakuntalaiset joskus pyörittelivät silmiään kummissaan kun tyyliin 15-kesäisinä joku ehdotti että mennään vetämään (kalja)pohjat kovismettään.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Seppo - Helsingin bussi numero 72. "Ota Seppo siitä, menee vartti".
"Mä tuun Sepolla, niin kyllä tässä kestää viel."

Skrinda - Rullakko

Tapio Suominen - Juontaa juurensa sanontaan "mun puolesta Tapio Suominen voi suksia hevon vittuun täältä". Jääköön kertomatta taustat, mutta Tapio Suominen kuului tähän ihan oikeasti. Eli, jos joku voi mun puolesta suksia vittuun, niin riittää toteamus "Tapio Suominen".

Junassa on vielä tilaa - lähes synonyymi edelliselle. Jälleen kerran tätä käytetään, kun joku voi suksia vittuun.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Siellä mistä minä olen kotoisin on paikka nimeltä "Liukastumisvaara"

Tuo paikka on eräs rakennus urheilukentän lähellä ja siellä tuli vietettyä aikaa mopo-ikäisenä. Nimi tuli yksinkertaisesti rakennuksen seinään kiinnitetystä varoituskyltistä.

Paikkaa kutsuttiin myös lempinimellä "Liukkari".

Kovismettä tuli kanssa mulle mieleen kun tätä ketjua aloin lukemaan.

Mennäänks Datsun joku päivä Liukkariin röökille?
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
"Kovismetsä" (lausutaan 'kovismettä'). Nimi kaiketi syntyi joskus kauan kauan sitten kun isoveljeni kavereineen kävi tupakalla pienessä suojaisessa metsikössä kotitalomme ja valtatie 8 välissä, ja me kakarat puhuimme "koviksista", niin oli 80-luvun alussa tapana isompia poikia kutsua.

Tuossa läheisessä puistossa on "Jengimetsä", aivan samanlainen paikka samanlaisine harrasteineen kuin Datsunin Kovismetsä. Sijaitseepa Jengimettä vielä kotitalojen ja nelostien välissä.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Löntti - kun puhutaan epämääräisestä asiasta, jota on hankala määritellä. Löntillä voidaan myös tarkoittaa yksittäistä lössin (alla) jäsentä.

Lössi - synonyymi sanalle "jengi". Jengi kuulostaa typerältä, joten lössi on mitä parhain vastine kyseiselle sanalle. Lössi (monikko) koostuu lönteistä (yksikkö). Vertaa engl. person -> people = löntti -> lössi.

Sellaiset tuli nyt mieleen.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itsellä oli tuo lössi sana käytössä joskus kymmenen vuotta sitten, ihan vakiosanastoa silloin. Nykyisin en enää kyseistä sanaa käytä, mutta joskus kyllä.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Termiä "lössi" on käytetty myös täällä.

Haukari eli Haukilampi, jossa pienenä käytiin kalassa. Pieni lampi, jossa oli ihan mukavasti haukea ja se yksi isompi hirmuhauki, jonka kerran sain jopa mättäälle, mutta siima katkesi ja "lötkö" sujahti takaisin lampeen. Eihän tuolla painoa ollut, kuin ehkä pari kiloa, mutta lammen suurin hauki se oli . ;)

Flono lihava nainen. Tarkempaa määritelmää en muista.

Pousto tukeva nainen. Tarkempaa määritelmää en muista.
 

axe

Jäsen
Fjorton ihan ruotsiksi lausuttunakin on Trivial Pursuitin vihreä ruutu (tiedeaiheinen kysymys). Älkää kysykö miksi, kukaan ei osaa sanoa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuossa läheisessä puistossa on "Jengimetsä", aivan samanlainen paikka samanlaisine harrasteineen kuin Datsunin Kovismetsä. Sijaitseepa Jengimettä vielä kotitalojen ja nelostien välissä.

Näillä nurkilla oli vastaava paikka, joka tunnettiin nimellä Leksan baari. Harmi vaan, että menivät rakentamaan siihen rivareita.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Lössi on täällä Porissa päin melko yleisesti käytetty sana, isolla lössillä mennään jonnekin ja niin edelleen.

Stadissa aikanaan asuessa kaveripiirin kanssa käytettiin mm. näitä:

Kummitusjuna = ykkösen ratikka

Posteljooni = "kaikille" antava nainen

Perseparoni = homo (varastettu Irwin Welshilta, tiedetään)

Humppakuutio = laatikkoviini

Varmaan enemmänkin tulisi mieleen jos vähän miettisi.
 
Näillä nurkilla oli vastaava paikka, joka tunnettiin nimellä Leksan baari. Harmi vaan, että menivät rakentamaan siihen rivareita.

Meilläpäin taas "viisasten kivet", myöhemmin "käntsien kukkula". Pieni muutaman aarin pusikko taajaman keskustassa. Paikalla oli vanha umpeen valettu kaivon kansi ja muutama iso kivi, jolla puliukot ja pussikaljateinit vuoroin kävivät aikaa viettämässä.
 

forrest

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Blue Jackets, Panthers
Tuli mieleen vielä pari:

"Autiotalo" - Kongon lenkin varrella pitkään autiona ollut maatila, jossa oli iso päärakennus ja jotain navettaa yms. pihapiirissä. Siellä tuli kaveriporukalla käytyä aina välillä tutkimassa paikkoja.

"Asfalttikeisari" - Vähemmän käytetty termi eräästä "perillä" asuneesta miehestä, joka huhujen mukaan suhteillaan/rahoillaan olisi saanut vaikutettua siihen millä tavalla "perille" johtaneeseen hiekkatiehen vedettiin asfaltti. Tämän seurauksena mm. meidän kohdallamme oli joitakin kilometrejä hiekkatie vielä pitkään, kun tien alussa ja lopussa oli asfaltit.
 

Cjyyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Menen töihin = Menen naisiin

Siitä sitten kaikkea hulvatonta, "meni taas ylitöiksi", "on muuten hyvät edut tossa mun duunissa"
 

Jackie Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreet ja punaset.
"Iso mäki" - Matkalla perille on iso alamäki, toiseen suuntaan tietysti toisin päin.

Tää on legenda, urbaani semmoinen. Iso mäki ei voi olla iso mäki, siis edes suuntaan tai toiseenkaan. Tai sitten tää on erittäin inside-juttu, en nimittäin jaksa uskoa että missään muissa piireissä isoa mäkeä sanotaan isoksi mäeksi.

Itse olen kuullut että kengällä on monia erilaisia nimiä. Minulle se on aina ollut kenkä, mutta jotkut käyttää sanaa kenkä. Ja siis oikeasti (/minun mielestä) se on kenkä, eikä mikään kenkä. Ihme väkee. Paras ketju ikinä.

Stemu.
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Börjekarkki = Kapteeni Helmix -karkki, sellainen sokeripäällystetty kolikon mallinen hedelmäkarkki. Huvittavinta jutussa on, että kuulin aikanaan jonkun täysin tuntemattoman polvenkorkuisen käyttävän samaa sanaa samasta karkista toisella puolen Suomea. Ilmeisesti joku kaveripiiristämme oli siis levittänyt ilmausta.
 

Kai-Sakari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panelian Raikas
Tämä ketju on itsensä paradoksi, joten on pakko yrittää.

Sitko? Panisitko?
Posti. Helposti.

Joskus aikoinaan yksi rakas taulapääni piti tätä murtamattomana "koodina".
 

Tuplahuuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalapa
No jaa... onhan noita:

Muinaisina opiskeluaikoina varsinkin oli käytössä:
- Seinä = otto-automaatti
- Kolo = limuautomaatti (varsinkin ilmaisu: pitää käydä seinällä, että pääsee nauttimaan kolon antimista)
- Lehmänperse = peliautomaatti

Nykyisin:
- Jäätelö = olut
- Haen vuohen = I'll get my coat (goat = vuohi, riittävän lähellä)
- Töttörö = matkailuauto
- Paskahuussi = matkailuvaunu
- Nopean liikkumisen käyttömaksu = ylinopeussakko
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös