Sinuttelu ja teitittely

• 2 231
  • 11

Sinuttelu vs teitittely

• Teitittelen itseäni vanhempia eli perinteet kunniaan!

Ääniä: 43 49,4%
  • Iki-vanha perinne; ei sovi nyky-yhteiskuntaan

Ääniä: 33 37,9%
  • Who cares?

Ääniä: 11 12,6%

• Äänestäjiä
    87

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Jo ala-asteella opetetaan sinuttelun ja teitittelyn ero sekä käyttöalueet; aikuisia, ylempiarvoisia sekä uusia tuttavuuksia teititellään ja vasta luvan saatuaan voit sinutella.

Itse olen pyrkinyt noudattamaan tuota sääntöä, vaikka armeijassa tulikin sinuteltua kapiaisia Tuntemattoman Sotilaan Rokan -tyyliin; kuumaa kyllä tuli, mikäli sinunkauppoja tehtiin ilman oikeutusta. :rolleyes:

Nykyisin teitittelen yliopiston lehtoreita ja proffia, vaikkei heitä välttämättä tarvitsisikaan; sähköpostiviesteihinkin laitan aina "arvoisa lehtori"..:D

Miten käy Jatkoaikalaisilta teitittely/sinuttelu; osaatko käyttää niitä oikeissa tilanteissa vai käytätkö ollenkaan?

Anikos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Asiakaspalvelijan on osattava hyvät tavat. Teitittely yms. hyvät tavat(samoin kuin hymy!!) ei maksa mitään.

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Teitittelen selvästi itseäni vanhempia, minulle ennestään tuntemattomia henkilöitä. Esimerkiksi jos kaupassa huomaan, että iäkkäältä rouvalta tippui hanska, nostan sen hänelle ja sanon jotain tyyliin "Rouva, Teiltä tippui tämä".

Varusmiehenähän sitä tietenkin teititeltiin esimiehiä, mikä kieltämättä tuntui joskus aika huvittavaltakin, kun esimies saattoi olla jopa itseä nuorempi tai kouluttajatkin yleensä korkeintaan vain muutamia vuosia vanhempia. Kun itse olin esimiesasemassa, en nyt niin tarkasti pitänyt huolta, teitittelikö alainen vai käyttikö jotain sinuttelun ja teitittelyn välimuotoa. Kunhan hommat toimi.

Ainakin Jyväskylän yliopistossa tuntuu olevan sellainen käytäntö, ettei henkilökuntaa pahemmin teititellä. Mielestäni se on ihan hyvä, koska käytäntö helpottaa esimerkiksi kontaktin ottamista professoriin, jos asiaa on. Tietystä symbolisesta tasa-arvon hakemisestakin siinä lienee kysymys.

Eli teitittely kyllä sopii tiettyihin tilanteisiin, mutta aika teennäistä ja joskus nuoleskeluakin muistuttavaa se saattaa olla, jos sitä käyttää joka paikassa, missä vähänkin tuntuu olevan itseään "parempaa väkeä". Tavat muuttuvat aikojen kuluessa.

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen huomannut, että teitittelemällä naista ensimmäisellä tapaamiskerralla tekee mieleenjäävän vaikutuksen, joka muuten olisi paljon vaikeampi saavuttaa. Tietysti teitittelyn lisäksi käytös ja ulkoinen olemus pitää myös olla kunnossa jotta kokonaisuus toimisi. Kaiken tulee myös tapahtua puolihuomaamattomasti ja luontevasti tai muuten homma voidaan tulkita laskelmoinniksi ja teeskentelyksi. Lopputulos on yleensä se, että naisella menevät pasmat sekaisin ja hän lähtee kotiin luvaten soittaa seuraavana päivänä. Viikon kuluttua alan epäillä puhelimeni olevan rikki.:D

Asiakaspalvelussa teitittelyn pitäisi olla itsestäänselvyys, mutta eipä tuo tunnu olevan. Tosin Stockmannille tässä asiassa voi antaa kyllä hyvän arvosanan.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Valitsen sinuttelun ja teitittelyn väliltä tilanteen sekä henkilön jonka kanssa puhun mukaan, lisäksi tähän vaikuttaa se kuinka toinen ryhtyy puhuttelemaan minua. Yleensä puhutellessani selkeästi minua vanhempia ihmisiä aloitan puhuttelun teitittelemällä.

En näe siinä mitään pahaa tai vanhakantaista, että nuoremmat teitittelevät selkeästi vanhempia ihmisiä mutta aina on hyvä pitää järki matkassa, joihinkin tilanteisiin teitittely ei enää nykyään sovi.

Näin lyhyelti,

vlad#16

jyp17

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP.
Viestin lähetti AnHaKo
Teitittely yms. hyvät tavat(samoin kuin hymy!!) ei maksa mitään.

No tuosta hymystä en minäkään ole yrittänytkään ikinä tinkiä. Teitittely vain tuntuu jokseenkin väkinäiseltä aina toisinaan..

acidjam

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Milan
Ihme juttu...

Tuota olenkin aina ihmetellyt, hyvä kun otit esille.

En teitittele. En siksi, ettenkö haluaisi olla kohtelias, vaan siksi, että se kuulostaa ja tuntuu typerältä. Miksi yksilöä, pitäisi puhutella kuin vaikkapa ihmisjoukkoa? Yhden ja usean välillä on suuri ero, joten eikö niin pitäisi olla heistä puhuttaessakin?

EDIT: Jätin myöskin taas äänestämättä, koska vaihtoehdot ovat taas vähän mitä sattuu. Miksi tuossakin ei voisi olla kohdat "Teitittelen", "En", sekä vaikkapa "Tilanteesta riippuen".
Koetetaan saada tästä lähtien aikaan vähemmän johdattelevat äänestykset, ok?

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä mä aina tuntemattomilta esim. kelloa kysyessäni kysyn että "Anteeks, onks teil kelloo?".
Tosiaan vanhempia ihmisiä tulee teititeltyä, mutta se tulee kyllä ihan luonnostaan.....

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä, teitittelen lähempänä eläkeikää olevia, tuntemattomia henkilöitä. Eli siis sitä sukupolvea, jonka aikana teitittely oli vielä rikkomaton sääntö. Kohtelias puhuttelu tulee oikeastaan aivan itsestään, enkä sitä oikeastaan edes huomaa.

Se, mikä tuntuu omituiselta, on teititellyksi joutuminen. Tätä on tapahtunut muutamaan otteeseen, ja jotenkin 25-vuotiaan korvissa se kuulostaa enemmän kuin älyttömältä. Finnairin tai muun vastaavan henkilökunnalta tuo ei kuulosta ihan niin järkyttävältä, mutta kun kertaalleen eräs myyjätärtyttönen, ilmeisesti kesätyönsä ensipäivinä, teititteli minua... Se oli oikeastaan kammottavampi tilanne kuin nuoren äidin lapselleen bussin ovella osoittama "Odotas että setä menee ensin".

Ja kun minulta vielä pari vuotta sitten kysyttiin papereita tupakaa ostaessa. Päättäisivät nyt saatana että pitääkö tässä aloitella keski-iän kriisiä vai noitua lapsenkasvojaan.

EDIT: Tuo "teititellyksi" onkin yllättävän vaikea sana kirjoittaa.

Kelpie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Sama periaate kuin vladilla. Sinutteluun voi siirtyä sitten jos se toinen henkilö niin sanoo. Itseni ikäisiä ja vain vähän vanhempia sinuttelen, samoin kuin itseäni nuorempia. Armeijan jälkeen tuli automaattisesti teititeltyä kaikkia itseäni vanhempia parin viikon ajan. :rolleyes:

Kaupoissa ja muissa vastaavissa tuntuu kieltämättä vähän kummalliselta, jos minua teititellään. Jotenkin tuntuu paljon mukavammalta, jos myyjä tulee ja kysyy "moi, mitäs sulle sais olla" kuin "päivää, voinko auttaa teitä". Ehkä sitten 40 vuoden päästä tilanne on toinen.

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mä teitittelen tuntemattomia, selkeästi itseäni vanhempia ihmisiä. Se tulee jotenkin aivan luonnostaan, mutta esim mun äiti (46) ei tykkää jos sitä teititellään. Ehkä semmosia kuuskymppisiä voi jo teititellä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy