Riskinä näen lähinnä sen, että kuluneen vuoden vahva kysyntä on tullut "etuajassa". Kiinnostaako ihmisiä enää sauna-remontit, kun korona on ohi? Toisaalta tämäkään ei ole välttämättä ongelma, sillä kerran ostettu sauna pitää huoltaa aika ajoin, eikä sitä Harvian kiuasta todennäköisesti vaihdeta kilpailevaan merkkiin.
Mielenkiintoista seurata ensi vuonna, mihin suuntaan tämä lähtee.
Varmasti osaltaan myös ns. aikaistettua kysyntää Harvian tapauksessa. Etenkin muun muassa kylpylöiden, uimahallien yms keskittyessä korjaamaan saunaosastojaan koronan iskiessä päälle. Varmasti myös yksityishenkilöt ovat tavallista enemmän tehtailleet koteihinsa kylpyhuoneremontteja, kun eivät ole kaukomaille päässeet rahojaan tuhlaamaan. Myös mökkikauppoja tehtiin viime kesänä ennätysmäärä, joka myös satoi Harvian laariin. Tosin epäilen, että suurin osa mökin viime kesänä ostaneista tekee mahdollisen saunaremontin uuteen lomapaikkaansa vasta myöhemmin (lähi)tulevaisuudessa. Samoin myös asuntokauppa on käynyt tänä vuonna vilkkaana ja monella varmaan mielessä teettää myöhemmin uuteen asuntoonsa myös kylpyhuone- ja saunaremontti. Eivätkä nämä tyrehdy vielä ensi vuonnakaan, uskoisin, että myös ainakin 2021 tulee satamaan isosti Harvian laariin, kun matkustelu tulee olemaan bannissa. Matkustelu ei myöskään sormia napsauttamalla tule palautumaan ennalleen yhdessä yössä, vaikka mitkä rokotteet olisivat markkinoilla. Ja vaikka palautuisi, ei Harvian menestyskulku siihen loppuisi.
Kannattaa muistaa, että suurin osa Harvian liikevaihdosta tulee korvauskysynnästä. Mitä enemmän Harvian saunoja, spa-osastoja ja kiukaita on maailmalla, luonnollisesti sitä enemmän tuloja virtaa sisään korvauskysynnästä. Kaiken lisäksi Yhdysvaltojen osuus liikevaihdosta on jo nyt Suomea suurempi ja laajentuminen sinne on vasta alussa. Myöhemmin Harvian ajatuksena lienee kaiketi ajatus mm. Aasian markkinoille isommin lähtemisesti, kunhan homma on USA:n puolella saatu isosti pyörimään. Yhdysvaltoihin myydään muun muassa tynnyrisaunoja kovalla syötöllä, ovat jatkuvasti loppu verkkokaupoista sitä mukaa, kun tavaraa linjastolta myyntiin saakka saadaan. Muun muassa tuosta on aika helppo ennustaa tulevaisuuden suuntaviivoja ja kehityskulkua Yhdysvaltojen suunnalla. Tässä on käsissä todellinen timantti. Tällä hetkellä oman salkkuni kolmanneksi suurin omistus, tarkoitus nostaa pikkuhiljaa Harvian painoa salkussa suurimmaksi.
Vähän niin kuin Nokia aikanaan, ja sehän olikin sitten pelkkää paraatimarssia.
Mahtava logiikka :D. Koska Nokia ei tajunnut aikoinaan laittaa puhelimiinsa kosketusnäyttöjä, on Harvia alansa markkinajohtajana perseestä. Samalla "logiikalla" Amazon on ihan paska yhtiö, koska Nokiakaan ei aikaisemmin onnistunut pitämään asemiaan alansa markkinajohtajana.
Disclaimer: Amazonkaan ei ikuisesti tule olemaan oman alansa markkinajohtaja, kysymys on siitä kuinka kauan se onnistuu välttämään konkurssin. Sama pätee joka ikiseen pörssiyritykseen. Mitä Harviaan tulee, siellä matka ja maailmanvalloitus on vasta alussa.
Nyt joulusaunaan, Harvian kiukaalla varustettuun toki. Hyvää joulua ja pehmeitä löylyjä palstalaisille!