Seksuaalinen häirintä ja ahdistelu

  • 571 118
  • 4 102

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Jos on tähän asti käyttäytynyt siistiksi niin miksi pitää alkaa muuttaa verbaalistakin ulosantia. En mä ainakaan aio läpänheittoani muuttaa, kyllä mä oon sitä mieltä että jos kymmenen ihmisen porukasta yksi kokee asian huonona niin hän on se joka sopeutuu eikä ne yhdeksän muuta. Mitä helvetin järkeä siinä olisi ja sitten taas vittuiltaisiin tästä "mitään ei saa sanoa" -asiasta. Kyllä raumalaisetkin vittuilee lukon mestaruudesta vaikka se ahdistaakin Porilaisia. Mutta siihen sitten sopeudutaan.

Minä tarkoitan nyt ihan puhtaasti heittoja, jossa ammutaan kunnolla yli. Vaikka kaikki minut tuntevat tietävät etten mitään sellaista koskaan tekisi tai tarkoita, niin seurueessa voi olla joku, joka on kokenut seksuaalista häirintää, ja asialla vitsaileminen tuskin tuntuu kovin hyvältä. Karrikoiden, jos seurueessa on joku, jota ex-poikaystävä on nainut väkisin perseeseen, niin minun vitsit perseeseen vetämisestä tuskin naurattaa kyseistä henkilöä, ja nostavat luultavasti traumat pintaan. Kumpi tällöin on oleellisempaa, se että minä saan kertoa hauskoja vitsejäni, vai se että tuollaista kokenut henkilö saa viettää illan ilman ahdistusta? (Ja tarkennuksena, mitään tälläistä ei ole tapahtunut, puhdas esimerkki)

Ja tuo "mitään ei saa sanoa" on aivan sysipaska argumentti kun puhutaan tälläisistä asioista. Erikseen on ammattiloukkaantujat, joita ahdistaa kun palomiestä sanotaan palomieheksi, vaikka kyseisiä hommia tekisi nainen. Tai jos tuon varjolla voi sanoa mitä vaan, niin onko ok vitsailla syövällä syöpäsairaan seurassa? Tai vitsailla pedofiliasta lapsena hyväksikäytetyn seurassa? Ihan vaan sen takia, koska sinulla on oikeus.

Kolmanneksi, jos minä haluan tarkastella omaa käyttäytymistäni, niin minkä helvetin takia joudun puolustelemaan tätä asiaa?
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
@Knox no joo, tietysti järkeä pitää käyttää. Eihän sellaisilla asioilla voi vitsailla jotka eivät ole vitsejä.

Mutta se vituttaa ainakin itseäni että esimerkiksi Speden naisen logiikka -vitsit on nykyään ahdasmielisten mielestä misogyniaa.
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Hienosti on taas venytetty todellisuutta, vaikka mitään valta-asetelmaa ei tästä tarinasta löydykään.
Yleiseen keskusteluilmapiiriin tämä viittasi. Tässäkin keskustelussa on ihmetelty, että miksi miehet paneskelee puolet nuorempia naisia. Kukaan ei ihmettele, jos nainen tekee näin ja vastaus on tasoa south park
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Hienosti on taas venytetty todellisuutta, vaikka mitään valta-asetelmaa ei tästä tarinasta löydykään.

Joku voisi väittää, että pelkästään alapäällä ajatteleva hormonipommiteini (huom. retorinen kärjistys tässä) on aika lailla alisteisessa tai heikossa asemassa tilanteessa, jossa asiansa osaava aikuinen nainen alkaa häntä baarissa iskemään. Aika harvan teinin henkinen kypsyys riittää siihen, että ymmärtäisi, että tässä kuviossa on jonkinlainen hyväksikäyttö kyseessä. Siksi olen taipuvainen näkemään, että ellei kyseessä olekaan suoranainen valta-asema, on suhde kuitenkin epäbalanssissa naisen hyväksi.
 

AriZona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Coyotes
Joku voisi väittää, että pelkästään alapäällä ajatteleva hormonipommiteini (huom. retorinen kärjistys tässä) on aika lailla alisteisessa tai heikossa asemassa tilanteessa, jossa asiansa osaava aikuinen nainen alkaa häntä baarissa iskemään. Aika harvan teinin henkinen kypsyys riittää siihen, että ymmärtäisi, että tässä kuviossa on jonkinlainen hyväksikäyttö kyseessä. Siksi olen taipuvainen näkemään, että ellei kyseessä olekaan suoranainen valta-asema, on suhde kuitenkin epäbalanssissa naisen hyväksi.
Lainasin nyt vaan jonkun viestiä mutta tuota.

Eikös nämä 16-20 vuotiaat ja vanhemmatkin tee todella paljon asioita nuoruudessaan jota ne sitten katuvat 10 vuoden päästä!

Varmaan seksin harrastaminen yli 4kymppisen kanssa tuntuu juuri silloin hyvältä, itsekin haaveilin parin kaverin äidistä koko teini-ikäni, mutta kymmenen vuoden päästä yllättäen saattaakin mieli muuttua.

Mulle ja useemmalle kaverilleni tuli yli 40 vuotias mies 2000 luvun alussa kauppaamaan edullista ACN kännykkäliittymää. No eiköhän se ukkeli saanut meille liittymät myytyä ja nyt kyllä on alkanut asia kaduttamaan #liittymämyyjätoo.
 

Redimor

Jäsen
Lainasin nyt vaan jonkun viestiä mutta tuota.

Eikös nämä 16-20 vuotiaat ja vanhemmatkin tee todella paljon asioita nuoruudessaan jota ne sitten katuvat 10 vuoden päästä!

Varmaan seksin harrastaminen yli 4kymppisen kanssa tuntuu juuri silloin hyvältä, itsekin haaveilin parin kaverin äidistä koko teini-ikäni, mutta kymmenen vuoden päästä yllättäen saattaakin mieli muuttua.
Sitä kutsutaan kasvamiseksi ja oppimiseksi. Varmasti jokaista meitä kaduttaa nuorempana tehdyt päätökset, mutta jos ne on vapaasta tahdosta tehtyjä tai on houkutuksiin sorruttu niin eihän siinä nyt voi alkaa aina syyttämään toista että "Vittu kun menit minulle hakemaan alkoholia!" Kyllä pitää aikuisella ihmisellä olla sen verran rotia, että jos aikuisena on ratkaisuja tehnyt niin niitten kanssa sitten eletään eikä aleta ulisemaan 10 vuoden päästä miituuta.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Naisten kanssa aiheesta keskusteltaessa törmää usein siihen, että "miehenä et voi ymmärtää". Tämä pätee ainakin tietyiltä osin.

Esimerkkinä tämä keskustelu, jossa fokus siirtyi hyvin nopeasti vakavista hyväksikäyttötapauksista siihen, miten väärässä feministit tai "ammattiloukkaantujat" ovat. Eli taistellaan sellaista mielipidettä vastaan, jota ei varsinaisesti ole edes esitetty.

Minun mielestä on täysin tuomittavaa, jos nelikymppinen painostaa teini-ikäistä seksiin. Ihan sukupuoleen riippumatta. Jos kanssakäyminen on täysin vapaaehtoista, tilanne muuttuu, mutta näin ei ymmärtääkseni ole näissä paljastuksissa ollut.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Sekin näissä olisi hyvä muistaa, että vasta täysi-ikäisyyden saavuttanut poika on fysikaltaan aivan eri asemassa vastaavan ikäiseen tyttöön verrattuna. Eli jos tuota poikaa rupeaakin sitten kaduttamaan, niin pääsääntöisesti tuollaisella nuorella miehellä on fyysinen yliote tilanteessa. Nuorella naisella taas tilanne on päinvastoin.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Esimerkkinä tämä keskustelu, jossa fokus siirtyi hyvin nopeasti vakavista hyväksikäyttötapauksista siihen, miten väärässä feministit tai "ammattiloukkaantujat" ovat. Eli taistellaan sellaista mielipidettä vastaan, jota ei varsinaisesti ole edes esitetty.

Vakavat, tai no ei itseasiassa edes tarvitse tuota sanaa käyttää, hyväksikäyttötapaukset ovat kaikki tuomittavia.

Jos nyt ajatuksella kuitenkin luet tätä keskustelua, siellä alettiin pitämään tiettyjen nimimerkkien toimesta tuomittavana sitä, että se 40-vuotias basisti harrastaa seksiä 20-vuotiaan neitosen kanssa. Ei kai se seksin harrastaminen automaattisesti ole hyväksikäyttöä?

Minä pääsin nuorena poikana (no, täysikäisenä kuitenkin) maistamaan sitä ns. kiellettyä hedelmää, kun takavuosien missikisoja kolunnutta ja lehtien kansissa komeillutta nais-immeistä päädyin kiksauttamaan. Neidolla oli tuolloin ikää se 40 ja rapiat. En mä silti tänäkään päivänä koe joutuneeni minkäänlaisen valta-aseman uhriksi, koska kumpikin meistä halusi panna toistaan. Minä panisin edelleenkin (vaikka ikää toki se 20 enemmän kummallakin), hänen halujaan sen sijaan epäilisin vahvasti. Nyt tullaankin sitten siihen, että miten se valta-asema ja sen myötä hyväksikäyttö määritellään? Olenko minä joutunut hyväksikäytön kohteeksi, kun siltä ei tunnu? Ja jos en, niin olisiko se teko sellaiseksi kuitenkin muuttunut, jos mua olisi vaikka 10 vuotta sitten se alkanut kaduttamaankin..?
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Naisten kanssa aiheesta keskusteltaessa törmää usein siihen, että "miehenä et voi ymmärtää". Tämä pätee ainakin tietyiltä osin.

Esimerkkinä tämä keskustelu, jossa fokus siirtyi hyvin nopeasti vakavista hyväksikäyttötapauksista siihen, miten väärässä feministit tai "ammattiloukkaantujat" ovat. Eli taistellaan sellaista mielipidettä vastaan, jota ei varsinaisesti ole edes esitetty.

Minun mielestä on täysin tuomittavaa, jos nelikymppinen painostaa teini-ikäistä seksiin. Ihan sukupuoleen riippumatta. Jos kanssakäyminen on täysin vapaaehtoista, tilanne muuttuu, mutta näin ei ymmärtääkseni ole näissä paljastuksissa ollut.
No miten kävi #metoo liikkeen kanssa? Ensin oli todella kammottavia tekoja, mutta sieltäkin alkoi tulla kaikkea muuta kuin hyväksikäyttötapauksia. Suomessa suurimpana tapauksena varmaan Aku Louhimies. Eli itse näitä juttuja julkaisevat vievät myös keskustelua pois itse ahdistelusta.



Paljon karmivia tarinoita(mm. Toi Porin keissi) noissa #metaltoo #punktoo, mutta sinnekin sekaan ja twitteriin on alkanut ilmestyä myös sellaisia juttuja, että ihmetellään miksi nelikymppinen rokkari on alle 20 vuotiaiden naisten kanssa samassa pöydässä ryyppäämässä ja flirttailemassa
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Heitetääs neutraali ja hypoteettinen kysymys, jos palstalaisilla on tai olisi itsellä vaikkapa 16-vuotias tyttö, millä mielin olisitte jos tietäisitte että joku paikallinen n. nelikymppinen romeo kävisi jyystämässä lastanne edestä ja takaa?
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Heitetääs neutraali ja hypoteettinen kysymys, jos palstalaisilla on tai olisi itsellä vaikkapa 16-vuotias tyttö, millä mielin olisitte jos tietäisitte että joku paikallinen n. nelikymppinen romeo kävisi jyystämässä lastanne edestä ja takaa?
Äsken puhuttiin täysi-ikäisistä ihmisistä, mutta nyt otit esimerkkiisi 16 vuotiaan?en pidä hyväksyttävänä tai ainakin moraalisesti erittäin arvelluttavana, mutta jos tyttö on täysi-ikäinen ja täysin omasta tahdosta suhteessa niin en kai minä asialle mitään voisi.
 
Viimeksi muokattu:

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tässä mietin lauantain kuluksi erästä tuoretta tositapausta.

Eräs 17 vuotias lahjakas ratsastuskisoihin osallistunut nuori nainen oli voittanut piiritason kilpailun. Seuran puheenjohtaja- n.40v nainen onnitteli voittajaa seuran Face ja ig tileillä sanoilla:

"Onneksi olkoon IHANA Camilla" (nimi muutettu).

Olisiko tuo edellä mainittu ollut ollenkaan sopivaa ilmaisua jos seuran puhenjohtaja olisi ollut joku Harvey Weinsteinin näköinen limainen vanha mies?

Tämä "ihana" tuolla päivityksessä herätti supinaa ja itse en asiaan ensin kiinnittänyt edes huomiota.
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Ja ongelma tässä on mikä? 16 siksi että sehän tuo virallinen suojaikäraja on, niinkuin monet ovat täällä toistelleet.
en pidä hyväksyttävänä tai ainakin moraalisesti erittäin arvelluttavana, mutta jos tyttö on täysi-ikäinen ja täysin omasta tahdosta suhteessa niin en kai minä asialle mitään voisi. Saako Helmi olla Dannyn kanssa, jos hän niin haluaa? Likaiselta tuo homma itsellekin näyttää, mutta aikuiset ihmiset tehköön omat päätökset. 16 vuotias on vielä lapsi.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eräs 17 vuotias lahjakas ratsastuskisoihin osallistunut nuori nainen oli voittanut piiritason kilpailun. Seuran puheenjohtaja- n.40v nainen onnitteli voittajaa seuran Face ja ig tileillä sanoilla:

"Onneksi olkoon IHANA Camilla" (nimi muutettu).

Olisiko tuo edellä mainittu ollut ollenkaan sopivaa ilmaisua jos seuran puhenjohtaja olisi ollut joku Harvey Weinsteinin näköinen limainen vanha mies?

Tämä "ihana" tuolla päivityksessä herätti supinaa ja itse en asiaan ensin kiinnittänyt edes huomiota.
Eikö tuo ole naisten keskuudessa ihan yleinen tapa kehua toisiaan ihaniksi ja kauniiksi jatkuvasti, varsinkin kuvissa.

Olen aina ihmetellyt tuota.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Eikö tuo ole naisten keskuudessa ihan yleinen tapa kehua toisiaan ihaniksi ja kauniiksi jatkuvasti, varsinkin kuvissa.

Olen aina ihmetellyt tuota.
Niinpä, missähän se tasa-arvon raja meneekään? Jos nelikymppinen mies sanoo alaikäistä poikaa tai tyttöä ihanaksi, ei sitä enää katsotakaan normaaliksi käytökseksi.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos nyt ajatuksella kuitenkin luet tätä keskustelua, siellä alettiin pitämään tiettyjen nimimerkkien toimesta tuomittavana sitä, että se 40-vuotias basisti harrastaa seksiä 20-vuotiaan neitosen kanssa. Ei kai se seksin harrastaminen automaattisesti ole hyväksikäyttöä?
Itse asiassa tuossa aiemmin muutama nimimerkki otti kantaa siihen, että nelikymppinen mies pokailemassa 16-vuotiaita ei ole kaikilta osin ok. Laillista ehkä, mutta monen ihmisen mielestä moraalisesti arvelluttavaa.

Tämä sitten kääntyi hetkessä siihen, että miksi ei keskustella homomiesten ahdistelusta tai miesten hyväksikäytöstä. Vaikka nämäkin ovat varmaan relevantteja keskustelunaiheita, niin miksi niitä käytetään ikään kuin kumoamaan väitettyjä nuorten naisten hyväksikäyttöjä? Minulle se ainakin viestii, että halutaan vähätellä nuorten naisten kokemuksia tai siirtää keskustelua siihen, miten yhteiskunta/metoo/feministit/some sorsii miehiä tässä(kin).

Minä pääsin nuorena poikana (no, täysikäisenä kuitenkin) maistamaan sitä ns. kiellettyä hedelmää, kun takavuosien missikisoja kolunnutta ja lehtien kansissa komeillutta nais-immeistä päädyin kiksauttamaan. Neidolla oli tuolloin ikää se 40 ja rapiat. En mä silti tänäkään päivänä koe joutuneeni minkäänlaisen valta-aseman uhriksi, koska kumpikin meistä halusi panna toistaan. Minä panisin edelleenkin (vaikka ikää toki se 20 enemmän kummallakin), hänen halujaan sen sijaan epäilisin vahvasti. Nyt tullaankin sitten siihen, että miten se valta-asema ja sen myötä hyväksikäyttö määritellään? Olenko minä joutunut hyväksikäytön kohteeksi, kun siltä ei tunnu? Ja jos en, niin olisiko se teko sellaiseksi kuitenkin muuttunut, jos mua olisi vaikka 10 vuotta sitten se alkanut kaduttamaankin..?
Ehkä tässä on oleellisena kohtana se, että sinä et kokenut joutuneesi valta-aseman uhriksi. Nämä tarinoiden takana olevat sen sijaan kokevat joutuneensa, joten tapaukset eivät ole rinnasteisia.

Sukupuolten väliset kokemukset eivät myöskään aina ole täysin verrattavissa. Näissä tapauksissa on tuotu julki juuri niitä olosuhteita ja toimintamalleja, jotka tekevät toiminnasta kyseenalaista. Esimerkiksi se, että käytetään julkkiksen asemaa päästäkseen vikittelemään teinityttöjä, jotka eivät muutoin olisi kiinnostuneita. 16-vuotias on tuollaisissa tilanteissa hyvin usein alisteisessa asemassa ja kykenemätön estämään fyysisesti ylivoimaista miestä perääntymästä, jos tämä ei sellaiseen suostu. Tämä vain alleviivatakseni, miksi olosuhteilla on merkitystä.

Jos vastaavaa tapahtuu niin, että nainen on hyväksykäyttäjä ja mies uhri, en näe mitään syytä, miksi asiaa ei voisi samalla lailla tuomita. Nyt on kuitenkin esitetty ainoastaan analogioita, että kun nelikymppisen rokkarin toimintaa paheksutaan, niin miksei sitten voisi jotain omia naisseikkailuita nostaa esiin. Näissä vuodetuissa kertomuksissa sen sijaan on ollut ikäeron lisäksi monia muitakin epäkohtia, jotka ovat vaikuttaneet tapahtumien paheksuttavuuteen.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olisiko tuo edellä mainittu ollut ollenkaan sopivaa ilmaisua jos seuran puhenjohtaja olisi ollut joku Harvey Weinsteinin näköinen limainen vanha mies?

Tämä "ihana" tuolla päivityksessä herätti supinaa ja itse en asiaan ensin kiinnittänyt edes huomiota.
Ehkä siinä kaikki ymmärsivät, että tämä pj (mahdollisesti äiti ja vaimo?) ei yritä vikitellä suojattiaan, vaan pitää tätä mukavana ihmisenä ja urheilijana.

Tosielämässä kun ihmiset yleensä oivaltavat sosiaalisia nyansseja liittyen erilaisiin tilanteisiin. Ehkä se sitten syrjii "limaisia vanhoja miehiä", kun joutuvat etsimään korrektimpia ilmaisuja varmuuden vuoksi, mutta ei tuossa nyt minusta olla suuren yhteiskunnallisen epäkohdan äärellä.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ehkä siinä kaikki ymmärsivät, että tämä pj (mahdollisesti äiti ja vaimo?) ei yritä vikitellä suojattiaan, vaan pitää tätä mukavana ihmisenä ja urheilijana.

Mutta miksi kaikki sitten ymmärtää asian automaattisesti ahdisteluksi ja setämies-käytökseksi, jos miespuolinen puheenjohtaja kommentoisi vastaavalla lailla suojattiaan?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mojo

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No, selkeästi ollaan löydetty ne todelliset uhrit tässä keskustelussa - eli me keski-ikäiset miehet. Miten edes kehdataan meitä syrjittyjä parkoja vainota ja ahdistella.
Otas nyt rauhallisesti vaan. Tuossa onnitteluepisodissa kävi niin että joidenkin ihmisten mielenrauhan takia piti selvittää kuka seuran johtoportaasta päivityksen oli oikeasti kirjoittanut. Ylimääräistä säätöä yhdestä sanasta koska vanhat miehet voivat olla perverssejä.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niinpä, missähän se tasa-arvon raja meneekään? Jos nelikymppinen mies sanoo alaikäistä poikaa tai tyttöä ihanaksi, ei sitä enää katsotakaan normaaliksi käytökseksi.
Kai tämä on sellaista äidillistä ja universaalia rakkautta.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Seksuaalista häirintää ja ahdistelua on hyvin erilaista. Suoranainen seksuaalinen väkivalta on jäävuoren huippu verrattuna vaikkapa kaksimieliseen läppään. Siihen väliin jää järjettömän paljon erilaisia tilanteita, tekoja ja sanomisia, joiden koettu vakavuus riippuu ihmisistä itsestään. Siihen vaikuttaa ihmisen aiemmat kokemukset, ympäristö, temperamentti, jne. Itse en esimerkiksi ole lainkaan herkkä kaksimielisille jutuille, jos ne ovat riittävän "paskoja" eivätkä oikeasti häiriintyneitä tai ketään yksilöitä "oikeasti" loukkaavia, mutta tiedän ihmisiä, jotka ovat allergisia kaikenlaisille kaksimielisyyksille. Jos joku käy perseelleni vaikkapa baaritiskillä, annan välittömästi palautetta ja tarvittaessa vaikka avokastakin tai sivuutan koko asian ja lähden pois. Kaikki eivät tällaiseen toimintaan kuitenkaan pysty ja osa menee lukkoon. Osaan itse tulkita ihmisiä hyvin ja pystyn yleensä nopeasti päättelemään, onko kysymyksessä harmiton perseenpuristelija vai jotain muuta. Pitää kuitenkin ymmärtää, että eivät kaikki pysty samaan, varsinkaan, jos ei ole aiemmin kohdannut vastaavaa tai on kohdannut liikaa paskaa.

Persettäni on puristeltu ja perääni vihelletty niin monta kertaa, että yksittäinen puristelu ja viheltely ei minua enää juurikaan hetkauta. Mutta siinä tilanteessa on aina arvioitava tilanteen vakavuus. Ja seurueelle kerrotaan aina, jos joku on ollut asiaton. Minua on myös ahdisteltu seksuaalisesti pari kertaa ihan kunnolla käymällä yllättäen käsiksi ja niistä kerroista voin kertoa sen, että lamaannuin täysin. Siis aivan totaalisesti, enkä pystynyt tekemään mitään. Jos ahdistelija ei olisi pelästynyt ulkopuolisia ihmisiä, minut olisi hyvin suurella todennäköisyydellä raiskattu, mutta niin ei onnekseni käynyt. Mutta kyllä molemmista tapauksista on jäänyt sellaiset "traumat", että yhä tänäkin päivänä, n. 30v. tapahtumien jälkeen, olen "hereillä" sen suhteen, mitä voisi tapahtua. Ei nämä kokemukset mitenkään jokapäiväiseen elämääni suuremmin vaikuta, mutta kyllä ne muistissa ovat. En esimerkiksi koskaan kuuntele illalla lenkkeillessäni musiikkia tai äänikirjoja, koska haluan kuulla, jos joku on takanani. Vaistomaisesti sitä myös kääntyy katsomaan, kuka tai keitä takana on, varsinkin, jos on vaikka jossain metsässä tai muuten sivussa.

Elävästä elämästä löytyy valtavan paljon esimerkkejä siitä, millainen "maailma" on naisille. Kuinka moni teistä miehistä lähettää viestin kavereilleen baari-illan jälkeen, että on turvallisesti kotona? Kuinka moni teistä puhuu kaverin tai puolisonsa kanssa puhelimessa taksimatkalla baarista kotiin? Kuinka moni teistä oikeasti huolestuu, jos kaveri ei muistakaan laittaa sitä viestiä kotiin päästyään ja soittaa? Kuinka moni teistä valikoi koiranulkoilutuslenkkinsä niin, että varsinkaan ilta-aikaan ei kuljeta paikoissa, missä ei ole ketään? Ja miksikö sellainen hiljainen paikka on vaarallinen? Siksi, että jos sinne eksyy yksikin henkilö, jolla on pahat mielessä, kukaan ei kuule avunhuutoja tai ahdistelija tule keskeytetyksi. Kuinka moni teistä saattaa kävellä pidemmän matkan pimeällä tai hiljaiseen aikaan vain siksi, että kiertoreitti on vilkkaammin liikennöity? Ovatko nämä hysteriaa? Ei, vaan tervettä itsesuojeluvaistoa ja varautumista.

Omille lapsilleni ja heidän kavereilleen olen kertonut ihan suoraan omista kokemuksistani ja kertonut, miten tulee toimia ja mitä pitää huomioida, varsinkin ilta-aikaan kulkiessa. Ongelma on vain siinä, että monilla nuorilla ei ole minkäänlaista itsesuojeluvaistoa. Ei, ennen kuin jotain oikeasti tapahtuu tai joku tuttu kokee ikäviä asioita. Minunkin kokemukseni ovat heidän näkemyksensä mukaan "jostain 1900-luvulta". Toki tämäkin tilanne muuttuu, kun lapsille tulee ikää lisää ja esimerkkini yöelämässä liikkumisesta konkretisoituvat. Enkä halua pelotella liikaa, mutta on oikeasti hyvä miettiä etukäteen, miten tietyissä tilanteissa toimii, koska jos jotain tapahtuu, toimintamalli voi tulla selkänahasta. Tai ainakin olla edes jotenkin tietoinen, että jotain ikävää voi oikeasti käydä. Itselleni toki kävi niin, kun kimppuuni hyökättiin takaapäin, etten saanut enää ääntä suusta ja lamaannuin aivan täysin, vaikka olin uhonnut, että jos joku ikinä käy käsiksi, potkaisen munille ja alan huutaa. En siis edes kyennyt huutamaan apua. Että ei se elämä aina sitten mene suunnitelmien mukaan kuitenkaan.

Miehillä on oikeasti tärkeitä tehtäviä, jotta asiat muuttuvat oikeasti. Teidän tehtävänänne on aidosti puuttua, jos joku toimii väärin. Teidän tehtävänänne on kasvattaa sellaisia poikia, jotka opetetaan kunnioittamaan tyttöjä ja naisia jo pienestä pitäen. Teinipojille kannattaa kertoa ihan suoraan, että elämässä tulee eteen tilanteita, missä hormonit hyrrää ja pukille pitäisi päästä, mutta lopulta on kuitenkin parempi olla "hyppäämättä satulaan", jos vastapuoli onkin hyvin humalassa tai muuten vain vaikuttaa epäröivältä ja kesken kuuman hinkuttamisen sanookin, ettei sittenkään tänään. Kyllähän se vituttaa, tietenkin ja on joskus ehkä väärinkin itseä kohtaan, kun aiemmin on annettu ymmärtää jotakin muuta, mutta lopulta pelin viheltäminen poikki on ainoa oikea teko. Esimerkkeinä eri tilanteista kannattaa käyttää omaa siskoa, serkkua, äitiä, hyvää naispuolista ystävää, tms. Kysyä, että "miltä sinusta tuntuisi, jos joku tekisi hänelle niin?". Ja kannattaa myös sanoa, että lähes kaikille käy joskus niin, eikä se johdu siitä, että itse olisi tehnyt jotain väärin tai olisi huono, vaan siitä toisesta ihmisestä. Ja jos mahdollista, voihan sitä vielä varmistaa toiselta, että onko hän nyt ihan varma, että hänkin haluaa intiimiä kanssakäymistä. Ei siihen mitään julistusta tai kaavaketta tarvita, kyllä sen kysymyksen voi esittää hyvinkin helposti ja rennosti toiselle. Osa naisistakin on idiootteja ja toimii väärin, se on ihan selvä. Mutta ainoa asia, mihin itse voi vaikuttaa, on oma käytös. Käyttäydy aina niin, että myöhemmin, jopa vuosikymmenien päästä, voit katsoa itseäsi peiliin ja todeta "tein lopulta oikein, vaikka se ottikin silloin päähän tosi paljon". Se on nimittäin varmasti myös miehelle raskas risti kannettavaksi, jos tajuaa myöhemmin elämänkokemuksen kartuttua, että on itse toiminut väärin ja saattanut vaikeuttaa jonkun toisen elämää. Mitä sillä on isommassa kuvassa väliä, pääsikö panemaan vai lähtikö kotiin? Ei mitään. Mutta väärän valinnan tekemällä, vaikutukset voivat olla sille toiselle hyvinkin merkittävät. Eikä yksinomaan negatiivisessa mielessä, vaan myös positiivisessa. Hänen tahtoaan kunnioitettiin. Joillekin juuri sinä voit olla ensimmäinen ihminen, joka kunnioittaa häntä.

Edellä muutamia esimerkkejä siitä, millaista naisena on elää normaalia arkea ja tehdä ihan normaaleja juttuja. Toki tiedostan, että miehillä on suurempi väkivallan uhriksi joutumisen uhka ja myös miehet voivat kohdata yllättäviä riskejä, erityisesti kännipäissään. Mutta em. asiat ovat kuitenkin ihan jokapäiväisiä asioita, joita naisen kannattaa funtsia. En todellakaan ole mikään hysteerikko ja vielä vähemmän pidän kaikkia miehiä uhkana itselleni tai muille. Mulla on todella monta todella hyvää miespuolista ystävää, joten siitä ei ole kysymys. Suurin osa miehistä on hyviä ihmisiä, jotka eivät ikinä tekisi kenellekään ihmiselle mitään pahaa ja erityisesti naisia he suojelisivat parhaansa mukaan. Tämä ei siis ole mikään "femakkoämmän julistus" siitä, miten naisen elämä on niin vaikeaa, vaan omia kokemuksiani elävästä elämästä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös