SaiPa ja junioritoiminta

  • 1 986
  • 2

aHab

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Tälläkin palstalla on muutamaan otteeseen puitu SaiPan juniorikiekkoasioita, yleensä siihen malliin että yksi on syytellyt ja suurin osa tyrmännyt tämän katkeraksi ex-junnukiekkoilijaksi...

Mutta juniorikiekkoa lähemmin seuraavat ja/tai mukana olevat, mikäs se nyt oikeasti on SaiPan junioritoiminnan tilanne?

Kyseessä on pienen ja köyhän joukkueen kannalta elintärkeä juttu, näin ainakin itse näkisin asian. Ja etenkin nyt, kun ollaan aloiteltu ihan virallinen projekti kiekkoilun (liiga-sellaisen) tason nostamiseksi. Nopea vilkaisu juniorien SM-sarjojen tilanteisiin (A-, B- ja C-juniorit) osoittaa, että SaiPan junioritoiminta näyttää olevan viittä vailla valmis vaipumaan divaritasolle kautta linjan. C-junioreissa ja A-junioreissa ollaan sarjataulukon hännillä, B-junnuissa sentään karsintasarja on sujunut toistaiseksi hienosti. Mutta sielläkin siis karsitaan.

Tältä pohjalta väkisinkin palaa mieleen täällä kuullut valitukset junnuvalmentajista, pelaajien kohtelusta jne. Kyllähän tuollaisen jaksottaisen hissiliikkeen ymmärtää, mutta nythän tuo näyttäisi siltä, että ollaan menossa syöksykierteessä usealla junnutasolla samaan aikaan...

Valaiskaapa asiaa, tilanteesta enemmän tietävät.
 

Haba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa, HIFK
Tää on erittäin tärkeä aihe ja ansaitsee ehdottomasti oman ketjunsa. Mä olen muutamia vuosia takaperin kirjoittanut tästä aiheesta. Olen kauan kauan sitten tahkonnut itsekin SaiPan junnuissa, ja oon sen tainut tuoda esiinkin että omat muistot sieltä on pelkästään positiivisia; katkeraa ex-junnua musta ei saa vahingossakaan. Huolestuneen sivustaseuraajan tosin sitäkin painokkaammin.

Mutta anyway, mä oon seurannut nykyistä junnutoimintaa sangen läheltä ja ollut enemmän tai vähemmän mukana vuodesta 2000 lähtien.

Jos jotain kiinnostaa niin mä voin jossain vaiheessa koppailla niitä vanhoja tekstejäni tähän ketjuun, siellä on aika tarkkojakin perusteluja esimerkkien valossa, mutta summa summarum kyllä mun mielestä SaiPan junioritoiminnassa mättää todella pahasti, eivätkä asiat näytä valoisilta jatkonkaan kannalta. Saman on todennut aika lakonisesti myös Heikki Mälkiä kun hän arvioi A-junnujen tilannetta.

Eikä C-junnuillakaan mene hurrattavasti, päinvastoin tän vuoden aikana on tullut paljon takapakkia kehityksessä eikä esimerkiksi joukkuehengestä ole juuri tietoakaan ja peluutuksestakin on objektiivisuus kaukana. Objektiivisuudella tarkoitan tässä peliaikaa ja vastuuta peliesityksen mukaan, "kaikki pelaa"-asennetta on turha hakea enää tuossa iässä kun pelataan liigaa. Tosin ei kukaan mitään tuolta -89 ikäluokalta odottanutkaan, se oli ikäänkuin tuomittu jo etukäteen ja panoksia laitettu -90 vuosikertaan, joten siinä mielessä se että pojat ylipäätään pelaavat SM-sarjassa on jo ihan positiivinen yllätys...

Tää on vähän sama juttu kun liiketoiminnasakin: kun strategia johon kaikki toiminta perustuu on väärä ja lisäksi sitä implementoidaan organisaatiossa ilman minkäänlaista sosiaalista pelisilmää niin se vaan ei ole kestävän kehityksen kannalta tehokas ratkaisu silloin kun toiminnassa on mukana paljon ihmisiä. Ja koska SaiPa on pikkuseura jolle oma junioritoiminta on elintärkeää, niin tää yhtälö vaan ei toimi ja sen vaikutus tulee vielä tuntumaan todella laajasti koko seuran toiminnan kannalta.
 

Hevonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Itse olen pari kolme loppukauden Ajunnu matsia käynyt katsomassa. Niistä on selkeästi havaittavissa hengettömyyttä ja taistelun puutetta. Vaikka ollaan vain 1-2 maalia takana ja peliaikaa runsaasti, niin kaverit eivät syty lainkaan. Miksei? Mielestäni joukkueessa on myös puutetta liidereistä... Niissä peleissä mitä olen nähnyt niin K.Kaijomaa on näyttänyt hyvää esimerkkiä puolustuksessa, mutta muuten on ollut tosi hiljaista. Ovatko Noksu&Kole sitten aiemmin olleet liidereitä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös