Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 953 969
  • 47 142

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Juon viinaa, kuuntelen ruotsalaista musiikkia ja mietin, millaisen Volvon ostan.

Koska Ruotsi on paras.
Lainaan tänne kalsarikänniketjusta kun en ole kännissä (tosin olen kalsarit jalassa). Itse ostaisin joko Amazonin tai jos oikein kesähassuttelutunnelmissa ja rahoissani olisin, niin PV:n.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tää on ihan hauska juttu, mutta tosikkona olen hiukan huolissani, että tuleeko tuoreet viestit ja kysymykset huomioitua kun Everton nostelet kaiket päivät noita vanhoja. Eli toimisiko tämä @Everton vaikka niin, että jos tulee uusi kysymys, niin ennenkuin siihen tulee pätevä vastaus - voit antaa tietysti sen itsekin - niin et ottaisi kysymystä arkistojen kätköistä?

Joo, näin toimitaan. Jos bongaan uusista kysymyksistä asiallisen ja aiheellisen kysymyksen, niin keskeytän oman projektini siksi aikaa, että kysyjälle on vastattu.

20 euron ja kirjekuoren kohtalo ei ehkä kuitenkaan ole sellainen päivänpolttava kysymys, minkä takia olisi tarvetta pistää projektia tauolle. Toki ihan suotavaa olisi, että joku kertaisi kysyjälle, että miten tuossa spektaakkelissa mahtoikaan käydä, mutta jos ei, niin ehkäpä minulta tulee siihen vastaus joskus noin puolen vuoden päästä.
 

Glove

Jäsen
Osaako joku autoista ymmärtävä auttaa jarrulevyjen valinnan kanssa. Täytyisi siis ostaa oikeanlaiset Jarrulevyt eteen molemmin puolin ja olen nyt noita PR-numeroita tuijotellut mutta en löydä motonetin valikoimista vastaavia, vaikka olen auton rekisterinumerolla hakenut. Liitteenä kuva, jossa käsitykseni mukaan nuo pr-numerot ovat. Mikä noista viittaa jarrulevyihin vai ovatko nuo oikeita koodeja alkuunkaan?

En nyt valitettavasti osaa auttaa enempää, mutta minulla kävi niin, ettei varaosaliikkeestä rekisterinumerolla ostetut jarrupalat olleet kuitenkaan oikean kokoiset.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Osaako joku autoista ymmärtävä auttaa jarrulevyjen valinnan kanssa. Täytyisi siis ostaa oikeanlaiset Jarrulevyt eteen molemmin puolin ja olen nyt noita PR-numeroita tuijotellut mutta en löydä motonetin valikoimista vastaavia, vaikka olen auton rekisterinumerolla hakenut. Liitteenä kuva, jossa käsitykseni mukaan nuo pr-numerot ovat. Mikä noista viittaa jarrulevyihin vai ovatko nuo oikeita koodeja alkuunkaan?

Sumealla logistiikalla tekisi mieli sanoa et BRE voisi viitata jarruihin (lyhennettynä jarruvalmistaja Brembo?). 55L ja 5RQ voisi myös olla (links ja rechts = vasen ja oikea).

Vehicle identification numbers (VINs) tuon kuvan perusteella sitten taas samaa voisi edustaa koodit J1L / H4V... ehkä.

Toivottavasti saat oikeat palat, motonetistä saa aina välillä kuulla et vääriä osia tulee varaosamyynnistä...
 

Nick Neim

Jäsen
Vitun Teams, varsinkin, kun ei sitä vieläkään osaa näemmä käyttää.

Onko tosiaan niin, että Teamsin yhteiskäytössä olevassa excel-tiedostossa ei saa kommentteja näkyviin vanhaan excelmäiseen tapaan, eli viemällä vain kursoria kommentin kohdalle? Tai saa siis tuonkin silloin, kun aukaisee sen excel-tiedoston itse exceliin, mutta ilmeisesti Teamsissa sitä systeemiä ei saa mistään toimimaan? Vai loppuuko meiltä vain osaaminen? Aina ne saatanan kommentit aukeavat hirveällä viiveellä tuonne oikeaan reunaan liitteen mukaisesti, ja kohdat pomppivat kuin rantalentopalloilijan rintavarustus konsanaan. Kohtakin on pomppimisen rauhoituttua aivan varmasti väärä, ja sitten etsitään taas oikeaa kommenttia tuon ruudun koordinaattien avulla, että missä mennään.

Meilläkin tuohon yhteistiedostoon tulee lähemmäs n. 30-40 kommenttia (vähintään) viikossa, niin onhan tuo aivan älyttömän epäkäytännöllinen tällä hetkellä. Joku kuitenkin tietää paremmin.
 

Liitteet

  • kommentit.png
    kommentit.png
    36,2 KB · kertaa luettu: 173

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ylipäänsä mikään Office-ohjelmahan ei toimi kunnolla muuta kuin (työpöytä)sovelluksessa itsessään. Teamsissa tai selaimessa aukeava PP, Word tai Excel, kaikki ihan perseestä käyttää.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Dallas Stars, Leksands IF
Tuli laitettua tuossa kakkua istuessani useampikin viesti kirjanmerkkeihin, jotta voin sitten käydä vastaamassa/reagoimassa niihin vapauduttuani. Kertokaas nyt fiksummat, mihin nuo kirjanmerkit oikein menevät eli mistä ihmeestä niitä oikein pääsee lukemaan?
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Eddie Howe, Sir Bobby, Rock of Gibraltar
Tuli laitettua tuossa kakkua istuessani useampikin viesti kirjanmerkkeihin, jotta voin sitten käydä vastaamassa/reagoimassa niihin vapauduttuani. Kertokaas nyt fiksummat, mihin nuo kirjanmerkit oikein menevät eli mistä ihmeestä niitä oikein pääsee lukemaan?

Kännykällä ainakin vaan tuolta kun painat ylhäältä tuota ukkelin kuvaa omiin tietoihin, niin sieltä saa valittua kirjanmerkit.
 

Liitteet

  • CDFCD3E7-F0AA-411B-9393-237B4D9D6592.jpeg
    CDFCD3E7-F0AA-411B-9393-237B4D9D6592.jpeg
    411,8 KB · kertaa luettu: 154

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Pihan / puutarhan hoidolle en löytänyt ketjua ja en ole niin viherpeukalo että sellaista alkaisin avaamaankaan.
Kuitenkin: ruohonleikkurini sanoi työsopimuksen irti, ajattelin ettei kannata alkaa huolto/korjaustöihin, ikää oli tuntuvasti. Eli uusi olisi hankinnassa. Pihanurmea minulla on noin 600-700 m2.
Suurin kysymys on se että hankinkö bensa- vai akkukäyttöisen? Kokemuksia minulla on vain bensamallista ja mitä alustavasti vilkuilin akkukäyttöisiä vehkeitä, moniin oli liitetty mukaan kuvaus "soveltuu pienten nurmikoiden leikkaukseen" eli akuissa ei virta riitä 1-2 tunnin ruohonleikkaukseen?
 

Glove

Jäsen
Pihan / puutarhan hoidolle en löytänyt ketjua ja en ole niin viherpeukalo että sellaista alkaisin avaamaankaan.
Kuitenkin: ruohonleikkurini sanoi työsopimuksen irti, ajattelin ettei kannata alkaa huolto/korjaustöihin, ikää oli tuntuvasti. Eli uusi olisi hankinnassa. Pihanurmea minulla on noin 600-700 m2.
Suurin kysymys on se että hankinkö bensa- vai akkukäyttöisen? Kokemuksia minulla on vain bensamallista ja mitä alustavasti vilkuilin akkukäyttöisiä vehkeitä, moniin oli liitetty mukaan kuvaus "soveltuu pienten nurmikoiden leikkaukseen" eli akuissa ei virta riitä 1-2 tunnin ruohonleikkaukseen?
Olisiko automaattileikkuri mitään? Sehän leikkaa ja käy sitten latailemassa itsensä ja jatkaa hommia kun akku on täysi. sinä voit istuskella terassilla kylmän oluen kanssa ja ihailla hienoa nurmikkoasi.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Suurin kysymys on se että hankinkö bensa- vai akkukäyttöisen? Kokemuksia minulla on vain bensamallista ja mitä alustavasti vilkuilin akkukäyttöisiä vehkeitä, moniin oli liitetty mukaan kuvaus "soveltuu pienten nurmikoiden leikkaukseen" eli akuissa ei virta riitä 1-2 tunnin ruohonleikkaukseen?

Jos on kaksi akkua, niin kyllä niillä tuollaisen alueen leikkaa - ellei nyt pitkää juolaheinää ole piha täynnä. Akkuvehkeessä on kivaa se, että se on hiljainen, ei savuta, lähtee nykimättä ja kiroamatta käyntiin eikä tarvitse muuta huoltoa kuin akkujen lataamista. Mutta sitten taas bensavehje on halvempi ostohinnaltaan ja pitkäikäisempi. Kunnollisen polttomoottorileikkurin voisi saada jossain 200-300 euron hintaluokassa ja jos ei tosiaan ihan kaikkein halvinta rimpulaa osta, niin sillä voi hyvinkin leikellä 15-20 vuotta.

Kunnollinen akkuleikkuri kahdella akulla maksanee puolestaan vähintään 500 euroa. Akun saattaa saada huolimattomuuttaan pilattua yhdenkin talven aikana, mutta vaikka sitä kuinka vaalisi ja vannoisi, niin joku 5 vuotta alkaa jo olla max-elinaika akuille. Uudet akut maksaakin sitten 100-250 euroa / kpl. Jos samoja akkuja pystyy hyödyntämään jossain muussakin akkutyökalussa, niin silloin pystyy tuollaisen akun hankinnan itselleen vielä perustelemaankin, mutta muussa tapauksessa saattaakin alkaa jo miettiä, että samalla hinnalla saisi jo uuden polttomoottorileikkurin.

Tässä vielä hyvä Ylen artikkeli:

 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olin eilen katsomassa jenkkifutista ja tuomaristossa oli Matti Mäkäräinen-niminen tuomari. Onkohan kyseessä tämä mies?

Linkki ei toimi, mutta oletettavasti mietit, onko jenkkifutistuomari tämä entinen jääkiekkomaalivahti. En tiedä vastausta, mutta ei tuo kovin yleinen nimi ainakaan ole, ja suurin osa googletuloksista vie ihan toiselle puolelle Suomea, joten kyllä tuo olettamuksesi ainakin varsin mahdollinen on.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tilli- ja salaattimaassa vipeltää paljon pieniä littanoita kuoriaisia. Mitä ne on? Ruskeita ovat. Ja ovatko ne syy, miksi tilli on keltaista ja salaatti myös. Tilli on myös kitukasvuista. Kuukkeli ei oikein osannu auttaa..

Nimim. Viherpeukalo homeessa

Kyllä ainakin useimmiten kasvin lehtien kellastumiseen on syynä auringon tai ravinnon puute. Sen takiahan ne syksylläkin kellastuu, kun ei enää aurinko paista. Koita antaa tänä kesänä ravintorikkaampaa multaa kasveille ja muista myös kastella tarpeeksi.

Erilaisista ötököistä ja muista öttömönkiöisistä kerrotaan esimerkiksi täällä:

 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
MP3-soitin Bulgariasta?

ämpärikolmossoitin on pitkään ollut ostolistalla ja mietin että onko kellään tietoa mitä tuollaiset härpättimet maksaa Bulgariassa?

Olen runsaan kuukauden päästä menossa nahkaa kärventämään bulgaarien sekaan ja tuli mieleen että paljonko sieltä saisi laitteen halvemmalla. Ei ole välii onko iipodi vai zeni tai joku muu, kunhan tilaa laitteessa on vähintään 2 Gb.

EU:n kuluttajien hintavertailuohjelman mukaan yleinen hintataso Bulgariassa on ollut vuonna 2017 noin 40% siitä mitä se on Suomessa. Eli oletettavasti lähes kaikki on Bulgariassa selvästi halvempaa kuin Suomessa. Tämä ei kuitenkaan välttämättä koske kalliimpia brändituotteita, esimerkiksi Apple saattaa asettaa partnereilleen eri maihin yhdenmukaiset hinnat.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kuollut artisti?

Tänään radiossa kuulin, että 25-vuotias helsinkiläisartisti on kuollut liikenneonnettomuudessa. Poliisi ei ollut suostunut kertomaan medialle henkilöllisyyttä. Löytyykö uutista mistään netistä/onko jollain tietoa henkilöllisyydestä?

Google ei löydä lisätietoa asiasta. Wikipedian vuonna 2007 kuolleista ei löydy ketään vihjeisiin sopivaa, joten voinee olettaa, että kyse ei ollut ainakaan kenestäkään tunnetusta artistista.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Onko moderaattoreilla ammattiliittoa?

Tämä on ollut ehkä aikoinaan mukahassu kysymys, mutta niin se vain maailmaa muuttuu. Nykyään on ammattimoderaattoreita ja esimerkiksi STT myy moderointipalveluita.

En tiedä varmasti, mutta ammattimoderaattorit saattavat kuulua esimerkiksi Tietotekniikan palvelualan työehtosopimuksen piiriin (ammattiliitto ERTO) tai Tietotekniikan palveluyritysten teknisiä toimihenkilöitä koskevaan työehtosopimukseen (Toimihenkilöunio).
 

JoMe84

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers & 76ers. ManU. Pioneer DJ
Linkki ei toimi, mutta oletettavasti mietit, onko jenkkifutistuomari tämä entinen jääkiekkomaalivahti. En tiedä vastausta, mutta ei tuo kovin yleinen nimi ainakaan ole, ja suurin osa googletuloksista vie ihan toiselle puolelle Suomea, joten kyllä tuo olettamuksesi ainakin varsin mahdollinen on.

Hah. Junnuna tuli käytyä katsomassa lähes kaikki LoKV:n kotipelit ja Kiekko-Nikkarien varamaalivahtina oli yhdessä pelissä juurikin Matti Mäkäräinen. Pelin aikana tuli joku katkos peliin ja kaikki lähti lämmittelemään jäälle hetkeksi. Jonkun katsojan huuto jäi ikuisesti mieleen "Mitä se läski Mäkäräinen siellä maalilla pyörii"
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Olisiko automaattileikkuri mitään? Sehän leikkaa ja käy sitten latailemassa itsensä ja jatkaa hommia kun akku on täysi. sinä voit istuskella terassilla kylmän oluen kanssa ja ihailla hienoa nurmikkoasi.
Tämä kaatuu ennenkaikkea hintaan mutta myös siihen epävarmuustekijään, osaisinko ohjelmoida leikkurin kulkemaan kaikesta tarvittavasta paikasta.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Jos on kaksi akkua, niin kyllä niillä tuollaisen alueen leikkaa - ellei nyt pitkää juolaheinää ole piha täynnä. Akkuvehkeessä on kivaa se, että se on hiljainen, ei savuta, lähtee nykimättä ja kiroamatta käyntiin eikä tarvitse muuta huoltoa kuin akkujen lataamista. Mutta sitten taas bensavehje on halvempi ostohinnaltaan ja pitkäikäisempi. Kunnollisen polttomoottorileikkurin voisi saada jossain 200-300 euron hintaluokassa ja jos ei tosiaan ihan kaikkein halvinta rimpulaa osta, niin sillä voi hyvinkin leikellä 15-20 vuotta.

Kunnollinen akkuleikkuri kahdella akulla maksanee puolestaan vähintään 500 euroa. Akun saattaa saada huolimattomuuttaan pilattua yhdenkin talven aikana, mutta vaikka sitä kuinka vaalisi ja vannoisi, niin joku 5 vuotta alkaa jo olla max-elinaika akuille. Uudet akut maksaakin sitten 100-250 euroa / kpl. Jos samoja akkuja pystyy hyödyntämään jossain muussakin akkutyökalussa, niin silloin pystyy tuollaisen akun hankinnan itselleen vielä perustelemaankin, mutta muussa tapauksessa saattaakin alkaa jo miettiä, että samalla hinnalla saisi jo uuden polttomoottorileikkurin.

Tässä vielä hyvä Ylen artikkeli:

Tuo linkki oli hyvä, kiitos siitä. Mulla on nyt sellainen vahva epäily että ainakaan yhdellä akulla en leikkaisi koko pihaa ja lataus kestää minimissään sen 1,5 tuntia. Joka on liikaa etenkin kun otetaan huomioon se mitä kaikkea huolellisuutta akkukoneen omistaminen vaatisi.
Mulla edellinen ruohonleikkuri oli hintaluokassa 250-300 euroa eikä hintataso ole varmaan siitä juuri muuttunut. Palveli noin 15 vuotta, leikkurin huoltajana olin laiska. Alkuunsa sitä jonkinverran huoltelin mutta noin viiden käyttövuoden jälkeen veto-ominaisuus katosi enkä ikinä jaksanut alkaa värkkäämään sitä kuntoon, ehkäpä en pitänyt sitä kyllin tarpeellisena ominaisuutena. Viimeisen kymmenen vuoden aikana lähinnä lisäsin bensaa ja terän terotin ehkä kahdesti. Ehkäpä tämäntasoinen leikkuri kelpaisi minulle taas kun kävi ilmeiseksi että mitään vastaavaa ei tuohon hintaluokkaan ole saatavissa akkuleikkuri-puolella.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kunnollisen polttomoottorileikkurin voisi saada jossain 200-300 euron hintaluokassa ja jos ei tosiaan ihan kaikkein halvinta rimpulaa osta, niin sillä voi hyvinkin leikellä 15-20 vuotta.

Kaveri juuri valitteli, että oli kiireessä ja rahapulassa ostanut halvimman bensarimpulan minkä löysi tilapäiseksi ajatuksella, että kun se kohta hajoaa niin voi sitten rauhassa ostaa kunnollisen ja vaikka päältä ajettavan. Nyt se on leikannut sillä kymmenen vuotta eikä se perkele osoita vielä mitään hajoamisen merkkejä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Kuka saa miltsin täyteen? Ois kymmenen viestiä jäljellä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös