Sakkoa, ehdollista, ehdotonta – onko sinua rangaistu?

  • 11 099
  • 75
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Liikennesakko- ja putkaketjut on avattu tänne joskus, mutta en muista kohdanneeni tällä palstalla ketjua, joka olisi tarkoitettu omille rangaistuskokemuksille sisältäen koko repertuaarin. Siis alkaen rikesakosta ja pysäköintivirhemaksusta päättyen aina vankeustuomioon, äärimmäisessä tapauksessa elinkautistuomioon. Siispä avaan aiheesta keskustelun.

Tähän ketjuun voit kirjoittaa, millaisia rangaistuksia olet saanut, ja mitä olet tehnyt tullaksesi rangaistuksi. Lienee paikallaan tarkentaa, että äidin antamat tukkapöllyt tai sm-valtiattaren ankarat piiskaukset eivät kuulu tähän keskusteluun. Nyt kyse on viranomaisen tai legitiimiä viranomais- tai oikeusvaltaa käyttävän tahon määräämistä rangaistuksista. En kuitenkaan ryhdy tämän tarkemmin rajaamaan. Jos joku on sitä mieltä, että intissä saatu poistumiskieltorangaistus kannattaa listata tänne, niin siitä vaan.

Painotan vielä, että jokainen päättää itse mitä haluaa kokemuksistaan kirjoittaa. Jos et halua ottaa riskiä leimautumisesta kertomalla rangaistushistoriastasi, niin mieti mitä kannattaa kirjoittaa. Älkäämme myöskään käsitelkö täällä huhuja tai edes varmoja tietoja siitä, että esim. nimimerkki xxxxxxxx on saanut sakkoja tai istunut linnassa. Antaa xxxxxxxx:n itse kertoa jos siltä tuntuu. Muu yleinen ja ketjun otsikon suhteen relevantti rangaistuksiin liittyvä keskustelu on tietenkin ihan ok, kuten ovatko (ensisijaisesti omat tai palstalaisten tässä ketjussa kertomat) rangaistukset tuntuneet kohtuullisilta tai kohtuuttomilta. Yleinen keskustelu esimerkiksi raiskaustuomioiden keveydestä tai oikeuslaitoksen toiminnasta käytäköön jossakin toisaalla.

Omat rangaistukseni? Kevyttä tavaraa ja vähän, niiden kertomiseen ei kauaa mene. Kaksi ylinopeussakkoa, molemmat markka-aikaan saatuja. Ekalla kerralla selvisin rikesakolla, toisella meni niukasti päiväsakkojen puolelle. Molemmat poliisien tutkasta, ei mistään kottaraispöntöstä. Lisäksi pysäköintivirhemaksu on osunut kohdalle kaksi kertaa, molemmilla kerroilla unohdin ajatuksissani maksaa. On noistakin jo aikaa. Pk-seudun lähijunassa olen saanut kahdesti tarkastusmaksun 90-luvulla, syynä väärä matkalippu (kaupungin sisäisellä lipulla toisen kaupungin puolella) ja toisella kerralla vanhentunut kk-piletti. Semmoista. Ei noilla kokemuksilla kannata mihinkään roistokerhoon varsinaisesti pyrkiä.
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Flyers
Sain joltakin Parkki-Patelta pysäköintivirhemaksun ns. rysästä eli auto oli firman valvoman pysäköintialueen merkatulla vieraspaikalla, mutta sakottivat silti. En tietenkään maksanut.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Yksi pysäköintivirhemaksu Savonlinnassa sekä yksi ylinopeussakko (ajokkina niinkin hurja superauto kuin Chrysler Voyager) Kirkkonummessa. Meno on rauhoittunut noista ajoista.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Sakkoa on (kahdesta samaan aikaan tapahtuneesta rikoksesta), ja putkaa. Noita pysäköintivirhemaksuja on aika monta, pummilla ajosta eri liikennevälineissä Stadissa on tullut rahallista maksua ehkä puolen tusinaa kertaa. Peltipoliisilta ylinopeussakko. Myös kolme muuta liikennerikettä.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Kaikkia ketjun otsikossa mainittuja, valitettavasti. Ymmärrän toki että jos olisin noihin johtaneet hölmöilyt jättänyt tekemättä niin mitään syytä, tai edes mahdollisuutta, vitutukseen tai katkeroitumiseen ei olisi, mutta varsinkin tuo ehdoton tuomio on sellainen mitä en pysty sulattamaan. En ala tässä listaamaan tuomioon johtaneita rikoksia, mutta oma tuomioni täytyy olla aivan maksimit mitä vain pystyi antamaan. Vituttaa niin ettei veri kierrä kun päivittäin saa lukea kuinka langetetaan lievempiä tuomioita mm. seksuaalirikoksista. Toisaalta, en ole tuon viimeisen ehdottoman jälkeen tuomiolla ollut, niin kaipa sitten rangaistus teki tehtävänsä.
 
Viimeksi muokattu:

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Neljä tai viisi kertaa olen saanut tarkastusmaksun pummilla kulkemisesta, mutta muuten historia on vielä puhtoinen. Noistakin vain yksi tuli siten, että kuljin tarkoituksella pummilla kun ei ollut rahaa lippuun. Loput sitten huolimattomuudesta johtuvia, kerran hävitin lipun ja muina kertoina matkakortista oli kausi loppunut enkä ollut tajunnut asiaa.

Tai, no, oikeudenkäyntikuluja on kyllä tullut jonkin verran maksettua, kun hölmöyttäni olen päästänyt velkoja menemään käräjile asti. Nuo olen onneksi saanut hoidettua kuntoon ja pahin leväperäisyys raha-asioissa on iän myötä kaikonnut. Maksuhäiriömerkintä tosin seuraa mukana vielä jokusen vuoden, mutta eipä tuosta nykyisessä elämäntilanteessa erityisemmin haittaa ole.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En ala tekemiäni rikoksia tässä listaamaan, kakarana tuli tehtyä kaikenlaista tyhmää, "isoimpana" rangaistuksena puolen vuoden ehdollinen tuomio. Sen kuitenkin sanon, että väkivalta ei ole millään tasolla liittynyt noihin tyhmäilyihin. Olen yhteiskunnalle tekoni sovittanut ja sakkoni maksanut.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Parkkisakkoja kaksi kappaletta, yksi ylinopeussakko (rikesakon puolelle jäi) ja tarkastusmaksukin tuli lähijunassa liputta matkustamisesta.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Painetaanpa taas tässä pilkkua nusaisten, mutta yksityisten pysäköintivirhemaksujen kohdalla on väärin puhua sakottamisesta, koska kyse ei ole sakosta. Ja että kyseisen maksun maksamisen voi välttää.

Itse ketjun kysymykseen vastaan, että vain yhden kerran on välähtänyt tolppa tuottanut ylinopeussakon. Muuta ei.
 

Wilderness

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minnesota Wild
Eipä löydy mitään erikoista. Mopolla parkkisakko ja sitten autolla pari vuotta taaksepäin ylinopeussakko. Tutulla paikalla vähän turhan aikasin rupesin kiihdyttämään ja siviilipoliisi olikin tutkaamassa. Ei edes suoraan pysäyttänyt vaan noin puolen tunnin päästä, kun olin parkissa niin tulivat antamaan sakon.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Painetaanpa taas tässä pilkkua nusaisten, mutta yksityisten pysäköintivirhemaksujen kohdalla on väärin puhua sakottamisesta, koska kyse ei ole sakosta. Ja että kyseisen maksun maksamisen voi välttää.

Ei ole muuten kunnallinenkaan pysäköintivirhemaksu sakko, vaan hallinnollinen seuraamus.
 
Niin eihän noita pysäköintivirhemaksuja lasketa, eikä ainakaan minusta ylinopeussakkokaan ole mikään juttu. Mutta tietysti toisilla niitä on ja toisilla ei.
Mutta kerran kun kävin maksamassa jonnekin kassalle pysäköintivirhemaksua ja kävelin takaisin autolle päin, niin näin kun siellä pysäköinninvalvoja jo kirjoitti uutta lappua... ja ei kun takaisin kassalle.

Ja kerran pysähdyin Mikkelissä alle viideksi minuutiksi jonnekin keskelle ei-mitään niin johan sitten autolle palatessa siellä oli joku ukkeli pysäköintilappua kirjoittamassa. Kadun varressa oli linja-autopysäkin merkki mitä en ollut huomannut ja auto liian lähellä sitä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Laha

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Sain elämäni ensimmäiset ylinopeussakot tuossa vajaa pari kuukautta sitten, kun poliisi oli asettanut kamerapakunsa Tuusulanväylän varteen ja siihen sitten tuli lievällä ylinopeudella töihin mennessä kaahattua. Rikesakolla selvisin toki, mutta harmitti se silti kun lähes 19 vuotta ehdin ajamaan nuhteettomasti. No toki pysäköintisakkoja on tullut enemmänkin, muttei niitäkään nyt enää muutamaan vuoteen.

Ei nyt erityisenä rangasistuksena varmaan pidetä, mutta olen minä putkassa olen yhden yön viettänyt. Tuolla kertaa vapun juhlinta teekkariaikoina lähti vähän lapasesta tuolla viinanjuontiakselilla. Silloinkin olisi poliisit kuulemma vieneet ihan kotiin, mutta enpä sillä kertaa äkkiseltään kotiosoitettani ollut muistanut.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ylinopeussakkoja löytyy vähän reilumminkin. Eräällä viikolla aikoinaan olin menossa pitämään koulutusta Kuusamoon, jonka tien varrella on muutama todella jyrkkä mäki. Piti sitten kokeilla ensimmäisen mäen harjalla, että kuinka paljon nopeutta melko painava Mondeo saa vapaa vaihteella alamäessä. Otin kunnon vauhdit ylämäkeen ja sen jopa tunsi kuinka auto nousi iskareiltaan mäen päällä ja tulee pitkä jyrkkä alamäki.

Ainoa probleema oli siinä, että minut pysäytettiin seuraavan mäen päällä. Satakaksikymppisen rajoitusalueella minun kerrottiin ajaneen 130 km/h. Olisin voinut kertoa partiolle, että kalibroikaa vehkeenne, sillä todellinen nopeus oli 142. Onneksi suu pysyi kiinni.
Empiirisyys ei välttämättä ole aina hyvä asia.

Ennen kuin ajopäiväkirjan sulkee, niin kaksi päivää myöhemmin olin menossa päättämään koulutuksen ja olin melko pahasti myöhässä. Juuri ennen samaa Kuusamoa minut taas pysäytetään. Ylinopeus +15 km/h ja paikalla oli sama poliisiparivaljakko kuin toissapäivänä.
Sain taas pikavoiton ja naureskelevat poliisit kertoivat minun olevan ”taparikollinen”.

Varoituksen sanana: Kyseiset mäet mahtavat olla paikallisen poliisin vakio väijypaikkoja.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Ymmärrän, että näistä hommista ei turhaan halua avautua ja itsekin vielä mietiskelen omaa kommenttiani jonkun verran, mutta olisi mielenkiintoista kuulla, että mihin viiteryhmään tämä ehdottomaan tuomioon johtanut rikoksesi kuuluu? Sanon vielä, että ymmärrän hyvin, jos et halua kertoa ja vastaukseksi riittää, että "en kommentoi", mikäli et halua sitä kertoa.

No juu, eipä noista viitsi isommin avautua, ollutta ja mennyttäkin kun ovat. Mutta jos nyt jotain, niin tuohon tuomioonhan siis oli niputettu useampikin rötös. Omalla kohdallani olen sitä mieltä että nuo kaikki ikäänkuin ynnättiin yhteen, eikä päinvoistoin kuin nykyään, käytetty mitään "kohtuullistamisperiaatetta". Lisäksi parissa käsikähmässä toinen osapuoli edusti ns. etnistä väriä, jonka uskon lisänneen asian vakavuusastetta nuorehkon syyttäjänaikkosen silmissä.

Toivoisin että tänne nyt ei kukaan tule vittuilemaan mistään marttyyriasenteesta tms. koska siitä ei ole kyse. Asia on käsitelty ja tyydyn purkamaan tuntoja asiasta enää nimimerkin takaa keskutelupalstalla. En myöskään aikanaan koskaan valittanut tuomiosta.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vuonna 1985 sain liikenteen vaarantamisesta sakot, kun juuri kortin saaneena pamautin Corollani ojan pohjalle lyttyyn. Vuonna 1997 sain ylinopeudesta sakot ja kaupan päälle vittuilua edellä ajavan puskurissa roikkumisesta, muutoin minua ei ole rangaistu.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Elämäni ensimmäiset ylinopeussakot sain tuossa kuukausi sitten. On tässä nyt jo 8v. oltu suhteellisen aktiivinen autoilija ja pakko myöntää, että yleensä tulee ajettua lievää ylinopeutta. Sinänsä ihme, että näinkin kauan ensimmäisissä sakoissa kesti, kun ei ole ikinä edes mitään huomautuksia tullut.
Rajoitusten mukaan tulee ajettua kyllä kaupunkialueilla, mutta sanotaanko näin että kun nopeusrajoitus menee 60km/h ja sen yli, niin yleensä on sellainen 10km/h ylimääräistä vauhtia.
Tämäkin sakko minkä sain niin ajoin 60km/h alueella lapun mukaan 71km/h. Kaukaa jo näki, että bussipysäkillä oli joku harmaa pakettiauto ja mietin jo ajaessa että olisikohan kamera-auto. Jatkoin kuitenkin samalla vauhtia ja sieltähän se salama välähti. Aika hintava sakko noinkin "pienestä" ylinopeudesta, mikä tietysti on erittäin hyvä juttu. Luulisi oppivan.

Kaksi kertaa olen parkkisakon saanut. Nekin kerrat omalta parkkipaikalta! Entisen kämpän vieressä oli joku kaupungin työntekijöiden parkkipaikka, josta oli annettu muutama ihan numeroitu paikka oman taloni asukkaille. Kaikkialla isot kyltit kuinka "Pysäköinti sallittu vain talon X asukkaille lupalapulla". Kaksi kertaa unohdin sen helvetin lapun laittaa näytille ja molemmilta kerroilta napsahti sakot. Sama tarkastajakin siinä aina kävi katsomassa mitä sattui huomaamaan ja varmasti tiesi/muisti, että meikäläisen auto siinä aina on ja 99,99% kertaa lupalapun kanssa. Se tyyppi nyt näyttikin siltä, että kiihottui kun sai niitä kirjoitella.

Nyt kun miettii, niin en ole 8v. aikana puhaltanut kertaakaan alkometriin. Kerran satuin muistaakseni mopolla teininä puhallutukseen, mutta autoilijan urani aikana ei ole kertaakaan osunut kohdalle.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kaksi kertaa unohdin sen helvetin lapun laittaa näytille ja molemmilta kerroilta napsahti sakot. Sama tarkastajakin siinä aina kävi katsomassa mitä sattui huomaamaan ja varmasti tiesi/m
Helvetti, että kone rimpuloi vastaan.
Voisimme tehdä tehdä "Muukalaisia junassa" diilin: Käyn polttamassa ristin hänen takapihallaan.
Pysäköinninvalvojat ovat hienoin keksintö sitten tippurin?
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt kun miettii, niin en ole 8v. aikana puhaltanut kertaakaan alkometriin. Kerran satuin muistaakseni mopolla teininä puhallutukseen, mutta autoilijan urani aikana ei ole kertaakaan osunut kohdalle.

Ajokortti-ikää on minulla ollut jo lähes 10v.
Itse puhalsin ensimmäisen n. 3 vuoden aikana n. 25 kertaa alkometriin. Sen jälkeen alle 5 kertaa.
Tämä selittynee pitkälti sillä, että tein tuolloin viikonloppuisin aamuvuoroja. Samasta syystä perjantai/lauantai-illat tuli lähes aina oltua kuskina jos halusi kavereita mennä moikkaamaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Pientähän tämä on, mutta Arabiemiraateissa sain kerran muutaman kymmenen euron suuruisen sakkolapun ylinopeudesta. Joskus muistaakseni kesällä 2011 sahasin puolitoista viikkoa ympäri UAE:a ja Omania vuokra-autolla. Dubaissa ja pohjoisissa emiraateissa oli juuri otettu käyttöön laaja nopeustutkaverkosto, ja satuin ajamaan yhteen tutkaan vähän reippaammin. Luin paikallisuutisista, että tuohon aikaan toleranssi oli ymmärtäväiset 30 km/h, koska järjestelmä oli uusi. Tarkoitus oli laskea rangaistusraja myöhemmin 20 km/h ylinopeuteen.

Maksoin sakon pois autoa luovuttaessani. Oli kuulemma ihan tavallista, että yhtään tehokkaamman auton vuokranneille tulee ainakin muutama sakko, kun jengi tykkää revitellä. Vuokraamon äijä sanoi suoraan, että oli veikannut vastaanotossa minun kuittaavan ainakin kolmet sakot, kun alla oli Ford Mustang V8-koneella. Joku saudi oli kuulemma ajanut vuokra-autolla kolmessa päivässä monta kymmentä sakkomerkintää, siis yli 30 km/h ylinopeutta joka kerta.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Ensimmäinen sakkoni tuli jokunen päivä sitten. Luulin ennen sitä olevani maailman täydellisin kuski, joka ei tee virheen virhettä koskaan. Tulipa palautus maan pinnalle.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ylinopeussakkoja vuosien saatossa tullut ehkä kymmenkunta, sekä päiväsakkoja että rikesakkoja.

Pahin tuli ~5v sitten kun tempaisin keskellä yötä 194@100km/h pärräpoliisin tutkaan.
Käräjillä tuomari uhkasi jo ehdollisella, mutta "tyytyi" vain nostamaan päiväsakot 90:een, kun syyttäjä haki "vain" 80. Samoten tuomarin hienonhienon suorituksen kruunasi vielä ajokiellon pituus, syyttäjä haki 6kk, tuomari päätti 8kk.
En sinänsä tilannetta puolustele, mutta oli kuitenkin kesäyö, kuiva moottoritie, yhtäkään autoa en edes ohittanut.

Pärräpoliisikin vähän hymähteli ja "anteeksi" pyyteli kun just kohdille sattui... Ei keksinyt moiselle kaahaukselle oikein parempaakaan paikkaa, ja aikaa :P

Mutta siinäpä mun rikostausta :P
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Jos ei lasketa ulkomailla kärsittyjä tuomiota niin linnassa en ole ollut kuin puolenkymmentä kertaa.

No, oikeasti yhden kerran keräsin ylinopeudesta 20 päiväsakkoa. Vuonna 1993 lukiolaiselle se teki 320 markkaa. Siinäkin kävi tuuri että sain poliisiauton tutkaan vain 28km/h ylinopeutta kun huomasin sen kääntyvän huoltamonpihasta vastaan. Siinä olisi päässyt käräjille ja kortista eroon huonommassa tapauksessa. Rikesakon olen saanut kännykkään puhumisesta autossa. Siitä poliisi sai jopa kuvan räpsäistyä. Muuten ei ole ollut lain kanssa ongelmia. Työasioissa olen muutaman kerran väläytellyt käräjäkorttia saadakseni asiat eteenpäin, itseäni ei ole niillä koskaan uhkailtu.
 

Kip#37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Matt Generous
Ylinopeuksista muutama rikesakko ja pari kertaa päiväsakkoa. Kerran, vuosia sitten olin epäiltynä pahoinpitelystä, toki siihen syyllistyinkin, mutta asia ei edennyt sen pidemmälle. Perusjuttu, kun joku repuusi kävi kapakassa kimppuun, niin piti hieman antaa takaisin.

Vittumaisin rangaistus pitkään aikaan tuli tuossa kuukausi takaperin, kun jonkun ihmeellisen päähänpiston vuoksi jätin auton stadikan parkkikselle, ilmeisesti siitä syystä, että kävelemällä etu-töölöön kauniilla kelillä voi matkalla siemaista jossain huurteisen tai pari ja palata seuraavana päivänä hakemaan auton, kun olin kuitenkin nordiksen harkkahalliin heti aamusta menossa. En kuitenkaan ottanut huomioon, että stadikalle oli tulossa joku ulkomaalainen puulaakipotkupallo porukka potkimaan palloa ja kas, kun menin aamulla hallille, olikin auto hävinnyt sen siliän tien. Löytyi kuitenkin Auroran kentältä ja kotiin tuli perässä 118 euron maksumuistutus.
 

TheKeijo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasainen sarja
Ylinopeus(rike)sakkoja 2kpl, ensimmäinen -94 ja heti perään toinen 2010. Parkkisakkoja muutamia. Paras näistä oli se, kun vuosia sitten Helsingin keskustassa työmaa-alueella (huoltoajo sallittu), sain sakon firman pakulla, jossa oli Huoltoajoa-kyltti ikkunalla. Millään muulla viidestä autosta ei ollut lappua ikkunassa. Valitin toki, eikä mennyt läpi, syynä "ei todellista huoltoajoa" tjsp.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös