Silloin harvoin, kun ketuttaa...

  • 888 434
  • 5 354

mig24

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mikä siinä on, etten pääse rauhaan tästä Zagidulinin jatkosta, en edes yön yli nukuttuani? Jos minä olisin saanut päättää, ei tätä sopimusta olisi tehty ei vaikka kuinka hyvä vahti olisi kyseessä.
Ensimmäistä kertaa pitkällä faniurallani olen alkanut miettiä, josko sitä jättäisi koko homman tauolle ainakin niin pitkäksi aikaa kun kyseinen herra Lukossa häärää, tai kunnes tulee ulos terveillä mielipiteillä sodasta.

Jotenkin sitä yrittää järkeillä, että Kallella on parempaa tietoa asiasta mutta hänkään ei voi asiasta avautua.
Ovathan he voineet kahden kesken asioista puhua mutta kaveri on vannottanut kertomasta kannoistaan.
Vahvistakaa nyt joku lapsenuskoani, että näin voi olla, jotta voisin vielä harkita Lukon otteiden seuraamista.
Muuten tulee pitkä vuosi.
Asia ei ole niin selvä kuin voisi äkkiseltään luulla. Siellä voi itse tai sukulaiset olla äkkiä maalina, kun menee jotain lehdistölle väärällä äänenpainolla huutelemaan. Itse en ainakaan tuollaista häneltä odota, mutta ei nyt tietty millään Z-logopaidoilla hallille tulla, vaikka sattuukin olemaan oma etukirjain.
 

carr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Peter Forsberg
Voi miettiä asiaa myös toisen kannalta. Perhe Venäjällä, sitten miettii miten siellä on ihmisten käynyt esim. Gazbromin johtajisto. Aika paljon sattumia noinkin rajattuun porukkaan. Toki Zagi ei varmaan niin tunnettu Venäjällä ole, että perhe "häviää", mutta voi esim. "muuttaa" Siperiaan. Pöyristyminen ja asian tuomitseminen Zagin suulla ei sotaa Ukrainassa lopeta ja perhe saattaa joutua kärsijäksi. Eipä maailman valtioiden johtajienkaan pöyristely ole sotaa lopettanut. Se ettei asiaa tuomitse niin tarkoita, että sen hyväksyy.

Mitä itse tekisit? @Century Fox Asettaisit oman perheen vaaraan tai ottaisit edes sen mahdollisuuden, että heille jotain tapahtuu?

Taas vähän isommassa kuvassa liigaan ollaan tuomassa joukkuetta jota on vuosia pyöritetty verirahoilla.
 

Century Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Asioilla on tietysti puolensa mutta näitä ei täällä tarvitsisi pohtia, jos Lukko ei sopimusta olisi jatkanut.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Minkä ihmeen takia Zagidulinin tarvitsisi sanoa yhtään mitään. Vaikka hän sisimmissään olisi maailmanpolitiikasta mitä mieltä tahansa, hänellä on täysi oikeus pysyä siitä vaiti.

On täysin mahdollista, että Zagidulin ei edes tiedä totuutta sodasta. En itse asiassa olisi tästä edes yllättynyt, sillä ei suomalaistenkaan jääkiekkoilijoiden yleissivistys ole mittarin korkeimmasta päästä.

Zagidulin on sitä paitsi ensimmäisenä Rauman Lukolle työtä tekevä, ei Venäjän lipun alla urheileva, jääkiekkoilija. Annetaan siis ihmiselle täysi työrauha, ja jos jotain puuttumisen arvoista tulee, kuuluu sekin ihan ensimmäiseksi työnantajalleen.
 

Moonshine Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreät Jääkärit
Omasta mielestä syyttömyysolettama on hemmetin tärkeä asia tälleen länsimaisen oikeuskäsityksen kannalta, enkä siis lähtökohtaisesti oleta ihmistä Putinin tukijaksi Venäjän passista huolimatta, ellei kyseinen henkilö itse siihen anna aihetta. Vaikeneminen on usein kultaa - nykyaikana se on jopa kultaakin kalliimpaa - ja kuten yllä on kirjoitettu, pahimmillaan velvoittamalla Zagidulinin ottamaan julkisesti kantaa Ukrainan sotaan voisi Lukko näin välillisesti asettaa hänen perheensä Venäjällä vaaraan.

Ja siis sanomattakin selvää on, että jos Zagidulin ilmaisisi tukensa Putinille, niin kyseessä olisi vakava asia eikä mies voisi minun nähdäkseni Lukossa jatkaa. Kuitenkin syytöksillä soisi olevan jotain muuta pohjaa, kuin että yksilö on sattunut syntymään maapläntille nimeltä Venäjä.
 
Viimeksi muokattu:

sheiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kukaan Venäjän rivi kansalainen ei ole millään tapaa vastuussa Putinin toimista. Venäjä tosiaan on maa jossa johtajan arvostelusta voi päätyä tekemään ”kgbmaisen” itsemurhan ampumalla itseään sadasta metristä hirvikiväärillä kolmesti niskaan.
 

Raspikurkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Yhdyn samaan mitä edellä mainittiin perheistä Venäjällä. Itse en edes haluaisi tosin nähdä politiikan ja urheilun olevan sidoksissa tällä tavalla vaikka se on aina sitä enemmän tai vähemmän omalla tavallaan ollutkin. Minusta ei kenenkään tarvitse julkisuuteen esitellä omia polittiisia kantojaan. Se on jokaisen oma asia.

Ja mitä väliä sillä on, että tuomitseeko vai kannattaako Putinia. Pääasia on, että tekee oman hommansa ja siitä mistä hänelle maksetaankin. Eli kunhan kiekot tarttuu ja se auttaa joukkuetta niin millään muulla ei ole mitään merkitystä.
 

Raymond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kukaan Venäjän rivi kansalainen ei ole millään tapaa vastuussa Putinin toimista. Venäjä tosiaan on maa jossa johtajan arvostelusta voi päätyä tekemään ”kgbmaisen” itsemurhan ampumalla itseään sadasta metristä hirvikiväärillä kolmesti niskaan.

Hyvin sanottu. Jos jonkun Lukkokannatus on siitä kiinni, että joukkueessa pelaa venäläinen, jolla ei ole mitään tekemistä sodan kanssa, niin ei varmaan sitten varmaan tarvitse kannattaa.

Ihan kun tässä pitäisi jokaisen venäläisurheilijan ympäri maailmaa ääneen tuomita tilanne. Eikö se jo paljon kerro, että Zagidullin on mielummin Suomessa töissä kuin Venäjällä? Varmasti oli varaa valita.

Edit. Jaa niin vituttaa tollanen ylihyveposeeraus.
 

ipe_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos Zagi haluaa joskus palata Venäjälle tai edes vierailla siellä, hän ei voi sanoa mitään sodan vastaista tai edes mainita Venäjän sotaa Ukrainaa vastaan. Muuten riskeeraa saavansa jopa 15 vuoden vankilatuomion.

Oman maansa ja juurtensa hylkääminen yhden työpaikan takia on kyllä liikaa vaadittu.

Jatko on mulle ok. Uusia sopimuksia itänaapurin kansalaisten kanssa en halua.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Toivottavasti keskitytään pelkästään kiekkoon ja annetaan Zagidulinille työrauha. Uskoisin olevan aika selvää, että jossain päin Suomen niemeä Zagille tullaan huutelemaan vielä monta kertaa, kuten Kouvolassa kävi jo. Toivottavasti kuitenkaan ei Raumalla huudella tai häiriköidä.

Se taas on pötypuhetta, etteikö Zagi tietäisi, mitä itärajan takana ja Ukrainassa tapahtuu? Hän on nyt sellaisessa maassa, jossa uutisointi pääosin on täysin vapaata. Kyse on enää sen jälkeen puolen valinnasta. Sitä ei tarvitse kuitenkaan kertoa, eikä siitä kannata toimittajien udella turhaan. Kunhan ei retostele missään putlerin myönteisesti itse.
 

hokkikokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Niin kauan kun ei avoimesti tue Putinia, niin ei kenelläkään pitäisi olla Zagia vastaan mitään sanomista.

Hyvä jatko!
Oma näkemykseni on melkein tämä, pienellä hionnalla: "Niin kauan kuin ei avoimesti tue Putinia, niin minulla ei ole Zagidulinia vastaan." Ite en lähde muitten puolesta päättämään. Ja hyväntahtoinen hymiö perään.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Se taas on pötypuhetta, etteikö Zagi tietäisi, mitä itärajan takana ja Ukrainassa tapahtuu? Hän on nyt sellaisessa maassa, jossa uutisointi pääosin on täysin vapaata. Kyse on enää sen jälkeen puolen valinnasta.

Ei asia ole näin yksinkertainen. Jos ihminen ei ole tottunut seuraamaan kuin yhdenlaisia uutisia, jos ylipäätään seuraa, ei tällainen tapa muutu pelkällä toiseen maahan muuttumisella. Nuorta jääkiekkoilijaa ei uutiset välttämättä edes kiinnosta, vaan hän vain katsoo paikalliset palloilutulokset ja jatkaa Playstationin pelaamista.

Tästäkin syystä meillä ei ole oikeutta odottaa tai vaatia yhdeltäkään pelaajalta lausuntoa Ukrainan sodasta niin kauan kuin pelaaja ei itse asetu avoimesti tukemaan Venäjän oikeutta sotaan.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Ei asia ole näin yksinkertainen. Jos ihminen ei ole tottunut seuraamaan kuin yhdenlaisia uutisia, jos ylipäätään seuraa, ei tällainen tapa muutu pelkällä toiseen maahan muuttumisella. Nuorta jääkiekkoilijaa ei uutiset välttämättä edes kiinnosta, vaan hän vain katsoo paikalliset palloilutulokset ja jatkaa Playstationin pelaamista.

Tästäkin syystä meillä ei ole oikeutta odottaa tai vaatia yhdeltäkään pelaajalta lausuntoa Ukrainan sodasta niin kauan kuin pelaaja ei itse asetu avoimesti tukemaan Venäjän oikeutta sotaan.
Sitten on kyllä aikalailla pää pensaassa, mutta se siitä. Minulle riittää, että kiekot pysähtyy ennen maalia ja ei ole julkisesti vahingossakaan putlerin kelkassa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Sitten on kyllä aikalailla pää pensaassa, mutta se siitä. Minulle riittää, että kiekot pysähtyy ennen maalia ja ei ole julkisesti vahingossakaan putlerin kelkassa.

Niin on. Suurin osa yhteiskunnallisesti valveutumattomat ovat, eikä olisi lainkaan yllättävää, jos nuori urheilija olisi tällainen, jota ei maailmanmeno ja politiikka kiinnosta tippaakaan. Ei venäläinen yhteiskunta ainakaan näytä siltä, että se kannustaisi kansalaisiaan medialukutaitoon, mediakriittisyyteen ja ylipäätään seuraamaan muita kuin hallinnon omia propagandamedioita.

Zagidulinin venäläisyyttä voidaan katsoa myös positiivisesti. Tällaisena aikana, jolloin tavalliset venäläiset saavat kokea jopa uhkailua, voi kielteisten asenteiden ja tekojen kynnys olla korkeampi, kun suosikkijoukkueessa on venäläinen pelaaja. Kiekotkin pysähtyvät varmasti sitä todennäköisemmin, mitä enemmän venäläinen tuntee itsensä yhtäläiseksi jäseneksi Lukon yhteisöä.

Sen verran näen Venäjän sotatoimilla olevan vaikutusta Lukkoon, että pelaajien kypärissä olevista lipuista pitää luopua. Tai ainakin Zagidulinin kypärässä olevasta Venäjän lipusta, jos siinä sellaista edes oli.
 

Veffi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomenmestari 2021
Zagidulin pelaa ensi kaudellakin Ukrainan väreissä ja se on hyvä se.

Hallitus teki aivan oikean päätöksen, tullessaan siihen tulokseen että kyseessä on meidän mies. Lukko-yhteisön jäsen, yhteisön joka ei syrji. Ei suomalaista joka ei ole sotaa ääneen tuominnut, eikä venäläistä joka ei ole sotaa ääneen tuominnut.

Jos kannatus on tällaisesta asiasta kiinni, sanoisin että kyseisen kannattajan kannattaisi miettiä omaa suhdettaan seuraamme. Jos tilanne vaatii sen, ettei joukkuetta seuraa, niin sitten on parempi olla seuraamatta.
 

Metsästäjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT
Itsekin olen miettinyt Lukon ja Zagin sopimuksen mielekkyyttä juuri tämmöisenä aikana. Kukaan ei voi valita toisaalta, millaisille vanhemmille synnytään ja mitä kansallisuutta heiltä tulee perinneeksi. Tässä kohtaa yleisemmin ajatellen venäläisten kilpailukieltoja ajatellen eri lajeissa, en kauheasti pistäisi vastaan, vaikka Zaginkin pelaaminen Liigassa kiellettäisiin. Toisaalta Zagilla voi olla sukulaisia Ukrainan puolella kuten ystäviäkin kuten niin monella muullakin. Vaikea sitä loppupeleissä näillä tiedoilla on antaa tuomioita suuntaan tai toiseen. Julmuus, mitä näemme ja koemme varmasti koskettaa kaikkia ja jotenkin on helppo kyseenalaistaa viime kädessä ihmisen kykyä suojella heikompiaan pahalta tai uskoa tasa-arvo hölynpölyyn.
 

Parthicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kukaan meistä ei tiedä, mitä Zagi itse tästä kaikesta ajattelee. Eikä hänellä varmasti ole suurta halua edes kertoa näkemystään. Kuten @Metsästäjä sanoi, hänellä voi olla tuttuja Ukrainassa joka on jopa todennäköistä, sillä ukrainalaisten ja venäläisten sidokset menee vahvasti ristiin keskenään.

Ei voi myöskään vaatia häntä asiasta puhumaan vasten tahtoaan. Hänellä on sukua Venäjällä ja heidän sekä hänen omakin turvallisuutensa voisi olla vaakalaudalla jos julkisesti tuomitsisi sodan. Sodan kannattaminen taas tekisi hänen elämästään vaikeaa täällä. Ei Zagilla ole asiaan kantaa ottaessa hirveästi voitettavaa, tekee hän mitä tahansa.

Minulle riittää, että joukkueen sisällä hänet hyväksytään yhdeksi meistä. Niin kauan kuin näin on, hän on meidän mies ja häntä tuetaan.
 

Zapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT, Suur-Lukko
Tässä kohtaa yleisemmin ajatellen venäläisten kilpailukieltoja ajatellen eri lajeissa, en kauheasti pistäisi vastaan, vaikka Zaginkin pelaaminen Liigassa kiellettäisiin.
Itse koen asian niin, että näissä kilpailukielloissa on ratkaisevan tärkeää se, edustaako venäläisurheilija urheillessaan Venäjää. Omasta mielestäni se on ihan selvä että Venäjän maajoukkueet ja esimerkiksi Venäjää edustavat yleisurheilijat ja hiihtäjät ovat kansainvälisistä kisoista ulkona, mutta Zagidulin joukkuelajin pelaajana jotakin seuraa edustaessaan ei millään lailla edusta tai edistä Venäjän asiaa. Zagidulin on muutenkin fiksusti ollut ottamatta minkäänlaista kantaa Venäjän touhuihin, joten ongelmaa ei mielestäni ole.
 

Byyrman

Jäsen
Suosikkijoukkue
PTDT in memoriam 23.-30.9.2023
jotakin seuraa edustaessaan ei millään lailla edusta tai edistä Venäjän asiaa.
No, jos seura olisi SKA tai TsSKA, niin varmasti edustaisi. Suomalaisen seuran kohdalla ei.

Musta Kallen kommenteista LS:ssa kaikki on rivien välistä luettavissa. Ja kun helmikuun lopusta lähtien tämä meidän kassarimme katseli 40 min per peli sitä vastakkaiseen päätyyn sijoitettua kansallislippua, niin tuskinpa olisi Raumalle jäänyt, jos se olisi saanut hänet näkemään punaista.
 
Suosikkijoukkue
Lukko, Rönnin rikkinäinen pumppu
Kun heräät kauniina kesänä aamuna, otan mukin tuoretta kahvia. Avaat ampparit.com luet päivän uutiset ja ennen kevät auringosta nauttimista päätät katsoa jatkoaika.comin Lukko palstan huhut, jossa kaikki on taasen täyttä negatiivista paskan mässytystä.
 

sir jusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Montreal Canadiens
Kun heräät kauniina kesänä aamuna, otan mukin tuoretta kahvia. Avaat ampparit.com luet päivän uutiset ja ennen kevät auringosta nauttimista päätät katsoa jatkoaika.comin Lukko palstan huhut, jossa kaikki on taasen täyttä negatiivista paskan mässytystä.
En ole montaa vuotta Jatkoajan palstoja seurannut, mutta kävikö niin, että osalle mestaruuden jälkeen ei mikään muu kuin uusi mestaruus ole häävi suoritus?
Ja tähän tulee yleensä kommenttia, että mikään muu ei voi olla tavoitteena.
No ei, mutta itse pääsen ehkä helpommalla, kun pystyy nauttimaan myös matkasta, yleisöystävällisestä pelitavasta jne. jne.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös