Kerran olen sakkoa saanut. Olin kalassa silloisen emännän kanssa ja paikalle kurvasi poliisivene. Bauttiarallaa 4-metrinen tasaperäinen Terhin soutupaattini oli varustettu 2.3-heppaisella Hondalla, joten poliisisetä ilmoitti, että koska kuljetan moottorivenettä, minulla pitää olla pelastusliivit. Ja kipparina vastaan emännänkin turvallisuudesta. Vaan kun paatissa ei liivejä ollut kummallekaan, minua piti siitä sitten rangaista. Kuusi päiväsakkoa, kun kipparina perseilin ilman liivejä ja kaksi jokaisesta liivittömästä matkustajasta eli yhteensä tässä tapauksessa kahdeksan päiväsakkoa. Vaan koska keli oli hyvä ja uistelin lähellä rantaa, emännän korottava osuus annettiin siinä tilanteessa anteeksi, hyvä sää siis lieventävä asianhaara. Maksettavaa jäi yhteensä 240€, koska edellinen valmistunut verotus oli vuodelta 2012 ja niitä tulotietoja poliisisetä hyödynsi. Se olikin vuosi, josta vielä puolet opiskelin ennen valmistumista. 2013 verotuksella siinä tapauksessa, että emännän osuutta ei olisi annettu anteeksi, maksettavaa olisi tullut yli 600€. Huvittavinta tilanteessa oli, että poliisisedän rustatessa sakkoa minulle meidän ohitse souti joku ukko ilman liivejä, mutta hänen veneessäpä ei ollut moottoria. Ja toisaalta, jos olisin ottanut mukaan veneeseeni minun kelluntahaalarin (vaikka en olisikaan pukenut sitä päälleni, kuten nyt harva heinäkuun helteessä tekee), olisin säästänyt pitkän pennin (laki ei edellytä, että kelluntavälineen pitää olla päällä, ainoastaan mukana). Vaan tyhmähän sitä on, jos ei omista virheistä opi, hain melko vilkkaasti itselleni paukkuliivit.