Sanna Marin

  • 926 020
  • 8 395

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi ihmeessä Marin puhui tuolla foorumilla suomeksi?

Eikö "get over it" Sannalta englanti taivu?
 
Viimeksi muokattu:

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikö olekin hienoa, että Sanna voi pienen kielialueen edustajana puhua omalla äidinkielellään, vaikka ollaankin EU:n ytimessä? Minusta ainakin on.

Vai oletko joku anglofiili?
Onhan se hienoa, että EU:ssa voidaan puhua omalla äidinkielellä. Pointti on se, että sanoma menisi paremmin perille jos se olisi kerrottu englanniksi. Samoin esim. suoraa lainausta esim. uutisklipeissä olisi jouhevaa jakaa, jos puhuja puhuisi englanniksi. Kielivalinnan seurauksena ko. puhetta ei taidettu juuri näyttää muualla kuin suomalaisissa medioissa, (tai jos näytettiinkin, niin ruutuaikaa on luultavasti ollut vähemmän kuin jos puhe olisi ollut englanniksi). Mitään voitettavaa puheen pitämisellä suomeksi ei ollut, vain hävittävää. Kun asia on tärkeä, ja pääministeri käy EU:n ytimessä kertomassa näkemyksiään, olisi sanoman eteenpäin viemiseksi oleellista, että sanoma kerrottaisiin suodattamattomana kielellä, jota valtaosa EU:n väestöstä ymmärtää. Marinilla on media-arvoa, joten hänen sanomansa ylittää uutiskynnyksen helpommin kuin monen muun pienen maan pääministerin puheet. Nyt oli tilaisuus käyttää tuota media-arvoa, mutta tilaisuus hukattiin. Viestinnällisesti kielivalinta oli huono. Ongelma on siinä, että Marin tiesi (tai hänen piti tietää), että englanniksi puheella olisi ollut kertaluokkaa suurempi media-arvo. Siksi ihmettelen, miksi kielivalinta oli suomi.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Samoin esim. suoraa lainausta esim. uutisklipeissä olisi jouhevaa jakaa, jos puhuja puhuisi englanniksi. Kielivalinnan seurauksena ko. puhetta ei taidettu juuri näyttää muualla kuin suomalaisissa medioissa, (tai jos näytettiinkin, niin ruutuaikaa on luultavasti ollut vähemmän kuin jos puhe olisi ollut englanniksi).
Siis mitä? Oletko kuullut kääntämisestä? EU toimii 24 kielellä, minkä takia siellä työskentelee ammattimaisia tulkkeja, jotka kääntävät puheet virallisille kielille. Ja koska useassa Euroopan maassa televisio dubataan joka tapauksessa, ei yksi suomen kieli ole mikään ongelma.
 
Suosikkijoukkue
Broadstreet Bullies, Scott Stevens, Wendel Clark
Oppositiopoliitikko Marin agitoi 4 vuotta sitten naisvaltaisten alojen duunareita yleislakkoon palkkatasa-arvon ja parempien työolojen puolesta. Nyt pääministerinä Marin ja SDP ovat ajamassa lakia jolla kiellettäisiin lakot mm. Hoitsuilta. Tulee mieleen vanha lastenlaulu Täti Monika ja kääntyvä takki.... Harmi vain että kunnollista vaihtoehtoa ei ole tarjolla. Kokoomus aajaa lähinnä suurpääoman etuja ja Kepun sipilöinti on sekin myrkkyä duunareille. VL on sekin intersektionaalisen feminismin turmelema niinkuin Vihreätkin.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis mitä? Oletko kuullut kääntämisestä? EU toimii 24 kielellä, minkä takia siellä työskentelee ammattimaisia tulkkeja, jotka kääntävät puheet virallisille kielille. Ja koska useassa Euroopan maassa televisio dubataan joka tapauksessa, ei yksi suomen kieli ole mikään ongelma.
Missasit pointin. Tämä menee naurettavaksi.
Joo, olen kuullut kääntämisestä, olen jopa katsonut Dallasia Espanjassa dubattuna joskus muinoin. Kaikkien hahmojen vuorosanat taisivat olla saman ääninäyttelijän lukemat, jos oikein muistan.

Käännetty ei ole koskaan sama kuin alkuperäinen. Tulkkauksessa, etenkin simultaanitulkkauksessa, pienet vivahteet saattavat mennä ohi, tai ne eivät ole suoraan käännettävissä jne. Näin, vaikka puhe olisi annettu etukäteen kääntäjille. Lisäksi sanojen painotuksilla on merkitystä. Esimerkiksi ulkopolitiikan johtamisessa Niinistö pitää tauon lauseessa "ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan presidentti (tauko) yhdessä valtioneuvoston kanssa". Pelkät sanat eivät siis kerro koko viestiä, hyvä jos puolet siitä, sillä eroa on myös sillä, miten ne sanat sanotaan.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Oppositiopoliitikko Marin agitoi 4 vuotta sitten naisvaltaisten alojen duunareita yleislakkoon palkkatasa-arvon ja parempien työolojen puolesta. Nyt pääministerinä Marin ja SDP ovat ajamassa lakia jolla kiellettäisiin lakot mm. Hoitsuilta. Tulee mieleen vanha lastenlaulu Täti Monika ja kääntyvä takki.... Harmi vain että kunnollista vaihtoehtoa ei ole tarjolla. Kokoomus aajaa lähinnä suurpääoman etuja ja Kepun sipilöinti on sekin myrkkyä duunareille. VL on sekin intersektionaalisen feminismin turmelema niinkuin Vihreätkin.

Lakkoja ei kyllä ihan tarkalleen olla kieltämässä, kuten kaikki aivan hyvin tietävät.
Tehy ei tarjoa suojelutyötä teho-osastoille, kuten normaalisti on tehty. Tähän tehyn päätökseen hallitus reagoi potilasturvalailla. Lakossa saa olla, mutta suojelutyön rajoista tässä kiistellään.

Oppositiopoliitikko Marinin aikana silloinen hallitus oli heikentämässä kikysopimuksella mm. hoitajien ansioita lomarahojen leikkauksella. Nykyisen pääministeri Marinin hallituksen aikana hoitajille on tarjottu yleistä linjaa korkeampaa korotusta...
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oppositiopoliitikko Marinin aikana silloinen hallitus oli heikentämässä kikysopimuksella mm. hoitajien ansioita lomarahojen leikkauksella. Nykyisen pääministeri Marinin hallituksen aikana hoitajille on tarjottu yleistä linjaa korkeampaa korotusta...
Eikä pelkästään tarjottu, vaan kunta-alahan sai jo massiiviset korotukset.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Tämän päivän kohu ainakin persuleirissä on se, että Sanna otti selfien hautajaisten jälkeen ja laittoi sen instagramiin. Instagramiin laitetaan muuten aika paljon selfieitä, itsekkin niitä sinne välillä julkaisen. Tuossa reilu vuosi sitten otin selfien hautausmaalla, kun mummo ei ollut vielä edes haudassaan. Häpeän.

Se alkaa ruuti loppumaan tältä Marin-kultilta, kun vajotaan tämmöiseen.



 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuossa reilu vuosi sitten otin selfien hautausmaalla, kun mummo ei ollut vielä edes haudassaan. Häpeän.

Hyvä. Sietää nimittäin hävetäkin. Selfiehän on sellainen minäminäminä-juttu. Kaikelle on aikansa ja paikkansa ja sanoisin, että hautajaisissa ja hautausmaalla varmaan pystyy hetken keskittymään johonkin muuhun kuin itseensä. Ehkä. Kaikkeen dokumentaatioon ei varmaan tarvitse tunkea omaa naamaansa.

Itse käytän peiliä. Ja sitäkin olen pyrkinyt vähentämään.

Sanna Marinista nyt ei mitään erikoista sanottavaa. En vieläkään diggaa yhtään.
 

Morgoth

Jäsen
Kaikelle on aikansa ja paikkansa ja sanoisin, että hautajaisissa ja hautausmaalla varmaan pystyy hetken keskittymään johonkin muuhun kuin itseensä. Ehkä. Kaikkeen dokumentaatioon ei varmaan tarvitse tunkea omaa naamaansa.
Tuntuu, että hyvin monelle asioita ei edes ole tapahtunut ilman, että siitä otetaan jotain todisteita. En tiedä tiedostavatko ihmiset edes tuota tai siitä on tullut jonkinlainen automaatio.

Marinin tapauksessa tai yleensäkin poliitikon osalta tuollaisethan kuvat ovat toki selvää harkittua viestintää.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuntuu, että hyvin monelle asioita ei edes ole tapahtunut ilman, että siitä otetaan jotain todisteita. En tiedä tiedostavatko ihmiset edes tuota tai siitä on tullut jonkinlainen automaatio.

Marinin tapauksessa tai yleensäkin poliitikon osalta tuollaisethan kuvat ovat toki selvää harkittua viestintää.

Kuningatar Elisabetin hautajaisissa ihmettelin, kun jengit kuvasi siellä kadunvarressa. Miksi? Eikö heillä ole internetiä, mistä voisivat katsoa paremmasta kuvakulmasta toimitusta? Eikö itselle riitä, että oli vain paikalla? Kenelle pitää todistaa mitään ja kuka haluaa katsoa jälkikäteen jotain kuvaa autosta, missä kuningatar on matkalla viimeiselle matkalleen? Moukkamaista.

Ottaakohan Marin selfieitä ulkomaisten valtionpäämiesten tai muiden poliitikkojen kanssa? Onkohan side silloin suurempi? Ja haluaakohan boomerit Sannan kanssa selfieitä? Itse pyytäisin nimmarin. En tosin Marinilta.
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Kuningatar Elisabetin hautajaisissa ihmettelin, kun jengit kuvasi siellä kadunvarressa. Miksi?
Tätä olen ihmetellyt itsekkin. Siis kun jotkut kuvaavat aina ja kaiken. Jossain futis-ja lätkämatsissakin jengi kaivaa heti ekana puhelimen käteen. Kuinka moni noita kuvia sitten oikeasti edes vuoden päästä katsoo?

Tuohon Marinin kuvaan. Onhan tuo nyt jotenkin keskenkasvuisen oloista meininkiä. Ihan kuin jonkin teinin instatarina, kun mummo kuoli.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuningatar Elisabetin hautajaisissa ihmettelin, kun jengit kuvasi siellä kadunvarressa. Miksi? Eikö heillä ole internetiä, mistä voisivat katsoa paremmasta kuvakulmasta toimitusta? Eikö itselle riitä, että oli vain paikalla? Kenelle pitää todistaa mitään ja kuka haluaa katsoa jälkikäteen jotain kuvaa autosta, missä kuningatar on matkalla viimeiselle matkalleen? Moukkamaista.

Ottaakohan Marin selfieitä ulkomaisten valtionpäämiesten tai muiden poliitikkojen kanssa? Onkohan side silloin suurempi? Ja haluaakohan boomerit Sannan kanssa selfieitä? Itse pyytäisin nimmarin. En tosin Marinilta.

Tuo kuvaaminen on niin saatanan junttia ja sitä tekee näköjään kaikki. Oli kyllä myötähäpeämittari vahvasti punaisella, kun hautajaisissa televisiokuvassa joka ikinen paviaani yritti käsi pitkällä kuvata ohiajoa ja samalla missasi koko tilanteen ainutkertaisuuden.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tätä olen ihmetellyt itsekkin. Siis kun jotkut kuvaavat aina ja kaiken. Jossain futis-ja lätkämatsissakin jengi kaivaa heti ekana puhelimen käteen. Kuinka moni noita kuvia sitten oikeasti edes vuoden päästä katsoo?

Tuohon Marinin kuvaan. Onhan tuo nyt jotenkin keskenkasvuisen oloista meininkiä. Ihan kuin jonkin teinin instatarina, kun mummo kuoli.
Marinin osalta tämä on ihan laskelmoitua touhua olla nuorekas keski-ikäinen. Tällä saa nuorten ääniä.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kuningatar Elisabetin hautajaisissa ihmettelin, kun jengit kuvasi siellä kadunvarressa. Miksi? Eikö heillä ole internetiä, mistä voisivat katsoa paremmasta kuvakulmasta toimitusta? Eikö itselle riitä, että oli vain paikalla? Kenelle pitää todistaa mitään ja kuka haluaa katsoa jälkikäteen jotain kuvaa autosta, missä kuningatar on matkalla viimeiselle matkalleen? Moukkamaista.
Jokaisella on oma sosiaalinen verkostonsa, minne tekemisiä dokumentoidaan. Ollaan läsnä kavereille, jotka eivät ole paikalla, niille jotka itse haluavat kuviasi nähdä. Joitain kuvia muistellaan ja jotkut painuvat unholaan. Miten BOL sinä nyt näin kovasti boomeroit? Ei kuvaaminen ole ongelma, jos nyt ei riko kenenkään yksityisyyttä ja muistaa olla läsnä niillekin ihmisille, jotka ovat fyysisesti siinä vieressä.

*****

Mitä Marinin kuvaan tulee, niin hautajaisten jälkeen jossain vaiheessa autossa otetusta kuvasta paheksuminen kertoo jo jonkinlaisesta riippuvuudesta.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mitä Marinin kuvaan tulee, niin hautajaisten jälkeen jossain vaiheessa autossa otetusta kuvasta paheksuminen kertoo jo jonkinlaisesta riippuvuudesta.
Mutta vielä mielenkiintoisempaa on medialukutaito. Marin otti kuvan autossa, ei kirkossa, kirkon pihalla tai juhlapaikalla, mutta Twitterissä eli ”tieto”, että kuva on otettu hautajaisissa. Tätä ”tietoa” levitti muassa pappi Hilkka ”Jussin äiti” Olkinuora, joka on yleensä ollut yhteiskunnallisessa keskustelussa hyvin tarkka jakamaan kohuja oleellisiin ja vähemmän oleellisiin.

Sekä Marinin oma toiminta että siihen reagointi on antanut hienoa materiaalia kouluille medialukutaidonopetukseen.
 

444

Jäsen
Tällä kertaa Sanna ei ollut kännissä eikä jakanut persettä yökerhossa kokkelipäissään. Ei edes pitänyt juhlia Kesärannassa. Eikä lähettänyt tekstiviestiä. Tällä kertaa ”kohuun” riitti itse otettu kuva omista kasvoistaan. Ei edes kehdannut hymyillä. Kyllä vaan kohua kohun perään pukkaa.

Voisi olla joillain ihmisillä hyvä itsetutkiskelun paikka, kun näkee kohuja joka paikassa. Ja loukkaantuu tai närkästyy hyvinkin pienistä asioista. Tai ei tietenkään loukkaannu eikä närkästy, ainoastaan vähän paheksuu.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Hyvä. Sietää nimittäin hävetäkin. Selfiehän on sellainen minäminäminä-juttu. Kaikelle on aikansa ja paikkansa ja sanoisin, että hautajaisissa ja hautausmaalla varmaan pystyy hetken keskittymään johonkin muuhun kuin itseensä. Ehkä. Kaikkeen dokumentaatioon ei varmaan tarvitse tunkea omaa naamaansa.

Itse käytän peiliä. Ja sitäkin olen pyrkinyt vähentämään.

Sanna Marinista nyt ei mitään erikoista sanottavaa. En vieläkään diggaa yhtään.
Ai tällainen vastaus oli tullut. Ollaan tässä niin eri kartalla, että en minä jaksa puolustellakkaan mitään. Häpeän nurkassa.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jokaisella on oma sosiaalinen verkostonsa, minne tekemisiä dokumentoidaan. Ollaan läsnä kavereille, jotka eivät ole paikalla, niille jotka itse haluavat kuviasi nähdä. Joitain kuvia muistellaan ja jotkut painuvat unholaan. Miten BOL sinä nyt näin kovasti boomeroit? Ei kuvaaminen ole ongelma, jos nyt ei riko kenenkään yksityisyyttä ja muistaa olla läsnä niillekin ihmisille, jotka ovat fyysisesti siinä vieressä.

*****

Mitä Marinin kuvaan tulee, niin hautajaisten jälkeen jossain vaiheessa autossa otetusta kuvasta paheksuminen kertoo jo jonkinlaisesta riippuvuudesta.

En tiedä sinusta, mutta minä en todellakaan oikeasti ole kiinnostunut kaikista minun oman sosiaalisen verkostoni someen postaamista kuvista, mutta silti näen paljon kaikenlaista. Kiinnostavista kuvista tykkään tai jopa kommentoin, ei-kiinnostavat ohitan, koska en pidä asiallisena sitäkään, että kommentoisin, ettei mua kiinnosta.

Minun viestini olivat pääasiassa muutenkin täysin OT:ta, koska en ottanut Marinin kuvaan mitään kantaa, vaan ihmettelin ihmisten tarvetta ottaa selfieitä tilanteissa, mihin ne eivät minun mielestäni kuulu. En ole Marinin IG-storya(?) nähnyt, joten en tiedä, millaisesta postauksesta on edes kysymys. En seuraa Marinia somessa, koska en ole hänestä lainkaan kiinnostunut, enkä myöskään halua kasvattaa hänen markkina-arvoaan olemalla yksi seuraaja lisää.

Jos tilannetajun ja käytöstapojen edellyttäminen on boomerointia, edustan sitä mielelläni, vaikka en ihan oikeasti boomereihin kuulukaan. Kai minullakin saa mielipide asiasta olla, vaikka se olisikin eri mielipide kuin sinulla tai vaikka enemmistöllä?

Mutta tosiaan, en ole Marinin julkaisua liittyen Loirin hautajaisiin nähnyt, joten sitä en voi kommentoida. Enkä ole kommentoinutkaan. Ei sovi unohtaa sitäkään, että Marin oli edustamassa Suomen valtiota, ei varsinaisesti kutsuttuna vieraana omana itsenään, koska oli Veskulle jotenkin läheinen henkilö. Kutsuvieraslista oli hyvin rajattu, joten sinne ei millään hyvän päivän tutuilla ollut edes asiaa. Jos Juha Sipilä olisi ollut PM, Marin olisi saanut jättää jäähyväiset muiden tapaan yksityisesti ja kirkon ulkopuolella.

Vaikka maailma muuttuu ja kehitys on kai yleisesti ottaen positiivinen asia, on olemassa paljon vanhoja ”asioita”, joista kannattaa pitää kiinni.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
En tiedä sinusta, mutta minä en todellakaan oikeasti ole kiinnostunut kaikista minun oman sosiaalisen verkostoni someen postaamista kuvista, mutta silti näen paljon kaikenlaista. Kiinnostavista kuvista tykkään tai jopa kommentoin, ei-kiinnostavat ohitan, koska en pidä asiallisena sitäkään, että kommentoisin, ettei mua kiinnosta.
Minä koen täysin samaa, mutta tuohan on ensisijaisesti algoritmin ja eri sovellusten ongelma, ei niihin postaavien ihmisten. Ts. sovellukset tyrkyttävät asioita, joiden kohderyhmää ne meidän päättelevät olevan.
Minun viestini olivat pääasiassa muutenkin täysin OT:ta, koska en ottanut Marinin kuvaan mitään kantaa, vaan ihmettelin ihmisten tarvetta ottaa selfieitä tilanteissa, mihin ne eivät minun mielestäni kuulu. En ole Marinin IG-storya(?) nähnyt, joten en tiedä, millaisesta postauksesta on edes kysymys. En seuraa Marinia somessa, koska en ole hänestä lainkaan kiinnostunut, enkä myöskään halua kasvattaa hänen markkina-arvoaan olemalla yksi seuraaja lisää.
Jep, minäkin seuraan Marinia vain tekstimuodossa Twitterissä. Ristiriita lähtikin siitä, että tuo kuva on otettu autossa, joka on täysin eri asia kuin sen on esitetty olevan.
Jos tilannetajun ja käytöstapojen edellyttäminen on boomerointia, edustan sitä mielelläni, vaikka en ihan oikeasti boomereihin kuulukaan. Kai minullakin saa mielipide asiasta olla, vaikka se olisikin eri mielipide kuin sinulla tai vaikka enemmistöllä?
Tietysti, viittaan edelliseen. Minusta sinua on johdettu harhaan ja siksi se ajautuu boomeroinnin puolelle, paheksutaan autossa otettua peruskuvaa.
Vaikka maailma muuttuu ja kehitys on kai yleisesti ottaen positiivinen asia, on olemassa paljon vanhoja ”asioita”, joista kannattaa pitää kiinni.
Joo. Selfiet kettuun hautajaiskirkosta, muillakin kuin uskovaisilla.
 

RockTheRink

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NHL
Ihan alkuun disclaimer kommentistani:
En ole tässä jahtaamassa Sanna Marinia, enkä vaatimassa häntä eroamaan. Enkä repäissyt ärtymyksestä itseäni kahtia kuin Grimmin satujen Tittelintuure, tähän Sanna Marinin hautajais-selfieen törmättyäni. Reaktioni oli suurin piirtein niinkin voimakas kuin silmienpyöräytys, näiden pinnalla olleiden pakkolakien, turistiviisumeiden ja Uniperien lomassa.

Tämän aiheen kannalta minusta tällä kertaa jopa Sanna Marinia kiinnostavampaa ylipäätään nykyajan somekulttuuri, ja esiin tuotu gen-z vs. boomer-kulma.

Mutta aloitetaan Sanna Marinista:
Minusta tuo selfie oli vähäsen korni, eikä osoittanut pääministerin roolissa Loirin hautajaisiin osallistuneelta valtiotason vieraalta erityisen hyvää tyyli -tai tilannetajua. Siitä silmien pyöräytys. Se on kuitenkin totta, että autossahan se kuva oli otettu eikä itse tilaisuudessa. Asiayhteys Loirin hautajaisiin tuleekin esiin lähinnä kuvatekstissä -> Ihminen on kuollut, haudattu ja tässäpä tämä mun naama. Mainittiinhan siinä myös eduskunnan talousarvioesityskin, eipä siinä.

Sanna Marinista hieman eteenpäin ja laajemmin aiheesta: Selfiekulttuuri on ollut keskuudessamme jo varmaan kymmenen vuotta. Vaikuttaa kuitenkin siltä että enenevissä määrin ihmiset eivät oikein enää oikein hahmota, millaisen viestin he välittävät itsestään muille seuraajilleen erilaisissa asiayhteyksissä. Etenkään silloin, kun tuodaan omia kasvoja tai vaikkapa sitä omaa takapuoltansa esille sosiaalisessa mediassa. Loppujen lopuksi sosiaalinen media on paljolti viestintää, ja oman luonteen sekä personaallisuuden välittämistä omille seuraajilleen.

Ihan tyypillistä on instagramissa törmätä kuvaan, missä nuori ja hyvännäköinen neiti pyllistää kameraan ja taustalla on upea Lapin ruska tai auringonlasku (#scenery #autumn #finnishgirl #beautiful) Tuosta herää ajatus, että eikö se kuva olisi upea muutenkin? Miksi pylly? Eli kommentoin tosiaankin tuota asiayhteyttä. Selfiet ja pyllistelyt ovat hauskaa hupailua, eivätkä ne välttämättä välitä viestiä mistään narsistisista tai omahyväisistä luonteenpiirteistä, ellei asiayhteys itsessään tee sitä.

Onko tämä puhtaasti sitten sukupolvikysymys? Sanna Marin esimerkiksi lähestyy jo neljääkymppiä, ja muutenkin vanhemmallakin väellä saattaa olla instagram-tili täynnä omia naamakuvia. Ja toisaalta nykypäivän parikymppisistä moni pitää tuota touhua nolona, saattavat jonkun ironisen irvistyskuvan korkeintaan postata itsestään. Facebook on jo ihan vanhusten ja kääpien hallussa, instagraminkin kanssa alkaa olemaan jo niin ja näin.

Yksi muutos on minusta kuitenkin mielenkiintoinen. Nykyään näytetään selfieissä tai TikTok-videoissa enemmän raakoja tunteita. Saatetaan itkeä ja olla surullisia. Muistaako joku Maria Veitolan turvonneen naaman ja itkuiset silmät, kun hän avutui somepostauksessaan omasta masennuksestaan? Tuollaisenkin voisi tulkita äärimmäisyyksiin menevänä huomion hakemisena, mutta on tämä ehkä parempi suuntaus kuin se että aina olisi pakko olla "kiitollinensiunattuonnellinen", hymyillä koko valkoisella hammasrivistöllään ja olla täydellinen. Näen tässä hyviäkin puolia verrattuna vanhaan, koska ahdistavahan tuollainen väkinäinen positiivisuuden muotti nuorille ihmisille on ollut.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Minusta tuo selfie oli vähäsen korni, eikä osoittanut pääministerin roolissa Loirin hautajaisiin osallistuneelta valtiotason vieraalta erityisen hyvää tyyli -tai tilannetajua. Siitä silmien pyöräytys. Se on kuitenkin totta, että autossahan se kuva oli otettu eikä itse tilaisuudessa. Asiayhteys Loirin hautajaisiin tuleekin esiin lähinnä kuvatekstissä -> Ihminen on kuollut, haudattu ja tässäpä tämä mun naama.

25.8.2022:

Mediatutkija Anu Koivunen esitti eilen Pyöreän pöydän keskustelussa hyvän pointin koskien Marinia ja sosiaalista mediaa. Monissa yhteyksissä on saatu kuulla, miten taitava brändinrakentaja Instagram-Marin on. Koivunen kritisoi tätä näkemystä ja on sitä mieltä, että Marinia koskevat kohut osoittavat asian olevan päinvastoin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös