Minä osaan.
Olen kotoisin Kanta-Hämeestä, Suomen sahtialueen sydämestä ja olen oppinut tuon jalon juoman teon mummoltani. Ensimmäistä kertaa maistoin pari lasillista sahtia 16-vuotiaana. Myös tuon sahdin olin saanut mummoltani. Ensimmäistä kertaa tein sahtia itse muistaakseni juhannuksena -98. Sen jälkeen olen tehnyt tuota jumalten juomaa noin kymmenkunta kertaa. Sahdin teko on suhteellisen työlästä ja sitä tulee kerralla vähintään 50 litraa, joten kannattaa olla iso porukka juomassa. Tuo kun ei säily kuin max. pari viikkoa.
Tässä sahdinteko-ohjeet:
tarvikkeet:
1 kg sokeria
1 iso pussi sahtimallasta
3 kg Tuoppi-kaljamallasta.
1. Sekoita maltaat.
2. Kaada kädenlämpöistä (harmahtavaa) vettä maltaisiin niin, etteivät maltaat ole enää kuivia.
3. 4 tunnin ajan lisätään maltaisiin aina vaan lämpimämpää vettä noin puolen tunnin välein siten, että lopussa vesi on jo lähes kiehuvaa.
4. Sahtimallasta keitetään noin tunnin ajan isossa padassa ja sekoitetaan koko ajan.
5. Maltaat kouruun siivilän päälle.
6. Lämmintä vettä lasketaan maltaiden päälle 5-6 ämpärillistä.
7. Lasketaan näin syntyvä vierre pois kourusta ja kipataan maitotonkkiin.
8. Jäähdytetään vierretonkat kädenlämpöisiksi tai alle.
9. Sokeri ja n. 3 pakettia hiivaa lisätään tonkiin.
10. Annetaan käydä noin 1 viikko.
11. Kaadetaan kanistereihin.
12. Juodaan.
13. Kärsitään krapulasta.
Tämä ei välttämättä ole se aito ja oikea sahdinvalmistustapa, mutta mummollani on noin 65 vuoden kokemus sahdinteosta - ehkä jopa ylikin, hän on nyt 81-vuotias.
Teimme sahtia parin kaverini kanssa ylioppilasjuhliimme ja saimme suuret kiitokset ja kehut kaikilta vierailta. Paikallisen alkon johtaja, joka on usein ollut sahdinvalmistuksen kunnanmestaruuskisoissa tuomarina, sanoi, että tuolla sahdilla olisi päästy kolmen parhaan joukkoon.
Pariin vuoteen en ole ehtinyt sahtia tekemään kiireellisenä opiskelijana. Mummulan karjakeittiö alkaa niin ikään olemaan jo sen verta rapistunut, että saas nähdä, tuleeko sinne enää koskaan mentyä keittelemään. Perinnetaito olisi toki kiva säilyttää.