Minä en tietenkään pidä sodasta. En pidä ääriuskovaisistakaan (olivat he sitten muslimeja, kristittyjä, ateisteja, kapitalisteja, kommunisteja tai feministejä), enkä USAn neoimperialismista. Silti olen sitä mieltä, että jotain oli tehtävä.
Sota olisi ehkä jotenkin voitu välttää. Mutta miten? Minä en keksi tapaa, jolla tätä tilannetta olisi voitu merkittävästi järkevämmällä tavalla jatkaa tästä. Hankalaahan tämä on, kun vastakkain on kaksi sellaistakin änkyrää kuin republikaanien johtama USA ja maailman hihhulein valtio, jolla on hoteissaan terroristien kruunaamaton kunkku.
Rehellisesti sanoen, kuinka moni olisi silloin kuukausi sitten uskonut, että USA pidättelee kiukkuaan peräti kuukauden, ennen kuin iskee minnekään? Minä ainakin odotin ohjuksia ainakin Afganistaniin heti seuraavien päivien sisällä.
En edelleenkään ole 100%:n varma siitä, että Osmankäämi on suoraan iskujen takana. Taliban sitä ei ainakaan ole. Kumpikin avittaa silti välillisesti maailmanlaajuista terroristiverkkoa, eikä kukaan voi väittää, että heistä eroon pääseminen olisi huono asia. Osaman ja Talibanin hävittäminen maan päältä ei kuitenkaan hävitä minnekään terrorismia, vaan voi pahimmassa tapauksessa entisestään innostaa niitä, jotka jäävät jäljelle. Kuten toisaalla eräs fiksu henkilö sanoi, ei Osama ole ongelman ydin, vaan sen oire.
Mutta kysyn siis: miten toisin USA olisi voinut menetellä?
Indonesiassa äärimuslimit mellakoivat jo ja uhkaavat vallata USAn suurlähetystön kolmen päivän sisällä, jos pommituksia ei lopeteta. Täytynee varata popcornia pitemmän ajan tarpeisiin.