Sähköiset kulkuvälineet

  • 10 769
  • 41

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Onko sähköpyörien huoltokustannuksista kokemuksia? Sähkömoottoria lukuunottamatta pyörän tekniikka lienee ihan normi? Minkälaista huoltoa sähkömoottori vaatii?
Oma puksuttelee viidettä vuotta eikä ole mitään vaatinut. Siis moottori. Akku alkaa kyllä pikkuhiljaa hyytyä. Noin muuten tuo pyörä on perushelkama, johon on lisätty sähköt ja ajettu työmatkaa. Perushelkama ei kyllä kestä kovan vauhdin (peruspyörälle), isojen kilometrien ja raskaan kuorman kombinaatiota. Ainoat alkuperäiset osat jäljellä taitavat olla takalokasuoja, tarakka ja runko, mutta se taitaa olla enemmän "markalla saa markan tavaran"-ongelma.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN

Mitenköhän tällainen voi tulla yllätyksenä? Eikös tuon pitäisi olla aika looginen juttu. Tosin enpä minä niin ole tutustunut aiheeseen eli ehkä tässä oli sitten joku ajatus taustalla, että pyöräedusta ei maksettaisi eläkemaksuja.

Lienee ajateltu liikunta- tai kulttuurietuun rinnasteisena. Sinänsä hassua, koska kai se likeisempi on autoetu, josta kertyy eläke. Vaikkei etuna verovapaa olekaan.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko sähköpyörien huoltokustannuksista kokemuksia? Sähkömoottoria lukuunottamatta pyörän tekniikka lienee ihan normi? Minkälaista huoltoa sähkömoottori vaatii?
Moottorit ovat suurilta osin harjattomia ja siten varsin kestäviä ja huoltovapaita. Voimansiirto kuluu suuremmasta voimasta johtuen enemmän ja takapakkoja ja ketjuja kuluu. Näiden hinnat ovat sitten "hienoudesta" riippuvia eli mitä parempi osasarja sen enemmän vaihto maksaa. Toinen enemmän kuluva osa on jarrupalat johtuen pyörän suuremmasta painosta ja nopeudesta tultaessa jarrutuksiin.
Omasta paremman pään pyörästä on vaihdettu 4500km aikana kertaalleen pakka ja ketju.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vielä noista harjattomista moottoreista: Ne ovat mekaanisesti eritttäin yksinkertaisia: pyörivä roottori, jossa magneetit sekä paikallaan olevat käämit joihin virtaa ohjataan elektronisesti. Ainoa kuluva osa ovat laakerit. Toki itse moottorin lisäksi on muutakin rattaistoa ja onhan näitä joillain hajonnutkin, mutta en olisi moottorin kestosta huolissani.
Mitä tulee homman taloudelliseen kanatavuuteen niin se riippuu mielestäni siitä voiko spyörällä korvata auton/kakkosauton tai bussilipun. Jos sen pihassa kököttävän auton km-kustannus on vaikka 20c/km, niin pyörälle siirretyillä kilometreillä pyörän takaisinmaksuaika on kovin pitkä. Jos taas jätät ostamatta keskiluokan auton, niin pyörähän on nopeasti maksettu pelkällä auton arvonalenemalla.
 

Fordél

Jäsen
Mitä tulee homman taloudelliseen kanatavuuteen niin se riippuu mielestäni siitä voiko spyörällä korvata auton/kakkosauton tai bussilipun. Jos sen pihassa kököttävän auton km-kustannus on vaikka 20c/km, niin pyörälle siirretyillä kilometreillä pyörän takaisinmaksuaika on kovin pitkä. Jos taas jätät ostamatta keskiluokan auton, niin pyörähän on nopeasti maksettu pelkällä auton arvonalenemalla.

Eurojen lisäksi kannattaa antaa arvoa liikunnan lisääntymiselle sekä terveys- ja hyvinvointivaikutuksille (sähköpyörä vs. auto). Eli vaikka ei taloudellisesti olisi ihan niin kannattavaa niin kokonaisuutena sähköpyörä voi kääntyä hurjasti plussan puolelle.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Voimansiirto kuluu suuremmasta voimasta johtuen enemmän ja takapakkoja ja ketjuja kuluu.
Tämä riippuu siitä missä moottori sijaitsee. Jos pyörä on keskimoottorinen eli moottori on polkimissa, tuo pitää paikkansa. Jos moottori taas sijaitsee jomman kumman pyörän navassa, niin se taas vähentää voimansiirtoon kohdistuvaa rasitusta.
 

RikuP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tuli itse hankittua tuollainen istuttava FAT sähköpotkulauta. On kyllä pirun kätevä. Kauppakassi/urheilukassi mahtuu kivasti jalkojen väliin. Ja tottakai terassilla "yhdellä käynti" sujuu vaivattomasti ;)
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Firma näköjään tarjoaa henkilökuntaetuna sähköpyörää tai tavallista, mutta sähköpyörästä kysymys. Käsittääkseni on niin, että 25km/h on maksimi mihin pyörä saa avustaa tai se pitää rekisteröidä. Toimiiko pyörä niin, että alle 25km/h ei tarvitse polkea lainkaan ja jos haluaa mennä kovempaa, pitää käyttää omaa reisilihasta? Vai onko joku pakollinen polkeminen päällä koko ajan?

Toinen kysymys, että voiko noi ohittaa helposti? Miten sitä polkemista mitataan ja toisaalta nopeutta?
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Firma näköjään tarjoaa henkilökuntaetuna sähköpyörää tai tavallista, mutta sähköpyörästä kysymys. Käsittääkseni on niin, että 25km/h on maksimi mihin pyörä saa avustaa tai se pitää rekisteröidä. Toimiiko pyörä niin, että alle 25km/h ei tarvitse polkea lainkaan ja jos haluaa mennä kovempaa, pitää käyttää omaa reisilihasta? Vai onko joku pakollinen polkeminen päällä koko ajan?
Tässä pitää erottaa sähköavusteinen polkupyörä ja sähköpolkupyörä (moottorilla varustettu polkupyörä taitaa olla virallinen termi).

Sähköavusteisen polkupyörän kohdalla sähkömoottori nimensä mukaisesti avustaa lihasvoimaa, eli toimii vain poljettaessa. Sähköpolkupyörän kohdalla sitten moottori toimii myös ilman lihasvoimaa.

Sähköavusteista pyörää ei tarvitse rekisteröidä eikä liikennevakuuttaa, kun tehot ovat alle 250W ja moottori kytkeytyy pois päältä 25 km/h vauhdissa. Muussa tapauksessa vehje täytyy liikennevakuuttaa ja yli 25 km/h kulkeva laite myös rekisteröidä mopoksi.

Suurin osa laitteista on nimenomaan sähköavusteisia pyöriä.

Lisätietoa: Sähköiset liikkumisvälineet | Traficom
 

444

Jäsen
Maanantaina sain viimein useamman kuukauden odottelun jälkeen tuon sähköavusteisen työsuhdepolkupyörän kotiin. On muuten Superbissa käsittämätön takaloosteri, kun tuokin sinne sujahti kuin vettä vain. Aiemmin naureskelin samaa, kun lastasin 180cm pitkän kylpyammeen kyytiin.
Mutta niin. Ei ollut nastarenkaita liikkeessä tarjolla tähän hätään, niin olen käynyt ottamassa tyyppejä ihan perus maastonakeilla. Asfaltilla ja lyhyillä metsäpätkillä. Useampi vuosi on aikaa edellisestä fillarointikerrasta, joten kyllähän tuossa hanurin aika kipeäksi saa. Ja kyllä, satula on paikallaan ja oikeassa asennossa. Vähän jännittää painella tuolla menemään, kun tietyt tienpätkät ovat edelleen jäässä, kun ovat koko päivän varjossa. Auringon paistaessa tarkenee ajella oikein hyvin, vaikka varusteet ovat hyvinkin suboptimaaliset, mutta auringon laskettua tulee kyllä nopeasti helvatin kylmä. Etenkin sormista. En nyt tässä vaiheessa meinaa mitään kauteen sopivampia kamoja hankkia, joten täytyy polkea lenkkejä sopivampaan kellonaikaan.

Ajatus oli siirtyä pyöräilemään työmatkoja osittain niinä päivinä, kun toimistolle on pakko ahterinsa hinata. Matka olisi kokonaisuudessaan 70km/suunta, eli ihan sellaista matkaa ei viitsi, koska olen laiska. Mutta lähimmälle juna-asemalle n. 25km/siivu ja siitä sitten tsygä stogeen kyytiin ja perillä kilsan matka perille. Matka-aika pitenee todella paljon, kun autolla koko matkan hurauttaa tunnissa, mutta säästyypähän rahaa ja saa hyvää hyötyliikuntaa ainakin sen yhden kerran viikossa. Vielä on kuitenkin opeteltavaa mm. vaihteiden käytössä, koska tuolla sähköavustuksella jää herkästi liian iso vaihde ylämäissä päälle ja aiemmassa fillarissa ei tainnut olla vaihteita (ainakaan toimivia) kuin se yksi.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Pääsin ajelemaan helkaman fatbikellä ja iski kova sähköpyöräkuume. Välttämättä pyörän ei tarvitse olla läskipyörä, vaan joku sähköavusteinen, mutta ei ihan kapea renkainen.

Olemme siirtyneet yhden auton talouteen, joten nyt olisi harkinnassa sähköpyörä, jolla rouva pääsee kätevästi muutaman kilotrin työmatkan hikoilematta ja jolla olisi turvallista ajella myös vähän talvisemmassa kelissä.

Samalla pyörää voisi käyttää kerran kesässä pidemmillä reissuilla, esim. mökkimatkaan 60km.


Onko täällä kokeneempia sähköpyöräilijöitä? Mitä kannattaisi ottaa huomioon ja onko laadussa suuria eroja, hinnoissa on ainakin...
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko täällä kokeneempia sähköpyöräilijöitä? Mitä kannattaisi ottaa huomioon ja onko laadussa suuria eroja, hinnoissa on ainakin...
En oo kokenut sähköpyöräilijä, koska ajan luomuna, mutta ihan samat valintaperusteet noilla laitteilla on oli niissä sitten sähköä tai ei.

Mieti mihin sitä fillaria eniten tarvitset, eli esimerkiksi läskipyörä on päällystetylle kelville aivan turha laite, ihan niinkuin pitkille matkoille ei kannata ostaa jopoa. Ja muista että sellaista laitetta ei ole olemassakaan joka käy kaikkeen täydellisesti. Kompromisseja joutuu tekemään jos menee yhden tsygän taktiikalla. Mulla on noita fillareita viis...

Oikea koko, varmaan tärkein juttu, 185cm ja 165cm henkilölle ei ole olemassa pyörää joka käy kummallekin.

Eli käyttötarkoitus, oikea koko ja budjetti, siitä se lähtee.

Fillareissa se hinta tuppaa korreloimaan ihan suoraan laatuun, markalla saa markan laitteen ja useammalla tonnilla suurella todennäköisesti paremman. Älä ole allerginen rungon valmistajasta, suurin osa niistä rungoissa tehdään Kaukoidässä ja muut komponentithan on geneeristä kamaa joita kaikki käyttää.

Sähkövehkeissä katsoisin varmaankin mahdollisimman suuren akun, keskiömoottorin ja tehoa/ vääntöä niin paljon kun budjetilla saa.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Pääsin ajelemaan helkaman fatbikellä ja iski kova sähköpyöräkuume. Välttämättä pyörän ei tarvitse olla läskipyörä, vaan joku sähköavusteinen, mutta ei ihan kapea renkainen.

Olemme siirtyneet yhden auton talouteen, joten nyt olisi harkinnassa sähköpyörä, jolla rouva pääsee kätevästi muutaman kilotrin työmatkan hikoilematta ja jolla olisi turvallista ajella myös vähän talvisemmassa kelissä.

Samalla pyörää voisi käyttää kerran kesässä pidemmillä reissuilla, esim. mökkimatkaan 60km.


Onko täällä kokeneempia sähköpyöräilijöitä? Mitä kannattaisi ottaa huomioon ja onko laadussa suuria eroja, hinnoissa on ainakin...
Kuten tuossa yllä @Bat79 listasikin pointteja, niin tosiaan koko on eka joka kannattaa katsoa kohdalleen. Valitettavan paljon myydään edelleen vääränkokoisia pyöriä, kun kauppiaat haluaa varastoista eroon.

Toinen juttu on tuo pyörän tyyppi ja tosiaankaan kaikenkattavaa vaihtoehtoa ei ole olemassa (t. 5 myös pyörää ajossa tällä hetkellä). Ympäri vuoden jos haluaa ajaa (erityisesti myös lumisateiden jälkeen), niin oikeastaan läski on ainut toimiva vaihtoehto. Se onkin sitten kaikkeen muuhun kompromissi vähintään, jos ei suorastaan huono valinta. Jos ei tätä ominaisuutta tarvitse välttämättä jatkuvasti, niin esim jäykkäperäinen maastopyörä on hyvä all arounder sähkönä. Sillä pääsee rengastuksesta riippuen suht kevyesti millä alustalla tahansa. Jos taasen hiekkatie on maksimi missä ajetaan, voi valita myös jonkun "kaupunkipyörä"-tyyppisen laitteen.

Moottoreista kannattaa varmaankin suosia isoimpia merkkejä, joihin löytyy huolto helposti. Myöskin itse pyörän merkeistä kannattaa mielestäni suoraan suosia isoimpia ja tunnetuimpia valmistajia. Ns poikkeuksena voisi kyllä mainita, että jengi on pääasiassa kehunut noita Helkamoja ja Tuntureja. Kovin paljon ei tarvitse mennä takaisin ajassa, kun ne oli pelkästään ns. markettikamaa.

Pyöräily on siitä hieno harrastus, että harrastaminen on samaan aikaan todella helppo aloittaa ja aivan sairaan vaikeaa aloittaa.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuossapa ne tärkeimmät tuli ylhäällä. Läskipyörä ilman akkua ei toimi kovinkaan hyvin missään, mutta kun siihen laitetaan sähköt niin kyllä se mielestäni soveltuu kaikkeen. Ei tietysti paras vaihtoehto pyöräteillä, mutta ei todellakaan myöskään niin huono, että sen takia jättäisin kauppaan. Ja läskipyörän rengaspaineilla pystyy muuttamaan todella paljon pyörän luonnetta. Täysillä paineilla rullaa kevyesti, kun taas pienillä paineilla pääsee talvellakin melkein mistä vaan.
 

444

Jäsen
Mulla on nyt puolisentoista vuotta ollut jäykkäperäinen maastopyörä työsuhdefillarina. Sähköisenä. Hyvin vähän sitä on tullut ulkoilutettua oikeasti maastossa, vaikka alun perin vähän toisin oletin. Sähköllä toki rullaa leveilläkin kumeilla mainiosti asfaltilla ja soralla, ilman akkua meno on huomattavasti nihkeämpää. Duunit loppuivat tuossa puolisen kuukautta sitten, sopimusta oli vielä jäljellä 3,5 vuotta. Työnantaja sitten ”hyvää hyvyyttään” lunasti tuon minulle omaksi, mikä oli toki ihan kiva juttu. Nyttemmin olen miettinyt, että joskohan tuon vain laittaisi myyntiin, melko vähän ajettuna yms., ja hankkisi tilalle jonkun perus munamankelin. Jäisi helposti pari tonnia ”voitolle” tässä vaiheessa ja voisi vaikka kustantaa sen uuden lämminvesivaraajan. :D
 

Mr Tomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Pallo, Iisalmen Peli-Karhut, KuPS , PK-37
sähköpyörätuolilla tullu ajeltua vuuesta 2003 lähtien

nyt alla Kite
eka oli Storm X
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Crescent Eloralla ( n. 2500€) on nyt 3 vuotta huristeltu. En ajele mitään maratonmatkoja, korkeintaan kauppareissuja ja jotain 15-20 km pituisia hupiretkiä.
Maastot on täällä mäkisiä ja usein tuulisia, joten sähköapu on tarpeen, sillä kunto on korkeintaan välttävä. Akun voima ja 70 km toimintamatka riittävät mainiosti. Lataaminen ei ole supernopeaa. Jalkajarru vaikutti ostopäätökseen.
Talviliukkaille pitäisi olla nastarenkaat.
Käsiteltävyys ei ole kävelyvauhdissa (kuten kauppojen pihoissa) paras mahdollinen, melkeinpä kannattaa sammuttaa virta. Rullausominaisuudet ovat loistavat, ruotsalaisten laatulaakerien ansiosta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös