Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 966 289
  • 47 166

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Arizona Coyotes
Nyt tuli mieli alkaa laulamaan youtuben karaokevideoiden lauluja ja haluaisin äänittää ne, mutta tämä windowsin ääninauhuri nauhottaa vain minuutin pätkiä, ja haluaisin äänittää koko biisin, joten mikä erityisen helppokäyttöinen äänitysohjelma minun kannattaisi ilmeisesti ladailla?
 

Etsijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mulla ei ole silitysrautaa kotona. Niinpä laitan yleensä esim. paidat kuivumaan henkareihin, jotta ne pysyisivät suht siistissä kunnossa. Nyt kuitenkin tarvittais apua. Kuinka silittää vaatteita ilman silitysrautaa? Onko jollain jotain hyvää niksiä tähän?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse olen saanut siedettävän tuloksen, kun on hieman kastellut paitaa ja sen jälkeen laittanut sen painon alle vähäksi aikaan. Eli suihkupullolla kastelu ja sen jälkeen sohvalle/ sängylle paita leviäksi, päälle lakana yms. ja jotain päälle, vaikka peittoja yms.

Scholl sanoisi tähän, että jokainen mies saa pesulasta valmiiksi silitetyt paidat...
 

J.Petke

Jäsen
Tuosta silittämisestä minulle tulee ekana mieleen, että höyryn voisi auttaa esim paidan ryppyihin. Jos on tosin koko paidan silitys niin aika työlästä voi olla. Mutta itse voisin koittaa vaikka kattilaa missä on kiehuvaa vettä ja sen höyryn päällä käyttää paitaa ja sen jälkeen silittää se pöydän päällä jollain painavalla ja sileällä.
 
Viimeksi muokattu:

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Mulla ei ole silitysrautaa kotona. Niinpä laitan yleensä esim. paidat kuivumaan henkareihin, jotta ne pysyisivät suht siistissä kunnossa. Nyt kuitenkin tarvittais apua. Kuinka silittää vaatteita ilman silitysrautaa? Onko jollain jotain hyvää niksiä tähän?

Ei kovin ekologinen ratkaisu, mutta toimiva:

WC-tiloihin ryppyinen vaate roikkumaan hengarissa, suihku työntämään kuumaa vettä täysillä ja ovi kiinni, vartin odotus ja höyry hävittää rypyt. Toinen vartti kuivatusta parvekkeella tai vastaavassa, ei kosteassa tilassa.

Toimiii ihan kympillä ainakin kauluspaitojen kanssa. Vinkki opittu kaverilta ja pelasti aikanaan poikamiehen useasti juhliin lähtiessä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei, vaan kaupasta. Köyhät pitää samaa paitaa useammin kuin kerran.
TosiFani on nyt kyllä lähempänä schollismia, koska kyllä laadukas paita on nimenomaan tehty pitämään kuosinsa ja käytettäväksi. Pesulasta ne saa valmiiksi sileinä ja kotona riittää, kun lajittelee vain päävärin ja sävyn mukaan hengariin. Nousukas saattaa pullistella polttamalla rahaa huvin vuoksi, mutta jaloa sukuperää oleva varakas henkilö osaa arvostaa laadukkaita tuotteita ja tietenkin kannustaa yrittäjyyttä ulkoistamalla kotitaloustöitänsä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt tuli mieli alkaa laulamaan youtuben karaokevideoiden lauluja ja haluaisin äänittää ne, mutta tämä windowsin ääninauhuri nauhottaa vain minuutin pätkiä, ja haluaisin äänittää koko biisin, joten mikä erityisen helppokäyttöinen äänitysohjelma minun kannattaisi ilmeisesti ladailla?

Audacity on minusta hyvä ohjelma tuohon tarkoitukseen.
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Arizona Coyotes
Audacity on minusta hyvä ohjelma tuohon tarkoitukseen.

Kyseinen ohjelma on ladattu ja todettu hyväksi. Olisiko kenellekään antaa neuvoa, voiko musiikkikappaleista(otetaan vaikka esimerkiksi Leevi And The Leavings - Tämä vaikea elämä ) poistaa Göstän laulu niin, että siihen jäisi vaan se musiikki, jolloin siihen olisi itse helpompi laulaa. Toivottavasti ymmärsitte, siis kappale ilman laulua, mutta musiikin kanssa.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Kyseinen ohjelma on ladattu ja todettu hyväksi. Olisiko kenellekään antaa neuvoa, voiko musiikkikappaleista(otetaan vaikka esimerkiksi Leevi And The Leavings - Tämä vaikea elämä ) poistaa Göstän laulu niin, että siihen jäisi vaan se musiikki, jolloin siihen olisi itse helpompi laulaa. Toivottavasti ymmärsitte, siis kappale ilman laulua, mutta musiikin kanssa.
No käytännössä kotikonstein tuo laulun poistaminen ei kyllä ole mahdollista. Equttamalla saattaa saada laulutaajuuksia hiljemmalle, mutta silloin yleensä kyllä lähtee musiikistakin infoa pois.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
No käytännössä kotikonstein tuo laulun poistaminen ei kyllä ole mahdollista. Equttamalla saattaa saada laulutaajuuksia hiljemmalle, mutta silloin yleensä kyllä lähtee musiikistakin infoa pois.

Jep, juurikin näin. Keskiääntä leikkaamalla voi saada laulua hiljaisemmaksi, mutta silloin katoaa musiikistakin osa.
Jos laulattaa niin kaupasta hakemaan vaan karaoke levyjä.
 

JMA

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitä on vanhoillislestadiolaiset? Mitä ne saa tehdä ja mitä ei ja mitä puuhailee ja hä?

Googlesta yritin kaivella jotain mutta enhän sieltä näin jumalattomassa darrassa mitään irti oikein saanut.
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Arizona Coyotes
Jep, juurikin näin. Keskiääntä leikkaamalla voi saada laulua hiljaisemmaksi, mutta silloin katoaa musiikistakin osa.
Jos laulattaa niin kaupasta hakemaan vaan karaoke levyjä.

Harminpaikka. Kaupan karaoke-levyistä ei kyllä löydy ollenkaan kattavaa valikoimaa.
 

Harri2001

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Mitä on vanhoillislestadiolaiset? Mitä ne saa tehdä ja mitä ei ja mitä puuhailee ja hä?

Googlesta yritin kaivella jotain mutta enhän sieltä näin jumalattomassa darrassa mitään irti oikein saanut.
Niinkin yllättävästä paikasta kuin Wikipedia löytyi varsin kattava artikkeli vanhoillislestadiolaisuudesta. Lue tuo ja kysy sitten lisää.

Ps. Hienot krapulaharrastukset on sulla!
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ps. Hienot krapulaharrastukset on sulla!

Tuohan kuulostaa aivan tältä klassiselta "Ei ikinä enää -krapulalta", kun alkaa jo katsella tietoja jostain uskonlahkoista jossa alkoholin käyttö on kokonaan kiellettyä...
 

Rocco

Jäsen
Mulla ei ole silitysrautaa kotona. Niinpä laitan yleensä esim. paidat kuivumaan henkareihin, jotta ne pysyisivät suht siistissä kunnossa. Nyt kuitenkin tarvittais apua. Kuinka silittää vaatteita ilman silitysrautaa? Onko jollain jotain hyvää niksiä tähän?

Itse olen käyttänyt seuraavaa tapaa:

Ota iso kattila ja laita kattilaan vettä. Kattila liedelle ja kuumenna niin kauan, että vesi on lähes kiehuvaa. Tämän jälkeen käytä kattilaa silitysrautana, eli silität kattilan pohjalla paidan kuten se olisi silitysrauta. (Vettä kattilassa on siksi, että lämpö säilyy, eikä tarvi koko ajan olla keittiössä kattilaa lämmittämässä.) Ja kuten J.Petke yllä mainitsi niin paitaa voi tuossa höyryssä ensin hieman kostuttaa niin paita siliää helpommin.

Herkemmillle materiaaleille ei tarvitse niin kuumaksi lämmittää.

Ja kannattaa katsoa että sekä liesi että kattilan pohja on ehdottoman puhtaita ennen tätä konstia! Muuten voi jäädä edellispäivän pyttipannusta rasvaraitoja paitaan. Toki kattilan ja paidan väliin voi laittaa jotakin suojaksi, esim leivinpaperia.
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Arizona Coyotes
Tuli tossa ajettua ostamallani kuntopyörällä ensimmäisen kerran. 50minuutin aikana kulutin 189.3kaloria ja syke oli pääasiassa 140-160 välillä, huiput oli
172. Onkos tuo kovinkin säällittävä suoritus vai jopa ihan kohtuu?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Mulla ei ole silitysrautaa kotona. Niinpä laitan yleensä esim. paidat kuivumaan henkareihin, jotta ne pysyisivät suht siistissä kunnossa. Nyt kuitenkin tarvittais apua. Kuinka silittää vaatteita ilman silitysrautaa? Onko jollain jotain hyvää niksiä tähän?
Kuuma suihku -> paita henkarille ja roikkumaan kosteaan pesuhuoneeseen. Toimii aika hyvin yleensä.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tuli tossa ajettua ostamallani kuntopyörällä ensimmäisen kerran. 50minuutin aikana kulutin 189.3kaloria ja syke oli pääasiassa 140-160 välillä, huiput oli
172. Onkos tuo kovinkin säällittävä suoritus vai jopa ihan kohtuu?

Sykkeet kuulostavat ihan hyvältä, jos meinaat peruskuntoa parantavaa liikuntaa harrastaa. Tosin tuo suorituksen kesto ja kalorien kulutus ei oikein täsmää, jos et ole todella pieni. Itsellä elopainoa tällä hetkellä on 102kg ja tuollainen hölkkä (noilla sykkeillä ja kestolla) kuluttaa sykemittarin mukaan arviolta noin 600-700 kaloria. Onko sykemittarissasi oikein määritykset? Eli ainakin ikä, pituus ja paino.
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Arizona Coyotes
Sykkeet kuulostavat ihan hyvältä, jos meinaat peruskuntoa parantavaa liikuntaa harrastaa. Tosin tuo suorituksen kesto ja kalorien kulutus ei oikein täsmää, jos et ole todella pieni. Itsellä elopainoa tällä hetkellä on 102kg ja tuollainen hölkkä (noilla sykkeillä ja kestolla) kuluttaa sykemittarin mukaan arviolta noin 600-700 kaloria. Onko sykemittarissasi oikein määritykset? Eli ainakin ikä, pituus ja paino.

80kg on painoa täällä ja nyt ihmettyttää myös minua nuo omat kalorinkulutukset. Minun sykemittariini(joka tuli pyörän mukana) ei minun tietääkseni pysty mitenkään säätämään mitään ikää, pituutta taikka painoa. Kummallista..
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
80kg on painoa täällä ja nyt ihmettyttää myös minua nuo omat kalorinkulutukset. Minun sykemittariini(joka tuli pyörän mukana) ei minun tietääkseni pysty mitenkään säätämään mitään ikää, pituutta taikka painoa. Kummallista..
Kyllä tuolla painolla pitäisi noin tuplat olla vähintään kaloreiden kulutus (oma arvio). Kyllä luulisi että pystyy omat mitat asettamaan sykemittariisi, koska muuten tuo kaloreiden arviointi on ihan yhtä huttua. Lueppas ohjekirja vielä kerran läpi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
80kg on painoa täällä ja nyt ihmettyttää myös minua nuo omat kalorinkulutukset. Minun sykemittariini(joka tuli pyörän mukana) ei minun tietääkseni pysty mitenkään säätämään mitään ikää, pituutta taikka painoa. Kummallista..

Onko tuo kuntopyörän mukana tullut sykemittari sellainen korvaan laitettava klipsi? Ainakin minun kuntopyörässäni tuo mittari näyttää ihan haistapaskan lukemia niin sykkeen kuin ennen kaikkea kaloreidenkin suhteen. Suunnon rannetietokone näyttää aivan toisenlaisia lukemia ja siihen minä kyllä mieluummin luotan.

Ja tuossa minun pyöräni sykemittarissa ei tosiaan pysty laittamaan mitään mittoja/ikää yms. joten siinähän se syy on miksi se näyttää mitä sattuu.
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Arizona Coyotes
Onko tuo kuntopyörän mukana tullut sykemittari sellainen korvaan laitettava klipsi? Ainakin minun kuntopyörässäni tuo mittari näyttää ihan haistapaskan lukemia niin sykkeen kuin ennen kaikkea kaloreidenkin suhteen. Suunnon rannetietokone näyttää aivan toisenlaisia lukemia ja siihen minä kyllä mieluummin luotan.

Ja tuossa minun pyöräni sykemittarissa ei tosiaan pysty laittamaan mitään mittoja/ikää yms. joten siinähän se syy on miksi se näyttää mitä sattuu.

Ei ole ei. Se näyttöosa piti kiinnittää siihen ohjaustangon päälle ja kun ajaessa laittaa kädet ohjaustangolla olevaan "mittaa syke-kohtaan" niin se ilmoittaa sykeen siitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös