Ihan aluksi kiitokset asiallisesta lähestymistavasta. Se ei ole ollut tässä ketjussa selviö, ja olen ollut vaikuttamassa siihen itsekin.
VNK on siitä erikoinen, että sillä ei ole kansliapäällikköä ministeriöiden tapaan. Jopa TPK:lla on kansliapäällikkö, joka valvoo kanslian toimintaa (mm. presidentin etuuksia). VNK:n toimintaa kuitenkin valvoo pääministerin nimittämä valtiosihteeri.
Aamupalakohu johtui siitä, että TPK:ssa lakia/sääntöjä tulkittiin eri tavalla kuin VNK:ssa. Minusta presidentin ja pääministerin työ on sellainen, että heidän tulee luottaa kanslian toiminnan oikeellisuuteen.
Siitä olen täysin samaa mieltä, että oli säännöt minkälaisia tahansa, pääministeriltä pitää vaatia omaa harkintaa. Marinin kohdalla on nimenomaan kysymys siitä, että harkinta on pettänyt, mutta sääntöjen/ohjeistusten rikkomisesta ei näyttöä ole. Harkinnan puute on kuitenkin epämääräisempi asia, ja sen arvioiminen kuuluu muun muuassa äänioikeutetuille kansalaisille.
Olen monessa asiassa puolustanut mediaa, mutta Marinin kohdalla on kritisoitavaa. Miksi VNK:n valtiosihteeriä ei ole haastettu tämän enempää. Tai Marinia siitä, että valtiosihteeristä ja joukosta avustajia hän päätyy tällaisiin kohuihin.
En haluaisi kompata Mikael Jungeria, mutta minusta hän on oikeassa siinä, että jos pääministerillä olisi tilannetajuiset avustajat, ei näitä kohuja olisi syntynyt. Jos pääministeriltä itseltään jää harkintakyky kotiin, avustajien täytyy pitää se mukana.
Moni poliittinen kohu jää syntymättä tai sammuu heti alkuunsa, jos poliitikoilla on taitavat avustajat. Marinilla näin ei ole ollut sillä vaikka sääntöjä ei rikottaisikaan, häneltä ja avustajajoukoltaan näyttää unohtuneen, että
se on sitä, miltä näyttää.
Toistan loppuun sen, minkä olen jo kerran tässä ketjussa todennut. Minun on hyvin vaikeaa uskoa, että tiedotustilaan pääsemisellä on aiheutettu tietoturvauhkaa, mutta julkisuuteen tulleiden kuvien perusteella järjestyssääntöjä tai ainakin edustustiloihin kuuluvia hyviä tapoja on jätetty noudattamatta.