Mainos

Sikariketju

• 14 949
  • 37

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Tupakalla, nuuskalla ja muilla mömmöillä on omat ketjunsa, mutta sikareille ei sellaista ainakaan hakumoottorilla löytynyt.

Itse ehdin pysytellä täysin ilman tupakkatuotteita 28 vuotta ja 2 viikkoa, mutta sitten kuluvan vuoden helmikuussa tuli mallasviskin seuraksi maistettua kaverin tarjoamaa aitoa kuubalaista sikaria ja täytyy sanoa, että koukkuun jäin. Ketjupolttajaksi minua tuskin voinee kuitenkaan sanoa, kun "pöllejä" palaa kuukausitasolla 2-3. Edelleenkään minulla ei ikinä ole palava tupakka edes käynyt suussa ja hajukin etoo, mutta kunnon sikari on poikaa.

Ensimmäiset omat sikarit ostin puolitutulta joka kävi lomailemassa Kuubassa. Sieltä hän toi kahta eri merkkiä joita paikalliset siellä polttelevat. Merkit ovat Selectos ja Moya. Selectosit ovat maultaan varsin mietoja, mutta imussa on varsin suuria eroavaisuuksia eri yksilöiden välillä. Moya sen sijaan on maultaan vahvempi ja sikarit ovat tasalaatuisempia.

Huhtikuun lopussa sitten kävin Tallinnassa La Casa Del Habanossa josta mukaan tarttui humidori, laatikollinen Romeo & Julieta no:1 sikareita, todella pitkiä Quantanamera merkkisiä (ei täysin käsintehtyjä) sikareita muutama kappale ja sitten laatikollinen vähän pienempiä sikareita merkiltään Quintero.

Romoe & Julietat ovat todella "maukkaita" ja sopivat hyvin viskin kanssa yhteen, mutta hintaansa nähden nissä tuntuu kuitenkin olevan laadussa isoja eroja. Vaikka käsintehtyjä ovatkin, niin en ihan noin suuria eroja odottanut.

Quantanamerat ovat vielä kokeilematta.

Quinteroissa sen sijaan on kyllä hinta-laatu suhde todella kohdallaan. 57 euroa taisi laatikoillinen (25kpl) maksaa ja yksi palaa vajaan tunnin. Romoe& Julieta on sen verran isompi, että yhta pölliä poltellessa meni reilut 2 tuntia.

Helmikuussa siis vasta aloitin tutustumisen sikareiden ihmeellisen maailmaan, joten vinkkejä ostopaikoista otetaan vastaan (tuntuisi, että SUomesta ei juuri kannata ostella, mutta miten muualla lähinaapureissa)?

Kirjatkaa ihmeessä myös omia suosikki sikareitanne tänne. Cohiba (siis joku niistä) varmaan ilmestyy tänne nopeasti, mutta hinta on sen verran suolainen, että allekirjoittaneelta taitaa vielä jonkin aikaa jäädä väliin.

Linkki La Casa Del Habanon sivuille:

http://www.havanas.ee/index.php?lang=eng

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Kauppalehden Optiossa on sikariarvioita säännöllisesti. Olisiko joka toisessa numerossa. Arvioitsijoina Olli Alho & Jaro Ehrnrooth. Tampereen Kilokirjassa samojen miesten 101 sikaria kirjaa hintaan 2€. Tosin vuodelta 2001, mutta noin halpaan hintaan kannattaa hankkia.

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
ipa rules kirjoitti:
Romoe & Julietat ovat todella "maukkaita" ja sopivat hyvin viskin kanssa yhteen.
Suosittelen kokeilemaan sikareita vuosikertarommin kanssa. Havana Club Añejo 15 Años Gran Reserva on yksi hienoimmista rommeista. Ei ole ihan ihan joka paikassa saatavissa. Hintaa on kohtalaisen paljon. Kannattaa aloittaa Havana Club Añejo 7 Años. Tuota saa Alkostakin 33€ hintaan. Laatu juoma.

Suosittelen kyllä joku kevät tekemään Kuuban matkan. Tutustumaan kuubalaiseen kulttuuriin, sikarien ja rommin valmistukseen. Sikaria voi polttaa ja rommia juoda Suomessakin, mutta ei niistä mitään ymmärrä ellei ole käynyt paikanpäällä ihmettelemässä niiden valmistusta.

Paras hetki polttaa sikareita kiireettömästi on ehdottomasti hyvän ruuan päätteeksi.

Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kuinka sattuikaan, juuri kirjoitin häistä missä olin toiseen ketjuun. Melko luonnollisesti siellä poltettiin kaikenlaisia sikareita. Eri kokoisia, kaikenlaisia, joku iso oli juuri tuotu Brasiliasta.

Heräsi sitten tämä kysymys, mihin ainakin itse olen lapsenuskolla tähän asti kirkkain silmin uskonut. Pitääkö sikareita nuolla jotenkin tai jostain? Itse olen aina luullut, että pitää, nyt sain kuitenkin päinvastaista tietoa. Moni muukin paikalla ollut yllättyi täysin, että niin ei toimittaisi.

Täältähän se totuus löytyy. Nuollaanko sikareita?

(Jos ei, niin mistähän moinen urbaanilegenda on saanut alkunsa?)

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Sen verran on tullut opiskeltua (kirjoista/netistä), että sikareita ei saa nuolla mistään ja oikeaopiinen sytytyskin pitäisi tapahtua kaasusytyttimellä siten, että itse liekki ei osu sikariin vaan sytkäriä pyoritetään sikarin pään alapuolella niin kauan, että koko sikarin pää hehkuu punaisena. Tätä ennen sikaria ei myöskään saisi imeä. Eli kaikki menee aika lailla eritavalla, kun mitä on luullut.

manu 17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Canadiens, K-Vantaa, Arsenal
Sikari pitäisi sytyttää puutikun avulla.Ensin puutikku sytytetään ja sen avulla sikari.Tämä sen vuoksi ettei tule rikin makua sikariin.Sytkärillä ei saisi kuulema koskaan sikaria sytyttää,ainakaan parempia.

Tallinnan Raatihuoneen torilla on hyvä ja iso sikaripuoti,kannattaa pistäytyä.

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
manu 17 kirjoitti:
Sikari pitäisi sytyttää puutikun avulla.Ensin puutikku sytytetään ja sen avulla sikari.Tämä sen vuoksi ettei tule rikin makua sikariin.Sytkärillä ei saisi kuulema koskaan sikaria sytyttää,ainakaan parempia.

Tallinnan Raatihuoneen torilla on hyvä ja iso sikaripuoti,kannattaa pistäytyä.

Tavallisella sytkärillä ei saa sytyttää, mutta kaasusytkärillä kyllä..ainakin lukemieni lähdteiden mukaan.

Tuo Tallinnan Raatihuoneen torilla sijaitseva sikaripuoti on juuri tuo La Casa del Habana josta itse ostin mainitsemani tuotteet.

manu 17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Canadiens, K-Vantaa, Arsenal
ipa rules kirjoitti:
Tuo Tallinnan Raatihuoneen torilla sijaitseva sikaripuoti on juuri tuo La Casa del Habana josta itse ostin mainitsemani tuotteet.

No niinpä onkin.Pitäisi lukea jutut kokonaan.

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
pernaveikko kirjoitti:
Täältähän se totuus löytyy. Nuollaanko sikareita?

(Jos ei, niin mistähän moinen urbaanilegenda on saanut alkunsa?)

Hyviä, hyvin säilytettyjä sikareita ei tarvitse nuolla (eikä siksi varmaan etiketin mukaan pidäkään nuolla.) Kannattaa kuitenkin muistaa, että etiketistä täytyy pitää kiinni vain juodessa kaljaa suoraan pullosta, muulloin voi toimia kuten on järkevintä.

Sikarin kostuttaminen nuolemalla auttaa sen polttamisessa jos se on yhtään päässyt kuivahtamaan - Bill Clinton toki keksi tähän vieläkin paremman tavan. Itsekin tulee joskus sikaria suussa pyöräytettyä, jos sen pinta tuntuu kuivalta. Mitään rituaalia siitä ei siis ole syytä tehdä, että aina kostuttaisi. Mutta tosielämässä ei aina pysty säilyttämään sikaria asiamukaisesti, ja silloin kostutus voi auttaa asiaa.

Jarner

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers. Man United. JJK.
Siis kyllähän sikari on nimenomaan sytytettävä tulitikuilla, eikä missään tapauksessa sytkärillä. Sehän on kaikkia etikettejä vastaan.

Jos nyt parhaista sikareista keskustellaan, niin ilman muuta Kuubassa käärityt paksut sikarit ovat niitä parhaita, eikä tuosta kyllä pääse yli eikä ympäri. Hintaahan niillä oli muistaakseni se 5€/kpl, mutta saapahan rahoille ainakin paljon vastinetta. Tavallisiin tylsiin kissanristiäisiin käy kyllä ihan tavalliset kahvi-sikaritkin, vaikka niistä jää kyllä aina vain pelkän kissan paskan maku suuhun.

ZOOM

Jäsen
Suosikkijoukkue
U17 Leijonat
Karibialla tuli tutustuttua sikarikultturiin, koska Kuubalaisten osuus on melko suuri väestöstä, ja kyseiten hemmojen kanssa tuli kaupungillakin yöaikaan pyörittyä.

Laadukkaita sikarikauppoja oli useita ja tuli kavereiden kanssa niissä melkoisesti aikaa vietettyä.
Vaikka varsinaisesti mitään en sikareista ymmäräkään tarttui mukaan, kuin itsestään Cohibaa ja Monte Christoa, kuitenkin ylivoimainen maultaan on tämä Kuubalainen Hoyo, joka on selvästi pienempi merkki kuin nämä valtavirran isot nimet: todella pehmeä, eikä turruta makuaistia läheskään niin paljon kuin esim. Cohiba. Hintaa n. 12 dollaria kappaleelta.
Suosittelen.

ps: niin, normaalilla kaasusytkärillähän ei sikaria KOSKAAN sytytetä, on ehkä varmin tapa pilata makuelämys ennen kuin se on alkanutkaan.

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
MS kirjoitti:
Kauppalehden Optiossa on sikariarvioita säännöllisesti. Olisiko joka toisessa numerossa. Arvioitsijoina Olli Alho & Jaro Ehrnrooth.

Kirjoittavatko kaverit juttunsa aivan tosissaan? Minusta ainakin tuntuu, että Sikariklubin rinnalla keskiverto vitsikirjatkin kalpenevat. Voiko sikarin maussa ja tuoksussa tosiaan aistia vaikkapa sieniä, nahkaa tai leinikkejä? Aistivatko tavallisetkin tupruttelijat vastaavaa, vai vaaditaanko tällaisiin elämyksiin vuosien tai vuosikymmenten harjoittelu?

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Homma etenee...ei mahdu sikarit enää humidoriin - tuli ostettua liian pieni.

Kesällä tallinnasta tarttui laatikollinen H-Uppmann merkkisiä kuubalaisia ja KDT Cadetes merkkisiä pienempiä kuubalaisia. Samalla ostin laatikollisen Quantanamera Cristaleja.

Kanarialta sen sijaan löytyi paikallisia jättipöllejä hintaan 2-4 euroa kappale ja niitä on jos jonkinnäkösiä nyt kotona. On Robustoa, Churchilla ja vaikka mitä.. Lisäksi Montecristo 1 j& 3 mallin sikareita tuli ostettua.

Cohibat on edelleen testaamatta.

Onko jollain kokemusta sikareiden nettikaupoista?

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Erittäin hyviä sikareita tulee myös Dominikaanisesta tasavallasta sekä Nicaraguasta. Esimerkiksi Stockan tupakkaosastolta saatavat Balmoralit ovat hinta/laatusuhteltaan varsin mainioita sikareita.

Itse pössyttelen sikarin-pari kuussa. Aluksi olin entisenä savukkeen orjana hieman skeptinen ko. touhua kohtaan, mutta viimeisen vuoden aikana olen löytänyt tuon mainion puuhan.

Entäs terveyspuoli? Jossain tv-ohjelmassa sanottiin, että sikari on moninkertaisesti epäterveellisempi kuin tavallinen amisnortti.

Pakko tunnustaa, että olisihan se rellevää poltella sikaria kuin Clint Eastwood aikoinaan.

laituri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Reipas, Charlestown Chiefs
Itselle tuo sikari harrastus jäi päälle Kuuban reissun jälkeen. Tämän jälkeen on sikaarit tullut hommattua nettikauppojen kautta ja hommaa voi suositella. Hinnat on kohdallaan, toimitukset nopeita ja luottetavia.

Täältä olen eniten tilaillut:

http://www.cigarsclub.com/

Omia suosikkeja on ehkä Cohiban Siglo 1.

Toki yhtään ei ole vielä jäänyt polttamatta. Eli maku on hyvinkin "suvaitsevainen"

Quantanameroja ostin Kuubasta askin ja ihan säädyllisiä, mutta nuohan on kääritty koneella eikä käsin (jos en nyt ihan väärin muista) ja siksi myös hinta edullinen.

Kaivanto

Jäsen
ZOOM kirjoitti:
ps: niin, normaalilla kaasusytkärillähän ei sikaria KOSKAAN sytytetä, on ehkä varmin tapa pilata makuelämys ennen kuin se on alkanutkaan.

Vanha viesti mutta sattui silmään vasta nyt.

Kuten ipa rules sanoo, nimenomaan kaasusytkärillä sikarin saa sytyttää. Butaani on HMV. Sen sijaan Zipon sun muut bensasytkät sikke-etiketti kieltää.

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
DHL:lä toi sitten paketin tänään. Muutama Cohiban Robusto, Trinidad Robusto Extroja sekä laatikollinen Romeo y Julietin 3:sta. Taas vähän aikaa pärjää. Trinidadi maistuisi, mutta kun tuolla ulkona on -22°C pakkasta eikä viitsi baariinkaan körmytä niin olkoon nyt.

www.cigarwordl.pt toimi moitteettomasti.

t. hanu

Viimeksi muokattu:

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tommoisia pöllejä tulee silloin tällöin tupruteltua, kun kaveri niitä jotenkin Kuubasta saa. Viimeksi menneenä viikonloppuna maisteltiin nuita. En minä kyllä sikareista paljoa tajua, mutta kyllä nuo huomattavasti pehmeämmän makuisia ovat kuin perussikarit.

Liitteet

• cohiba.JPG
    cohiba.JPG
    30,7 KB · kertaa luettu: 1 787

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Itse olen myös hurahtanut sikareihin. Espanjasta toin pari vuotta sitten muutaman itselle ja useamman kaverin 30-vuotisjuhlille. Cohibaa tietysti.
Siljalta ostin Romeo y Julieta, Winston Churchillia. Erinomainen hinta-laatusuhde. 16 euroa ja alumiinituubissa. Humidoria kun ei ole, niin tuollaiset tuubit ovat hyvä ostos. Pysyy edes vähän pitempään tuoreena, mutta ei todellakaan niin hyvin kuin humidorissa. Se on tiedossa.

Onko jollain tietoa, kauanko sikari säilyy laadukkaana alumiinituubissa tai sitten puulaatikossa? Tarkoitus olisi kokeilla tuota cigarsclubia, mutta humidoria ei ole hankittuna. Ehkä ihan vielä ei ole sen aika, myöhemmin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy