Niin,
@obi-wan , en usko että olemme kovin eri mieltä siitä, mihin olisi hyvä lopulta pyrkiä.
Mun argumentti tyttöryhmien puolesta on, että tarvitaan joka tasolla esikuvia ja edelläkävijöitä sekä tietoisuutta siitä, että tytöt harrastavat lajia.
On erittäin hyvä, jos tänään joku 4-vuotias tyttö innostuu mukaan. Mun väite on siis se, että tämä tapahtuu helpommin tuttavapiireissä, missä joku tyttö jo valmiiksi pelaa.
Mun havainto on, että varsinkin isoissa kaupungeissa tämä poikien mukana pelaaminen takkuaa (lukumäärällisesti). Tähän voi osittain liittyä se, että tarjolla on tyttöryhmiä, eli sitä viisauttakin tosiaan tarvitaan, ettei kaikkien harrastaminen jäisi harrastetasolle.
Jos mennään ihan konkretian tasolle, tästä Oulun seudulta väittäisin, että jos tarkastellaan viimeisen 10 vuoden aikaisia tyttöryhmiä, ensinnäkin niistä tulee (on jo vähäisissä määrin tullut) joitain liigapelaajia, hyvä joukko alempien naisten sarjatasojen pelaajia, ja lisäksi kymmeniä harrastajia, jotka eivät ilman näitä tyttöryhmiä olisi jääkiekkoa harrastaneet. Näille pelaajille syntyy myös lisää pikkusisaruksia, serkkuja, sisaren- ja veljentyttöjä ja muita sukulaisia, joilla on suorat kontaktit seuratoimintaan. Jos tämä yhteisö osataan hyödyntää, ja tulevat toimenpiteet suunnata viisaasti, määrä jatkaa kasvamistaan ja uusia pelaajia tulee, myös sinne poikaryhmiin.
Mutta ollaanpa myös realisteja: poikien luistelu- ja kiekkokouluihin hankkiutuminen ei ole täysin mutkatonta, ja moni sitä arastelee. Sen perään voi toki huudella ja huutelen itsekin, mutta mitäs me tehtäisiin että sitä oikeasti tapahtuisi nykyistä laajemmassa mittakaavassa?