Sähköiset kulkuvälineet

  • 10 765
  • 41

RetroRenttu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sarjasta riippuen
Eipä löytynyt sähköpyörille ja muille kevyille sähkökulkupeleille omaa ketjua, niin polkaistaanpa (avusteisesti heh heh) semmoinen nyt käyntiin.

Itse olen harkinnut jonkinlaisen sähköpelin hommaamista, mutta luultavasti vasta ensi vuoden kesälle. Itseäni on kiinnostanut nuo 1kw tehoiset eli L1e-a luokkaiset vempaimet, koska niitä ei tarvitse registeröidä ja lain silmissä nuo kuuluvat vielä polkypyörä luokkaan. Lisäksi tuon luokan ajoneuvoissa ei tarvitse välttämättä olla polkemis mahdollisuutta ja kaasukahvat ovat sallittuja.

Tästä kuvailusta päästäänkiin siihen ongelmaan johon törmäsin. Kaikki tämä kategorian ns pyörät ovat aivan karmean oloisia ainakin omaan makuuni. Suurin osa on näitä ns sähköpotkulautoja joihin on lisätty vain satula tai sitten näitä senioreiden avustamis skootterita. Itse mietin onko näitä kevyt versioita tehty minkäänlaisina esim crossipyörien näköisina ns maastoversioina? Muutaman lapsille tarkoitetun sähköcrossin löysin googlen kautta, mutta niissä tulee kantopaino vastaan.

Tietysti toinen vaihtoehtohan on sitten ihan rehellinen maastöpyörä sähköavustimella tai jopa sympaattinen E-Jopo.
 

Veijari

Jäsen
Olen hiljaa mielessäni haaveillut Kontio Kruiserista. Kontio Kruiser 2.0 Premium Pack sähköpotkulauta | Karkkainen.com verkkokauppa
Näyttää päheeltä ja paperilla ominaisuudet näyttää hyviltä mutta en oikein keksi tuolle mitään järkevää käyttöä kun työmatkailuun välttämätön kulkine on auto ja harrastuksetkin on sellaisen matkan päässä, ettei tuon rangella ihan pääse edestakaista matkaa kuljettua.
 

RetroRenttu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sarjasta riippuen
Olen hiljaa mielessäni haaveillut Kontio Kruiserista. Kontio Kruiser 2.0 Premium Pack sähköpotkulauta | Karkkainen.com verkkokauppa
Näyttää päheeltä ja paperilla ominaisuudet näyttää hyviltä mutta en oikein keksi tuolle mitään järkevää käyttöä kun työmatkailuun välttämätön kulkine on auto ja harrastuksetkin on sellaisen matkan päässä, ettei tuon rangella ihan pääse edestakaista matkaa kuljettua.

Varmasti hieno peli, muttei juuri omaan makuuni/käyttöön tarkoitettu. Jokin saman tehoinen, mutta myös jonkin verran maasto käyttöisempi vehje olisi hakusessa. Voi olla että silloin täytyy tyytyä ihan sähköavusteiseen maastopyörään tai pärjätä nykyisellä pyörällä.
 
Itse hommaisin sähköavusteisen polkupyörän jo pelkästään siksi että sen saa tarvittaessa poljettua kotiin taikka latauspisteelle jos akku loppuu. Tuo Kontio cruiser painaa 65 kiloa, eli aika paskahomma olisi lähteä työntämään tota.

Aika paljon noita sähköfillareita näkee nykyään. Ihmeen usein vieläpä fatbikeja ja kaupunkikäytössä. Itse en maastorenkailla ajelisi asfalttilla, mutta kukin toki tyylillään.
 

444

Jäsen
Hankin loppukeväästä sähköpotkulaudan. Ajatus tuossa oli, että vähenee turhat lyhyen matkan ajelut autolla, esim. kauppaan ja metroasemalle työmatkalla. Yhden hengen taloudessa siis kauppaostokset saa helposti reppuun. Tuossakin luvattiin kyllä komiasti 25 kilometrin akkukestoa, mutta ei se näissä olosuhteissa yli 16 kilometriä kestä. Työmatka on piirun päälle sen 16 km, eli pitää sitten vain napata se kainaloon metron ajaksi. Siis sitten joskus kun etäily loppuu.
Pätevä laite tuo kuitenkin on ja onkin vähentänyt niitä muutaman kilometrin siirtymisiä. Sadekeleillä ei toki viitsi ulkoiluttaa.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse en ole yhtään päässyt ymmärrykseen näiden sähköisten ajoneuvojen kanssa. Varsinkaan pyörien.

Jotenkin se pyörällä kulkimisen suola on se, että välillä on vittumaista polkea kilometri ylämäkeen ja sitten jossain vaiheessa pääsee laskettelemaan alas. Tämä siis lähinnä, kun joskus tullut työmatkalla vastaan sellainen runsaan kokoinen nainen, joka sykki ylämäkeen samaa vauhtia kuin itse menisi alamäkeen.

Toki ideana ei varmasti ole edes varsinaisesti pyöräillä, mutta kuitenkin. Näistä muista välineistä en tiedä sen enempää, mutta nuo sähköpyörät kyllä jotenkin vierastuttaa ja kovasti.
 

friikki otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onkos ihmisillä kokemuksia tälläisestä sähköpotkulaudasta: Xiaomi Mi Electric Scooter 1S Global -sähköpotkulauta

Hirveästi houkuttaisi ostaa tuollainen kulkuväline työmatkoihin jne.

Itsellä on Xiaomin m365 pro lauta. Ja veikkaan että tuo 1S sarja ei paljoa eroa tuosta.

Meinasin ensin ostaa tuon perusversion mutta viime kesän alussa saatavuus oli nollaa joka puolella Suomea. (onneksi) Ostin sitten pro version, kun sitä oli saatavilla. Olihan se 300e kalliimpi, mutta oli sitten lopulta parempi ostos. Töihin on reilu 5 kilsaa matkaa, joten työmatkat taittuu kätevästi. Kaikki tarvittavat lyhyet matkat hoituu tällä näppärästi. Toki riippuu vähän missä asuu. Lisäksi viime kesänä oli mukava bilistellä vieraissa kaupungeissa ja tutustua paikkoihin.

Pro versio eroaa normaalista akun kestolla. Perusversiolla pääsee 20-25km ilman latausta. Riippuen toki kuljettajan painosta ja maastosta. Prolla pääsin viime kesänä kerralla n. 30km, toki lopussa oli aika kitkuttelua kun virransäästöt oli päällä, joten nopeus ei enää päätä huimannut. Ja tuo nousee myös raskaammatkin mäet ylös aika helposti.

Mutta suosittelen jos on tarvetta. Säästää bensaakin mukavasti.
 

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Itsellä on Xiaomin m365 pro lauta. Ja veikkaan että tuo 1S sarja ei paljoa eroa tuosta.

Meinasin ensin ostaa tuon perusversion mutta viime kesän alussa saatavuus oli nollaa joka puolella Suomea. (onneksi) Ostin sitten pro version, kun sitä oli saatavilla. Olihan se 300e kalliimpi, mutta oli sitten lopulta parempi ostos. Töihin on reilu 5 kilsaa matkaa, joten työmatkat taittuu kätevästi. Kaikki tarvittavat lyhyet matkat hoituu tällä näppärästi. Toki riippuu vähän missä asuu. Lisäksi viime kesänä oli mukava bilistellä vieraissa kaupungeissa ja tutustua paikkoihin.

Pro versio eroaa normaalista akun kestolla. Perusversiolla pääsee 20-25km ilman latausta. Riippuen toki kuljettajan painosta ja maastosta. Prolla pääsin viime kesänä kerralla n. 30km, toki lopussa oli aika kitkuttelua kun virransäästöt oli päällä, joten nopeus ei enää päätä huimannut. Ja tuo nousee myös raskaammatkin mäet ylös aika helposti.

Mutta suosittelen jos on tarvetta. Säästää bensaakin mukavasti.
Kiitos vastauksesta ja kyllä tässä joutuu kauppaan joku päivä menemään. Budjetti ei taida riittää tuohon kalliimpaan mutta eiköhän tuolla halvemmalla kesän ulkoilut saa suoritettua. Ja tosiaan tarkoitus myös ottaa lauta mukaan kesän reissuille.
 

friikki otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kiitos vastauksesta ja kyllä tässä joutuu kauppaan joku päivä menemään. Budjetti ei taida riittää tuohon kalliimpaan mutta eiköhän tuolla halvemmalla kesän ulkoilut saa suoritettua. Ja tosiaan tarkoitus myös ottaa lauta mukaan kesän reissuille.

Kyllä varmasti saa ja on ihan hauska peli ajella. Sen verran vielä mainitsen että huippunopeus on noissa 25km/h, mutta kun akku menee alle puolen, niin huippunopeus alkaa pikkuhiljaa laskea. Viimeisen 20% aikana ei pääse enää huippuihin. Kannattaa matkat suunnitella järkevästi, jos ei ole laturia mukana.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pakko kyllä sanoa, etten itse ole sähköisistä potkulaudoista, yksipyöräisistä ja vastaavista viel oikein innostunut. Ihan jo kuntoilun kannalta taitan kaikki kilsat duunimatkaa (lähijunalla) lukuunottamatta jalan. Lihasvoimalla pelaavaa polkupyörää olen katsellut tosin vähän pidemmän tauon jälkeen.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Itse en ole yhtään päässyt ymmärrykseen näiden sähköisten ajoneuvojen kanssa. Varsinkaan pyörien.

Jotenkin se pyörällä kulkimisen suola on se, että välillä on vittumaista polkea kilometri ylämäkeen ja sitten jossain vaiheessa pääsee laskettelemaan alas. Tämä siis lähinnä, kun joskus tullut työmatkalla vastaan sellainen runsaan kokoinen nainen, joka sykki ylämäkeen samaa vauhtia kuin itse menisi alamäkeen.

Toki ideana ei varmasti ole edes varsinaisesti pyöräillä, mutta kuitenkin. Näistä muista välineistä en tiedä sen enempää, mutta nuo sähköpyörät kyllä jotenkin vierastuttaa ja kovasti.
Itse tuli hankittua sähköpyörä 17km (per suunta) työmatkan ajamiseen. Halusin korvata auton jollakin, ja tuo oli oikeastaan ainoa vaihtoehto. Tavallisella konkelilla en lähde tuota matkaa sotkemaan, varsinkin kun maasto on epätasaista ja sisältää paljon soratietä. Toisaalta ei ole myöskään kiinnostusta käyttää tuntikausia päivittäin työmatkaan. Kyllähän se sähköpyöräkin kuntoa kohottaa ihan tutkitusti, ainakin autoa paremmin.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse tuli hankittua sähköpyörä 17km (per suunta) työmatkan ajamiseen. Halusin korvata auton jollakin, ja tuo oli oikeastaan ainoa vaihtoehto. Tavallisella konkelilla en lähde tuota matkaa sotkemaan, varsinkin kun maasto on epätasaista ja sisältää paljon soratietä. Toisaalta ei ole myöskään kiinnostusta käyttää tuntikausia päivittäin työmatkaan. Kyllähän se sähköpyöräkin kuntoa kohottaa ihan tutkitusti, ainakin autoa paremmin.
Juu ymmärrän kyllä ihan hyvin, jos työmatka lähentelee 20 km ja näin. Varmaan rahaakin säästyy loppujen lopuksi ihan mukavasti!

Itse vaan tunnen näitä joiden työmatka on max 2 kilometriä.

Eikä siinäkään mitään! Jokainen menköön tyylillään.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: JjZz

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Juu ymmärrän kyllä ihan hyvin, jos työmatka lähentelee 20 km ja näin. Varmaan rahaakin säästyy loppujen lopuksi ihan mukavasti!

Itse vaan tunnen näitä joiden työmatka on max 2 kilometriä.

Eikä siinäkään mitään! Jokainen menköön tyylillään.
En mäkään kyllä parin kilsan takia sähköpyörää hankkisi. Siinä se taloudellinen säästökin olisi jo hyvin kyseenalainen, ainakin jos joka tapauksessa omistaa auton. Noilla mun työmatkoilla ja näillä bensan hinnoilla pyörä voi vielä maksaa itsensä takaisin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuinka helppo tommosella potkulaudalla on edetä. Käykö se työstä? Mites jyrkkää ylämäkeen pääsee jos kyydissä on 100kg läskiä ja muita ihmisen rakennustarvikkeita?
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En mäkään kyllä parin kilsan takia sähköpyörää hankkisi. Siinä se taloudellinen säästökin olisi jo hyvin kyseenalainen, ainakin jos joka tapauksessa omistaa auton. Noilla mun työmatkoilla ja näillä bensan hinnoilla pyörä voi vielä maksaa itsensä takaisin.

Taloudellisessa mielessä sähköpyörä ei välttämättä kovin nopeasti maksa itseään takaisin, mutta kuntoilumielessä sähköavusteinen maastopyörä on ihan toimiva. Monella on harhaluulo, että sähköavusteisilla ei kasva kunto, mutta juju onkin siinä, että kynnys lähteä pyöräilemään pienenee huomattavasti. Lisäksi maastossa ajaminen on ihan tehokasta kuntoilua, vaikkei kaikkea voimaa itse tuotakaan.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mulla kauppareissu lähimpään markettiin on noin 7 km, tulee nykyään tehtyä ostosreissutkin enimmäkseen sähköfillarilla. Jos on tarve hankkia painanvia ostoksia, ne tehdään autolla. Lukitus on tietysti tärkeää, satku lisähintaa meni Abuksen jytkyimpään U-lukkoon.
 

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Kuinka helppo tommosella potkulaudalla on edetä. Käykö se työstä? Mites jyrkkää ylämäkeen pääsee jos kyydissä on 100kg läskiä ja muita ihmisen rakennustarvikkeita?

Autostadiumilla on keskusteltu aiheesta. Sielläkin on liikuteltu tuollaista kimmoisaa miesmassaa.

Tässä siis linkki Autostadium- keskustelupalstalle säikeeseen, jossa keskustellaan potkulaudoista.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sähköpyörä on pyörästä ja käyttäjästä riippuen mitä tahansa tavallisesta polkupyörästä mopoon. Mutta ennen kaikkea se on jotakin tuosta välistä. Tällaiselle vanhenevalle herrasmiehelle se on aikakone. Pyöräily onkin taas aidosti hauskaa, mitä se ei ole ollut perinteisellä pyörällä enää vuosiin.

Sähkömoottori antaa lisää jerkkua reisiin ylämäissä ja pulssin hallinta on taas yhtä helppoa, kuin se oli joskus parikymppisenä. Esimerkiksi eilen poljin lyhyehkön matkan harrastusten pariin pienellä avustusteholla ja vähän korkeammilla sykkeillä. Takaisin kotiin sitten valmiiksi väsyneenä suuremmalla avustusteholla ilman sitä tavanomaista vitutusta.

Tuoreena sähköpyörän omistajana arvaan, että omat pyöräilymäärät kasvaa erittäin paljon. Tuo on täällä kaupungissa tavattoman kätevä kulkuneuvo. Nyt kun sitä pyöräilyn aiheuttamaa rasitusta voi säädellä sähkömoottorin avustuksella, niin ensimmäistä kertaa vuosiin on taas se vanha tuttu hinku lähteä lenkille ihan vaan paikkoja katsastelemaan.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Taloudellisessa mielessä sähköpyörä ei välttämättä kovin nopeasti maksa itseään takaisin, mutta kuntoilumielessä sähköavusteinen maastopyörä on ihan toimiva. Monella on harhaluulo, että sähköavusteisilla ei kasva kunto, mutta juju onkin siinä, että kynnys lähteä pyöräilemään pienenee huomattavasti. Lisäksi maastossa ajaminen on ihan tehokasta kuntoilua, vaikkei kaikkea voimaa itse tuotakaan.
Laskeskelin että se maksaisi polttoainekustannuksissa itsensä takaisin noin vuodessa tai puolessatoista. Tämä on tietysti todella vaikea laskea ja riippuu todella monesta asiasta joita ei edes vielä tässä vaiheessa voi tietää.

Kyllä se myös kuntoilusta käy. Ainakin itsellä ottaa kyllä takareisiin kun on polkenut sen 35km päivässä. Jotkut sanovat että sähköavustus vie pyöräilyn ilon, mutta minulle se on kyllä pikemminkin tuonut sen. Ainakin työmatkoilla tavallisella pyörällä se pyöräilyn ilo kyllä jäisi sinne mäkisille sorateille.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Laskeskelin että se maksaisi polttoainekustannuksissa itsensä takaisin noin vuodessa tai puolessatoista. Tämä on tietysti todella vaikea laskea ja riippuu todella monesta asiasta joita ei edes vielä tässä vaiheessa voi tietää.
Moraalisesti joustava kaverini osti kalliin sähköpyörän työmatkakäyttöön, kun laski, että ensin säästää bensoissa ja sitten saa vielä kusetettua valtiolta työmatkavähennykset, kun kertoo niille menevänsä autolla. En tietenkään suosittele, mutta tällaisiin touhuihinhan nämä väärin luodut kannusteet ohjaavat.
 
Onko sähköpyörien huoltokustannuksista kokemuksia? Sähkömoottoria lukuunottamatta pyörän tekniikka lienee ihan normi? Minkälaista huoltoa sähkömoottori vaatii?
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Moraalisesti joustava kaverini osti kalliin sähköpyörän työmatkakäyttöön, kun laski, että ensin säästää bensoissa ja sitten saa vielä kusetettua valtiolta työmatkavähennykset, kun kertoo niille menevänsä autolla. En tietenkään suosittele, mutta tällaisiin touhuihinhan nämä väärin luodut kannusteet ohjaavat.

Höpsis. Työmatkakulun vähennysoikeus on selvästi alle (uuden) auton todellisten kulujen. Jos käsität sen yksinkertaisesti laskentaperusteeksi niissä tapauksissa, kun julkinen ei ole vaihtoehto, niin eihän tuossa ole mitään ongelmaa. Itsekin olen kulkenut suurimman osan matkoista junalla, mutta koska se ei AINA onnistu, on oikeus laskea oman auton mukaan.

Se sähköpyörä muuten maksaa enemmän kuin minun autoni. Sitä varten täytyy olla myös ulkoiluvaattet moneen keliin, korkeimman turvallisuusluokan lukkojärjestelmät ja se pyörä pitää pitää kunnossakin (ihan kuten auto). Kaikki maksaa.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös