Siitä on tänään tasan...

  • 459 792
  • 4 702

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
30 vuotta sitten näkyi täydellinen auringonpimennys (ainakin osassa Suomea). Itse olin perheeni kanssa jossain Iitissä soramontulla. Oli siellä jokunen muukin. Herätys oli "keskellä yötä" kun lähdettiin ajelemaan Iittiin päin... Pois tullessa syötiin sitten jossain aamupala äidin tekemistä eväistä. Olihan se kyllä sellainen "kerran elämässä"- juttu. Ja aika jännäkin kun aurinko vaan hävisi sinne varjoon ja luonto hiljeni... Kaikki hiljeni.

Muistan tuon itsekin. Heräsin katsomaan. Osittainen pilvisyys muistaakseni himmensi hieman tunnelmaa. Eniten tuo on jäänyt mieleen varmaankin ennakkohehkutuksen vuoksi ja siksi, kun sille tuppukylälle, jossa olimme kesälomaa viettämässä, oli tullut poikkeuksellisen paljon turisteja.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
10 vuotta kun minulla oli ensimmäinen työpäivä elämäni ensimmäisessä työpaikassa (jos ei oteta huomioon 2 viikon pätkää kesätöissä vuodelta 2006) Tämä työ jonka aloitin 10 vuotta sitten, oli lehtimyyntityötä pelkällä provisiopalkalla. Viihdyin siellä kuitenkin yllättävän pitkään, 8 ja puoli kuukautta.

Tuon jälkeen on työpaikat vaihtuneet muutaman kerran, oli joukossa toki yksi yli 5 vuotta kestänyt työsuhde, joka oli buukkaustyötä. Nykyään olen duunari teollisuusalalla ja vähän yli vuoden olen nykyisessä työpaikassani ollut.

Vähän vanhaan viestiin vastaan.
Olet ainakin tottunut tekemään hommia leivän eteen. Lehtimyyjänä ja 5 vuotta buukkarina ei ole mikään helppo rupeama. Hattua nostan.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
65 vuotta sitten päättyi liittoutuneiden toisen maailmansodan jälkeinen Itävallan miehitys. Miehitys alkoi 9. toukokuuta 1945.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Ei menny Itävallalla kovin vahvasti tuo sota, ensin miehitti saksa ja sitten liittoutumeet.
Ja tuo liittoutuneiden Itävallan miehitys tuli minulla (muka) uutena tietona kun luin jotain alkuvuoden Historia-lehteä (jonka olin lainannut kirjastosta). Sotajutut ei minua kovasti kiinnosta... Ehkä koulussa oli asiasta puhuttu mutta olin jo unohtanut.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
68 vuotta sitten Sylvi Saimo voitti kultaa naisten kajakkiyksikköjen 500 metrillä Helsingin olympialaisissa. Hän oli ensimmäinen suomalainen kesälajien naisolympiavoittaja. Seuraavaa kesälajien naisolympiavoittajaa saatiin odottaa sitten Atlantaan 1996 asti. Siellä Heli Rantanen voitti keihäässä kultaa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
68 vuotta sitten Sylvi Saimo voitti kultaa naisten kajakkiyksikköjen 500 metrillä Helsingin olympialaisissa. Hän oli ensimmäinen suomalainen kesälajien naisolympiavoittaja.
Tähän liittyen muuten sellainen hauska knoppitieto, eli vaikka Saimo oli ensimmäinen suomalainen varsinaisten kesälajien naisolympiavoittaja, niin ensimmäinen suomalainen kesäolympialaisten naisolympiavoittaja oli vuoden 1920 kesäolympialaisissa pariluistelussa olympiakultaa ottanut Ludovika Jakobsson. Parinsa (ja aviomiehensä) Walter Jakobssonin kanssa he olivat ensimmäiset itsenäisen Suomen olympiavoittajat Antwerpenin kesäkisoista 1920.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Niin ja jos tarkkoja ollaan, niin kyllähän Aale Tynni oli myös olympiavoittaja Lontoon kisoista 1948 runollaan Hellaan laakeri
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Niin ja jos tarkkoja ollaan, niin kyllähän Aale Tynni oli myös olympiavoittaja Lontoon kisoista 1948 runollaan Hellaan laakeri
Noiden kisojen suomalaismitalistit on kyllä hienoa katsottavaa. Kultamitalistien joukossa löytyy tosiaan Tynni ja sitten myös Yrjö Lindegren, lajinaan asemakaava-arkkitehtuuri. Tuossa on kyllä jotain komeaa.

Samoissa kisoissa muuten eräs keihäsmies Tapio Rautavaara otti ainoan suomalaisen yleisurheilukultamitalin. Lopuista kultamitaleista yksi tuli painissa ja loput neljä voimistelussa.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Noiden kisojen suomalaismitalistit on kyllä hienoa katsottavaa. Kultamitalistien joukossa löytyy tosiaan Tynni ja sitten myös Yrjö Lindegren, lajinaan asemakaava-arkkitehtuuri. Tuossa on kyllä jotain komeaa.

Niin ja komeammaksi menee kun mainitaan, että Lindegrenin voittotyö oli Varkauden urheilukenttä. Samassa ”kisassa” Ilmari Niemeläinen sai pronssia työllään Kemin urheilukenttä. Molemmissa paikoissa olen käynyt, mutta en ole osannut sillä silmällä verrata kun en asiasta silloin kummallakaan kerralla tiennyt.

No nyt mennään ohi ketjun aiheen mutta tulipahan sanottua.
 

Rekka Pinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Vancouver Canucks
Siitä on tänään tasan 106 vuotta, kun ensimmäinen maailmansota, sota jonka piti lopettaa kaikki sodat alkoi. Itävalta-Unkari julisti sodan Serbialle, kun tämä ei täyttänyt Itävalta-Unkarin esittämän uhkavaatimuksen ehtoja, mitä edelsi arkkiherttua Frans Ferdinadin surma serbialaisen salamurhaajan Gavirlo Principin uhrina.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
66 vuotta sitten Taru sormusten herrasta -trilogian ensimmäinen osa julkaistiin Englannissa.

39 vuotta sitten Lady Diana Spencer ja Walesin prinssi Charles menivät naimisiin. Dianasta tuli avioliiton myötä Walesin prinsessa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tällä päivämäärällä 78 vuotta sitten syntyi Grateful Dead -yhtyeen perustaja ja keulakuva, laulaja-kitaristi Jerry Garcia.

Jerryn poismenostakin tulee tässä kuussa kuluneeksi 25 vuotta. Tapaus oli San Franciscossa huomattava, ja muistotilaisuudesta muodostui kansallinen surujuhla. Taisi olla pätkä siitä esillä jopa suomalaisissa tv-uutisissa.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
86 vuotta sitten Adolf Hitleristä tuli presidentti Paul von Hindenburgin kuoltua Saksan johtaja ja valtakunnankansleri (”Führer und Reichskanzler”).

-----------------------------------------------------------

38 vuotta sitten avattiin virallisesti Helsingin metro. Metro liikennöi Rautatientorin ja Itäkeskuksen välillä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
38 vuotta sitten avattiin virallisesti Helsingin metro. Metro liikennöi Rautatientorin ja Itäkeskuksen välillä.
Olin muuten ko päivänä kyydissä. Pitihän pikku-Vetin päästä kyytiin. Ja oli muutenkin Hagikseen asiaa, oli pianotunti Linjoilla. Yleisölle avoimilla koeajoilla en sentään käynyt.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Persianlahden sodan alkamisesta tuli kuluneeksi 30 vuotta, kun Irak hyökkäsi 2.8.1990 Kuwaitiin.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Asiahan on nykyään kovin herkkä ja vakava mutta ei sitä menneisyydellekään mitään voi. Onko sitä järkevää muistella tässä tapauksessa mutta ei kai siitä suurta vahinkoakaan seuraa?

Tänään elämäni ensimmäisistä känneistä on nimittäin aikaa tasan 18 vuotta. Muistan tuon päivän, illan ja yön hyvin siitä kun join ensimmäiset kännit siskoni häissä. Olin silloin vähän vajaa täysi-ikäinen. Puolentoista kuukauden päästä täytin 18 vuotta.

Taitaa toisaalta olla muistikuvieni mukaan edellisistä häistäkin missä olen ollut mukana niin olla tuo sama 18 vuotta jo.
 

Glove

Jäsen
33 vuotta kun Def Leppardin neljäs studioalbumi Hysteria julkaistiin. Levy sisältää useita Leppardin kuuluisimpia kappaleita, kahtena esimerkkinä "Pour Some Sugar on Me" ja nimikkoteos "Hysteria". Albumi oli yhtyeen ensimmäinen jossa rumpali Rick Allen soitti ilman toista kättään, joka amputoitiin häneltä auto-onnettomuuden seurauksena.
Ainoa Def Leppardin levy mikä minulla on hyllyssä. Muut oli aikoinaan C-kasetilla.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
1950 vuotta sitten tapahtui Jerusalemin piiritys: roomalaiset valtasivat Jerusalemin sekä tuhosivat että ryöstivät Jerusalemin temppelin.

Carl Gustaf Emil Mannerheimin valitsemista poikkeuslailla eduskunnan toimesta tuli kuluneeksi tänään 76 vuotta.
 
Viimeksi muokattu:

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Kymmenen vuotta sitten 33 kaivosmiestä vangiksi satojen metrien syvyyteen sen jälkeen, kun Atacaman autiomaassa sijaitseva San Josen kupari- ja kultakaivos sortui. He olivat loukussa maan alla 69 päivää ennen kuin heidät saatiin maanpinnalle suuressa pelastusoperaatiossa (jota "koko maailma" seurasi).
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
75 vuotta sitten Yhdysvallat täräytti ydinpommin Hiroshimaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös