Sijoitusvinkkejä?

  • 1 077 526
  • 6 063

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen tietoinen tästä kyllä, lähinnä lähdin pohtimaan tuon sijoittajien suosimisen aiheuttamia muutoksia asuntomarkkinoihin pitkällä aikavälillä. Onko tuo veroetu muuten sillä tavalla pysyvä, että omistuksesi aikana voit laskea sille jonkun selvän tuoton senkin jälkeen, kun olet asunnon myynyt?

Kyllä, korkoa korolle ilmiön ansiosta ero on todella merkittävä. Käytännössä 20 vuoden (suht normaali lainanlyhennysaika taloyhtiökohteissa) verosäästö noin 8% vuosituotolla laskettuna. Toki, tuollaisen taloyhtiölainalla vivutetun sijoitusasunnon myymistä en itse harkitse todennäköisesti tulevaisuudessakaan, ja luulen että ei kovin moni muukaan. Siihen kun muodostuu valtava verovelka, jolloin esimerkiksi 50k myyntihinnalla ostettuun asuntoon muodostuu 20 vuoden aikana 45 000€ verovelkaa, jos arvo olisi 20 vuoden päästä 200k. Mielummin ottaa sijoituslainaa asuntoa vastaan jatkossa jos haluaa rahaa muihin sijoituksiin.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Yhtiölainoissa on yleensä suuremmat marginaalit, ja etenkin sijoittusasunto vetoisissa yhtiöissä on riski joutua maksamaan persaukisten sijoittajien hurlumhei. Toimii niin kauan kun kaikilla on rahaa maksaa laskunsa, ja korot pysyvät maltillisina.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Hieman täytyy olla huollissaan tästä elvyttämisen volyymistä. Taloudessa oli havaittavissa pientä säröilyä ennen tätä koronaa, ja nyt yhtäkiä monet singnaalit viittaavatkin hyvin monilla aloilla erinomaiseen tuloskuntoon. Lopulta Korona taitaa olla kokonaiskuvaltaan nollasummapeliä, ja raha siirtyi pienellä viiveellä tietyiltä aloilta kuten matkailu ja ravintola toisille aloille. Nyt markkinoille on pumpattu ja tullaan pumppaamaan massiiviset määrät lisää rahaa, niin kuplaantumisen vaara on olemassa. Kaikki huutavat yhteen ääneen kuinka hätä on suuri, elvyttää pitää ja itse näksin kuitenkin monen yrityksen olevan paremmassa tuloskunnossa mitä ennen koronaa. Sijoittajalle tässä voi olla hyvä tilanne napsaista pikavoitot viellä ensi vuonna, mutta pelkään näin massiivisilla elvyttämisellä olevan aika isot seuraukset kun sitä yritetään lopettaa.

Seuraan mielenkiinnolla EKP:n ja Fedin toimia, koska jos jollain niin näiden toimilla on merkitystä markkinoihin.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Hieman täytyy olla huollissaan tästä elvyttämisen volyymistä. Taloudessa oli havaittavissa pientä säröilyä ennen tätä koronaa, ja nyt yhtäkiä monet singnaalit viittaavatkin hyvin monilla aloilla erinomaiseen tuloskuntoon. Lopulta Korona taitaa olla kokonaiskuvaltaan nollasummapeliä, ja raha siirtyi pienellä viiveellä tietyiltä aloilta kuten matkailu ja ravintola toisille aloille. Nyt markkinoille on pumpattu ja tullaan pumppaamaan massiiviset määrät lisää rahaa, niin kuplaantumisen vaara on olemassa. Kaikki huutavat yhteen ääneen kuinka hätä on suuri, elvyttää pitää ja itse näksin kuitenkin monen yrityksen olevan paremmassa tuloskunnossa mitä ennen koronaa. Sijoittajalle tässä voi olla hyvä tilanne napsaista pikavoitot viellä ensi vuonna, mutta pelkään näin massiivisilla elvyttämisellä olevan aika isot seuraukset kun sitä yritetään lopettaa.

Seuraan mielenkiinnolla EKP:n ja Fedin toimia, koska jos jollain niin näiden toimilla on merkitystä markkinoihin.


Esim. USA:n osakemarkkina on jo kaikkien aikojen kalleimmalla tasollaan kun verrataan pörssin markkina-arvoa maan bruttokansantuotteeseen.
Tuo on ehkä paras yksittäinen indikaattori mittaamaan osakemarkkinan kalleutta milloinkin.
Toki tästä talous tulee elpymään, mutta ei markkina ainakaan halpa ole.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset

Esim. USA:n osakemarkkina on jo kaikkien aikojen kalleimmalla tasollaan kun verrataan pörssin markkina-arvoa maan bruttokansantuotteeseen.
Tuo on ehkä paras yksittäinen indikaattori mittaamaan osakemarkkinan kalleutta milloinkin.
Toki tästä talous tulee elpymään, mutta ei markkina ainakaan halpa ole.

Tässä pitää muistaa, että kun ollaan ikuisen elvyttämisen tiellä ja muualta (koroista) tuottojen saaminen on mahdotonta, niin myös pörssiosakkeiden tuottovaatimukset laskevat. Samalla hinnat nousevat. Onko se sitten terve talous, niin se nähdään joskus tulevaisuudessa.

Itsellä omasta mielestäni varsin hyvät hepat sekä lyhyeen, keskipitkään että pitkään salkkuun. Kaikki ei osu jokaiseen noista. Tässä vaiheessa en tee muuta, kuin työnnän kuukausittain sen ylimääräisen 3k osakkeisiin + pieni vipu. Tilanteet voivat muutta nopeasti.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
@olkikuukkeli onpas halpa tuo rempattu kolmio Oulun keskustasta! Lappeenrannasta löydät remontoimattoman tuohon hintaan.

Jep, kuten sanoin, Oulun keskusta ei ole mitään maailman vetovoimaisimpia paikkoja. Oululaisista alle 7% asukkaista asuu ruutukaavan sisällä, taitaa olla jonkinlainen Suomen ennätys ns. keskuskaupungeista.
 

Jone29

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, sympatiat KalPalle
Sitten on hyvä huomioda, että se seuraavakin kivitalon putkiremontti voi maksaa 4000€ /neliö kun taas uudiskohde voi olla vedetty pintavedoilla jolloin kustannus on alle tonnin. Tämä nyt enemmän heittoja kuin konkreettisena esimerkkinä oikeasta elämästä.
Olen käsittänyt, että uudiskohteisiin ei putkiremppoja ole suunnitelmissa tehdä ollenkaan vaan talon käyttöikä on joku 50-75 vuotta ja putket on suunniteltu kestävän sen ajan. Käyttöiän tullessa tiensä päähän mökki laitetaan matalaksi ja uutta tilalle.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Olen käsittänyt, että uudiskohteisiin ei putkiremppoja ole suunnitelmissa tehdä ollenkaan vaan talon käyttöikä on joku 50-75 vuotta ja putket on suunniteltu kestävän sen ajan. Käyttöiän tullessa tiensä päähän mökki laitetaan matalaksi ja uutta tilalle.

Niin periaatteessa suunniteltiin näiden Suomen nousukaudella rakennettujen talojenkin kanssa, mutta on huomattu niiden olevan siinä määrin kestäviä, ettei tällaisessa menettelytavassa ole järkeä. Uusissa taloissa todennäköisesti piilee muuten kyllä jotain toistaiseksi tuntemattomia ongelmia, kuten aina uutta rakennustekniikkaa hyödyntäessä. Periaatteessahan kivitalotekniikka kehitettiin huippuunsa 1900-luvun puoliväliin mennessä ja nämä talot ovat ilman huonosti toteutettuja peruskorjauksia (80-luku, krhm) periaatteessa ikuisia. Niiden rakentaminen on kuitenkin sen verran hidasta ja kallista, että kaupungistumispaineen alla tekniikasta luovuttiin ensin paikalle valettujen betonitalojen syrjäyttäessä ne ja sittemmin erittäin nopean ja kustannustehokkaan elementtirakentamisen vallatessa rakennusalan.
 

Burkie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Onko tämän palstan Sinkot ja Buffetit jo innostuneet vetyosakkeista? Paljon on alkanut puhetta liikkumaan tulevasta vetytalouteen siirtymisestä ja melkoisia pomppuja on jo useissa osakkeissa nähty. Itse olen nyt kuukaudenpäivät mietiskellyt, josko laittaisi arvan vetämään norjalaiseen NEL ASAan. P/S-luku toki näilläkin taitaa huidella jo yli kuudenkymmenen.
 

Consumed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bill Kazmaier
Itse en ole vielä saanut ostettua lainkaan, koska nordeassa tekninen häiriö. Sisässä oli valmiina toimari ennen aukeamista 80$ hinnalla mutta luonnollisesti se ei toteutunut lähellekään. Sen verran korkealle pomppasi heti, että ensin poimin pienemmän satsin ja mahdollisina laskupäivinä sitten lisää jos saa esim jostain 120$ tasolta vielä.
Saa kohta tolla 80:llä.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onko tämän palstan Sinkot ja Buffetit jo innostuneet vetyosakkeista? Paljon on alkanut puhetta liikkumaan tulevasta vetytalouteen siirtymisestä ja melkoisia pomppuja on jo useissa osakkeissa nähty. Itse olen nyt kuukaudenpäivät mietiskellyt, josko laittaisi arvan vetämään norjalaiseen NEL ASAan. P/S-luku toki näilläkin taitaa huidella jo yli kuudenkymmenen.

Näissä on lyöty hypeä sisään oikein kunnolla. Jos nyt sijoittaa, niin pitää osata irtautua oikeaan aikaan. Pitkän ajan sijoituksiksi hyvin epävarmoja, kun osakkeet ovat pelureiden kohteena ja vetybisneksen markkinaosuudet jaetaan joskus tulevaisuudessa ties kenen kaikkien välillä.
 
Vetyjen kyydissä oltu jo pidemmän aikaa neljännessalkun painolla, ydinlappuina Plug ja NEL. Riskit ovat valtavat, mutta niin ovat alalle valuvat investoinnitkin. Nyt kun rahaa virtaa globaalisti ja positiivisia uutisia tulee tuon tuosta, sijoittajien usko on kova.

Myös iSharesin global clean energy ETF:ään on vuoden päivät mennyt kk-säästöä, mikä taitaa olla yksi Nordnetin parhaiten nousseista ETF:stä.

Mitä itse alaan tulee, en ole täysin vakuuttunut että kyseessä olisi puhdas kupla, vaan potentiaalia on oikeasti olemassa pidempäänkin käyttöön.

Pidemmän salkun kulmakivinä kun on firmoja kuten Sampo, niin onhan näiden kanssa pelaaminen hieman sähäkämpää. Tuollaisiin +10% päiväheiluntoihin ilman ihmeempää syytä näiden kanssa on totuttava ja vaikka firmoja tuntuu olevan, kyllä tuolta mielestäni noita voittajahevosia on löydettävissä, kunhan malttaa tutustua alaan ja yrityksiin tarkemmin.
 

Burkie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mitä itse alaan tulee, en ole täysin vakuuttunut että kyseessä olisi puhdas kupla, vaan potentiaalia on oikeasti olemassa pidempäänkin käyttöön.

Varmasti näin, mutta veikkaanpa kuitenkin, että pitkällä aikajänteellä vety-puolen lippulaivoja tulevat olemaan tutut jättifirmat tyyliin Shell, Mitsubishi jne. Fortumillakin "kovia" suunnitelmia tulevaisuuteen on, mutta itse en heidän strategia-päivityksistä juuri innostunut.

Toki luonnollisesti on myös hyvä (tässä tapauksessa ehkä jopa todennäköinen) mahdollisuus, että uuden teknologian ympärille muotoutuu useampia "Tesloja", joilla osakkeiden arvostus on poskettomalla tasolla.

Tulin siihen tulokseen, että heitän tänään tuhat kipaletta NELliä ostoon ja holdaan muutaman vuoden.
 

hege

Jäsen
Vetypuolellakin on vaihtoehtoja ainakin tuotanto ja toisaalta mahdolliset käyttäjät, jotka tietysti osittain varmasti samoja. Energiayhtiöillä voisi ajatella olevan mahdollisuus ainakin seuraaviin:
  • Nostetaan sähkön hintaa tuottamalla vetyä silloin kuin markkinoilla on ylitarjontaa sähköstä (eli shkö halpaa). Parhaassa tapauksessa vedyntuottamiseen käytetty sähkö on itsessään jo CO2 vapaata.
  • Käytetään olemassa olevaa kaasuturbiinifleettiä "saasteettomaan" sähkö ja lämmön tuotantoon em. tilanteessa tuotetun ja varastoidun vedyn avulla peak-load tilanteessa
  • Konvertoidaan olemassa olevaa kaasuturbiinifleettiä vedylle (onnistuu vain niille toimijoille joilla olemassa riittävä osaaminen) ja tarjotaan palvelua 3rd party markkinoille
  • Myydään "ylijäämä" sähköllä tuotettu vety muille osapuolille (polttoaineeksi autoihin tms.)
Vedyn arvoketjussa lienee monta eripistettä missä voi hypätä sijoittamaan ja aina voi löytyä joku joka brändää tuotteensa paremmin kuin muut eli tuottaa vaikka vetyautojen Tesloja ja nämä varmasti parempia sijoituksia kuin vaikka vedyn tuottamiseen keskittyvät firmat mutta toisaalta yhtälailla vaikeampia löytää.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen käsittänyt että vetyä tehdään enimmäkseen maakaasusta (fossiilinen). Jos sitä tehdään vedestä, siihen tarvitaan melkoinen määrä sähköä. En ymmärrä mikä tässä on se pihvi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vety on tosiaan nyt melkoisen hypetetty. En ole itse mukana, kun en oikein osaa arvioida yhtään, että kannattaisiko. Todennäköisesti kannattaisi, mutta onko tuo osakkeiden nykyhinta järkevä vai ei? Kun en tiedä, niin en ole lähtenyt mukaan.

Energiatekniikan saralta salkussani on tuttua ja turvallista Fortumia sekä sitten mahdollista tulevaisuuden nimeä, Golar LNG:tä. Ensimmäinen on turvallinen osinkokone ja silti todennäköisesti edelleen reippaasti aliarvostettu. Jälkimmäinen taas riskisijoitus, jossa uskon kuitenkin olevan suuren potentiaalin. LNG kun tulee hyvin todennäköisesti olemaan todella merkittävä siirtymäkauden energiamuoto matkalla kohti vetytaloutta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kun puhutaan sähkön tuotannosta tai energiasta yleensä, niin pitää ymmärtää että pystymme hyödyntämään ympärillämme olevasta energiasta vain häviävän pienen murto-osan. Esim sähkön säilyttämisessä tai siirtämisessä on suurta hävikkiä. Kyse ei siis ole niinkään siitä, että energian tuottaminen olisi vaikeaa vaan siitä, että se on usein väärässä paikassa tai väärässä muodossa. Vedyn avulla voisimme pystyä hyödyntämään osan tästä energiasta, mikä ei nyt onnistu. Otan nyt muutaman esimerkin, jotka eivät välttämättä ole kovin hyviä, mutta voivat auttaa ajattelua.

Ensinnäkin tietyillä alueilla maailmassa on saatavilla reilusti geotermistä lämpöä, jota varmasti voitaisiin hyödyntää paremmin. Esim Islannissa valmistetaan alumiiniä, johon tarvitaan runsaasti energiaa, sillä siellä sitä on saatavilla edullisesti. En tiedä voitaisiinko Mika Anttosen poraamista harrastaa tehostamaan toimintaa tuollaisilla alueilla, mutta luulen että parinkymmenen vuoden päästä tiedetään.
Myös ydinvoimaloiden käyttämisessä syntyy reippaasti hukkalämpöä. Voi olla että vedyn muodostaminen olisi liian riskaabelia ja sen käyttäminen kaukolämpöön olisi kannattavampaa versus meren lämmittäminen, mutta anskattoo nyt miten kehitys kehittyy.
Viimeisenä ja ehkäpä vähäisempänä on tuo aurinko. Sehän on suhteellisen riittoisa lähde, mutta ilmakehä syö tehoja. Siinä vaiheessa kun avaruusmatkailu alkaa olemaan lähempänä, niin en tiedä voitaisiinko vetyä tuottaa ilmakehän ulkopuolella 24/7/365 ja hyödyntää esim rakettien polttoaineena. disclaimerina on sanottava, etten tiedä minkälaisista määristä vettä puhutaan tai ole tehnyt alustavia laskentojakaan. Okei, minä myönnän vielä senkin etten lukiossa lukenut edes lyhyttä fysiikkaa.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Olen vahvasti mukana vetyhypessä Nel asa, plug ja greenlane löytyvät salkusta. Nikola kiinnosti aikanaan, mutta meno oli liian kovaa. Sinällään rohkeille Nikola antaa nykyisellä kurssillaan pelipaikkaa ja muutenkin Nikolan kurssiliikkeet ovat näyttäviä. En pelkäisi hypeä liikaa, jossain välissä arvostus tulee väkisin menemään yliarvostuksen puolelle ja se tulee purkautumaan. Purkautumisen jälkeen yleensä alkaa vakaampi kehitys, jos fundamentit alalla ovat kunnossa. Laskisin näyttävän nousun tehneen Teslan mukaan tähän porukkaan.

Vetyosakkeiden ohella bitcoin on ollut varsin kuuma. Instituutioden asenne tuntuu lämpenevän bitcoinia kohtaan ja tämä on näkynyt kurssissa. Nyt nousun moottorina taitaa yksityishenkilöiden innon sijaan olla instituutioiden kiinnostus bitcoinin muodostuessa aina vain vakavammin otettavaksi sijoituskohteeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Varmasti näin, mutta veikkaanpa kuitenkin, että pitkällä aikajänteellä vety-puolen lippulaivoja tulevat olemaan tutut jättifirmat tyyliin Shell, Mitsubishi jne.
Tähän vahva sama ja Shelliä löytyykin iso siivu, kun sitä sai aivan käsittämättömällä alella muutama kuukausi sitten (tosin tämä meni pitkään salkkuun). Shell on vahvasti mukana vetykeskusteluissa jo nyt, mutta luulen että he ratkaisevat asian kylmästi ostamalla jonkun firman itselleen, kunhan parhaat hevoset alkavat erottua ja ala näyttää stabiilin liikevaihdon merkkejä.
 

hege

Jäsen
Vedyn tuotantopuolella miettisin niitä toimijoita joilla edellytykset tehdä joko uusiutuvaa tai päästötöntä vetyä koska ne ovat oikeasti avain vetytalouteen ja fossiilisen vedyn tekemisessä ei oikein ideaa ole koska se ei ratkaise CO2 asiaa mihinkään suuntaan. Tuottamisen puolella itse luulen energiayhtiöiden olevan vahvoilla koska heillä on vedyn avulla mahdollisuus ”varastoida” sähköä ja tasata tuotanto- ja kulutushuippuja ja rahastaa vielä asiakkaita samalla molemmissa tapauksissa. Lisäksi vielä heillä saattaa olla olemassa jo maakaasun jakeluverkostoa mitä voidaan (kenties) konvertoida vedylle. Energiayhtiöiden huono puoli on sitten siinä, että vedyn vaikutus kurssikehitykseen saattaa olla varsin pientä verrattuna vaikka puhtaasti vedyn hyödyntämiseen keskittyvissä yrityksissä kun vaikka Shellin tai Fortumin tapauksessa vedyn merkitys tuloksen kannalta on kuitenkin ainakin lähitulevaisuuden varsin rajallinen (Fortumin tapauksessa voi olla isompikin jos vedyntuotannon avulla vältetään vaikka ne tilanteet missä sähkön hinta on alle 15€/MWh koska sen luulisi nostavan suojausten arvoa).

En tiedä (joku viisaampi täälläkin on varmasti asiaa ajatellut), että pitäisikö vety nähdä öljy-yhtiöiden osalta nykyisiä tuotteita korvaavana tuotteena ja energiayhtiöillä taas täydentävänä mikä sitten positioi nämä tuotantoalat hieman eri tavalla?
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
No viisaammat, monta päivää ryskää? Millon ostetaan taas? Nyt on pelimerkkejä kun purin yhden huonon sijoituksen.
 
Suosikkijoukkue
HPK
No viisaammat, monta päivää ryskää? Millon ostetaan taas? Nyt on pelimerkkejä kun purin yhden huonon sijoituksen.

Tänään paljon ja huomenna lisää. Itelläkin ois ollut pelimerkkejä, mutta päätin maksaa opintolainan kerralla pois. Eräänlainen joululahja itselle. Voi sitten lisätä tuon lainan kk erän sijoituksiin.

Onko se nyt tuo Brittien koronamutaatio mikä kursseja laskee?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös