Mainos

Saako työnantaja valita vapaasti noudatettavan TES:n?

• 9 797
  • 21

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Niin, Lahden seudulla on virinnyt kysymys siitä, saako työnantaja liittoa vaihtamalla yksipuolisesti vaihtaa noudatettavan työehtosopimuksen.

Tilannehan on kärjistynyt Foxconnin tehtailla, jossa Kemianliiton järjestämä lakko jatkuu nyt yhdeksättä päivää. Foxconn on vaihtanut työnantajaliittoa näkemyksensä mukaan toimialaansa vastaavaan Teknologiateollisuuteen, joka käytännössä tarkoittaa, että työpaikalla noudatetaan Metallin TESsiä. Kemianliiton mukaan yhtiön toimiala on kemianteollisuus, jolloin pitäisi noudattaa Kemian TESsiä.

Kemianliiton näkemys asiasta löytyy täältä http://www.kemianliitto.fi/ Joihinkin kommentteihin kannattaa suhtautua varauksella.

Sähköalojen ammattiliitto on antanut lakkovaroituksen Are Oy:lle samankaltaisesta asiasta. Myös Are on vaihtanut Teknologiateollisuuteen.

Jotta avausviesti ei venyisi puuduttavan tylsäksi, en lähde tässä vaiheessa arvioimaan osapuolien toimintatapoja, todellisia motiiveja tai sitä, mikä Foxconnin tahi Aren toimiala on. Jatkossa voidaan kyllä pohtia, kuinka pitkälle ammattiliitot saavat mennä manipuloidessaan ja käyttäessään työntekijöitä pelinappuloinaan omien etujensa vuoksi.

Näistäkin minulla on vakaat käsitykset, mutta perimmäinen kysymys siis kuuluu, voiko työnantaja vaihtaa noudatettavaa työehtosopimusta yksipuolisesti ilman työntekijäosapuolien suostumusta.

Ja kyllä, olen Foxconnilla töissä.

Viimeksi muokattu:

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Huono olen näissä asioissa, eikä omaa työsopimusta ole esillä. Mutta eikö työsopimukseen ole kirjattu, mihin työehtosopimukseen se on sidottu? Muutenhan työnantaja voisi koska tahansa muuttaa _työsopimuksen_ mieleisekseen ainakin joidenkin ehtojen osalta.

Eli mielestäni vastaus kysymykseesi on EI. Työsopimus on sidottu tiettyyn TESsiin ja myös työsopimusta pitää muuttaa, mikäli TESsiä vaihdetaan.

Itse en suostunut vaihtamaan työsopimustani jokin aika sitten työnantajan pyynnöstä, koskapa sopimkseni olisi sidottu TESsin sijasta huonompaan yleissopimukseen vai mikäs sen nimi nyt oli...

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Perstuntumaa

Niin, näin perstuntumalla kallistun sille kannalle, että työnantajalla on tuskin oikeutta muutella ominpäin, eli yksipuolisesti TES:a jonkin toisen alan TES:een.

Suuri paha työantajahan voi tietysti uhkailla potkuilla ja muilla vastaavilla, mikäli pieni viaton työntekijä ei tajua suostua em. toimenpiteeseen.

Loppukaneettina päädyn vielä sanomaan, että jos itselleni ehdotettaisiin vastaavaa, suhtautuisin siihen suurella epäluulolla, koska 99% varmuudella homma menisi huonompaan suuntaan. Siis omalta kannalta huonompaan.

Persettä penkkiin vaan, perkele!

Täältä tähän

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä ainakin minun työsopimuksessani mainitaan minkä alan TES:ta noudatetaan, ja uskoisin että lähes kaikissa sopimuksissa tuollainen maininta löytyy. Tällöin ei TES:ta voi vaihtaa ilman työntekijän kanssa sopimista.

ProTacks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, Tangot Seinäjoki
P Ä I V Ä Ä !!

Oisko tarpeen tehdä KIRJALLINEN työsoppari, jossa lukee mitä TES: iä noudatetaan?

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Re: Re: Saako työnantaja valita vapaasti noudatettavan TES:n?

Viestin lähetti pasil
Off-topic, ignore: Ja työnantajaliiton lausuntoja ei toki kannata kyseenalaistaa.
Toki kannattaa kyseenalaistaa kaikkien tahojen lausunnot, jotka eivät ole puolueettomia. Mainitsin vain erikseen tuon, koska nuo sivut sisältävät suoranaisia valheita, ellei niitä ole sieltä korjattu. Perimmäinen motiivi Kemianliitolla tässä on ilmiselvästi se, että se tulee liitonvaihdoksen myötä menettämään paljon jäseniä. Foxconn on kuitenkin Lahden alueen suurimpia työnantajia.

Itsekin kallistun kyllä sille puolelle, että työnantajan yksipuolinen TESsin vaihtaminen on vähintään arveluttavaa. Olen myöskin sitä mieltä, että lakko on väärä tapa hoitaa näitä asioita, vaan asia pitäisi kyseenalaistaa oikeusistuimessa tai mahdollisesti eduskunnassa, jos lakimuutosta tarvitaan.

edit: Lakkoilu on siinäkin mielessä typerää, että Foxconn on globaali yritys, jolle ei tuota minkäänlaisia vaikeuksia siirtää tuotantoaan tarvittaessa kokonaan pois Suomesta, jos työnteko ei kiinnosta suomalaisia. Kiinalaiset eivät luultavasti ole kovin pitkään suopeita tällaiselle toiminnalle.

Tässä kyseisessä tapauksessa tosin metallin TES on työntekijälle edullisempi lukuunottamatta keskeytymätöntä 5-vuoroa, jossa työntekijä häviää keskimäärin muutaman sata euroa vuodessa. Työnantaja on tosin luvannut kompensoida vanhoille työntekijöille kaikki taloudelliset menetykset verrattuna Kemian TESsiin. Ongelma työnantajan kannalta on nimenomaan tuo suomalaiseen geeniperimään kuuluva "herrat kusettaa aina" -asenne, eli työnantajan lupauksiin ei uskota. Ei vaikka tarjolla olisi kirjallinen sopimus. Neuvottele siinä sitten niiden kanssa, varsinkin kun Kemianliitto tekee kaikkensa lakon jatkumisen eteen.

Tässä on toisaalta vastakkain myös perustuslaillinen järjestymisvapaus ja suomalainen työmarkkinakäytäntö. Suomessahan TES määräytyy nimenomaan työnantajan toimialan mukaan, jolloin työnantaja myös saa tavallaan valita sen. Eri toimialojen liitot eivät neuvottele keskenään työehtosopimuksista, ts. Teknologiateollisuus ei voi neuvotella Kemianliiton kanssa vaan se "joutuu" neuvottelemaan mm. Metallityöväen liiton kanssa. Näin päädytään käyttämään metallin TESsiä. Edelleen myös yrityksillä on perustuslain määräämä yhdistymisvapaus, joten sitä ei voida kieltää liittymästä Teknologiateollisuuteen. Nämä kaksi asiaa ovat ristiriidassa työntekijöiden työsopimuksen kanssa, jos siinä määritellään TES joksikin muuksi.

En löytänyt mistään suoranaista määräystä siitä, että työnantajan liitto määrittelee työehtosopimuksen. Onko tämä vain yleistynyt käytäntö, ja voiko siitä poiketa? Ilmeisesti ainakaan Teknologiateollisuus ry ei katso hyvällä, jos tästä käytännöstä poiketaan, mutta onko sille laillisia esteitä?

Viimeksi muokattu:

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Re: Re: Re: Saako työnantaja valita vapaasti noudatettavan TES:n?

Viestin lähetti Master God

Ongelma työnantajan kannalta on nimenomaan tuo suomalaiseen geeniperimään kuuluva "herrat kusettaa aina" -asenne, eli työnantajan lupauksiin ei uskota. Ei vaikka tarjolla olisi kirjallinen sopimus. Neuvottele siinä sitten niiden kanssa, varsinkin kun Kemianliitto tekee kaikkensa lakon jatkumisen eteen.

Tässä tapauksessa tuskin työntekijät on se suurin ongelma. Tai no on sikäli, että uskoo kaiken minkä suuri ja mahtava liitto heille syöttää. Suurempi ongelma tässä on varmasti liitto, joka tekee kaikkensa, että saa jatkossakin pidettyä kyseisen firman työntekijät listoillaan. Onhan se kuitenkin suhteellisen suuri raha määrä joka häviää liiton rahavirrasta, jos työntekijät vaihtavat liittoa.
Muutenkin tämä liitto-orjentoituminen on Suomessa vähän liian pitkällä. Ihan kun sitä ei osattaisi itse neuvotella mistään. Ja tessin mukaisen palkan saa vaikka ei liittoon kuuluisikaan. Ja jos ei kuulu liittoon, niin ei tarvitse istua kotona ilman palkkaa, kun liiton herrat "taistelee" työntekijä etujen puolesta (lue oman paremman palkkansa).

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Viestin lähetti Axel K.
Eli mielestäni vastaus kysymykseesi on EI. Työsopimus on sidottu tiettyyn TESsiin ja myös työsopimusta pitää muuttaa, mikäli TESsiä vaihdetaan.

Vastaus kysymykseen ratkeaa ns etusijajärjestyksen perusteella, sen mukaan järjestys työsuhdeasioissa on seuraava:

1. Ehdottomat lainsäännökset
2. Sellaisen normaalisitovat tessin määräykset, jossa osapuolena valtakunnallinen ammattiyhdistys+ em nojalla tehdyt paikalliset sopimukset
3. Yleissitova tes
4. Semidispositiiviset eli puolipakottavat lainsäännökset joista voidaan poiketa tessillä
5. Työsäännöt yms
6. TYÖSOPIMUS
7. Tes-normit joista voidaan sopia toisin työsopimuksella
8. Tahdonvaltaiset lainsäännökset
9. Työnantajan määräykset

Mitä itse aiheeseen tulee niin eihän asia voi mennä niin että ta-puoli voi yksipuolisesti vaihdella sovellettavaa tessiä mielihalunsa mukaan. Ääriesimerkkinä siis vaihdella tessejä kuin sukkia. Normaalisitovana ne ovat osallisia työehtosopimuksiin ja sopimukset on pidettävä.

Repe_joke, liitot eivät ole mitään maailmasta irrallisia baabelintorneja, joissa keskenään punakat naamat innosta puhkuen keksitään näitä uusia kikkoja. Liitot saavat toimintansa rajat suoraan kentältä, työpaikoissa toimivilta työntekijöiltä ja heidän edustamiltaan luottamusmiehiltä. Kaikki päätöksenteko pohjautuu kentän haluihin joiden edunvalvojina liitot toteuttavat jäsenkuntansa tahtoa. Näin ollen on ihan silkkaa paskapuhetta ja suoraan sanottuna heikkomielistä esittää, että liitot toimisivat asiassaan yksin ja keskenään.

Toki joskus, esim tulevassa mahdollisessa Alkon lakossa, tilanne riistäytyy käsistä ja keskeiseksi tekijäksi nousevat järjenvastaisesti järjestöjen eturistiriidat. Tällaiset lakot vaan tuppaavat kuolemaan omaan mahdottomuutensa kun jäsenkunta ei seiso lue istu niiden takana.

Ihan kuriositeettina, millä Repe_joke olisit neuvotellut itsellesi 8 h työpäivän, vuosilomat, sairausajanpalkan, pekkaset, irtisanomissuojan, rahoitusvastuiltaan jaetun työttömyysturvan jne jos sinun tulisi ne yksinäsi "taistella"? Valmiiseen pöytään on messevää istahtaa ja sieltä käsin huudella rivouksia mutta kyllä joskus voisi osoittaa kiitollisuutta myös asioista joita itsellesikin ovat muut omalla panoksellaan hoitaneet.

Jottei menisi pelkäksi muodinvastaiseksi ylistyslauluksi niin myös minä olen sitä mieltä, että nykyisessä työmarkkinakentässä on paljon kehitettävää, esim paikallisen sopimisen osalta silloin kun se olisi aitoa ja toimivaa. Työaikapankki-kokeiluun tulisi kaikkien osapuolten sitotua aiempaa pontevammin. Ko hommanhan on käytännössä torpannut yksinään SAK. Varsin lyhytnäköistä toimintaa ja muutenkin rohkenen väittää jäsenten edun vastaista. Lisäksi mm suomalainen palkkahaitari on niin hanurista kun olla ja voi, täällä pidetään pilkkanaan korkeaa koulutusta.

Viimeksi muokattu:

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Viestin lähetti kausi

Ihan kuriositeettina, millä Repe_joke olisit neuvotellut itsellesi 8 h työpäivän, vuosilomat, sairausajanpalkan, pekkaset, irtisanomissuojan, rahoitusvastuiltaan jaetun työttömyysturvan jne jos sinun tulisi ne yksinäsi "taistella"?

No kato niillä taidoilla millä ne neuvottelee itselleen sellaiset edut että pitää oikein boardeilla vinkua kuinka hyvin duunari tienaa ;)

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Viestin lähetti kausi

Ihan kuriositeettina, millä Repe_joke olisit neuvotellut itsellesi 8 h työpäivän, vuosilomat, sairausajanpalkan, pekkaset, irtisanomissuojan, rahoitusvastuiltaan jaetun työttömyysturvan jne jos sinun tulisi ne yksinäsi "taistella"? Valmiiseen pöytään on messevää istahtaa ja sieltä käsin huudella rivouksia mutta kyllä joskus voisi osoittaa kiitollisuutta myös asioista joita itsellesikin ovat muut omalla panoksellaan hoitaneet.

No tuskimpa minä ainakaan huonompaan pystyisin kun oma liitto. Alalla ei ole lauantailisiä, iltalisät on alle 70senttiä/tunti ja yölisät alle 1.30€/tunti ja ylitöitä pitää tehdä 16 tuntia ennen kun rupee juoksemaan 100% korotus.
On tietenkin aloja joilla liitto oikeasti toimii, mutta tällä omalla alalla liiton mulkut on työnantajien puolella eikä työntekijöiden niin kuin pitäisi.

Ja suurinosa noita sinun hehkuttamistasi asioista on sovittu jo jokunen vuosi sitten. Nykyään enää vain taistellaan siitä korotetaan palkkaa 1% vai 2% tällä tupokaudella, joten täyttä paskaa on siis liittojen työ silläkin puolella. Kerätään vaan rahat tyhmiltä työntekijöiltä kun ollaan olevinaan ajavinaan niiden etuja.

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti repe_joke
No tuskimpa minä ainakaan huonompaan pystyisin kun oma liitto.

Jos uskot oikeasti pystyväsi neuvottelemaan liittoa paremman sopimuksen työnantajasi kanssa, niin siitä vaan koittamaan. Mikään laki ei estä työnantajaa myöntämästä parempia etuja kuin mistä TES:ssa on sovittu. Eli eikun neuvottelemaan!

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
No tuskimpa minä ainakaan huonompaan pystyisin kun oma liitto. Alalla ei ole lauantailisiä, iltalisät on alle 70senttiä/tunti ja yölisät alle 1.30€/tunti ja ylitöitä pitää tehdä 16 tuntia ennen kun rupee juoksemaan 100% korotus.
On tietenkin aloja joilla liitto oikeasti toimii, mutta tällä omalla alalla liiton mulkut on työnantajien puolella eikä työntekijöiden niin kuin pitäisi.

Ja suurinosa noita sinun hehkuttamistasi asioista on sovittu jo jokunen vuosi sitten. Nykyään enää vain taistellaan siitä korotetaan palkkaa 1% vai 2% tällä tupokaudella, joten täyttä paskaa on siis liittojen työ silläkin puolella. Kerätään vaan rahat tyhmiltä työntekijöiltä kun ollaan olevinaan ajavinaan niiden etuja.

Liiton tavoitteet neuvottelupöydässä ovat kentän tavoitteita, ne on yhdessä vahvistettu jne. Jos olet eri mieltä näistä tavoitteista niin se on tietysti sallittua. Mutta olet tällöin erimieltä kuin työkaverisi etkä eri mieltä kuin liittosi.

Enkä minä mitään asioita hehkuta vaan totesin että jos niitä ei olisi ja Repe_joke menisi niistä, tilanteessa jossa muillekaan ei ko etuuksia annettaisi, ominpäin niitä yksinään itselleen sopimaan niin kassankautta pääsisi aika rivakkaan ulos. Jos kaikki olisivat taannoin toimineet samalla tavoin kuin sinä nyt, ei yksikään noista olisi nyt itsestäänselvyys.

Kovasti olisit kuitenkin kaikkia etuuksia ottamassa, jos oikein ymmärrän. Ymmärtäisin pointtisi jos olisit sitä mieltä että esim kansantaloudellisesti/yritysten kilpailukyvyn vuoksi lisäetuuksiin ei olisi varaa tms.

Viestin lähetti Vaughan
Jos uskot oikeasti pystyväsi neuvottelemaan liittoa paremman sopimuksen työnantajasi kanssa, niin siitä vaan koittamaan. Mikään laki ei estä työnantajaa myöntämästä parempia etuja kuin mistä TES:ssa on sovittu. Eli eikun neuvottelemaan!

Juuri näin. Eli käys kysymässä että miten olisi 7 %:n palkankorotus. Samaan syssyyn kannattaa sopia vaikkapa kahden kk kesälomat ja vuoden mittainen irtisanomisaika työnantajallesi. Seuraavaa palkankorotuksen ajankohtaistumusta ei tarvitse odotella jännittäen.

Viimeksi muokattu:

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Viestin lähetti kausi

Kovasti olisit kuitenkin kaikkia etuuksia ottamassa, jos oikein ymmärrän. Ymmärtäisin pointtisi jos olisit sitä mieltä että esim kansantaloudellisesti/yritysten kilpailukyvyn vuoksi lisäetuuksiin ei olisi varaa tms.

Kyllä mulle kelpais ihan jonkun näköinen lisäkorvaus lauantai työstä ja järkevä korvaus siitä, että on yöt töissä.
Siis lauantaista vaikka 2€/tunti extraa ja yötyöstä saman verran nykyisen lisän päälle.
Ja ei käy kieltäminen, että lähes kaikilla aloilla oleva 2 ensinmäistä tuntia 50% korotuksella ja loput 100% korotuksella kelpais myös (tämä siis ylitöistä).

Nyt tuleviin palkankorotuksiin olen kyllä kyllä ihan tyytyväinen, mutta lauantain tekeminen ilman mitään korotusta on minusta vain väärin. Toisaalta, jos olen lauantain töissä, niin olen myös sunnuntain ja se taas nostaa kivasti sitä motivaatiota olla työssä viikonloppuna.

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyllä mulle kelpais ihan jonkun näköinen lisäkorvaus lauantai työstä ja järkevä korvaus siitä, että on yöt töissä.
Siis lauantaista vaikka 2€/tunti extraa ja yötyöstä saman verran nykyisen lisän päälle.
Ja ei käy kieltäminen, että lähes kaikilla aloilla oleva 2 ensinmäistä tuntia 50% korotuksella ja loput 100% korotuksella kelpais myös (tämä siis ylitöistä).

Nyt tuleviin palkankorotuksiin olen kyllä kyllä ihan tyytyväinen, mutta lauantain tekeminen ilman mitään korotusta on minusta vain väärin. Toisaalta, jos olen lauantain töissä, niin olen myös sunnuntain ja se taas nostaa kivasti sitä motivaatiota olla työssä viikonloppuna.

Tuntuu kyllä todella erikoiselta, pääsääntöisesti tesseissä sovitaan lakisääteiseen tasoon parannuksia ja nuo mainitsemasi ovat selkeitä työaikalain heikennyksiä. Olet ilmeisesti kaupan alalla?

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Viestin lähetti kausi
Tuntuu kyllä todella erikoiselta, pääsääntöisesti tesseissä sovitaan lakisääteiseen tasoon parannuksia ja nuo mainitsemasi ovat selkeitä työaikalain heikennyksiä. Olet ilmeisesti kaupan alalla?

En ole kaupan alalle, mutta nuo mainitsemani seikat olisivat selkeitä parannuksia tessiin. Tosin pam "neuvottelee" meidänkin tessit, joten sikäli ollaan kytkössissä kaupanalaan.

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Viestin lähetti kausi
Mitä itse aiheeseen tulee niin eihän asia voi mennä niin että ta-puoli voi yksipuolisesti vaihdella sovellettavaa tessiä mielihalunsa mukaan. Ääriesimerkkinä siis vaihdella tessejä kuin sukkia. Normaalisitovana ne ovat osallisia työehtosopimuksiin ja sopimukset on pidettävä.

Repe_joke, liitot eivät ole mitään maailmasta irrallisia baabelintorneja, joissa keskenään punakat naamat innosta puhkuen keksitään näitä uusia kikkoja. Liitot saavat toimintansa rajat suoraan kentältä, työpaikoissa toimivilta työntekijöiltä ja heidän edustamiltaan luottamusmiehiltä. Kaikki päätöksenteko pohjautuu kentän haluihin joiden edunvalvojina liitot toteuttavat jäsenkuntansa tahtoa. Näin ollen on ihan silkkaa paskapuhetta ja suoraan sanottuna heikkomielistä esittää, että liitot toimisivat asiassaan yksin ja keskenään.
Olen kyllä tässä asiassa hieman eri mieltä, ainakin tämän tapauksen perusteella. Foxconnin lakkoa varsin läheltä seuranneena en voi millään muotoa kehua Kemianliiton toimintaa suoraselkäiseksi.

Ennen lakkoa ja sen alkuvaiheilla keskeisimpänä epäkohtana esitettiin, että TESsiä vaihtamalla työntekijän edut heikkenevät. Lopulta kävi selväksi, että työnantaja on jo aikoja sitten luvannut kompensoida kaikki etujen heikkenemiset työntekijöilleen. Kaikkien palkat siis nousevat.

Tämän jälkeen vedottiin siihen, että työnantajaan ei ole uskomista, ja että tällaisen paikallisen sopimuksen voi irtisanoa 3 kk varoitusajalla. Niinpä TA lisäsi sopimusehdotukseensa kohdan, jossa tämä 3 kk irtisanomisaika poistettiin. Vasta tämän jälkeen on tullut keskeiseksi kysymykseksi se periaatteellinen, eli voiko TA vaihtaa yksipuolisesti TESsiä.

Kun tähän liittyy vielä pääluottamusmiehen taholta uhkailua ja perättömien tietojen levittämistä, niin de facto suurin osa lakkolaisista on lakossa vain sen takia, etteivät joko a) uskalla mennä töihin uhkailujen vuoksi tai b) kehtaa lopettaa kesken, kun ovat kerran aloittaneet. Kuitenkin helposti yli 50% työntekijöistä ovat töissä.

Tämän pointti olikin se, että jos ihmiset olisivatkin aidosti lakossa sen virallisen syyn takia, olisi tämäkin lakko moraalisesti oikein. Vaikka siltikin olen edelleen sitä mieltä, että tällaiset asiat pitäisi ratkaista oikeusistuimessa tai eduskunnassa.

Nyt kun vielä Kemian Porvoon ammattiosasto on ilmoittanut tukevansa lakkoa lopettamalla raskaan polttoöljyn toimitukset mm. Rautaruukille, niin en malta olla kysymättä, kuka tästä kaikkein eniten kärsii. Kummatkin ovat kansainvälisessä kilpailussa toimivia yrityksiä, joten eniten tässä kärsii suomalainen kilpailukyky ja Suomen kansa.

Että kiitos vain liitoille tästäkin. Tule Lauri ja puhu näille ihmisille järkeä!

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Master God
Tämän jälkeen vedottiin siihen, että työnantajaan ei ole uskomista, ja että tällaisen paikallisen sopimuksen voi irtisanoa 3 kk varoitusajalla. Niinpä TA lisäsi sopimusehdotukseensa kohdan, jossa tämä 3 kk irtisanomisaika poistettiin. Vasta tämän jälkeen on tullut keskeiseksi kysymykseksi se periaatteellinen, eli voiko TA vaihtaa yksipuolisesti TESsiä.

En voi ottaa kantaa tuohon yksittäistapaukseen, mutta voit olla oikeassakin. Siis että käynnissä on järjestösota. Tuosta lainaamastani kohdasta haluan todeta sen, että juuri näissä tilanteissa paikalliset sopimukset ovat iänikuinen ansa. Ei ole mitään ay-jargonia että näitä työtaistelun alla tehtyjä paikallisia sopimuksia irtisanotaan heti kun alalle on saatu sopimusratkaisu ja porukka töihin. Niillä pyritään murentamaan lakkolaisten moraalia ja asennetta. Periaatteessa, ei siis tässä, voit ajatella vaikka 10 yrityksen ryppään joista yhdessä tehdään vaikkapa Tupotason ylittävä sopimus. Se voidaan tehdä vaikka täysin harkiten ja siten ettei tarkoituksenakaan ole koko sopimusaikaa noudattaa. Yksikin sopimus saa aikaan ketjureaktion, jonka seurauksena lakkoilu loppuu hyvinkin nopeaan. Eikä siinä mitään sopimusvapaushan Suomessa on mutta se että näitä sopimuksia voidaan irtisanoa ja ihan suoraan sanottuna fuulata juridisilla kiemuroilla vaikkapa duunareita on mielestäni ihan yhtä moraalitonta kuin töistäpoisjäänti, ellei pahempaakin. Kansankielellä se on silkkaa kusetusta.

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Viestin lähetti kausi
Eikä siinä mitään sopimusvapaushan Suomessa on mutta se että näitä sopimuksia voidaan irtisanoa ja ihan suoraan sanottuna fuulata juridisilla kiemuroilla vaikkapa duunareita on mielestäni ihan yhtä moraalitonta kuin töistäpoisjäänti, ellei pahempaakin. Kansankielellä se on silkkaa kusetusta.
Kusetustahan tuo onkin, enkä väitä etteikö se tässäkin tilanteessa olisi ollut tarkoitus. Mutta samalla tavallahan normaali toistaiseksi voimassa oleva sopimus voidaan irtisanoa. Ja miksi ei lakkoilla vasta sitten, kun soppari irtisanotaan? Selitys tälle on se, että silloin lakko ei ole enää laillinen, mutta tosiasiassahan laittomuus ei ennenkään ole ollut ay-liikkeelle mikään este.

Kaikkein typerintä tässä on se, että TA ei vaihtanut liittoa palkkakustannusten karsimiseksi (itse asiassa palkat keskimäärin nousevat ilman mitään erillissopimuksiakin), kuten Kemianliitto on lakkolaisille antanut ymmärtää. Mutta onhan se liitolle iso menetys, jos 600 kemianliittolaista jäsenmaksun maksajaa vaihtaa liittoa. Siis vaikka kukaan ei pakotakaan työntekijää liitonvaihtoon, niin näinhän siinä käytännössä tulee käymään ehkä joitakin pitkän linjan kemialaisia lukuunottamatta.

Se on ihmisten harhaanjohtamista pitää heitä lakossa jonkun valheisiin perustuvan syyn varjolla samaan aikaan, kun virallinen syy on joku ihan muu.

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Perjantai

Niin, perjantaina 4.3. klo 21 TV1:ssä A-pisteessä keskustelua ko. aiheesta, Myös kyseinen case-tapaus on syynissä.

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...

Varmaan kelpaisi ja ei muuta kuin pomolle asiasta puhumaan. Ylityöt määritellään nimittäin työaikalaissa ja jos firmassa ei noudateta lakia, kannattaa se ottaa esille.

Tai sitten sä et teekään oikeasti ylitöitä vaan jotain vuorotyösysteemiä, jotka ovat lain mukaisia. Tietenkin jos duuni ei kelpaa, ainahan sitä voi vaihtaa paikkaa ... markkinatalous, you know.

Bay

Jäsen

Kuulostaa vartiointialalta nuo lisät ja ylityökorvausasiat. Siellä olisi tosiaan paljon parannettavaa. Huonosti palkattua ja todella aliarvostettua hommaa. Melkein seitsemän vuotta tein noita hommia.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy