Seksuaalinen häirintä ja ahdistelu

  • 570 956
  • 4 102
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus

Eihän kokoomuksessakaan kaikki tienneet, vaikka asia on ollut yleisesti tiedossa. Ja ehkä asia on niin, että hyvinkäyttäytyvät miespuoliset työntekijät harvoin tietävät, millaista kohtelua naispuoliset saavat kokea niiltä, jotka eivät käyttäydy hyvin.

Mutta jatketaan vain vähättelyä niin kuin tähänkin asti, ja ihmetellään taas, kun mikään ei muutu.

En vähättele. On selvää, että kuvia mulkuista lähetellään. Ja peniksistä myös. Mutta 80% tuntuu aika isolta luvulta, kun itse en tiedä yhtään henkilöä joka sellaisen olisi saanut vaikka olen ollut ihan älypuhelinaikanakin kymmenien naisten kanssa niin luottamuksellisessa suhteessa että joku heistä olisi kertonut näistä.

Ei liioittelukaan auta asiaa yhtään. Tunnistan kyllä seksuaalista ahdistelua ja sen rajoja. Kuten edellä kerroin, minun kuulteni, käytännössä minulle tai minun läsnäoloni kautta muille naisille tilanteessa heitetään vitsejä, joita voisin pitää seksuaalisena ahdisteluna. Kiusaannun niistä, mutta asetun tilanteen yläpuolelle. Voin silti samaistua niihin, kenelle nuo rasvaiset jutut olisivat toi much.

En oikeasti myöskään haluaisi saada watsapp-ryhmiini yhtään meemiä tai vitsiä joka jollekin toiselle lähetettynä olisi seksuaalista ahdistelua. Mutta saan. Nämä kaikki ovat lähtöisin lopulta kovin pieneltä joukolta toimijoita. Ei mitenkään, mitenkään voi esim. 10% miehistä lähettää peniksensä kuvaa 80%:lle naisista. Siis että joukosta, joka koostuu äidistäni, vaimostani, siskoistani, lähimmästä työkaveristani ja taloyhtiömme hallituksen puheenjohtajasta 4 olisi saanut dickpickin. Asian voisin tarkistaakin, paitsi siltä naapurilta en kehtaa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
En vähättele. On selvää, että kuvia mulkuista lähetellään. Ja peniksistä myös. Mutta 80% tuntuu aika isolta luvulta, kun itse en tiedä yhtään henkilöä joka sellaisen olisi saanut vaikka olen ollut ihan älypuhelinaikanakin kymmenien naisten kanssa niin luottamuksellisessa suhteessa että joku heistä olisi kertonut näistä.

80 prosenttiin mahtuu monenlaista häirintää. Jos häirintä on häirintää vasta, kun lähettää kikkelikuvan, on kulttuurissamme jotain todella pahasti pielessä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
80 prosenttiin mahtuu monenlaista häirintää. Jos häirintä on häirintää vasta, kun lähettää kikkelikuvan, on kulttuurissamme jotain todella pahasti pielessä.
Olin lukevinani, että DP:t olisi 80% ongelma. Jos luin väärin, niin sori siitä. Jonkinlaiseen häirintään uskon kyllä lähes jokaisen kokemusmaailmassa.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Luotan paljon enemmän Iiris Suomelaan kuin Jatkoajan keskustelupalstan sovinisteihin.
Miksi ketään pitäisi kiinnostaa se keneen sinä luotat? Se ei kiinnosta pätkääkään ja mikä oikeus sinulla on täällä haukkua ketään sovinistiksi? Sinun ja Iiriksen mielipiteellä ei ole mitään merkitystä, ainoastaan faktoilla on merkitystä.

Tämä fakta rupesi kyllä kiinnostamaan nyt itseänikin, mutta ilmeisesti sellaista ei ole tulossa?
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
En vähättele. On selvää, että kuvia mulkuista lähetellään. Ja peniksistä myös. Mutta 80% tuntuu aika isolta luvulta, kun itse en tiedä yhtään henkilöä joka sellaisen olisi saanut vaikka olen ollut ihan älypuhelinaikanakin kymmenien naisten kanssa niin luottamuksellisessa suhteessa että joku heistä olisi kertonut näistä.

Ei liioittelukaan auta asiaa yhtään. Tunnistan kyllä seksuaalista ahdistelua ja sen rajoja. Kuten edellä kerroin, minun kuulteni, käytännössä minulle tai minun läsnäoloni kautta muille naisille tilanteessa heitetään vitsejä, joita voisin pitää seksuaalisena ahdisteluna. Kiusaannun niistä, mutta asetun tilanteen yläpuolelle. Voin silti samaistua niihin, kenelle nuo rasvaiset jutut olisivat toi much.

En oikeasti myöskään haluaisi saada watsapp-ryhmiini yhtään meemiä tai vitsiä joka jollekin toiselle lähetettynä olisi seksuaalista ahdistelua. Mutta saan. Nämä kaikki ovat lähtöisin lopulta kovin pieneltä joukolta toimijoita. Ei mitenkään, mitenkään voi esim. 10% miehistä lähettää peniksensä kuvaa 80%:lle naisista. Siis että joukosta, joka koostuu äidistäni, vaimostani, siskoistani, lähimmästä työkaveristani ja taloyhtiömme hallituksen puheenjohtajasta 4 olisi saanut dickpickin. Asian voisin tarkistaakin, paitsi siltä naapurilta en kehtaa.
En nyt tarkoittanut että 80% prosenttia naisista olisi saanut dick pickejä, vaan että jos tuollaiseenkin kynnys on niin pieni että iso osa (hyvin hyvin moni esim omassa ikäluokassa) on niitä saanut niin kyllä sitä muutakin ahdistelua koetaan todella paljon.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
80 prosenttiin mahtuu monenlaista häirintää. Jos häirintä on häirintää vasta, kun lähettää kikkelikuvan, on kulttuurissamme jotain todella pahasti pielessä.
"Luulen että jo pelkästään niitä pyytämättä saatuja Dick pickejä on saanut suurin osa naisista." Alkuperäinen luulo on tässä. Kyse ei ole mistään vähättelystä vaan siitä, että vanhempi kirjoittajakunta saattaa ihmetellä sitä, että onko todellakin noin?
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
"Luulen että jo pelkästään niitä pyytämättä saatuja Dick pickejä on saanut suurin osa naisista." Alkuperäinen luulo on tässä. Kyse ei ole mistään vähättelystä vaan siitä, että vanhempi kirjoittajakunta saattaa ihmetellä sitä, että onko todellakin noin?
Autocorrect näköjään lisännyt tuonne n:n sitten, oli tarkoitus sanoa suuri osa naisista. Tämähän tässä kontekstissa ok vaikka 10%.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Miksi ketään pitäisi kiinnostaa se keneen sinä luotat? Se ei kiinnosta pätkääkään ja mikä oikeus sinulla on täällä haukkua ketään sovinistiksi? Sinun ja Iiriksen mielipiteellä ei ole mitään merkitystä, ainoastaan faktoilla on merkitystä.

Sovinisti on ihan hyvä kuvaus ilmaisemaan feministin vastakohtaa. Sovinismi on myös hyvä termi kuvaamaan vähättelyä, jota seksuaalinen häirintä ja Rydmanin tapaus on saanut osakseen.

Samaa mieltä, että vain faktoilla on merkitystä ja niihin Suomela nojasikin. Sen sijaan täällä oli heti tarve epäillä häntä, koska ei ole itse häirinnästä koskaan kuullutkaan.

Ensin epäillään toimittajien motiivia, sitten uskotaan Rydmanin selitykset ja taas epäillään jonkun toisen sanomisia, vaikka paskaa on puhunut vain Rydman. Ja välissä vielä ollaan huolestuneita, kun naista ei voi enää lähestyä millään tavalla.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Luulen että monen Jatkislaisen mielet voi muuttua siinä vaiheessa jos itsellä on se esiteini-iässä oleva tyttölapsi.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
80 prosenttiin mahtuu monenlaista häirintää. Jos häirintä on häirintää vasta, kun lähettää kikkelikuvan, on kulttuurissamme jotain todella pahasti pielessä.
Olin lukevinani, että DP:t olisi 80% ongelma. Jos luin väärin, niin sori siitä. Jonkinlaiseen häirintään uskon kyllä lähes jokaisen kokemusmaailmassa
Autocorrect näköjään lisännyt tuonne n:n sitten, oli tarkoitus sanoa suuri osa naisista. Tämähän tässä kontekstissa ok vaikka 10%.
auto correct on paskaa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Omaan korvaan tuo luku kuulostaa ihan todenmukaiselta, näin omiin kokemuksiin perustuen. Esim. Omassa ystäväpiirissäni ihan varmasti 80 ( ja ylikin) on kokenut häirintää, mutta huomaan että osa kokee EDELLEEN sen ääneen sanomisen jotenkin nolona tai häpeällisenä.

Voisiko tuossa olla naisporukoissa asiasta puhuessa myös niin että jotenkin tuo häirintä osoittaa kiinnostavuutesi/haluttavuutesi. Helppohan tuo on varmaan osoittaa aina porukasta sekin jota tuskin kukaan on häiritsemässä tai lähentelemässä ulkonäöllisistä seikoista Johtuen.

Asia voi olla vähän sellainen käänteinen miehiin verrattuna. Miehet kyselee saitko ja naiset taas yrittikö?

Onkos perinteinen vonkaaminen myös häirintää vai missä menee rajat. Vittu tämä maailma on mennyt vaikeaksi.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
"Upskirting" on monissa maissa erikseen rikoslaissa laitonta. Siis kuvaaminen tai sen pyrkimys ottaa kuvia naisten hameiden alta tai muu vastaava seksuaalisviritteinen salakuvaaminen. Esim. omassa asuinmaassani kahden vuoden vankeustuomio maksimissaan.
Ei varmaan kantaisi kovin pitkälle oikeudessa yläviistosta otettu kuva. Vain seksuaalihäirikön paljaan perseen saa ikuistettua tuosta kuvakulmasta.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Voisiko tuossa olla naisporukoissa asiasta puhuessa myös niin että jotenkin tuo häirintä osoittaa kiinnostavuutesi/haluttavuutesi. Helppohan tuo on varmaan osoittaa aina porukasta sekin jota tuskin kukaan on häiritsemässä tai lähentelemässä ulkonäöllisistä seikoista.

Asia voi olla vähän sellainen käänteinen miehiin verrattuna. Miehet kyselee saitko ja naiset taas yrittikö?

Onkos perinteinen vonkaaminen myös häirintää vai missä menee rajat. Vittu tämä maailma on mennyt vaikeaksi.
En kyllä ikinä ole törmännyt siihen että tuolla mitenkään leveiltäisi, lähinnä kerrotaan kavereille miten ahdistavaksi asia on koettu.

Kukaan ei todellakaan koe ahdistelua imartelevaksi.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
En ole myöskään feministi. Miksi pitäisi olla jompaa kumpaa noista? Eli, onko ajatusmaailmasi tosiaan se, että jos jos joku ei ole feministi, on se sovinisti?

Ei pidä, mutta silloin ei pitäisi olla yhtä voimakkaita mielipiteitäkään.

Eikä sovinisti ole mikään haukkumatermi, vaan samanlainen arvomaailmaa kuvaava termi kuin feministi, liberaali ja konservatiivi. Vastaanottajan olisi syytä miettiä omaa arvomaailmansa, jos kokee sovinismin loukkaavana terminä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
En kyllä ikinä ole törmännyt siihen että tuolla mitenkään leveiltäisi, lähinnä kerrotaan kavereille miten ahdistavaksi asia on koettu.

Kukaan ei todellakaan koe ahdistelua imartelevaksi.

Ei varmasti mutta onhan tässä asiassa eri tasoja:

Imartelu-flirttailu-yrittäminen-vonkaaminen-lähentely-häirintä-ahdistelu

Valitse noista ja minkä kukin yksilö kokee mitenkin,toiselle flirttailu on jo ahdistelua ja joillekin ei tunnu mikään missään vaan ignoorataan ja otetaan hatkat..
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Omaan korvaan tuo luku kuulostaa ihan todenmukaiselta, näin omiin kokemuksiin perustuen. Esim. Omassa ystäväpiirissäni ihan varmasti 80 ( ja ylikin) on kokenut häirintää, mutta huomaan että osa kokee EDELLEEN sen ääneen sanomisen jotenkin nolona tai häpeällisenä.
Tuo on kyllä jollain tavalla pysäyttävä määrä. Siis pysäyttää miettimään, että mikä hitto niitä ahdistelijoita vaivaa. Ei siinä ainakaan hyvää yhteistä fiilistä tai parisuhdetta haeta. Toki ahdistelua on monenlaista, mutta ei ne lievimmätkään muodot ole millään tavalla hyväksyttäviä. On hyvä, että tätä tuodaan nyt entistä enemmän esille, koska ei se hiljaisuudella lopu tai edes vähene.

Itse miehenä olen kokenut ahdistelua kerran, nelikymppisenä. Tämä tapahtui Tampereella Hämeensillalla keskellä arkipäivää, ja tilanteessa humalainen ikäiseni nainen kysyi englanniksi, olenko mahdollisesti miespuolinen prostituoitu. Kun vastasin, että en, niin hän tiedusteli noin 100 desibelin voimalla suomeksi, että etkö sää oikeasti ole mieshuora. Poistuin paikalta. Tilanne oli lähinnä minulle kiusallinen ja hänelle nolo, mutta voin kuvitella, että naiselle vastaava tilanne on pelottava ja ahdistava, kun vastapuolena on isompi ja vahvempi mies.

Itse en ole ketään ahdistellut tietoisesti, ja jos joku joskus on käytökseni sellaisena kokenut, niin tieto siitä ei ole tullut minulle asti.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Ei varmasti mutta onhan tässä asiassa eri tasoja:

Imartelu-flirttailu-yrittäminen-vonkaaminen-lähentely-häirintä-ahdistelu

Valitse noista ja minkä kukin yksilö kokee mitenkin,toiselle flirttailu on jo ahdistelua ja joillekin ei tunnu mikään missään vaan ignoorataan ja otetaan hatkat..
Jatkuva flirttailu on kyllä ahdistavaa, jos vastakaikua ei se kohde anna. Kuten myös yrittäminen saati vonkaaminen ilman sitä vastakaikua.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Onkos perinteinen vonkaaminen myös häirintää vai missä menee rajat. Vittu tämä maailma on mennyt vaikeaksi.
Ei pidä taas liian vaikeasti ajatella. Kyllä kaikki varmaan on siinä tilanteessa ollut, että treffikumppanin kanssa kihelmöi, ja siirtyminen askelta pidemmälle vaatii aloitteen tekemistä jommalta kummalta. Tässä tilanteessa tuskin kukaan(tervejärkinen) kokee aloitteen häirintänä, jos se nyt on hyvällä maulla tehty.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Eilen junassa oli klassinen kännilänkyttäjä, joka varmasti omasta mielestään oli vain kohtelias, mutta käytännössä oli paitsi rasittava, myös seksuaalisesti ahdisteleva yhdelle aikuiselle ja kahdelle teinille.

Ei siinä varmaan olisi ollut mitään hyötyä alkaa kovistelemaan tai opettamaan nykyaikaa. Kun havaitsin tilanteen, istuin siihen keskelle ja yritin paitsi luoda fyysisen esteen hänen ja teinien väliin, myös saada kaverin suuntaamaan huomionsa mieluummin minuun. Juttuseuraahan hän kaipasi, mutta ei osannut oikein korrektisti sitä hakea.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Siis voimakkaita mielipiteitä mistä..? Seksuaalisesta häirinnästä? Vai Suomelan kommenteista? Sä et voi olla tosissasi, että naispuolisen henkilön kommenttien kyseenalaistaminen on sovinismia..

Niin. Kyllä välillä käy mielessä että onko kaiken takana miesten kyykyttäminen ja nyrkin ja hellan väliin laittaminen. Vuosisatojen vääryydet korkojen kera maksuun :)
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Sovinisti on ihan hyvä kuvaus ilmaisemaan feministin vastakohtaa. Sovinismi on myös hyvä termi kuvaamaan vähättelyä, jota seksuaalinen häirintä ja Rydmanin tapaus on saanut osakseen.

Samaa mieltä, että vain faktoilla on merkitystä ja niihin Suomela nojasikin. Sen sijaan täällä oli heti tarve epäillä häntä, koska ei ole itse häirinnästä koskaan kuullutkaan.

Ensin epäillään toimittajien motiivia, sitten uskotaan Rydmanin selitykset ja taas epäillään jonkun toisen sanomisia, vaikka paskaa on puhunut vain Rydman. Ja välissä vielä ollaan huolestuneita, kun naista ei voi enää lähestyä millään tavalla.
Kuten myös kusipää on hyvä sana kuvaamaan kusipäistä ihmistä, idiootti kuvaamaan ihmistä, joka on idiootti ja niin edelleen. Ei se silti tarkoita, että niitä pitää käyttää täällä.

En jaksa aina ihan kaikkea lukea mitä netistä löytyy, varsinkaan jos Suomela kyseessä, mutta mihin faktaan Suomela siis nojasi? Kiinnostaa kyllä muutenkin kuin näin puheen tasolla.

Keskustelu täällä ei ole pelkästään sitä, että ollaan joko puolesta tai vastaan ja se ei myöskään ole sitä, ettei asiasta voisi pohtia muitakin vaihtoehtoja. Jos lähdetään siitä, että jokainen ihminen valehtelee ainakin joskus elämässään, niin silloinhan me emme tiedä onko Rydmanin lisäksi joku muukin valehdellut. Mehän emme tiedä sitä, mutta siitä voi kyllä keskustella ja asiaa pohtia. Faktisesti kuitenkin osoitin, että hesarin jutussa oli ainakin yksi selkeä virhe, jolloin niitä virheitä voi olla muitakin. Tästä voi keskustella, koska kukaan meistä ei ole ollut paikanpäällä ja emme voi 100% varmuudella sanoa, että tämä valehtelee tässä ja tämä ei valehtele missään.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Kuten myös kusipää on hyvä sana kuvaamaan kusipäistä ihmistä, idiootti kuvaamaan ihmistä, joka on idiootti ja niin edelleen. Ei se silti tarkoita, että niitä pitää käyttää täällä.

En jaksa aina ihan kaikkea lukea mitä netistä löytyy, varsinkaan jos Suomela kyseessä, mutta mihin faktaan Suomela siis nojasi? Kiinnostaa kyllä muutenkin kuin näin puheen tasolla.

Keskustelu täällä ei ole pelkästään sitä, että ollaan joko puolesta tai vastaan ja se ei myöskään ole sitä, ettei asiasta voisi pohtia muitakin vaihtoehtoja. Jos lähdetään siitä, että jokainen ihminen valehtelee ainakin joskus elämässään, niin silloinhan me emme tiedä onko Rydmanin lisäksi joku muukin valehdellut. Mehän emme tiedä sitä, mutta siitä voi kyllä keskustella ja asiaa pohtia. Faktisesti kuitenkin osoitin, että hesarin jutussa oli ainakin yksi selkeä virhe, jolloin niitä virheitä voi olla muitakin. Tästä voi keskustella, koska kukaan meistä ei ole ollut paikanpäällä ja emme voi 100% varmuudella sanoa, että tämä valehtelee tässä ja tämä ei valehtele missään.

Tänne juuri esim linkattiin ylen kysely, missä n. 80% naisista kertoo joskus kokeneensa ahdistelua.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Kuten myös kusipää on hyvä sana kuvaamaan kusipäistä ihmistä, idiootti kuvaamaan ihmistä, joka on idiootti ja niin edelleen. Ei se silti tarkoita, että niitä pitää käyttää täällä.

Sivistyssanana mielletty sovinisti ei ole verrannollinen katukielessä käytetyn sanan kusipään kanssa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös