Seksuaalinen häirintä ja ahdistelu

  • 571 200
  • 4 102

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
En tiedä, missä asut, mutta Helsingissä mainitsemani asiat ovat ihan tavallisten naisihmisten peruskauraa.
Asun Lahdessa ja viime vuosina pariutumisen ja alkoholismin takia olen hyvin vähän ollut yössä ja varsinkaan kulkenut taksilla.

Yksi syy, että en pelkää toisia ihmisiä enkä koe muiden ahdistaviksi kokemia tilanteita ahdistavina, saattaa olla se että minulla on Aspergerin syndrooma. Suhtaudun ihmisiin hyvin välinpitämättömästi mutta usein myös naivisti. En osaa pääsääntöisesti ajatella ihmisistä pahaa. En myöskään yleensä kiinnitä ihmisiin huomiota eli en välttämättä huomaa muiden näkemiä potenttiaalisia uhkia. Tai jotain, en oikein osaa selittää...

Edit. Aspergerin syndrooma saattaa olla syy , ei siis ole mitenkään todistettu että se olisi syy miksi en pelkää.
 
Viimeksi muokattu:

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Asun Lahdessa ja viime vuosina pariutumisen ja alkoholismin takia olen hyvin vähän ollut yössä ja varsinkaan kulkenut taksilla.

Yksi syy, että en pelkää toisia ihmisiä enkä koe muiden ahdistaviksi kokemia tilanteita ahdistavina, on se että minulla on Aspergerin syndrooma. Suhtaudun ihmisiin hyvin välinpitämättömästi mutta usein myös naivisti. En osaa pääsääntöisesti ajatella ihmisistä pahaa. En myöskään yleensä kiinnitä ihmisiin huomiota eli en välttämättä huomaa muiden näkemiä potenttiaalisia uhkia. Tai jotain, en oikein osaa selittää...

Hienosti selitetty ja sanoitettu. En minäkään pääsääntöisesti ihmisistä pahaa ajattele ja esim. hyvin epäsuomalaiseen tapaan saatan jopa puhua tuntemattomille ihmisille vaikkapa bussipysäkillä, jos jostain jutun tynkää syntyy. Ja selvyyden vuoksi vielä, minun elämäni ei pyöri ikävien kokemusteni ympärillä, mutta myönnän, että kyllä ne mekanismit tietyissä tilanteissa ovat varsin vallitsevia. Mutta niidenkin kanssa on oppinut elämään. Ja kun tällainen keski-ikäistyvä nainen käy enää harvakseltaan kaupungin yössä enkä liiku muutenkaan paikoissa, missä usein altistuisi vaaratilanteille, eipä ne elämää suuremmin myöskään rajoita, vaikka jostain muusta se saattaa siltä tuntuakin.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Yksi syy, että en pelkää toisia ihmisiä enkä koe muiden ahdistaviksi kokemia tilanteita ahdistavina, saattaa olla se että minulla on Aspergerin syndrooma. Suhtaudun ihmisiin hyvin välinpitämättömästi mutta usein myös naivisti. En osaa pääsääntöisesti ajatella ihmisistä pahaa. En myöskään yleensä kiinnitä ihmisiin huomiota eli en välttämättä huomaa muiden näkemiä potenttiaalisia uhkia. Tai jotain, en oikein osaa selittää...

Tälle kiitos. Saattaa selittää vähän omaakin suhtautumistani. Diagnoosi toinen, mutta tuon myötä itseen on kehittynyt sellainen kaikkiin jotenkin uskova höppänä. Olen aikuisiässäni todennut, että turha minun itseä liikaa suojella, kun olen jo täynnä vikoja. Tuossa sitten taas menee hieman toisinpäin, näen ihmiset ja olen aika stalkkeri tarpeen mukaan. Eli jonkinlainen suojelukalvo ehkä on olemassa.

Toisaalta huumorini suojelee. Jos vaikka baarissa olen niin, että ympärillä on vaan äijiä, osaan huumorillani sulautua porukkaan antamatta väärää signaalia.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Nyt näyttää poistuvan tuo punkstoo -tili instagramista, enkä ihmettele. Homma meni siinä kohtaa munilleen, kun alkoivat julkaista tekstejä, joista tekijät on helposti tunnistettavissa. Ollaan todella lähellä tuomioita kunnianloukkauksesta riippumatta siitä, onko puhuttu totta vai ei.
Tätä mäkin oon alkanut miettiä että nyt on yksi bändi käytännössä tuhottu, yksi toimittajaura lopetettu ja muutama bändinjäsen maalitettu potkittavaksi pois.

Aina julistetaan että ihmisille pitää antaa mahdollisuus muuttaa käytöstään, mutta eipä se tässä ole toiminut.

Ja sitten kun on saatu tavoitteita täytettyä suljetaan tili. Onko tää reilua. Olin aiemmin eri mieltä, mutta nyt oon sitä mieltä että Bergman asianajajineen voisi koittaa selvittää meneekö tuon tilin toiminta kunnianloukkauksen puolelle.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
@BOL , en halunnut siis mitenkään väheksyä kokemuksiasi vaan halusin tuoda esille ettei nuo "turvatoimet" ole peruskauraa kaikille naisille. Ja hyvä että @BOL avasit tuota taksijuttua koska todellakin olen ollut Lahdessa ja muillakin paikkakunnilla vain "hyvien" kuskien kanssa tekemisissä.

Ja sitten voin kertoa että minä olen (ollut) ns. mahdollistaja. Olen työskennellyt miesvaltaisilla aloilla ja olen kuullut paljon esim. härskejä juttuja, tytöttelyä ja naisten esineellistämistä yms. Koska en ole mihinkään reakoinut negatiivisesti tai torjuvasti niin olen mahdollistanut miesten huonoa käytöstä. Eli kun @Iisoppi ei saanut hepulia kun kerroin tämän härskin, jopa naisia alentavan vitsin tai kommentoin ohi kulkeneen naisen tissejä, niin se on okei eikä kenenkään muunkan naisen pitäisi siitä loukkaantua. Ja näin olen vahvistanut miehen huonoa käytöstä. Tämä ei siis ole oma mielipiteeni vaan olen kuullut tämän maailmalta. Eli ne jotka "sietää" huonoa käytöstä miehiltä ovat osa syyllisiä miesten huonoon käytökseen koska eivät puutu siihen.
Edit. Ei sitä nuorna naisna aatellut työmailla että pitäisi ukkoja jotenkin kouluttaa ja ojentaa jos ne härskejä puhuu tai esinneelistää naisia.
 
Viimeksi muokattu:

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Tätä mäkin oon alkanut miettiä että nyt on yksi bändi käytännössä tuhottu, yksi toimittajaura lopetettu ja muutama bändinjäsen maalitettu potkittavaksi pois.

Itse en asiaa ihan näin mieti, vaan todistustaakka on aika ankara, jopa mahdoton, näille kirjoittajille. Samaten väärinymmärrysten mahdollisuus on suuri.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Kait tuo punkstoo ryhmän pitäjäkin huomasi, että vaikka tarkoitus onkin hyvä, niin tuollainen somelynkkausalusta ei ole hyvä työkalu asian edistämiseen. Se luo enemmän pahaa kuin hyvää. Tämän tyyppiset asiat ovat iso syy miksi yhteiskunnassa tapahtuu aika voimakasta polarisoitumista.

Tätä minä ja varmaankin moni muukin yritti heti alkuunsa sanoa, mutta täällä oli tarjolla vain sovinisti / ahdistelun hyväksyjän leimaa.
 

hulkster19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, SaiPa
Kait tuo punkstoo ryhmän pitäjäkin huomasi, että vaikka tarkoitus onkin hyvä, niin tuollainen somelynkkausalusta ei ole hyvä työkalu asian edistämiseen. Se luo enemmän pahaa kuin hyvää. Tämän tyyppiset asiat ovat iso syy miksi yhteiskunnassa tapahtuu aika voimakasta polarisoitumista.

Tätä minä ja varmaankin moni muukin yritti heti alkuunsa sanoa, mutta täällä oli tarjolla vain sovinisti / ahdistelun hyväksyjän leimaa.
Kyllä punkstoo on jo luonut helvetisti enemmän hyvää kuin pahaa, jos nyt vaikka viitsisit kysyä asiaa punk-skenen sisältä.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä punkstoo on jo luonut helvetisti enemmän hyvää kuin pahaa, jos nyt vaikka viitsisit kysyä asiaa punk-skenen sisältä.
Kyllä diktatuuri on luonut helvetisti enemmän hyvää kuin pahaa. Kysy vaikka Kim Jong Unilta.

Miksi ihmeessä jonkun asian kokonaisarvoa pitäisi kysyä mikroskooppiselta sekmentiltä?

Mutta joo ilman vinoilua. Paljon tämä ryhmä on varmasti tehnyt hyvää. Ja tälläaisena pienenä lyhytkestoisena herätyskampanjana sen aiheuttamat ongelmat eivät muodostu valtaviksi. Enemmän tarkoitinkin sitä, että jos tällainen alusta olisi jatkuvasti auki ja siellä julkaistaisiin koko ajan jotain juttuja, niin ainakin silloin, uskoakseni vaakakuppi kääntyy sinne negatiiviselle puolelle.

Ahdistelun ja häirinnän uhreilla on kuitenkin oikeasti ilmaisia ja halutessaan anonyymejä auttavia kanavia, joista sitä tukea tarvittaessaan saa. Myös poliisi ja terveydenhuolto palvelee näitä henkilöitä. Heillä on jopa virkavelvollisuus siihen. Apua saa siis ilman, että mahdollistetaan väärinkäytöksiä ja laitetaan joitain syyttömiä sivullisia kärsimään. Ja ei jaeta joistakin teoista ihan kohtuuttomia rangaistuksia(some lynkkaus).
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat


Mites tämä tilanne, kun henkilö on luonut itse feikkitilin tinderiin ja mätsäillyt sieltä 40-60 vuotiaita. Miten tämä on groomingia, kuten osa tuolla sanoo?

Ongelmalliseksi tämän tekee se, että juuri nämä alle 20 vuotiaat tekee tiliä sugardaddy/ onlyfans toiminnalla. Tulisiko tässä nyt paheksua heidän toimintaa myös? Ovatko he henkisesti sillä tasolla, että saavat harrastaa tuota omasta tahdosta?

Edelleen pidän omituisena, että alle 20 vuotias on yli 50 vuotiaan kanssa. Moraalisesti arvelluttaa molempiin suuntiin. Käyttääkö mies hyväksi naista, kun ei ole vielä aikuinen henkisesti. Mitä jos se 18 vuotias käyttää hyväksi miehen sinisilmäisyyttä ja on golddigger?

Tässäpä näitä ongelmia, mitä aiemmin myös ketjussa toin esille.

E: ig sivulla julkaissut materiaalia ja myös yksityisten henkilöiden viestejä ja kuvia. Jonkinlaisia Damage control on tulilla tarinoissa.
 
Suosikkijoukkue
Ässät


Mites tämä tilanne, kun henkilö on luonut itse feikkitilin tinderiin ja mätsäillyt sieltä 40-60 vuotiaita. Miten tämä on groomingia, kuten osa tuolla sanoo?

Ongelmalliseksi tämän tekee se, että juuri nämä alle 20 vuotiaat tekee tiliä sugardaddy/ onlyfans toiminnalla. Tulisiko tässä nyt paheksua heidän toimintaa myös? Ovatko he henkisesti sillä tasolla, että saavat harrastaa tuota omasta tahdosta?

Edelleen pidän omituisena, että alle 20 vuotias on yli 50 vuotiaan kanssa. Moraalisesti arvelluttaa molempiin suuntiin. Käyttääkö mies hyväksi naista, kun ei ole vielä aikuinen henkisesti. Mitä jos se 18 vuotias käyttää hyväksi miehen sinisilmäisyyttä ja on golddigger?

Tässäpä näitä ongelmia, mitä aiemmin myös ketjussa toin esille.

E: ig sivulla julkaissut materiaalia ja myös yksityisten henkilöiden viestejä ja kuvia. Jonkinlaisia Damage control on tulilla tarinoissa.

Mistä lähtien 18-vuotiasta seuraa etsivää neitokaista ei saisi lähestyä? Tai minkä ikäiset saa lähestyä? Kertokaa nyt joku joka tietää? Hiukan vissiin lähtee porukalla lapasesta?

Tää Sanna Viherlehto nyt on itsekin vasta tuomittu väkivaltarikollinen. Yrittää tosin vähätellä omaa rikostaan tuossa twitterissä, mutta onneksi meillä on lait ja tuomioistuimet mitkä näitä tuomioita jakaa... Ei Sanna.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Mistä lähtien 18-vuotiasta seuraa etsivää neitokaista ei saisi lähestyä? Tai minkä ikäiset saa lähestyä? Kertokaa nyt joku joka tietää? Hiukan vissiin lähtee porukalla lapasesta?

Tää Sanna Viherlehto nyt on itsekin vasta tuomittu väkivaltarikollinen. Yrittää tosin vähätellä omaa rikostaan tuossa twitterissä, mutta onneksi meillä on lait ja tuomioistuimet mitkä näitä tuomioita jakaa... Ei Sanna.

Siis minä en todellakaan ymmärrä, että minkä takia kukaan vanhempi mies yrittää 18-vuotiaita tai lähettää niille seksiehdotuksia. Tinderissä kuitenkin 18-vuotiaat itse valitsee, että minkä ikäiset niille voi viestiä lähettää ja vielä ite pitää ne valita pariks. 18-vuotias on kuitenkin täysi-ikäinen, joten en tässä niin suurta ongelmaa näe, vaikka itse en ikinä näin päälle 30-vuotiaana yrittäisi 18-vuotiasta tyttöä/naista. Saattaahan se olla, että jotkut 18-vuotiaat haluaa vanhan miehen jostain syystä.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
18-vuotias on täysivaltainen yhteiskunnan jäsen, ei ole huoltajaa. Hän saa mennä ja asua missä vaan, hankkia ajo-oikeuden ajoneuvoihin, ostaa viinaa ravintolasta, äänestää ja vaikka mitä. Itse asiassa on ihan turha luetella, mitä hän saa tehdä, koska hän saa tehdä kaikenlaista, mitä muutkin aikuiset. Hän saa esimerkiksi muodostaa ihmissuhteen ihan kenen tahansa aikuisen kanssa jopa niin pitkälle, että menee naimisiin, kysymättä keneltäkään mitään lupia.

Grooming sen sijaan on aikuisen suorittama manipulatiivinen prosessi, jossa hän valmistelee lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä luomalla lapseen kiintymys- ja luottamussuhteen.

Minusta tämä alkaa nyt mennä vähän liian pitkälle tämä jeesustelu. Kaikilla on oikeus mielipiteeseensä esimerkiksi siitä, että on ällöttävää, jos 18-vuotiaalla on 50-vuotias mies. Itse en edes näe tätä ällöttävänä, mutta ymmärrän kyllä senkin näkökulman. Mutta mitään väärää siinä ei kyllä ole, ei vaan mitenkään voi olla, koska kaikki yllä lueteltu.

Disclaimer: en ole 50, eikä vaimoni ole 18.
 

Byvajet

Jäsen
Siis minä en todellakaan ymmärrä, että minkä takia kukaan vanhempi mies yrittää 18-vuotiaita tai lähettää niille seksiehdotuksia.

Minusta ei tuntunut lainkaan kummalliselta etsiä heti lukion jälkeen keski-ikäistä naista alistamaan. Keski-ikäistä siksi, että oman ikäinen tai kymmenenkin vuotta vanhempi olisi tuntunut epäuskottavalta. Uskottava auktoriteetti, jonka varaan roolileikin voi perustaa, vaatii ikää. Kinkypiireissä yleensäkin ikäerot ovat tavallisia, koska oman ikäiset eivät kaikkia sytytä.

Lisäksi erilaisissa elämäntilanteissa ja elämänkokemuksissa on oma seksuaalinen viehätyksensä. Kun kaksi erilaista kohtaa, se tuo kohtaamiseen oman jännityksensä ja viehätyksensä. Mikä tahansa erilainen virittää eri tavalla kuin tuttu ja samanlainen muissakin asioissa kuin seksissä. Erilainen ihonväri, kieli, kulttuuri, paikka, tapa, tuoksu, maku.

Seksi nykyaikana on vapaaehtoisuuteen perustuvaa iloista ja nautinnollista leikkiä. Älkää hyvät ihmiset pyrkikö takaisin normitettuun maailmaan, jossa seksiäkin oli harrastettava oikein yhteisön normien ja sosiaalisen häpeän ja oman häpeän pakottavassa otteessa.

Niin kauan kuin toiminta perustuu suostumuksellisuuteen ja annettuun suostumukseen on perusteet uskoa, niin siitä vain lain puitteissa puuhailemaan mitä ikinä mieli tekee.

Uskomisen perusteilla tarkoitan sitä, että esimerkiksi humalassa, harhaisena, hätääntyneenä, pelokkaana, taloudellisen hyödyn toivossa tai miellyttämisen tai koston vuoksi annettu suostumus ei ole todellinen suostumus.

Jos sen sijaan suojaikärajan ylittänyt tervepäiseltä vaikuttava tyttö tai nainen osoittaa vilpitöntä halua seksiin, turha siinä on sen kummempia miettiä. Se on luonnon luomaa nautinnollista toimintaa, josta vastuullisesti toteutettuna saa iloa kumpikin osapuoli.

Parisuhdetta kukaan tukevassa aikuisiässä oleva tuskin teinin kanssa haluaa, mutta seksuaalisuuden toteuttaminen suurilla ikäeroilla on täysin mahdollista.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Yllättävän paljon löytyy puolustelijoita seksuaalisille ahdistelijoille.
Mä en niinkuin tippaakaan ymmärrä tälläistä asennetta. Se että kyseenalaistaa maalituksen ja hämärän toiminnan ei tarkoita että puolusteli ahdistelua. Muusikodennetissä sai niskaansa tietyltä kommaripride -jengiltä jopa ihan suoraa haistavittu -viestiä kun kritisoi tätä. Mitä enemmän varsinkin tätä punkstoo juttua on miettinyt niin selkeästi haisee siltä että joku halusi raivata tiettyjä ihmisiä pois kuvioista. Mikä siinä on sitten syynä. TB on varmasti kusipää ja hankala ihminen mutta hiukan epäilen että kusipään maineessa oleva keskitason muusikko pystyisi hyväksikäyttämään puolta Kallion punk -piireistä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Mä en niinkuin tippaakaan ymmärrä tälläistä asennetta. Se että kyseenalaistaa maalituksen ja hämärän toiminnan ei tarkoita että puolusteli ahdistelua. Muusikodennetissä sai niskaansa tietyltä kommaripride -jengiltä jopa ihan suoraa haistavittu -viestiä kun kritisoi tätä. Mitä enemmän varsinkin tätä punkstoo juttua on miettinyt niin selkeästi haisee siltä että joku halusi raivata tiettyjä ihmisiä pois kuvioista. Mikä siinä on sitten syynä. TB on varmasti kusipää ja hankala ihminen mutta hiukan epäilen että kusipään maineessa oleva keskitason muusikko pystyisi hyväksikäyttämään puolta Kallion punk -piireistä.
No jos lähtee puolustelemaan näitä ahdistelijoita ja syyttää tilin ylläpitoa siitä, että haluavat vain raivata tiettyjä ihmisiä pois piireistä niin ei se hyvältä näytä. Eli käytännössä masinoidusta kampanjasta ja vihjauksia jonkinlaisesta salaliitosta. Kun skenen sisälläkin olleet tyypit toteavat "Joo on kyllä tullut katseltua vähän turhan paljon sivusta" niin kai se kertoo jotain.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä en niinkuin tippaakaan ymmärrä tälläistä asennetta. Se että kyseenalaistaa maalituksen ja hämärän toiminnan ei tarkoita että puolusteli ahdistelua. Muusikodennetissä sai niskaansa tietyltä kommaripride -jengiltä jopa ihan suoraa haistavittu -viestiä kun kritisoi tätä. Mitä enemmän varsinkin tätä punkstoo juttua on miettinyt niin selkeästi haisee siltä että joku halusi raivata tiettyjä ihmisiä pois kuvioista. Mikä siinä on sitten syynä. TB on varmasti kusipää ja hankala ihminen mutta hiukan epäilen että kusipään maineessa oleva keskitason muusikko pystyisi hyväksikäyttämään puolta Kallion punk -piireistä.
Siis. Tapahtunutta:

1) Joku ahdistelee
2) Uhri kertoo julkisuuteen asiasta
3) Ihmiset ”lynkkaavat” ahdistelijan

Palstan sankareiden mukaan kohdassa 2 tapahtuu vääryys. Kyseenalaistan tuon logiikan.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Siis. Tapahtunutta:

1) Joku ahdistelee
2) Uhri kertoo julkisuuteen asiasta
3) Ihmiset ”lynkkaavat” ahdistelijan

Palstan sankareiden mukaan kohdassa 2 tapahtuu vääryys. Kyseenalaistan tuon logiikan.
Julkisuuteen voi varmaan kertoa asioista siten, että niistä ei tunnista ketään. Nimillä sitten poliisille.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Julkisuuteen voi varmaan kertoa asioista siten, että niistä ei tunnista ketään. Nimillä sitten poliisille.
Voi varmaan, mutta miksi pitäisi? Kyllähän tälläkin palstalla anonyymisti keskustellaan julkkiksista.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Siis. Tapahtunutta:

1) Joku ahdistelee
2) Uhri kertoo julkisuuteen asiasta
3) Ihmiset ”lynkkaavat” ahdistelijan

Palstan sankareiden mukaan kohdassa 2 tapahtuu vääryys. Kyseenalaistan tuon logiikan.
Todellisuudessa:
1) anonyymi lynkkauspalvelu kertoo jonkun anonyymin henkilön väittäneen jonkun julkisuuden henkilön ahdistelleen.
2) ihmiset lynkkaa väitetyn ahdistelijan
3) täällä feministisankarit ihmettelee miten joku ei pidä systeemiä aukottomana
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Todellisuudessa:
1) anonyymi lynkkauspalvelu kertoo jonkun anonyymin henkilön väittäneen henkilön ahdistelleen.
2) ihmiset lynkkaa väitetyn ahdistelijan
3) täällä feministisankarit ihmettelee miten joku ei pidä systeemiä aukottomana
Eikös se punk-jäbä pahoitellut käytöstään. Outoa jos ei mitään ole tehnyt.

Hyvin alleviivaat sitä mitä lainaamassasi viestissä kirjoitin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös