Sanna Marinin hallitus

  • 2 588 128
  • 21 526

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Missä siis Marin on mielestäsi mokannut raskaamman mukaan - siinä, että on käyttänyt tätä etua laajemmin mitä iso osa edeltäjistään vai siinä, ettei ole etua ilmoittanut verottajalle, kun myöskään VNK ei sitä ole tehnyt, vaan käsitellyt asian verovapaana etuna?

Siinä, ettei (tälläkään kertaa) käsi nouse pystyyn virheen merkiksi. Olisi vaikka täältä kopioinut nimimerkin @Cobol tarjoaman lauseen, joka meni jotenkin tyyliin: "Joo, olemme ilmeisesti mokanneet. Asia selvitetään ja toimintaa korjataan sekä mahdollinen veronalainen etu maksetaan lisäveroina kiltisti. Pahoittelut kansalaisille." Sen sijaan valittu strategia oli tuttua Marinia:

Vaihe 1. Ollaan hiljaa, jos vaikka kohu haihtuisi itsestään.
Vaihe 2. Oho, asia kadonnutkaan itsestään. Heitetään joku muu bussin alle tai vähintäänkin syytetään virheestä muita.
Vaihe 3. Mitä, eikö tämä muka riittänyt. No, sitten on kai pakko tehdä jonkinlainen myönnytys kuitenkaan myöntämättä mitään: "Kysymme verottajalta kantaa tähän asiaan ja toimimme sen mukaan." Siis huom. ei, no epäselvyyksien välttämiseksi lupaan maksaa itse jatkossa aamiaiseni, vaan, katsotaan nyt vielä jos jotenkin tämän saisi silti veronmaksajien piikkiin.
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tekisi mieleni ottaa tästä palstahistoriani ensimmäinen allekirjoitukseni. On kyllä niin osuvasti riimitelty ettei paremmasta väliä.

Sehän ei pitäisi ketään enää yllättää, että demarimeininkiin keskeisenä asiana kuuluu, että kenelläkään ei saisi mennä liian hyvin tai olla käytössä ylimääräistä rahaa ja yrityksetkään ei saisi tuottaa voittoa. Yleinen kurjuus ja verot tappiin isotuloisilta se on Demari-Suomen tie. Ikävä tosiasia on kuitenkin se, että isotuloiset jihmiset ja menestyvät yritykset luovat maahamme aika paljon työpaikkoja ja tämä nykylinja luo isoa uhkaa niiden ylle.
Muistaessani totean, että tuosta riimittelystä ansiota voit osoittaa nimimerkin @Jussih suuntaan. Alkuperäinen idea on häneltä.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sitä ennen ja pohdinnan aikana pääministeri voisi toimia kuten presidenttikin. Hänellä on aivan vastaava pykälä. Mutta Niinistö ei tulkitse itse sen tarkoittavan ilmaisia aamiaisia hänelle ja puolisolleen.
Nimenomaan. Miksi ei ylevästi kieltäytynyt?
Miksi Niinistö kieltäytyi vaikka hänelläkin on pieni lapsi.
Hänellä on selkärankaa. Sannalla ei. Ja sitä ettei ole koitetaan salailla.
Poliittinen selkäranka on sitten asia erikseen, eli keskustelu siitä, olisiko Marinin pitänyt kieltäytyä moisesta edusta kokonaan, kuten Niinistö teki.
En ihmettele että älykäs valtiomies Niinistö pätevine esikuntineen on tulkinnut tämän toisin kuin demari Tampereelta.
Ymmärrän kyllä etteivät kaikki osaa tehdä itsenäisesti järkeviä päätöksiä tarjolla olevien etujen suhteen kuten ex-riistoporvari Tasavallan Presidentti Sauli Niinistö.
VNK todennäköisesti muuttaa ohjeistustaan jatkossa lakia vastaavaksi, ja Marin siirtyy samaan tulkintaa kuin Niinistö ja hänen kansliansa mitä tulee aamiaistarjoiluun.
Täällä nyt kovasti esitetään, että Niinistö olisi tehnyt jonkin tulkinnan tällaiseen etuun liittyen, ja suorastaan kieltäytynyt siitä tarjoattaessa. Onko moisesta yhtään mitään näyttöä? Pääministeri hän ei ole ollut, joten siltä osin ei ole tarvinnut tulkita tai kieltäytyä. Presidenttinäkään ei ole kaiken järjen mukaan tarvinnut ottaa kantaa, koska uutisten mukaan TPK tulkitsee tuota pykälää aivan toisin kuin VNK, joten tietenkään ei ole edes tarjottu moista.

Eli jollen nyt aivan väärin ymmärrä, kovasti ylistetään Niinistöä siitä, että ei ole ottanut vastaan etua, jota ei ole koskaan hänelle tarjottu, eikä ole tehnyt itselleen edullista tulkintaa pykälästä, jota hänen ei ole koskaan edes pyydetty tulkitsemaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Täällä nyt kovasti esitetään, että Niinistö olisi tehnyt jonkin tulkinnan tällaiseen etuun liittyen, ja suorastaan kieltäytynyt siitä tarjoattaessa. Onko moisesta yhtään mitään näyttöä?

On toki. Löytyy tästä.

Kyse on presidentin kanslian tulkinnasta samasta pykälästä. Ja varmaan Niinistö ymmärtää sen nyt muutenkin, että ei voi syödä veronmaksajien piikkiin puolisoineen ilman, että verotettavaa syntyisi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
On toki. Löytyy tästä.

Kyse on presidentin kanslian tulkinnasta samasta pykälästä. Ja varmaan Niinistö ymmärtää sen nyt muutenkin, että ei voi syödä veronmaksajien piikkiin puolisoineen ilman, että verotettavaa syntyisi.
Ei tuolla ollut niin minkäänlaista mainintaa Niinistön tekemästä tulkinnasta. Kirjoittamani persteella on varmasti selvää, että ymmärrän kyllä kanslioiden välisen tulkintaeron. Sehän on juuri se syy, miksi en usko, että Niinistön on ikinä ollut tarpeen ottaa asiaan mitään kantaa.
 

Vatso

Jäsen
No, Marinilla on nyt tässä pari päivää ollut aikaa ottaa tuohon kantaa, varmasti nyt jo linjannut selväsanaisesti oman mielipiteensä siitä, että asiassa on ollut tulkintavirhe ja jatkossa ostaa omat ruuat?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin, eli kysymys on vain ja ainoastaan periaatteesta, ei Marinista henkilönä. Eikö olekin?

Koska minulla ei ole enempää aikaa väitellä kahden tusinan persun kanssa, ....
Molemmista. Ensisijaisesti siitä, että päättäjät elävät sääntöjen mukaan ja toiseksi siitä, että nämä yksittäiset, lähinnä vasemmistosta tulevat poliitikot, jotka ovat olevinaan muita parempia ja ylevämpiä, joista Marin on pahimpia, saavat hieman reaaliteettiterapiaa. Arvostellaan veronkiertoa ja ollaan niin hyviä, mutta käsi työnnetään niin syvälle taskuun kuin mahtuu, eikä omaan.

Persu adhominem oli lapsellinen, koska suurin osa tässä mielipiteensä sanova tuskin äänestää persuja. En ainakaan minä. No, niillä argumenteilla mennään siellä paremman vasemmistonkin piirissä, mitä on käytössä.

Kevyet eväät.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No, Marinilla on nyt tässä pari päivää ollut aikaa ottaa tuohon kantaa, varmasti nyt jo linjannut selväsanaisesti oman mielipiteensä siitä, että asiassa on ollut tulkintavirhe ja jatkossa ostaa omat ruuat?

 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei tuolla ollut niin minkäänlaista mainintaa Niinistön tekemästä tulkinnasta. Kirjoittamani persteella on varmasti selvää, että ymmärrän kyllä kanslioiden välisen tulkintaeron. Sehän on juuri se syy, miksi en usko, että Niinistön on ikinä ollut tarpeen ottaa asiaan mitään kantaa.
Kuten kirjoitin, kyse on kanslian tulkinnasta. Muuten, olen varma Niinistön ymmärtävän verojen maksun oli tulo rahasuoritus tai eines.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Täällä nyt kovasti esitetään, että Niinistö olisi tehnyt jonkin tulkinnan tällaiseen etuun liittyen, ja suorastaan kieltäytynyt siitä tarjoattaessa. Onko moisesta yhtään mitään näyttöä? Pääministeri hän ei ole ollut, joten siltä osin ei ole tarvinnut tulkita tai kieltäytyä. Presidenttinäkään ei ole kaiken järjen mukaan tarvinnut ottaa kantaa, koska uutisten mukaan TPK tulkitsee tuota pykälää aivan toisin kuin VNK, joten tietenkään ei ole edes tarjottu moista.

Eli jollen nyt aivan väärin ymmärrä, kovasti ylistetään Niinistöä siitä, että ei ole ottanut vastaan etua, jota ei ole koskaan hänelle tarjottu, eikä ole tehnyt itselleen edullista tulkintaa pykälästä, jota hänen ei ole koskaan edes pyydetty tulkitsemaan.
Niinistö päätti myös olla nostamatta Euroopan investointipankin hänelle myöntämää eläkettä Tasavallan Presidenttinä toimimisen vuoksi. Vai hänen kansliako tämänkin mielestäsi teki itsenäisesti?

Kyllä minä näen Marinissa pelkän kaksilla säännöillä pelaavan muita joka kerralla syyttelevän puhujan, eli normaalin poliitikon, ja Niinistössä tekijän sekä suoraselkäisen johtajan.
 
Viimeksi muokattu:

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL

”– Sosiaalidemokraattien näkökulma on, että pitää auttaa pientä ihmistä. Siinä viitekehyksessä on noloa, jos varakas ihminen rahoittaa aamupalojaan julkisista varoista. Se iskee hänen kannattajakuntansa identiteettiin, Kortesuo sanoo.”

Ylen artikkelissa löytyi mielestäni se oikea kiteytys tässä, mikä tästä vyyhdistä tekee Marinille vakavan asian. Nyt kun YLE:kin joutui taipumaan uutisoimaan asiasta, taitaa HS olla ainoa Marinin takana seisovista valtamedioista, missä asiasta ei ole toistaiseksi hiiskuttu.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tuota kanslian tulkintaa en tosiaan ole koskaan epäillyt, vaan sitä sinun ja muiden väitettä, että itse Niinistö olisi tulkinnut.
Toki voit tulkita asioita halusi mukaan. Mutta jos kuitenkin sananen lainaamastasi tekstistäni? Lue se vielä kerran:

"Sitä ennen ja pohdinnan aikana pääministeri voisi toimia kuten presidenttikin. Hänellä on aivan vastaava pykälä. Mutta Niinistö ei tulkitse itse sen tarkoittavan ilmaisia aamiaisia hänelle ja puolisolleen".

Siinä todetaan, että Niinistö ei tulkitse itse sen tarkoittavan ilmaista aamiaista hänelle ja puolisolleen. Näin hän ei tee, ja kanslian kanta oli tiedossa aiemmin. Toisin sanoen, minä kirjoitin lainaamassasi tekstissäni päinvastoin kuin väitit minun kirjoittaneen. Kirjoitin ettei Niinistö tulkitse ja sinä väitit minun kirjoittaneen, että Niinistö olisi tulkinnut.

Niinistö on minulla ollut kohde, mutta myös henkilö, joka ymmärtää mielessäni vassaria paremmin sen, missä kulkee verollisuuden raja. Jos asiasta on kanslian kanssa ollut edes keskustelua, olen varma Niinistön kertoneen kantansa. Tämä on kuitenkin oletus, ei fakta.
 
Viimeksi muokattu:

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Törkeää käytöstä Marinilta. Mutta ymmärrettävää.

On itsestään selvää, että Marin haluaa salata aamupalaostosten sisällön, koska ei halua paljastaa salaisia reseptejään. Marin on vaivalla onnistunut kehittämään aamupalan, jolla pysyy hoikkana ja hyvännäköisenä, ja siksi on itsestäänselvää, ettei hän halua noiden tietojen valuvan esimerkiksi Annika Saarikon suuntaan. Näin ulkonäkökeskeisenä aikana on kohtuutonta, että Marin saa ylläpitää tätä etuaan valtion varoilla. Ei ole kyllä röyhkeydellä rajaa.

Esimerkillistä työtä jälleen kerran Jarno Liskiltä ja iltapäivälehdiltä. Hienoa, että jaksavat kaivaa näitä tärkeitä tietoja esiin.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Nyt kun YLE:kin joutui taipumaan uutisoimaan asiasta, taitaa HS olla ainoa Marinin takana seisovista valtamedioista, missä asiasta ei ole toistaiseksi hiiskuttu.

On niin merkittävä uutinen, että HS käsittelee asiaa Pääkirjoituksessa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Esimerkillistä työtä jälleen kerran Jarno Liskiltä ja iltapäivälehdiltä. Hienoa, että jaksavat kaivaa näitä tärkeitä tietoja esiin.

Täytyy kyllä kunnioittaa. Kuntavaalien siirron aikaan Marin sulki suunsa. Muistaakseni Helsingin Sanomat ja moni muu yritti vaaleihin ja muihin asioihin saada Marinin ja muiden ministerien haastatteluja saamatta mitään viikkoihin.

Kyllä Marin osaa.

On niin merkittävä uutinen, että HS käsittelee asiaa Pääkirjoituksessa.

Ja hyvä oli lopetus: "Käytännöillä pitäisi vähentää tulkinnanvaraisuuksia eikä lisätä niitä. Vastuu tästä on myös ministereillä". Hyvin sama ajatus täällä lähes kaikilla.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Toki voit tulkita asioita halusi mukaan. Mutta jos kuitenkin sananen lainaamastasi tekstistäni? Lue se vielä kerran:

"Sitä ennen ja pohdinnan aikana pääministeri voisi toimia kuten presidenttikin. Hänellä on aivan vastaava pykälä. Mutta Niinistö ei tulkitse itse sen tarkoittavan ilmaisia aamiaisia hänelle ja puolisolleen".

Siinä todetaan, että Niinistö ei tulkitse itse sen tarkoittavan ilmaista aamiaista hänelle ja puolisolleen. Näin hän ei tee, ja kanslian kanta oli tiedossa aiemmin. Toisin sanoen, minä kirjoitin lainaamassasi tekstissäni päinvastoin kuin väitit minun kirjoittaneen. Kirjoitin ettei Niinistö tulkitse ja sinä väitit minun kirjoittaneen, että Niinistö olisi tulkinnut.
Tuo lainaus tosiaan noin, mutta entäs tämä toinen?
VNK todennäköisesti muuttaa ohjeistustaan jatkossa lakia vastaavaksi, ja Marin siirtyy samaan tulkintaa kuin Niinistö ja hänen kansliansa mitä tulee aamiaistarjoiluun.
Jotta voisi siirtyä samaan tulkintaa, kuin joku muu, niin se jonkun muun on täytynyt tulkita, eikö niin?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tuo lainaus tosiaan noin, mutta entäs tämä toinen?

Jotta voisi siirtyä samaan tulkintaa, kuin joku muu, niin se jonkun muun on täytynyt tulkita, eikö niin?

Niinistö on siinä objekti, tekemisen kohde. Niinistö on myös samaa mieltä kuin kansliansa. Lisäksi - pyydän taas lukemaan uudelleen - Niinistö ei ole siirtymässä tulkinnan osalta, vaan toivottavasti Marin.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Törkeää käytöstä Marinilta. Mutta ymmärrettävää.

On itsestään selvää, että Marin haluaa salata aamupalaostosten sisällön, koska ei halua paljastaa salaisia reseptejään. Marin on vaivalla onnistunut kehittämään aamupalan, jolla pysyy hoikkana ja hyvännäköisenä, ja siksi on itsestäänselvää, ettei hän halua noiden tietojen valuvan esimerkiksi Annika Saarikon suuntaan. Näin ulkonäkökeskeisenä aikana on kohtuutonta, että Marin saa ylläpitää tätä etuaan valtion varoilla. Ei ole kyllä röyhkeydellä rajaa.

Esimerkillistä työtä jälleen kerran Jarno Liskiltä ja iltapäivälehdiltä. Hienoa, että jaksavat kaivaa näitä tärkeitä tietoja esiin.
Vaikka tämä ilmeisesti demarihuumoria onkin, kertoo Saarikon ulkonäön vetäminen mukaan jotain...
 

lihaani

Jäsen
Faktaa Kesärannan aamupalasta:

”Tarkempi maininta aamiaisedusta löytyy vasta 18.6.2019 päivätystä ohjeesta. Sekä vuoden 2019 että vuoden 2010 ohjeessa viitataan ministereiden palkkioista annettuun lakiin, jonka kuudennen pykälän mukaan pääministerillä on asunto valtion talossa, jonka kunnossapito, lämmitys sekä sisustus kustannetaan ja tarpeellinen henkilökunta maksetaan valtion varoista.
Kyseisessä pykälässä ei kuitenkaan mainita elintarvikkeista mitään. VNK ei siis ole vain tulkinnut tuloverolaissa pääministerille säädetyn asuntoedun verottomuutta, vaan näyttää lisänneen ohjeistukseen aamiaisedun, jota se pitää verovapaana etuna.”

Uskoisin, että Marinille ei tullut edes mieleen tarkistaa, että hänen jääkaappinsa toimitetut aamupalatarvikkeet olisivat hänen ilmoitettava veroilmoituksessa. Ja sotien jälkeen suurimman kriisin aikana pääministerillä on ehkä ollut muutakin murehdittavaa kuin aamupalan verotus.
Tiedän. Koronakriisi ei ole mikään syy olla tsekkaamatta valtioneuvostoon kanslian tulkinnan oikeellisuutta. Jokaisen tällaisen edun saajan pitäisi ottaa itse selvää verotuskysymykset.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niinistö on siinä objekti, tekemisen kohde. Niinistö on myös samaa mieltä kuin kansliansa. Lisäksi - pyydän taas lukemaan uudelleen - Niinistö ei ole siirtymässä tulkinnan osalta, vaan toivottavasti Marin.
Minkä tekemisen kohde? Ja juuri tuo samaa mieltä oleminen on se, jonka olen kyseenalaistanut. Sillä en näe, että Niinistöllä olisi ollut syytä edes miettiä tätä asiaa. Enkä ole tietenkään väittänyt, että Niinistö olisi siirtymässä, vaan totta kai tarkoitin, että Marin ei voi siirtyä samaan tulkintaan kuin Niinistö, jos Niinistöllä ei mitään tulkintaa edes ole.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Uskoisin, että Marinille ei tullut edes mieleen tarkistaa, että hänen jääkaappinsa toimitetut aamupalatarvikkeet olisivat hänen ilmoitettava veroilmoituksessa. Ja sotien jälkeen suurimman kriisin aikana pääministerillä on ehkä ollut muutakin murehdittavaa kuin aamupalan verotus.
Tiedän. Koronakriisi ei ole mikään syy olla tsekkaamatta valtioneuvostoon kanslian tulkinnan oikeellisuutta. Jokaisen tällaisen edun saajan pitäisi ottaa itse selvää verotuskysymykset.

Mieleen tulee kuinka vähänkin suuremmissa yrityksissä ollaan erityisen tarkkoja siitä, miten lukuisissa asioissa menetellään ja nämä asiat selvitetään etukäteen verottajan ja/tai suurempien tilintarkastusyhtiöiden tai vastaavien kanssa.

Jos pitää paikkansa, että Rinne/Marinin hallituksen aikana on valtiosihteeri tms lisännyt ohjeistukseen aamiaisedun verottajaa tai asiantuntijoita konsultoimatta, eihän se hyvältä näytä.

Voi myös kysyä, onko etu lisätty esimerkiksi pääministerin tai häntä edustavan henkilön pyynnöstä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Vatso

Jäsen

Nimenomaan, Marin siis haluaa linjauksen aamiaisen verokohteluun, ei sanaakaan siitä, että maksaisi omat aamiaisensa itse jatkossa oli kohtelu sitten mikä vain.

E: Ja veroilmoituskin myöhässä, olisi kannattanut tarkastaa päivät ennen kuin alkaa valehtelemaan.
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
HS:n pääkirjoituksessa on kohta jossa todetaan seuraavaa:

Ministerin käsikirja kertoo, että ”valtioneuvoston jäsenelle voidaan korvata tehtävien hoitamisesta aiheutuneet ylimääräiset kohtuulliset kustannukset valtioneuvoston kanslian päätöksellä”. ”Ministerin on tehtävä esitys kustannusten korvaamisesta valtioneuvoston kanslialle, joka tekee tapauskohtaisesti päätöksen”, käsikirja jatkaa.

MIkäli tulkitsen tekstiä oikein, niin Marin on siis itse hakenut noita korvauksia. Eli täten Marin on kokenut moraalisesti kestäväksi maksattaa aamiaisensa veronmaksajilla ja toiminut sen mukaan. Tai sitten vnk on sooloillut asiassa.

HS:n pääkirjoitus jatkuu seuraavasti:

Käsikirja ja laki kertovat, että valtion piikkiin menevät korvaukset määritellään. Määrittelemätön ”kaatoluokkakin” rajataan viittaamalla ”ylimääräisiin” sekä ”kohtuullisiin” kuluihin ja kertomalla, että niistä päätetään tapauskohtaisesti.

Aamupalat eivät ole erikseen määriteltyjä tai erikseen päätettyjä etuja. Käytännöillä pitäisi vähentää tulkinnanvaraisuuksia eikä lisätä niitä. Vastuu tästä on myös ministereillä.

Mitä tulee Marinin hallitukseen, niin ainakin suhmurointeja on riittänyt. Rinne, Tuppurainen, Haavisto, Kulmuni ja nyt Marin. Ihme jos ei näy hallituspuolueiden kannatuksessa tulevissa kuntavaaleissa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös