SaiPa Oy:n tulevaisuus

  • 1 342 225
  • 5 770

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Tämä uutinen oli SaiPalle verrattavissa siihen kun ihmiselle ilmoitetaan, että sairastat vakavaa, parantumatonta tautia. Nyt sit vaa katellaa, et kuinka pitkään pystytään sinnittelemään. Monitoimiareenan ja sisäliikuntahallin loppuraportit jäivät luonnosasteelle – niitä tuskin koskaan julkaistaan

Kyllähän tämä taitaa olla nyt se kuuluisa viimeinen niitti SaiPan Liigataipaleelle. Siihen, että Kisapuistosta saadaan liigakelpoinen halli, sanotaan vaikka 10 vuodeksi, menee rahaa ainakin se 10 miljoonaa todennäköisesti vielä paljon enemmän. Ei niitäkään rahoja, kiitos Korona viruksen, kovin helpolla tule.

Ei tässä nyt kovin optimistinen voi olla, sen verran huonolta kaupungin ja koko Suomen tulevaisuus näyttää Korona viruksen jälkeen.
 

redpecka

Jäsen
Niin lähellä se hallin rakentaminen oli. Nyt voinee sanoa, että onni aika monelle, ettei siellä ehditty edes lapioita ostaa. Kun tässä syttyi sota, jota kukaan ei voinut ennakoida tapahtuvaksi... tai siis tää pandemoni.

Aika hyvin on mielestäni ihmiset ja kirjoittelijat tälläkin palstalla osanneet laittaa asiat tärkeys- ja realistisjärjestykseen.

Nyt mietitään mitä se navetan kunnostus maksoikaan? Kyllä se tästä tavalla tai toisella.

Itse en tosin usko, että vuonna 2055 pelataan jotain hokia joillain oikeilla areenoilla, mutta kai sitä vielä pari vuosikymmentä pelataan ja siihen tarvii areenat. Onko Lpra yksi näistä.
 
Suosikkijoukkue
SaiPa ja Jokipojat
Minä avasin aikoinani tämän ketjun, koska olin huolissani SaiPasta, jota olen seurannut hallilla vuodesta1972 lähtien. Usean vuosikymmenen ajan olen toivonut SaiPan kaappaavan mitalin ja että Lappeenranta saisi uuden jäähallin. Nyt vaikuttaa melko selvältä, että kumpaakaan ei ihan lähivuosina ilmaannu. Paska homma....

Olen lueskellut näitä SaiPan sivustoja ja kaikki esittävät toiveita ensi kauden pelaajiksi. Ei siinä mitään, jokaisella on siihen oikeus. Itse olen toisilla linjoilla. Tämä koronahässäkkä saattaa pahimmillaan kaataa tämän lapsesta saakka kannattamani seuran, kuten muitakin seuroja SM-liigasta. Ensi kautta varten tarvittaisiin ihan käsittämätön määrä yleisöä peleihin, että saataisiin edes palkat hoidettua. Jokainen uutisia lukenut on varmaan bongannut, että yrityksiä kaatuu päivittäin, joten sponsoriraha on ensi vuonna enemmän kuin tiukalla! Lisäksi ihmisiä lomautettaan ja irtisanotaan kiihtyvällä tahdilla, joten moni joutuu jättämään otteluliput hankkimatta vaikka haluaisikin...Nämä seikat pakottavat SaiPan, kuten muutkin, kiristämään kukkaronnyörit äärimmilleen.

Itselleni sopisi oikein hyvin, että pelataan ensi kausi vaikka minkälaisella jengillä, jos vaan pelit jatkuu. Mielestäni tärkeämpää itselleni ja useimmille lappeenrantalaisille on se, että SaiPa on mukana jatkossakin. Nyt vaan ihan oikeasti kysytään hermoja seuralta, kannattajilta ja ihan kaikilta, jotta itselleni rakas seura ei mene konkurssiin. Nyt niitä viimeisen vuosikymmenen aikana säästettyjä euroja tarvitaan kipeästi. Niitä ei todellakaan kannata, ainakaan tässä tilanteessa, haaskata pelaajiin vaan pitää seura elossa. Itse olen shoppaillut viime aikoina kaikkea mahdollista SaiPa-kamaa, jotta seura pysyisi hengissä. Toivottavasti kaikki muutkin ovat näissä talkoissa mukana, koska mitä helvetin tekemistä Lappeenrannassa on talvisin, jos Kisapuistossa ei pelata?

Aika on haasteellinen ja Markkasen Jussilla on kova työ pitää pyörät pyörimässä. Vilpittömästi tsemppiä Jussille ja toivotaan, että hallituksen rahamiehiltä löytyisi pussinpohjalta riihikuivaa rahaa, vaikka niitä eivät todennäköisesti koskaan tule takaisin saamaan. Oikeastaan jokaisen lappeenrantalaisen velvollisuus olisi osallistua tukitalkoisiin, koska meillä kaikilla lappeenrantalaisilla ja täältä poismuuttaneilla etäkannattajilla on omat rakkaat muistomme SaiPasta ja mistä muusta Lappeenranta muka tunnetaan.....

Perkele, tästäkin selvitään
 
Suosikkijoukkue
Ässät, SaiPa, Ketterä
Saattaa olla että koko liiga(tai suurimmilta osin) voi siirtyä kohti puoliammattilaisuutta hetkeksi. Toki sponsorit ei hirveästi pysty palkkaamaan nyt ketään, jos yt-neuvottelut ja irtisanomiset päällä. Mutta seurat voivat hankkia opiskelupaikkoja yms. verukkeita joilla pelaajia saadaan sitoutumaan kohti parempia aikoja.

Turha tässä miettiä mitä ketäkin hankkii tai ei hanki. Tärkeintä on, että joukkueet pysyvät nyt hengissä tulevat vuodet. Kyllä se siitä ajan kanssa paranee, täytyy vain sinnitellä vaikeamman yli.
Harmittaa tuo Lappeenrannan areena, olisipa alkanut rakentaminen samaan aikaan kuin Vaasassa niin ei sitä enää ketään peruuttaisi. Toki vaikea tilanne myös Vaasassa alkaamaan markkinoimaan uutta hallia. Yleensähän uutuuden viehätys tuo uusia asiakkaita ainakin hetkeksi , mutta nyt voi olla ajat toiset.
 

Kivisalmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Fakta on se, että SaiPa Oy:n jatkaminen liiketoiminnassa tulee olemaan vaakalaudalla keskipitkällä aikavälillä hallin takia. Muutama vuosi voidaan vielä kitkutella Kisapuistolla, mutta sitten tulee se vuosi kun lunta sataa, katto vuotaa ja liigapeli joudutaan perumaan. Sen jälkeen kirjan kannet kiinni ja voidaan youtubesta katsella Jyp-sarjan 7.matsia.

Hallin osalta ongelma on kahdenlainen: kaupungilla ei ole rahaa, eikä Saipan kanssa ole päästy rahoituksesta yhteisymmärrykseen. Nyt kaupungilla on vielä vähemmän rahaa, eikä SaiPalla ollenkaan.

Käsittääkseni SaiPa Oy:lla ei ole pitkäaikaista korollista velkaa, joten uskon, että vielä tulevilla kausilla nähdään liigakiekkoa täällä. Vielä kun pelaajat ottaisivat mallia Ruotisista ja tulisivat talkoisiin mukaan.

Ja onko koronan terveydellinen loppulasku Etelä-Karjalassa 11 sairastunutta? Ja taloudellisterveydelliset seuraukset aivan toista luokkaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: ahal

Herra Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä spekulaatioita pitää olla, ihmisen mieli on unelmoida. Ilman unelmia ei ole mitään. Jos ei ole mitään niin tulevaisuus näyttää liian synkältä. Todellisuudessa se saattaakin olla liian synkkä, mutta sitä ei kannata tunnustaa itselleen muuten seuraa luovuttamisen ilmapiiri. Ihmisen ei kannata ajatella asioita liian realistisesti, pieni itsepetos on hyvä olla. Siitä olen tyytyväinen, että pelin henki on ollut täällä hyvä ja viisautta on ollut ilmassa. Pidetään se jatkossakin.
 

Jubomir

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Fakta on se, että SaiPa Oy:n jatkaminen liiketoiminnassa tulee olemaan vaakalaudalla keskipitkällä aikavälillä hallin takia. Muutama vuosi voidaan vielä kitkutella Kisapuistolla, mutta sitten tulee se vuosi kun lunta sataa, katto vuotaa ja liigapeli joudutaan perumaan.
Nytkun uutta hallia ei ihan heti tule, niin tuon katon vois vaikka paikata siten, ettei se sateella vuoda. Paikallisia tekijöitä vois olla nyt ihan hyvin saatavissa lomautuksien ohessa. Ja eiköhän lumenkolaajia löydy, kun oikein haetaan.
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
Nytkun uutta hallia ei ihan heti tule, niin tuon katon vois vaikka paikata siten, ettei se sateella vuoda. Paikallisia tekijöitä vois olla nyt ihan hyvin saatavissa lomautuksien ohessa. Ja eiköhän lumenkolaajia löydy, kun oikein haetaan.

Tai pelaajat itse talkoisiin kesällä, jos eivät halua palkkojaan alentaa. Jotain heidänkin on tehtävä (täyden)palkkansa eteen, jos liigapelejä haluavat jatkossa pelata.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Eikös se katto vuotanut IV-laitteen läpiviennistä ja se korjattiin aikoja sitten? Eiköhän se halli kasassa kestä vielä ilman talkoitakin.
 

Jubomir

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Odotan Saipan pelaajilta ja valmentajilta samanlaista ulostuloa, kuin Lukossakin. Jos ei omaehtoisesti, niin sitten tarvittaessa Jukurit/sport-malliset säästötalkoot.
Niin, heikoimmassa jamassa olevat menee suoraan lomautuksiin pelaajistonkin osalta ja ne joilla on jotain pelivaroja koittaa löytää sopimalla ratkaisua. JYPin kohdalla puhuttiin 25% prosentin palkanalennuksesta, johon pelaajisto ei ainakaan vielä venynyt. Tuollainen 20% luulisi olevan mahdollinen raja, olisihan siihen mahdollisuutta sitoa sitten optioita pelaajien suuntaan, jos yhteistyösopimukset eivät sakkaakaan niin pahasti kuin arvellaan. Ilmeisen vahvasti keskustellaan myös siitä, että playoffien ulkopuolelle jääminen tulisi vaikuttamaan ensi kauden viimeiseen palkkakuukauteen. Näin taas omana mutuna, tihkuneiden tietojen pohjalta. Toivottavasti SaiPassa sopu löytyy.
 

Suomi Kiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Tappara
Missä mallissa ovat Saipan vakituisen henkilöstön yt:t? Onko jollakin tietoa? Mielestäni ne ovat päättyneet jo mutta julkisuuteen ei ole tietoja tihkunut.

Mielenkiintoista jos C8 on aloittanut toimistotyöt ja vakituinen väki on lomilla. Eikö Koho jossain haastattelussa sanonut jotta aloittaa toimistolla mahdollisimman pian kauden päättymisen jälkeen?
 

Lepranmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vaasan Sport, Philadelphia Flyers

Ilmeisesti SaiPan pelaajat eivät ole olleet halukkaita tulemaan vastaan palkoissa ja lomautukset edessä.

Seura, jonka talous on ollut liigan parhaiten hoidettuja monia vuosia putkeen ja tulokset ovat plussalla, onkin nyt yhtäkkiä aivan housut kintuissa. Viime kaudelle ei edes tehty mitään hirveän isoja panostuksia tai otettu riskejä. Yhdestä pelistä jäi rahat saamatta.

Mistään en mitään tiedä, mutta hieman tämä tilanne ihmetyttää. Pilvilinna alkaa murtumaan SaiPan osalta. Jännä juttu. Ihan nyt todella kaukaa haettuna, mennäänkö tässä nyt koronan taakse ja saadaan näin vain paranneltua seuran taloudellista tilannetta? En ollut ainoa, joka vielä kuukausi sitten ajatteli, että SaiPa olisi yksi niistä seuroista joka selviäisi tästä suhteellisen kuivin jaloin viime vuosien tulosten perusteella, nyt ei siltä enää todellakaan näytä.
 

juice71

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vastuullinen taloudenpito jatkuu, peukku siitä. Vaikea päätös on lomauttamalla ulkkarit joilla voi olla kysyntää rajojen ulkopuolella. Muut liigaseuran tuskin kehtaavat tehdä sopimuksia toisen seuran sopimuspelaajan kanssa vaikka lomautetulla pelaajalla onkin oikeus purkaa sopimus.
 

Barney

Jäsen
Seura, jonka talous on ollut liigan parhaiten hoidettuja monia vuosia putkeen ja tulokset ovat plussalla, onkin nyt yhtäkkiä aivan housut kintuissa. Viime kaudelle ei edes tehty mitään hirveän isoja panostuksia tai otettu riskejä. Yhdestä pelistä jäi rahat saamatta.
Tai sitten vain reagoidaan nykyiseen tilanteeseen järkevästi. Kukaan ei edes tiedä, että pelataanko ensi kaudella Liigaa ja vaikka pelattaisiin, niin taloudelliset seuraukset Lappeenrannan kokoisessa kaupungissa tulee olemaan pitkäaikaiset, todennäköisesti jopa pysyvät. Itse olen ainakin tyytyväinen siihen, että SaiPa on tässä(kin) reagoinnissa ensimmäisten joukossa, sillä eiköhän sieltä lähes kaikki liigaseurat tule perässä. Ei se, että reagoi asioihin nopeasti ja pyrkii minimoimaan tappiot, automaattisesti tarkoita sitä, että seuran taloustilanne olisi muita huonompi.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Jatkuvuutta, sano! Tärkeintä on, että ei tuhlata rahoja pelaajiin, jos ei ole varma mitalisauma, koska halutaan nähdä jääkiekkoa myöhemminkin Lappeenrannassa. Tässä on sitten se "jatkuvuus". Ehkä tällä liikkeellä sitten varmistetaan se, että jos ja kun kiekko syksyllä tippuu jäähän, niin se tippuu myös Kisapuistossa. Olin vain siinä uskossa, että tämä olisi yksi sellainen paha päivä, jonka varalle maltillisella taloudenpidolla on haettu vähän puskurivaraa. Tosin eihän nämä ole toisiaan poissulkevia asioita ja sillekin puskurivaralle voi olla vielä käyttöä nyt tehtävien säästöjen lisäksi. Katastrofikauden kirsikka kakun päälle tämä. Suunta toivon mukaan ylöspäin, tai ainakin eteenpäin.
 

aintg

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, sympatiat: Jukurit & KalPa
Tai sitten vain reagoidaan nykyiseen tilanteeseen järkevästi. Kukaan ei edes tiedä, että pelataanko ensi kaudella Liigaa ja vaikka pelattaisiin, niin taloudelliset seuraukset Lappeenrannan kokoisessa kaupungissa tulee olemaan pitkäaikaiset, todennäköisesti jopa pysyvät. Itse olen ainakin tyytyväinen siihen, että SaiPa on tässä(kin) reagoinnissa ensimmäisten joukossa, sillä eiköhän sieltä lähes kaikki liigaseurat tule perässä. Ei se, että reagoi asioihin nopeasti ja pyrkii minimoimaan tappiot, automaattisesti tarkoita sitä, että seuran taloustilanne olisi muita huonompi.

Puhut jälleen asiaa veli-Barney. Tätä monet eivät vain tunnu ymmärtävän, varsinkaan tuolla Liigan puolen talousketjussa. Kerrankin siitä on hyötyä, että Tersa ja kumppanit istuvat kirstunsa päällä ehkä jopa hieman aggressiivisestikin. Olen harvinaisen levollisin mielin asian suhteen, vaikka vaikutukset Lappeenrantaan talousalueena ovatkin suuret. Tässä todellakin halutaan varmistaa toimintakyky myös tulevaisuudessa, eikä suinkaan ole automaattinen merkki huonosta taloustilanteesta.

Toivottavasti saadaan nauraa partaamme, kun muut seurat vatulointiensa vuoksi ovat suuremmissa vaikeuksissa. Jos missä niin säästäväisyydessä ja hyvässä taloudenpidossa voimme luottaa seurajohtoomme. Vaikka muuten toiminta onkin kaikkine puuhasteluineen ajautumassa enemmän tai vähemmän lepikon puolelle.

Ps. Boldaus oma.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Vaikea nähdä mitä muita vaihtoehtoja tässä on. Koko homma etenee nyt niin hitaalla tahdilla, että pahimmassa tapauksessa tämä talouden jumitus jatkuu läpi vuoden. Massatapahtumat kiellettiin ensimmäisenä ja ne myös sallitaan viimeisenä. Jos ei rahaa ole näköpiirissä, niin mitä muuta tässä voi, kuin lomauttaa?
 

Nössö

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kaikki vaan ulos ja sitten, kun sarja joskus alkaa niin vaikka a-junnuilla pelaamaan, jos ei muu auta, kunhan vaan seura selviää pahimman yli. Nyt on oikeasti tiukka paikka jokapuolella ja tulevaisuus hämäränpeitossa. Niin kauan, kun ei varmaa tietoa sarjan jatkumisesta ole, niin joka ukko pihalle ja sitten, kun sarja joskus jatkuu niin pelataan niillä ketkä saadaan. Sillä varmistetaan se, että Lappeenrannassa pelataan liigaa jatkossakin.Nyt on oikeasti sellainen tilanne, että niillä pikkuhiluilla mitä kassassa on ei pitkälle pötkitä, kun kaikki tulovirrat katkeaa, mutta onneksi seuralla ei sentään velkaa ole. Tuo jäähalli asiakin on sellainen, että mieluummin tällähetkellä mennään tuolla vanhalla. Mitäs, jos halli olisi jo rakennettu ja seuralla velkaa siitä pirusti, niin konkurssi olisi lähes varma.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Mä en oikein näkisi vaihtoehtona sitäkään, että jos jollain ihmeen kaupalla Liiga saataisiin alkamaan sanotaan vaikka lokakuussa (varovainen mutuilu), niin silloin pieraistaan joukkue jostain Möttösistä ja Töppösistä ja junnuista kasaan ja lähetään sillä täysin valmistautumattomina pelaamaan Suomen korkeimmalla sarjatasolla. Tai voihan niin tehdä toki, mutta 0-5 kuokkaan joka ilta, niin vaaditaan uskonnollinen kultti, että sinne tulee ihmisiä käyttämään Kisapuiston palveluita hyväkseen. Vai ymmärsinkö minä @Nössö nyt väärin mitä ajoit takaa?

Ja kai siellä kassassa pitäisi näiden plussavuosien jälkeen olla muutakin kuin pari hilua ja paidannappi? En mä siis tarkoita sitä, että SaiPan pitäisi teeskennellä, että tilanne ei ole niin paha kuin se aikuisten oikeasti on ja nämä yt:t on varmasti nyt oikea reagointi tähän paikkaan, mutta vähän mietyttää kuten kaikkia meitä, että millä jengillä lähdetään pelaamaan JOS, tai KUN.

Jos taas koko ensi kautta ei pelata, niin sitten en kyllä tiedä enää, että onko kohta koko Liigaa sen enempää kuin SaiPaakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Nössö

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mä en oikein näkisi vaihtoehtona sitäkään, että jos jollain ihmeen kaupalla Liiga saataisiin alkamaan sanotaan vaikka lokakuussa (varovainen mutuilu), niin silloin pieraistaan joukkue jostain Möttösistä ja Töppösistä ja junnuista kasaan ja lähetään sillä täysin valmistautumattomina pelaamaan Suomen korkeimmalla sarjatasolla. Tai voihan niin tehdä toki, mutta 0-5 kuokkaan joka ilta, niin vaaditaan uskonnollinen kultti, että sinne tulee ihmisiä käyttämään Kisapuiston palveluita hyväkseen. Vai ymmärsinkö minä @Nössö nyt väärin mitä ajoit takaa?

Ja kai siellä kassassa pitäisi näiden plussavuosien jälkeen olla muutakin kuin pari hilua ja paidannappi? En mä siis tarkoita sitä, että SaiPan pitäisi teeskennellä, että tilanne ei ole niin paha kuin se aikuisten oikeasti on ja nämä yt:t on varmasti nyt oikea reagointi tähän paikkaan, mutta vähän mietyttää kuten kaikkia meitä, että millä jengillä lähdetään pelaamaan JOS, tai KUN.

Jos taas ensi koko ensi kautta ei pelata, niin sitten en kyllä tiedä enää, että onko kohta koko Liigaa sen enempää kuin SaiPaakaan.
Niin siis tarkoitin sitä, että mieluummin kasataan joukkue Möttösistä ja Töppösistä ja pelataan liigaa kuin, ettei pelata liigaa ollenkaan. Yhden vuoden voi välillä pelata niinkin ja sitten taas rakentaa tulevaisuutta uudelleen. Väki kyllä löytää kisapuistoon silloinkin ja ei se tilanne muillakaan kovin hyvä voi olla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös