Sähköpotkulaudat

  • 1 012
  • 14

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Käsittääkseni jo pari vuotta katukuvaa valloittaneelle aiheelle (vitsaukselle?) ei ole vielä omaa ketjua, joten polkaistaan käyntiin. Nyt keskustelu jakautuu milloin minnekin.

Lainsäädäntö, vakuutukset ja käyttötavat laahaavat skuuteissa surullisesti perässä ja muutama vuosi ollaan menty aika viidakon laeilla. Tuloksena hirvittävä määrä onnettomuuksia ja todella valitettavasti myös kuolintapauksia. Näistä syyttävä sormi osoittaa täysin päättäviin elimiin sekä skuutteja viljeleviin firmoihin. Oma mielipide on selvä: vuokraskuuteille ei ole tarvetta katukuvassa. Käsitykseni mukaan nuo vähentävät pääosin pyöräilyä ja kävelyä, ja isoilta osin mukana on myös huviajelua. Oman skuutin hankkineet ja kypärää käyttävät kunnon kansalaiset harvemmin aiheuttavat ongelmia, mutta taitaa lähes 99% käyttäjistä olla noita vuokraajia.

Iso kysymysmerkki itselleni on, miten lapset saavat noita skuutteja käsiinsä? Ymmärrykseni mukaan vuokrafirmoilla on ikärajana 18, joten antavatko vanhemmat tunnuksensa/maksutiedot lapsille käyttöön? Tuo on minun mielestäni vähän sama asia, kun antaisi jollekin ilman mitään ajokokemusta avaimet moottoripyörään.

Päivän surullinen uutinen alla, näitä tuntuu tulevan harva se päivä.

 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suuri osa kuljettajista kyllä ajaa näillä vehkeillä täysin päättömästi, varsinkin nuoret kahdestaan ja kolmestaan ja tyystin liikennesäännöistä välittämättä. Suojateille kurvataan äkkiarvaamatta ja oletetaan, että autoilija on väistämisvelvollinen. En muista milloin olisin viimeksi nähnyt kypärää skuutilla ajavan ihmisen päässä. Pyöräilijöillä se on kuitenkin varsin yleinen varuste, miksi ei skuuttaajalla? Toki jos lennosta kaupungilla otetaan vuokralaite käyttöön, eikä laitteessa ole kypärää, niin ymmärrettävästi omaa kypärää ei ole mukana. Mutta harvemmin myöskään omalla skuutilla ajavilla kypärää näkee.

Nyt olisi Liikenneturvalla korkea aika lanseerata kampanjat TikTokkiin yms. kanaviin, missä nuoret tavoitetaan. Mikäli tällaista ei siis vielä ole tehty.
 

friikki otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Isoin juttu on juuri tuo asennekasvatus noiden käytössä. Nuo kaksin tai kolmin ajajat on iso riski vilkkailla kaduilla muille ja itselleen. Tuo pitäisi saada kiellettyä jollain tavoin. Jopa vanhemmat ajelee pienen lapsen kanssa kaksin.

Ainakin meillä päin kuitenkin on ihan hyvin noiden kanssa sujunut. Tietysti se että niitä lautoja potkitaan ja heitetään ties minne on ongelma.

Yksi iso asia mikä myös vaikuttaa on kaupunkien infra. Eihän kaupunkeja ole suunniteltu näille alunperin millään tavalla. Useammassa kaupungeissa näillä ajaneena en ihmettele yhtään että PK-seudulla tapahtuu paljon onnettomuuksia. Ainakin Helsingin alueella sai olla koko ajan kieli keskellä suuta, vaikka osaan näillä ajaa mielestäni hyvin. Välillä piti ihan vauhdit ottaa pois tietyissä tilanteissa ja ei olisi tullut mieleenkään ajella tuolla täysiä. Monissa kaupungeissa on myös tien ylitykset isoilla korokkeilla ja muutenkin sellaisia yllättäviä töksäytyksiä matkan varrella. Ei ole sattumaa että pyöräilykaupungeissa esim. Oulu ja Joensuu näillä on ihan loistavaa ajella. Ja siksi itse ainakin olen näiden kannalla. Eiköhän näihin aikanaan saada selvät säännöt tehtyä.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko kukaan koskaan nähnyt poliisin pysäyttävän tahikka sakottavan kaksi/kolme päällä ajelevia skuuttaajia?

Itse en ole havainnut yhtään tapausta.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Yksi sankari ehtinyt ratikan alle, se kun on niin hiljainen ja keulakin musta, eihän sitä näe eikä kuule. Liikennevalot on hyvät ja näkyvät tuossakin paikassa kaikille kulkijoille.

 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Yksi sankari ehtinyt ratikan alle, se kun on niin hiljainen ja keulakin musta, eihän sitä näe eikä kuule. Liikennevalot on hyvät ja näkyvät tuossakin paikassa kaikille kulkijoille.


Hyi hyi, tuhma ratikkakuski kun ei ole väistänyt!!?!? Pitäisikö nyt kieltää ratikka.

No toivottavasti ei käynyt pahasti. Lähtökohta on vaan aika huono jos ratikka osuu. Sillähän muuten taitaa olla etuajo-oikeus ?
 
Suosikkijoukkue
Ilves

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Onko noilla vuokralautafirmoilla mitään ikärajaa lautojen osalta? Se on kovin yleistä, että näkee kaksi tai kolme selvästi alaikäistä lasta laudan päällä hurjastelemassa joko jalkakäytävällä tai autotiellä. Eivät nuo osaa vielä liikennesääntöjä ja ajaessa tavoitteena on vain mahdollisimman kova vauhti. Sitten kun noita on laudalla useampi, niin onnettomuuden sattuessa useampi loukkaantuu.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko noilla vuokralautafirmoilla mitään ikärajaa lautojen osalta? Se on kovin yleistä, että näkee kaksi tai kolme selvästi alaikäistä lasta laudan päällä hurjastelemassa joko jalkakäytävällä tai autotiellä. Eivät nuo osaa vielä liikennesääntöjä ja ajaessa tavoitteena on vain mahdollisimman kova vauhti. Sitten kun noita on laudalla useampi, niin onnettomuuden sattuessa useampi loukkaantuu.

En tiedä miten tarkalleen menee esim. jos ala-ikäinen ostaa omalla pankkikortilla vaikka sovellus sanoo k18, mutta näissä pitäisi kyllä aina olla vahva tunnistautuminen ja sen lisäksi joku pakollinen pikakurssi väistämissäännöistä että saa tunnukset tehtyä.

Tosin ainakin täällä pienemmissä pitäjissä tuntuu isoimmat ongelmat olevan yleensä +50v väestöä pyöriensä kanssa joilla omat säännöt suojatielle, nuoriso tuntuu pääasiassa hyvin, mutta isojen kaupunkien keskustoissa tilanne varmaan eri.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

Rektor

Jäsen
Onhan tämä meno ja seuraukset yltyneet vähän turhan surulliseksi, erityisesti viime aikoina. Komppaan muutamia muita siinä, että esim. vahvan tunnistautumisen kautta mennään tilanteeseen, ettei alaikäisillä olisi asiaa lainata näitä. Ikäraja tietenkin aiheuttaa keskustelua, tarvitaan päättäjiltä jämeriä toimia. Huolestuttavaa nähdä näitä 2-3 hengen porukoita laudan päällä vailla huolia - ja kypäriä.

Toisenlaisesta perspektiivistä näen myös näissä yhden osatekijän nuorisoamme sekä myös vähän vanhempaa väkeä fyysisesti passivoivana kulkuvälineenä. Vähäinenkin luonnollinen liikunta katoaa, ei jakseta enää kävellä tai pyöräillä juuri mihinkään. Ja joo, ei koske kaikkia, mutta yhä kasvavaa joukkoa. Tilastollinen data tunnetusti tukee tätä.

Ohi aiheen. Oma lukunsa tietenkin vielä koppimönkijäsankarit. Tälläkin viikolla tuli taas todistettua, kun isin kiekkoilijanalut ajaa mönkkärillään salin oven viereen ja laahustaa sandaaleissaan kännykkä hanskassa tekemään alkuveryttelyä kuntopyörällä/juoksumatolla. Vanhemmatkin voisivat välillä sytyttää valoja, jotta edes pieni omatoiminen (fyysinen) aktiivisuus pysyisi mukana.
 
Juuri meinasin jäädä sähköpotkulaudan alle, kun kävin postia hakemassa. Joku nuori nainen ajeli sillä ihan miten sattuu varmaan 20 km/h taloyhtiön pihalla.
 

Grafix

Jäsen
Kaiken muun spedeilyn ohella en ymmärrä, miksi lautayhtiöt salllivat usemman kuin yhden henkilön ajella samalla laudalla. Ei olisi kovin vaikeaa sensoreilla tuotakaan estää jos vain haluaisivat. Luulisi myös, että liiketaloudellisestikin olisi parempi jos kaikkien pitäisi vuokrata oma lankku.
 

Freakish

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Nämähän ovat aivan loistava keksintö ja käytössä vähintään pari kertaa viikossa. Paljon mukavampia kuin polkupyörät ja julkiset, nopeampaa kuin kävely. Omaa lautaa en koskaan hommaisi koska usein käyttö on baari- tai ravintokäynteihin liittyvää ja en ala lautaa raahaamaan baarista toiseen mukana. Laudalla keskustaan, taksilla kotiin jos tulee alkoholia nautittua.

Ainakin Tallinnassa on blokattu vielä vanhan kaupungin alue ja pari muuta kokonaan laudoilta (lauta pysähtyy, jos sinne yrittää ajaa), sekä pysäköinti kiireisillä alueilla mahdollista ainoastaan merkityille paikoille. Ymmärrän tosin ihmisten närkästyksen, kun porukka pysäköi näitä kuin idiootit, jos pakollinen pysäköintipaikka puuttuu. Eilen illalla pyörittelin itsekin päätäni, kun kokonainen pyöräkaista oli tukittu keskustassa, vaikka vieressä oli reilusti tyhjää ja käyttämätöntä tilaa.

Tuli Budapestissa myös lautaa testattua, ja siellä koko keskustan alueella pysäköinti tuntui olevan mahdollista vain näille merkatuille paikoille. Veikkaan, että täällä siirrytään pikkuhiljaa samaan malliin, mikä on ihan hyvä juttu.

Tallinnassa paljon myös hitaita alueita joilla nopeus laskee automaattisesti 15 tai 10 km/h esim. Ruuhkaiset seudut, koulujen lähialueet jne. En tiedä miten paljon noilla onnettomuuksia tapahtuu ja onko nopeusrajoitukset auttaneet. Itsellä ei ole sattunut edes "läheltä piti" -tilanteita näiden vuosien aikana, mutta tämä nyt ei kerro mitään kokonaisuudesta.

Miten Suomessa nykyisin nuo rajoitukset? Ei ole tullut about kolmeen vuoteen Helsingissä näillä ajeltua ja silloin ei ainakaan hirveästi muistaakseni rajoitteita ollut.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

Freakish

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Kaiken muun spedeilyn ohella en ymmärrä, miksi lautayhtiöt salllivat usemman kuin yhden henkilön ajella samalla laudalla. Ei olisi kovin vaikeaa sensoreilla tuotakaan estää jos vain haluaisivat. Luulisi myös, että liiketaloudellisestikin olisi parempi jos kaikkien pitäisi vuokrata oma lankku.
Tällaisia estoja on ainakin joillain toimijoilla. Sensorit välillä jopa vähän herkällä, kun pikkuisen töyssyisemmällä asfaltilla alkaa lauta valittamaan useasta matkustajasta.
 

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
Ryden sovellus näyttää ajoajaksi 76h 56min. Itselleni se kesän tärkein paikasta A - paikkaan B liikkumisväline kun ei ole autoa. Julkisilla maksaisi töihin toimistolle mennä jotain 6e päivä, mutta potkulaudalla sama matka puolet nopeammin 3,49e. Kannatan ehdottomasti sitä, että nuo vaatii vahvan tunnistautumisen ja kaksi päällä ajo kielletään sakon uhalla. Mutta noin muuten äärimmäisen hyvä ja näppärä keino liikkua esim Helsingissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös