Sanna Marinin hallitus

  • 2 587 705
  • 21 526

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ikävää, että työvoimaa on vaikea löytää Sieviin omalta ”työssäkäyntialueelta”. Sieltä sen kuitenkin pitäisi löytyä, koska ei kukaan ainakaan perheellinen ihminen tuohon hommaan lähde muualta Suomesta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Venäjän kanssa sopiminen on kyllä vähän uhkapeliä. Krimiltä ja Ukrainasta voi käydä kysymässä miten neuvottelut sujuivat.

Älä nyt. Suomi irti NATO:n yhteistyösopimuksista ja USA:lle perseen näyttö.

(Kuten hyvin tiedät, lainaamasi tekstini oli Suomen hallituksessa istuvan Vasemmistoliiton puoluekokouksen 2019 linjauksen mukainen ja jota pidän sellaisena petturuutena ja Suomen itsenäisyyden, ulkopolitiikan ja turvallisuuspolitiikan vastaisena, että mitään asiaa ei hallitukseen tulisi olla.)
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Ikävää, että työvoimaa on vaikea löytää Sieviin omalta ”työssäkäyntialueelta”. Sieltä sen kuitenkin pitäisi löytyä, koska ei kukaan ainakaan perheellinen ihminen tuohon hommaan lähde muualta Suomesta.

Mä veikkaan, että tuollakin alueella kuten täälläkin, on yksi tai muutama iso työllistäjä muilta aloilta kuka pystyy maksamaan huomattavasti enemmän, joka imee työntekijät näiltä metalliyrityksiltä.

On helvetin helppo valinta, hitsaileeko ovien karmia 12e / tunti, vai jatkaako matkaa eteenpäin kolmesataa metriä ja tienaa lihanleikkaajana 24e / tunti.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Saako kysyä että mitä myyt kun olet tuon oppinut?

Palveluita. Lyhykäisyydessään. En myy tällä hetkellä, koska itse myyminen on mielestäni vastenmielistä ihan moraalinsa takia. Hyvää provikkaa tulee, mutta tiedät että se suorittava osa ei tuollaisiin tuloihin pääse ikinä. Nykyisessä työssä minua kannustetaan myymiseen, mutta se ei ole mun juttu. Ihan pelkästään sen takia, että homma tuntuu aina vain siltä, että myyn rahan takia, en sen takia, että ratkaisen jotain asiakkaan ongelmaa palvelulla yms.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Palveluita. Lyhykäisyydessään. En myy tällä hetkellä, koska itse myyminen on mielestäni vastenmielistä ihan moraalinsa takia. Hyvää provikkaa tulee, mutta tiedät että se suorittava osa ei tuollaisiin tuloihin pääse ikinä. Nykyisessä työssä minua kannustetaan myymiseen, mutta se ei ole mun juttu. Ihan pelkästään sen takia, että homma tuntuu aina vain siltä, että myyn rahan takia, en sen takia, että ratkaisen jotain asiakkaan ongelmaa palvelulla yms.
Mikä nyt lasketaan suorittavaksi työksi. Minulla on hommissa asiantuntijoita eli eivät myy eikä toimi esimiehinä mutta palkka on yli viisitonnia kuussa ja puhutaan Kehäkolmosen ulkopuolelta. Toki hyvien asiantuntijamyyjien löytäminen on vielä vaikeampaa osittain sen takia, että monet eivät hommaan halua, vaatii reissaamista ja venymistä, joten hyväksyn täysin että ansaitsevat vielä enemmän.

Minusta myyjien työ on hyvinkin moraalista, koska ilman sitä noille asiantuntijoille ei olisi hommaa ja pitäisi laittaa lappu luukulle ja antaa heille kenkää.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ikävää, että työvoimaa on vaikea löytää Sieviin omalta ”työssäkäyntialueelta”. Sieltä sen kuitenkin pitäisi löytyä, koska ei kukaan ainakaan perheellinen ihminen tuohon hommaan lähde muualta Suomesta.
Jos näin on, niin mikä ongelma siinä on että hommaan otetaan tekijät Irakista? Kuka siinä häviää? Eikö se ole vain hyvä jos koville asiantuntijoillle on parempipalkkaisia hommia ja muihin otetaan sitten tekijät ulkomailta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ja vähemmän yllättäen yhdellekään työvoimapulasta kärsivälle yritykselle ei ole tullut mieleen kilpaila työntekijöistä palkalla myös muiden alojen kanssa. Luulisi kroonisen työvoimapulan olevan aika suuri kannustin työvoimasta kilpailuun ja toimintojen tehostamiseen. Suomalaiselle yrittäjälle se toki ole muuta kuin mahdollisuus itkeä lehdessä, kun ei keskellä metsää ja paskalla palkalla, hommat kiinnosta.

Sieviläiset taitavat puhua asiaa. Teollisuusliiton Pauli Takalan mukaan liiton jäsenten keskiansio kuukaudessa on noin 2 600 euroa. Tämä luku pitää sisällään ilta- ja vuorolisät. Sievissä se oli 2 000 + lisät. Yksityisen yrityksen kannattavuus tarkoittaa sitä, että palkkaa ei voi maksaa niin, että työstä tulee kannattamatonta.

Ainakin aiemmin vähemmän koulutetut suomalaiset pärjäävät suhteessa koulutettuja suomalaisia paremmin EU:n palkkavertailussa. Meillä siis maksetaan vähemmän koulutusta vaativista töistä selvästi EU:n keskiarvoa enemmän.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Sieviläiset taitavat puhua asiaa. Teollisuusliiton Pauli Takalan mukaan liiton jäsenten keskiansio kuukaudessa on noin 2 600 euroa. Tämä luku pitää sisällään ilta- ja vuorolisät. Sievissä se oli 2 000 + lisät. Yksityisen yrityksen kannattavuus tarkoittaa sitä, että palkkaa ei voi maksaa niin, että työstä tulee kannattamatonta.

Ainakin aiemmin vähemmän koulutetut suomalaiset pärjäävät suhteessa koulutettuja suomalaisia paremmin EU:n palkkavertailussa. Meillä siis maksetaan vähemmän koulutusta vaativista töistä selvästi EU:n keskiarvoa enemmän.

No, jos työntekijöitä ei kyetä tuonne jumalan selän taakse houkuttelemaan sellaisilla tarjouksilla, että ihmiset sinne suostuvat muuttamaan, niin omistajan kannattaa varmaan harkita toimipaikan siirtoa jonnekin, missä on ihmisiä. Sievin kunnassa asuu melkein 5 tuhatta ihmistä. Jotenkin vaikea kuvitella, että tuonne kukaan alkuasukasta kummempi lähtisi muun kuin rahan takia.
 

RockTheRink

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NHL
Klassinen kohtaanto-ongelma pätee niin suomalaisiin kuin maahanmuuttajiinkin. Työvoima on kasvukeskuksissa ja niiden ympärillä tulisi yritystenkin sijaita.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos näin on, niin mikä ongelma siinä on että hommaan otetaan tekijät Irakista? Kuka siinä häviää? Eikö se ole vain hyvä jos koville asiantuntijoillle on parempipalkkaisia hommia ja muihin otetaan sitten tekijät ulkomailta.
Ei siinä ongelmaa olekaan. Tässä sopivat työntekijät löytyivät irakilaisista. Pointti on, että kannattaako ihmetellä, että ei löydy työntekijöitä, jos palkka ja/ tai paikkakunta ei houkuttele työnhakijoita.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vahva veikkaus että vaikka nuo ulkkarivahvistukset Sievin rosteriin tulisikin niin veikkaisin että hyvin pian ainakin ykkösketju lähtisi Stadin kirkkaisiin valoihin. Ja taas saisi Talsasta lukea kuinka työnteko ei kiinnosta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Klassinen kohtaanto-ongelma pätee niin suomalaisiin kuin maahanmuuttajiinkin. Työvoima on kasvukeskuksissa ja niiden ympärillä tulisi yritystenkin sijaita.

Näin se pitkälti on. Mainittu yritys Ojala Group on laajentanut myös ulkomaille, joten kyse ei ole jäämisestä peukaloita pyörittelemään Sieviin. Sopimusvalmistajana tuotteesta saatava kate on rajallisempi, ja se vaikuttaa myös palkkajoustoon. Tämä palkkajouston puuttuminen taas on jo Sievien alueella ongelma niille, joille joku 2 200 - 2 600 kouluttamattomina ei riitä. Etelästä tuskin tulisi innokkaita tekijöitä edes 3 000 palkoilla, koska Sievi ei asuinympäristönä houkuta ja asunnoistakin saattaisi olla puutetta.

Siksi turvapaikkaa hakevien työllistämisessä on järkeä. Yhteiskunnan kannalta varsinkin. Työllistynyt turvapaikanhakija maksaa verojakin. Toivottavasti Marinin hallitus jatkaa tässä Sipilän hallituksen Mykkäsen kartoittamaa tietä, ja päästään kenties siihen, että työtä hakevat turvapaikanhakijat kyetään työllistämään.

Tagi @Styge
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Minusta myyjien työ on hyvinkin moraalista, koska ilman sitä noille asiantuntijoille ei olisi hommaa ja pitäisi laittaa lappu luukulle ja antaa heille kenkää.

No kyllä noinkin. Tääkin tottakai riippuu työnantajasta ja siitä miten halutaan myydä ja mitä. Se ei vaan ole mun hommaa, ehkä vielä joskus siihen kasvan, mutta tällä hetkellä en vain näe sitä omalle persoonalle sopivana juttuna ja mulla on siihen vaan jotenkin moraalinen este. Ehkä olen liian ”duunari”.

Myynnissä ehkä se ärsyttävin tekijä on, että välillä myydään pilkkahintaan palveluja, että vaan saadaan asiakkaita ja se kaikki lankeaa sen suorittavan tahon vastuulle, palkkaa ei tule senttiäkään lisää, mutta myyjä saa provikat ja kuormittaa sitä suorittavaa osaa lisää halvoilla diileillä. No, raha siinäkin liikkuu, että kaipa se sitten on vaan bisnestä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Ikävää, että työvoimaa on vaikea löytää Sieviin omalta ”työssäkäyntialueelta”.

Sievin positiivinen ongelma on se, että siellä on selvästi enemmän työpaikkoja kuin -tekijöitä. Alle viidentuhannen asukkaan kunnassa on Ojalan ohella Sievin Jalkine ja Scanfil, jotka kaikki vetävät samankaltaista liukuhihnaporukkaa töihin. Kyseisissä yhtiöissä kulkee vuositasolla noin tuhat ulkopaikkakuntalaista töissä, joten kai sinne jokunen irakilainenkin menee.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Se ei vaan ole mun hommaa, ehkä vielä joskus siihen kasvan, mutta tällä hetkellä en vain näe sitä omalle persoonalle sopivana juttuna ja mulla on siihen vaan jotenkin moraalinen este. Ehkä olen liian ”duunari”.

Myynnissä ehkä se ärsyttävin tekijä on, että välillä myydään pilkkahintaan palveluja, että vaan saadaan asiakkaita ja se kaikki lankeaa sen suorittavan tahon vastuulle, palkkaa ei tule senttiäkään lisää, mutta myyjä saa provikat ja kuormittaa sitä suorittavaa osaa lisää halvoilla diileillä. No, raha siinäkin liikkuu, että kaipa se sitten on vaan bisnestä.
Kannattaa ehkä vielä miettiä tuota kuviota. Pilkkahinnalla myyminen kun tarkoittaa lähinnä sitä, että firma ei tee kovaa katetta ja siten omistajille voittoa, vaan ainoastaan työllistää noita duunareita.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Kannattaa ehkä vielä miettiä tuota kuviota. Pilkkahinnalla myyminen kun tarkoittaa lähinnä sitä, että firma ei tee kovaa katetta ja siten omistajille voittoa, vaan ainoastaan työllistää noita duunareita.

Kunnioitan sinua kyllä edelleen, koska olet järkevä keskustelija. En läheskään aina ole samaa mieltä, mutta osaat kyllä pointtisi tuoda esille selkeästi. Tämä OT riittäköön, halusin vain tuoda esille että hienoa, kun palstalta löytyy näitä erittäin mahtavia asiakeskustelijoita.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sievin positiivinen ongelma on se, että siellä on selvästi enemmän työpaikkoja kuin -tekijöitä. Alle viidentuhannen asukkaan kunnassa on Ojalan ohella Sievin Jalkine ja Scanfil, jotka kaikki vetävät samankaltaista liukuhihnaporukkaa töihin. Kyseisissä yhtiöissä kulkee vuositasolla noin tuhat ulkopaikkakuntalaista töissä, joten kai sinne jokunen irakilainenkin menee.
Sievistä tulee mulle aina ensimmäisenä nimenomaan kengät. Sievi on monelle tuttu työjalkineista, mutta mulla on ollut parit ihan normaalijalkineet. Tykkäsin, että oli hyvät jalkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Koulutukseen panostaminen on tärkeää, mutta on olemassa tuossa ketjussa vielläkin tärkeämpi asia nimittäin koulutettujen työllisyys. Tulee kalliiksi yhteiskunnalle valmistaa porukkaa korkeakouluista kortistoon tai kaupan kassalle. Tässä olisi sitä mietittävää, että mistä tämmöinen johtuu, onko määrät liian suuria, vai yritysten asema liian tukala palkata kalliimpaa porukkaa. Itse veikkaisin kumpaakin.

Sitten tuohon työllisyys kysymykseen maahamuuttajien osalta, niin kyllä Suomi tulee tarvitsemaan myös tämän kaltaista työvoimaa. Persut asiaa rummuttavat negatiiviseen valoon ja muut eivät pysty siihen suoraan ääneen vastaamaan, että Suomesta ei vain enää löydy kunnolla porukkaa hanttihommiin. Suomalaiset ovat joko yli koulutettuja, ay-liikkeen toimesta yli hintaisia tai muuten vaan haluttomia tekemään asioita jotka eivät nyt ole täysin omaan mieleen. Jostain pitää repiä sitten sosiaalikorvaukset tälle porukalle, eikä sitä tule kun työllä ja maahanmuuttajat ovat ehkä ainoa ratkaisu.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Paitsi että ainoastaan tyhjiössä tuo homma vaikuttaa järkevältä. Mihin vedetään raja työllisyydessä ja/tai palkkauksessa? Saako oleskeluluvan osoittamalla omaavansa työpaikan? Kuinka kauan työtä pitää olla? Seurataanko tätä jälkikäteen?

Toki jos puhutaan oikeasti turvapaikkakriteerit täyttävästä turvapaikanhakijasta, niin työllistäminen kannattaa mutta näissä tulee olla tarkkana.

Vastasin samaan asiaan turvapaikkaketjussa aamulla. Löytyisi sinulta jotain keinoa, miten ratkaista asia?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Koska ratkaisua ei ole, niin kieltäytyisin ottamasta vastaan turviksia maasta joka ei suostu omia kansalaisiaan vastaan ottamaan. Ratkaisu on radikaali, mutta kun sitä toista vaihtoehtoa ei taida olla.

Tätä mieltä olin itsekin jokunen vuosi sitten kun enemmän tuli väkeä. Selvitin asiaa, ja muutama virkamies totesi, että Suomi ei voi sulkea sopimuksista johtuen hädänalaisilta oviaan sillä perusteella, että mahdollinen lähtömaa ei heitä kaikissa tapauksissa ota vastaan.

Palattiin taas samaan. Tilanne on tavallaan aika uskomaton, mutta myös seurausta EU:n kyvyttömyydestä. Niinpä ovat joko vokissa tuhansittain ja maksetaan se, tai koitetaan saadan halukkaita töihin ja maksavat vähän takaisinkin.

En minä tätä haluaisi, mutta tässä sitä ollaan, kun linja ei pitänyt 2015.

Marinin hallituksen osalta vaihtoehdot ovat todellisuudessa erittäin rajatut. Somessa voidaan vaatia mitä tahansa, mutta todellisuudessa liikkumatilaa ei näillä sopimuksilla ole.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sopimukset on tehty uudelleen neuvoteltaviksi. Muutenkin aika erikoista nojata johonkin pakolaissopimukseen, joka on kyhätty kasaan täysin erilaisessa maailmantilanteessa kuin missä nyt ollaan. Elintasopakolaisuus on tosiasia ja tuon sopimuksen tulisi hyväksyä myös sen vaikutus koko järjestelmään.

Itse en nojaa mihinkään, kerron vain faktoja. En ole suinkaan erimielinen siitä, että pakolaisuutta käytetään väärin. Konkreettisia keinoja en ole löytänyt, vaikka olen niitä pohtinut ja kysellyt asiaa tuntevilta virkamiehiltä. Unkarin ratkaisuja en kannata.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Enkä tarkoittanutkaan hyökätä sinua kohtaan.

Pidän sitä vain erikoisena, kuinka sopimuksissa tulisi pysyä kiinni mutta samalla ei nähdä mitään ongelmaa siinä ettei muut valtiot noudata vastaavia sopimuksia.

edit: Korjaus: Ongelma kyllä nähdään, mutta ei reagoida koska Suomi on moraalinen majakka. Jos me noudatetaan pelisääntöjä, niin muutkin seuraavat meidän viitoittamallamme tiellä.

Suomi on samassa kuin muut länsimaat. Länsimaat ovat pyrkineet ottamaan pakolaisia ja puolustamaan ihmisoikeuksia. Painotuseroja on, mutta ei Tanskankaan sosialidemokraatit ole sulkenut oviaan. Tosin Tanska haluaa tietää, montako turvapaikanhakijaa maassa on, mitä pidän järkevänä toimenpiteenä ja ottaa sen verran, kun katsovat pystyvänsä integroimaan yhteiskuntaan.

Marinin hallitukseen tämä liittyy jatkossa merkittävästi. Kun SDP ja ay-liike vastustavat porttien avaamista enemmän työperäiselle maahanmuutolle, miten Marinin hallitus aikoo lisätä työllisyyttä, jos sen tilaamat laskelmat osoittavat, että työperäisen maahanmuuton edistäminen on Suomen kannalta järkevää.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Koulutukseen panostaminen on tärkeää, mutta on olemassa tuossa ketjussa vielläkin tärkeämpi asia nimittäin koulutettujen työllisyys. Tulee kalliiksi yhteiskunnalle valmistaa porukkaa korkeakouluista kortistoon tai kaupan kassalle. Tässä olisi sitä mietittävää, että mistä tämmöinen johtuu, onko määrät liian suuria, vai yritysten asema liian tukala palkata kalliimpaa porukkaa. Itse veikkaisin kumpaakin
Ehkä vielä sitä ennen olisi syytä miettiä että tapahtuuko sitä siinä määrin että asiasta on syytä huolestua.
Akateemisia työttömiä on koko maassa luokkaa parikymmentätuhatta ja työttömyysprosentti on alle 5% eli varsin lähellä rakenteellisen työttömyyden rajaa
 

teppana

Jäsen
Ehkä vielä sitä ennen olisi syytä miettiä että tapahtuuko sitä siinä määrin että asiasta on syytä huolestua.
Akateemisia työttömiä on koko maassa luokkaa parikymmentätuhatta ja työttömyysprosentti on alle 5% eli varsin lähellä rakenteellisen työttömyyden rajaa

Onko tuossa huomioitu vielä ne, jotka ovat valinnasta työttömiä?

Näin nyrkkisääntönä voi sanoa, että yliopistosta kun ylemmän tutkinnon hankkii on työpaikka suht selviö. Jos ei työllisty on syy usein peilissä. Tämä toki yleistäen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös