Eihän tuota toimintaasi vääräksi tavaksi ole kukaan tuominnut, lähinnä huomautettu naiivista suhtautumisestasi markkinoihin sekä kursseja määrittäviin tahoihin, ei niitä kursseja ns.tyhmä raha ohjaa. Minun ja sinun suurin ero sijoittajana lienee se, että itse hyväksyn sattuman melko suurenkin merkityksen oman salkkuni tuottoa selittävänä tekijänä. Oma salkkuni tuotti vuonna 2020 hieman yli 100%, vaikka en edes lisännyt syvimmässä koronamontussa (koska ei ollut käteistä millä lisätä). Lisäilin toki pitkin vuotta olemassa olevia omistuksiani, kurssitasoista riippumatta. Jälkeenpäin on helppo sanoa, että hyvin meni.
Ensin onnittelut, olet saanut hyvät tuotot viime vuonna. Ja kun tuota osakesalkkuasi katsoo, en yhtään ihmettele, ainakin jos olet Qt:t ja Reveniot ostanut joskus aiemmin, etkä vasta kalliilla hinnalla loppuvuodesta.
Tuntuu edelleen siltä, että en ole osannut vieläkään avata tätä sijoitustapaani. Korjataan nyt, että en minä tietenkään usko naiivisti siihen, että tyhmä raha ohjaisi kursseja. Se korkeintaan aiheuttaa lyhytaikaisia markkinahäiriöitä, mutta pidemmän ja kestävämmän nousun perusteet ovat syvemmällä.
Tuo koronakuopasta nousu oli kuitenkin hyvin poikkeuksellinen. Silloin osa yhtiöistä korjasi ylös varsin nopeasti, osa taas hitaammin, vaikka loppupeleissä koko kurssilasku oli johtunut pitkälti vain paniikista, joka valtasi pörssin, eikä liiketoiminnan kehityksessä ollut tapahtunut kuitenkaan noin rajua laskua selittävät muutosta.
Kuten mainitsin, tuo ajankohta oli hyvin poikkeuksellinen, ja nyt tuollaisia vaihdon paikkoja on paljon vähemmän. Pyrkimyksenäni on aina ollut pitää salkussani ne laput, joilla tuleva tuotto-odotus olisi omien arvonmääritysteni perusteella mahdollisimman suuri. En todellakaan kykene löytämään niitä, joilla se on kaikkein paras, vaan tämä vaatisi järjetöntä tuuria. Mutta kun valinnat osuvat riittävän hyvin kohdilleen, omat tavoitteet täyttyvät.
Oma salkkuni tällä hetkellä sisältää seuraavat osakkeet, järjestyksessä suurimmasta omistuksesta pienimpään:
- Qt
- Harvia
- Kamux
- Remedy
- Revenio
- Talenom
- Digia
- Exel
- Neste
- Fortum
- Sampo
On meillä kaksi samaa.
Tulevaisuuden kurssikehityksestä minulla ei edelleenkään ole hajuakaan, eikä lähitulevaisuuden pörssikurssit oikeastaan jaksa kiinnostaa minua hevonpaskan vertaa. Omat arvonmääritystaitoni eivät varmasti ole paremmat kuin niillä tahoilla, jotka pörssikursseja käytännössä heiluttavat. Sen sijaan koen omistavani 11 eri liiketoimintaa, jotka kaikki ovat edenneet haluamaani suuntaan ja joiden näen jatkavan samaa kehitystä. Pörssikurssi voi samanaikaisesti liikkua kuitenkin mihin suuntaan tahansa, mutta kuten todettua, en jaksa tästä olla juurikaan lyhyellä aikavälillä kiinnostunut. Toki tiedostan, että suurimpien omistusteni arvostuskertoimet alkavat olla melko tavalla venytettyjä, mutta en halua lähteä tätä arvailemaan. Itse asiassa esimerkiksi Qt:n, Talenomin tai Revenion arvostusten on puhuttu olevan pilvissä niin pitkään kuin muistan, mutta laadukkaina yhtiöinä ne luovat jatkuvasti lisää arvoa ja osakekurssi kiittää.
Qt ja Revenio ovat juuri niitä, joihin en ole lähtenyt, kun arvostuskertoimet ovat olleet tuota luokkaa. Sinä olet lähtenyt, ja tästä syystä todennäköisesti olet tienannutkin niillä hyvän voiton. Talenom ei ole omalla seurantalistallani, joten se on minulle tuntemattomampi, vaikka laatuyhtiöksi sen miellänkin.
Seppo Saarion neuvo siitä, että osake on hyvä myydä silloin kun sen hinta tulee huipuista alas 10% (tai 15%) on ihan hyvä nyrkkisääntö näiden arvostuskertoimiltaan venytettyjen yhtiöiden kanssa.
Esimerkiksi Harviaa seuraa Inderesillä analyytikko Petri Kajaani. Minun on hyvin vaikea uskoa, että sinulla ensinnäkään olisi aikaa tai osaamista kyetä häntä täsmällisempään ja tehokkaampaan arvonmääritykseen, mitä Harviaan tulee. "Musta tuntuu, että Harvia myy koronan vuoksi paljon kiukaita kun porukka mökkeilee ja 30,00, jolloin aliarvostus on purkaantunut" -tason analyysi ei vielä oikein riitä siihen, että voisi sanoa olevansa hyvä sijoittaja, riippumatta sijoituksen lopputuloksesta. Kuten todettua, markkinoilla toimii suhteellisen tehokas hinnoittelumekanismi.
Itse asiassa, juuri tuo Kajaanin analyysi on luettu, ja se on juurikin yksi lähtökohta sille, etten ole myynyt Harviaa, vaikka sen arvo on jo ylittänyt hänen arvioimansa tavoitehinnan reippaasti. Harvian näkymät ovat edelleen sen verran hyvät, että vaikka yhtiö näyttää eri tavalla analyytikkoennusteiden tai tunnuslukujen pohjalta tehtyjen arvonmääritysten perusteella jo täyteen hinnoitellulta, niin se ei hyvin todennäköisestikään oikeasti ole sitä. Siksi ei ole kiire myyntilaidalle.
Harvian omistajaksi päädyin kuitenkin tuolla mainitsemallani tuotto-odotusten vertailulla. Harvian hinta oli tilapäisesti laskenut ja omat Kemirani olivat nousseet lähelle sitä hintaa, minkä arvioin olevan lyhyen tähtäimen lähellä. Jo pelkästään tuon perusteella vaihto tuntui järkevältä, mutta kun kyseessä oli myös pitkään seuraamani laatuyhtiö, oli tuo todellinen peliliikkeen paikka. Kemiraa en olisi vaihtanut mihinkään riskialttiimpaan yhtiöön, koska pidän sitäkin hyvänä yhtiönä. Harvia vain oli kiinnostukseltaan ihan toista luokkaa.
Kuten mainitsin, tuo salkun jatkuva trimmaus on ohi, ja olen ollut enemmän holdari-tyyppiä viime aikoina. Vaihtoja teen siinä tapauksessa, että oma arvonmääritykseni näyttäisi sen olevan selvällä marginaalilla kannattavaa, ja jos kyseessä on muuten kriteerini täyttävä yhtiö. Pelkkä "luku Excel-taulukossa" ei siis vielä ole vaihdon peruste.
Sinulle en tuottoprosentissa pärjännyt. Enkä muillekaan huipuille. Indeksin olen kuitenkin lyönyt tällä taktiikalla, ja olen siihen todella tyytyväinen. Virheitä on mahtunut mukaan, mutta niitä tulee kaikilla.