Sanna Marinin hallitus

  • 2 577 948
  • 21 526

444

Jäsen
Toki Rinteen häikäilemättömyys, vallanhimo ja osaamattomuus heijastuu varjona Marinin niskaan aluksi Suomessa. Menee vähän aikaa, ja sen jälkeen Marinin hallituksen teot ratkaisevat.
Jännä miten Sipilän häikäilemättömyys, vallanhimo ja osaamattomuus aiheuttanut aikanaan tällaista (en viittaa nyt sinuun) kyynelten Tonavaa kuin Marinin kaksi päivää kestänyt pääministeriys. Kyllä nyt vähintäänkin pitää välikysymystä työntää tuuttiin ja syvissä riveissä vallan kauhistella, kuinka voikaan olla nainen pääministerinä. Ja vielä 34-vuotias! Eikä yhtään ole Tinder-silmät hänellä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jännä miten Sipilän häikäilemättömyys, vallanhimo ja osaamattomuus aiheuttanut aikanaan tällaista (en viittaa nyt sinuun) kyynelten Tonavaa kuin Marinin kaksi päivää kestänyt pääministeriys. Kyllä nyt vähintäänkin pitää välikysymystä työntää tuuttiin ja syvissä riveissä vallan kauhistella, kuinka voikaan olla nainen pääministerinä. Ja vielä 34-vuotias! Eikä yhtään ole Tinder-silmät hänellä.

Onhan Marin syytön välikysymykseen, ja korjaa nyt Rinteen hallituksen leväperäisyyttä. Jos katsoit Anderssonin ja Ohisalon eilisen telkkariesiintymisen, niin enemmän kuin rivien välistä tuli tietoa Rinteen heikosta johtamisesta. Esim valtionyhtiöille hallitus ei ollut tehnyt mitään strategiaa, vaan tuosta vaan niitä hoideltiin...

Itse olen poliittisesti eri linjalla kuin hallitus, joten ei periaattellisen kannatuksen tms mukaan, vaan tekojen mukaan aikanaan (al-Hol erikseen). Todennäköisesti hallituksen tilanne on paljon parempi Marinin johdolla kuin aiempi Rinteen. Silti jo nyt pieni asia: Marin ja Kulmuni puhuvat poliittista slangia. Esimerkiksi Anderssonista on pakko myöntää, että osaa puhua politiikan sisällöstä. Sama Ohisalosta, hieman jää tosin Anderssonista.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Olkoon Marinin vaalikonevastaukset kuinka utopiaa tahansa eli arveesta useinkin toisella laidalla, niin jotenkin kummasti luotan häneen. VMn tyypit lataavat hänelle tylyjä totuuksia, mutta uskon hänen kasvavan pääministeriksi. Hänessä on jotain samaa mikä minua Jutta Urpilaisessa viehätti, kykyä ymmärtää realiteetit, kansakuntamme rooli,varsinkin maailmantalouden vesillä seilatessa.
Lisäksi hän on jo äiti, miettii siis varmasti pitempiäkin aikojaksoja kun seuraavaa vaalikautta.

Olen joskus väittänyt häntä poliittiseksi broileriksi kuulokuvani perusteella, mutta nyt enemmän häntä livetelkussa nähneenä olen oikein valmis antamaan hänelle mahdollisuuden. Hän jotenkin tuntuu minusta nykyään osaavan myös kuunnella, maltillisesti.

Toisin kuin nämä useimmat radiosta korviini tunkevat kaikentietävät naiseuttaan korostavat mediapellettäret, Sanna Marin on toista maata, isänmaata uskon mä.
 

Stirner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Che Guevara
Olen joskus väittänyt häntä poliittiseksi broileriksi kuulokuvani perusteella, mutta nyt enemmän häntä livetelkussa nähneenä olen oikein valmis antamaan hänelle mahdollisuuden. Hän jotenkin tuntuu minusta nykyään osaavan myös kuunnella, maltillisesti.

Poliittinen broileri ei tosin ole mikään haukkumasana tai negatiivinen ilmaisu, se tarkoittaa että tyyppi on nimenomaan politiikan pelikentillä lähtökohtaisesti pirun kova tekijä koska on ollut siellä mukana koko elämänsä. Pääministerin tontille varsinkin nimenomaan politiikan osaaja sopii täydellisesti. Moniin muihin ministerin virkoihin sitten taas on ihan suotavaa omata kyseiseltä spesifiltä vastuualueelta koulutus ja/tai työkokemusta.
 

johnnywee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars
Mun mielestä Sanna Marinissa on positiivista se, että hän vaikuttaa hyvin määrätietoiselta. Se taas luo tunteen luotettavuudesta.

Hauskinta kuitenkin yleisesti pääministeriydessä on ehdottomasti se, kuinka aina siinä on kaiken pahan alku ja juuri. Aina esimerkiksi jonkun yksittäisen köyhyydessä elävän ihmisen köyhyys johtuu nimenomaan istuvasta pääministeristä. Vähänkin politiikkaa tai rahaa käsittelevien artikkeleiden kommenttikentästä löytyi aina muutama "Sipilä perkele" tai "Jumalauta Stubb" tyyppinen mielenilmaus.

Milloin tapahtuu se ihme, että noin yleisesti kansa pitäisikin pääministeristään? Onko se edes mahdollista?
 

Morgoth

Jäsen
Pääministerin tontille varsinkin nimenomaan politiikan osaaja sopii täydellisesti.

Rinne jo lähtökohtaisesti vaikutti huonolta pääministeriksi, mutta siltikin yllätys miten huono oli. Jotenkin olisin odottanut, että tehtävä olisi edes opettanut, mutta Rinteellä ei tainut olla minkäänlaista nyöryyttä oppia mitään uutta. Marinin kohdalla ainakin itselläni outo tunne, että hän voi jopa onnistua tehtävässään. Tosin todella tärkeää miten tämän välikysymyksen pystyy hoitamaan heti alkuunsa. Hänen pitäisi mielestäni näyttää, että tämä on hänen hallituksensa eikä vain todeta "kysykää ulkoministeriltä". Onnistuessaan välikysymyksessä voi saada jo paljonkin arvovaltaa ja uskottavuutta itselleen, mutta riskinä myös että ajetaan samaan ojaan kuin Rinne. Mutta vaikuttaa psykoottisine silmineen kuitenkin enemmän johtajalta kuin Rinne tai Kulmuni, Ohisalo tai Anderson yhteensä. Jonkinlaista karismaa hänessä kuitenkin on, vaikka ehkä en niin samaa mieltä olekaan monesta asiasta. Aika näyttää sitten mihin suuntaan mennään. Mikäli hallitus pysyy kasassa niin on varmaan vanhenee 8 vuotta seuraavan 3,5 vuoden aikana.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Asiaa @arvee ja @Stirner kirjoittavat yllä. Samoin @Morgoth ja @johnnywee . Kun Marin on kokematon, niin olipas muuan Esko Aho. Tutustuin kun oli aikanaan sama Teiniliiton piirijärjestö tms. Meni muutama vuosi tai olisko noin 10 vuotta, ja Esko Aho oli pääministeri. Ja ihan asiallisesti hoiti hommansa, vaikka toki monesta asiasta voi olla toistakin mieltä. Mutta pointtina se, että fiksu ihminen oppii myös nuorena ja nopeasti. Aho oli täysin raakile aluksi, sen voi sanoa.

e: muutin muutama vuosi noin 10 vuotta, kun niin se vaan oli tarkistaessani milloin PM:n aloitti. Aholla ei kuitenkaan ollut Marinin kokemusta, osaamista, taustaryhmää eikä varmaan juuri muutakaan.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Vaikka Tami voi tulla minulle tarjoamaan klubitakkia ja kysymään kuinka montaa hallitusta olen itse vetänyt niin siltikin on pakko sanoa, että ei tämä valtio-ohjauksen strategian puuttuminen kuulosta hyvältä kenenkään kannalta. Vaikka Rinne isoimman vastuun asiasta kantaa, niin on ne muutkin puolueet olleet hallitusohjelmaa neuvottelemassa ja jos strategia on puuttunut, niin kyllä se heidänkin vikansa on. Asiasta ei vaan voi pestä käsiään toteamalla että pm vaihtui.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Minulle suomalaisena on antanut hurjasti positiivista mieltä pelkästään se että on nähnyt jatkoajan persujen, natsien yms. itkupotkuraivareita aiheesta.

Persuille riittää että suvakkeja vituttaa ja sulle se että persuja vituttaa. Ansaitsette toisenne.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Jännä miten Sipilän häikäilemättömyys, vallanhimo ja osaamattomuus aiheuttanut aikanaan tällaista (en viittaa nyt sinuun) kyynelten Tonavaa kuin Marinin kaksi päivää kestänyt pääministeriys. Kyllä nyt vähintäänkin pitää välikysymystä työntää tuuttiin ja syvissä riveissä vallan kauhistella, kuinka voikaan olla nainen pääministerinä. Ja vielä 34-vuotias! Eikä yhtään ole Tinder-silmät hänellä.

Alivaltiosihteerillä on legendaarinen radiohupailu "...mutta kun edellinen hallitus".

Pääseeköhän muuten Marin puhumaan koko kansalle omaa agendaansa, kuten Sipilä? Tai kuka pääsee edustamaan Suomea maailmalle omaa henkilökohtaista vakaumustaan esille tuoden, kuten ulkoministeri Soini. Kukas se hoitelikaan sote-asioita osaamatta itse vastata yhtään mihinkään.

Pomppuinen ollut alku, mutta on tuon edellisen hallituksen pellekouluun vielä matkaa.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vaikka Tami voi tulla minulle tarjoamaan klubitakkia ja kysymään kuinka montaa hallitusta olen itse vetänyt niin siltikin on pakko sanoa, että ei tämä valtio-ohjauksen strategian puuttuminen kuulosta hyvältä kenenkään kannalta. Vaikka Rinne isoimman vastuun asiasta kantaa, niin on ne muutkin puolueet olleet hallitusohjelmaa neuvottelemassa ja jos strategia on puuttunut, niin kyllä se heidänkin vikansa on. Asiasta ei vaan voi pestä käsiään toteamalla että pm vaihtui.
Tässä mielessä Marin on Rinteen työn jatkaja. Hän kannattaa valtion roolin lisäämistä, eli on myötämielinen Rinteen aloittamaa interventionistista politiikkaa kohtaan.

A-studiossa Marin totesi ykskantaan, että valtion ei pidä puuttua työmarkkinakysymyksiin. Seuraavaksi alkoi kuitenkin kuvailu, miten Postin toimintaa ei voinut hyväksyä ja miten Sipilä häiriköi työmarkkinakiistoissa. Takki siis viuhuu sujuvasti, vaikka retorisesti Marin onkin niin taitava, ettei jää Rinteen tavoin housut nilkoissa kiinni.

Oli myös mielenkiintoista kuulla vaihteeksi asiantuntijoiden kommentteja Posti-gateen. Niin vain tuntuvat olevan sillä kannalla, että Posti toteutti heille määriteltyä strategiaa, jota Rinteen hallitus ei ollut missään vaiheessa kumonnut. Minulla ei ole tarkempaa tietoa asiasta, mutta jos näin tosiaan on, niin demareiden huseeraus on pahemman luokan tempoilua. Ei käy kateeksi Postin hallituksessa istuvaa porukkaa, joka joutuu aina hallituksen vaihtuessa pohtimaan, voiko se suorittaa omistajan sille määrittämää tehtävää.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
A-studiossa Marin totesi ykskantaan, että valtion ei pidä puuttua työmarkkinakysymyksiin. Seuraavaksi alkoi kuitenkin kuvailu, miten Postin toimintaa ei voinut hyväksyä ja miten Sipilä häiriköi työmarkkinakiistoissa. Takki siis viuhuu sujuvasti, vaikka retorisesti Marin onkin niin taitava, ettei jää Rinteen tavoin housut nilkoissa kiinni.
Sipilän puuttumisen kritisointi on linjassa sen kanssa että valtion ei tule sotkeutua asiaan, mutta postin johdon toiminnan kritisointiin hyvä toimittaja puuttuisi.
Oli myös mielenkiintoista kuulla vaihteeksi asiantuntijoiden kommentteja Posti-gateen. Niin vain tuntuvat olevan sillä kannalla, että Posti toteutti heille määriteltyä strategiaa, jota Rinteen hallitus ei ollut missään vaiheessa kumonnut. Minulla ei ole tarkempaa tietoa asiasta, mutta jos näin tosiaan on, niin demareiden huseeraus on pahemman luokan tempoilua. Ei käy kateeksi Postin hallituksessa istuvaa porukkaa, joka joutuu aina hallituksen vaihtuessa pohtimaan, voiko se suorittaa omistajan sille määrittämää tehtävää.
Ei tosiaan kuulosta mukavalta.
Siellähän on oltavat kuin ulkoministeriössä konsanaan.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Asiaa @arvee ja @Stirner kirjoittavat yllä. Samoin @Morgoth ja @johnnywee . Kun Marin on kokematon, niin olipas muuan Esko Aho. Tutustuin kun oli aikanaan sama Teiniliiton piirijärjestö tms. Meni muutama vuosi tai olisko noin 10 vuotta, ja Esko Aho oli pääministeri. Ja ihan asiallisesti hoiti hommansa, vaikka toki monesta asiasta voi olla toistakin mieltä. Mutta pointtina se, että fiksu ihminen oppii myös nuorena ja nopeasti. Aho oli täysin raakile aluksi, sen voi sanoa.

Jep, Aho oli käytännössä vuoden Marinia vanhempi ja poliittisesti paljon kokemattomampi. Hänellä oli tuolloin myös mm. alle nelivuotias lapsi, muttei 1990-1991 tästä "miten lasten kanssa pärjää pääministerinä"-aiheista keskustelua juurikaan käyty.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Oli myös mielenkiintoista kuulla vaihteeksi asiantuntijoiden kommentteja Posti-gateen. Niin vain tuntuvat olevan sillä kannalla, että Posti toteutti heille määriteltyä strategiaa, jota Rinteen hallitus ei ollut missään vaiheessa kumonnut. Minulla ei ole tarkempaa tietoa asiasta, mutta jos näin tosiaan on, niin demareiden huseeraus on pahemman luokan tempoilua. Ei käy kateeksi Postin hallituksessa istuvaa porukkaa, joka joutuu aina hallituksen vaihtuessa pohtimaan, voiko se suorittaa omistajan sille määrittämää tehtävää.

Todettakoon, että Ohisalo & Anderssonin mukaan Rinne tai Paatero ei koskaan tuonut hallitukselle käsittelyyn strategiaa valtionyhtiöiden johtamisesta hallituskaudella. Marin on heidän mukaansa määrännyt asian valmisteluun, ja strategia tulee hallituksen käsittelyyn. Jos pitää paikkansa, kuten lähteet huomioiden oletan, Marin poikkeaa jo selvästi Rinteen puuhastelulinjalta.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Poliittinen broileri ei tosin ole mikään haukkumasana tai negatiivinen ilmaisu, se tarkoittaa että tyyppi on nimenomaan politiikan pelikentillä lähtökohtaisesti pirun kova tekijä koska on ollut siellä mukana koko elämänsä. Pääministerin tontille varsinkin nimenomaan politiikan osaaja sopii täydellisesti. Moniin muihin ministerin virkoihin sitten taas on ihan suotavaa omata kyseiseltä spesifiltä vastuualueelta koulutus ja/tai työkokemusta.

Poliittinen broileri on tähän asti ollut nimenomaan halventava nimitys, joka kertoo siitä, ettei poliitikolla ole kokemusta mistään ns. oikeista töistä. Mutta ehkä se on nyt määritelty uudestaan Marinin myötä?
Tästä termistä saamme kiittää Jutta Zilliacusta.
 

Stirner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Che Guevara
Poliittinen broileri on tähän asti ollut nimenomaan halventava nimitys, joka kertoo siitä, ettei poliitikolla ole kokemusta mistään ns. oikeista töistä. Mutta ehkä se on nyt määritelty uudestaan Marinin myötä?

En minä ole sitä ainakaan ikinä halventavaksi mieltänyt, ei poliitikolla tarvitse olla kokemusta ns. oikeista töistä jos on omassa leipälajissaan tarpeeksi hyvä ja marinoitunut (pun intended)
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En minä ole sitä ainakaan ikinä halventavaksi mieltänyt, ei poliitikolla tarvitse olla kokemusta ns. oikeista töistä jos on omassa leipälajissaan tarpeeksi hyvä ja marinoitunut (pun intended)
Katso vaikka Wikipediasta tai Urbaanista sanakirjasta, ellet usko.
 

Stirner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Che Guevara
Itse asiassa yritin etsiä, mutta tuota kohtaa ei olekaan mainittu. Ns. Poliittinen jargon

Siltä osin oma tulkintani. Joka tapauksessa negatiivinen termi.

No jos sen haluaa niin nähdä, että pelkkä poliittinen ura ilman muuta työkokemusta on huono asia, niin sitten se on negatiivinen termi. Minä en allekirjoita tuollaista näkemystä.
 

Morgoth

Jäsen
IS taas live-lähetyksessä Keskustan oven takana odottamassa, että Haavistoa on kuultu. Tuollako Suomea johdetaan tosiasiassa tai ainakin päätetään hallituksen kokoonpano?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
IS taas live-lähetyksessä Keskustan oven takana odottamassa, että Haavistoa on kuultu. Tuollako Suomea johdetaan tosiasiassa tai ainakin päätetään hallituksen kokoonpano?

Nyt on Haavisto tullut Vihreiden ryhmän kautta Keskustan ryhmään jo aikaa sitten, ja kohtahan tässä on tunti tuijoteltu suljettua ovea. Iltapäivälehdet puhuvat jo seuraavasta hallituskriisistä al-Holin maanjäristyksen muodossa. Klo 16 hallitus joutuu lievään kenttätuleen kyselytunnilla ja eiköhän siitä juuri neuvotella Keskustan kanssa. Että olisivat samassa bussissa yhteisellä matkalla. Itse en odota suurempaa kriisiä, mutta enpä odottanut Postistakaan alkuun.

e: myös SDP haluaa Haavistolta selvityksen.
e2: Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurviselta STT kysyi, mikä on Keskustan al-Hol linja. Kurvinen vastasi menevänsä nyt työvaliokunnan kokoukseen.

Sellaista.
 
Viimeksi muokattu:

Morgoth

Jäsen
Klo 16 hallitus joutuu lievään kenttätuleen kyselytunnilla ja eiköhän siitä juuri neuvotella Keskustan kanssa.

Tulee mielenkiintoista "viihdettä", mutta eiköhän tässä vähän rauhoituta ennen välikysymystä mikäli jotain uusia paljastuksia ei ennen sitä tule, mutta tosi vaikea tätä on ennustaa mihin tämä tulee johtamaan. Ainakin tuossa Haaviston ja Kepun tapaamisessa ei ilmeisesti mitään ihmeellistä tapahtunut tai ainakaan sitä ei julkisuuteen tuotu. Postin suhteenhan hallitus pääsi siinä mielessä helpolla, että hallitus hajosi ennen välikysymystä eikä oikeasti joutunut selittämään mitään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös