Sähköautoilu

  • 495 881
  • 4 583

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kävin tänään koeistumassa Enyaqin asuntomessuilla, siellä oli esittelyssä nelivetomalli isolla akulla. Ihan ok lukemat se laittoi tauluun perusautoiluun. Kun hintaa on 60000€ ja MB EQA 250:lla 68000€, on vähän siinä ja tässä, miten selkeästi paremman laatuvaikutelman arvottaa, se kun oli selvä MB:n eduksi. Varustelu oli about samaa tasoa eli erinomainen molemmissa, mutta fiilis aivan eri. Brändi toki tekee osansa, mutta yhtälailla muotoilu, viimeistely ja materiaalit.

Tämän syvällisen pohdiskelun sytytti liekkiinsä about sama hintataso. On selvää, että mikäli auton ostaa esim. 45k€ hintaluokassa, on vertaaminen liki 25000 euroa kalliimpaan menopeliin turhaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
EQA on toki tiloiltaan ja ulkomitaltaankin aika selvästi pienempi auto kuin Enyaq.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Juu mersun puolelta vastine Enyaqille olisi EQC ja siinäkin vielä vajaa 100l pienempi kontti kuin Skodassa. Ja hintakin pompsahtaa kuusinumeroiseksi.

Mites @sampio Q4 E-Tron? Oletko siihen käynyt tutustumassa?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Juu mersun puolelta vastine Enyaqille olisi EQC ja siinäkin vielä vajaa 100l pienempi kontti kuin Skodassa. Ja hintakin pompsahtaa kuusinumeroiseksi.

Mites @sampio Q4 E-Tron? Oletko siihen käynyt tutustumassa?
En ole, lisäksi myös Volvon molemmat recharged sekä Teslan kolmonen on koeajamatta/istumatta sellaisista, jotka vahvasti kiinnostaisivat. Tosin en ole varma, haluanko ruokia kuumettani yhtään enempää, kun pitäisi malttaa vuosi ainakin odotella.

Joo, numeroiden valossa EQA on selkeästi pienempi. Otin sen rinnalle vähän turhan kapeasti vain omasta näkökulmasta, koska ajoimme pätkän sillä koko perheenä, ja mahduimme heittämällä sisäään. Siksi oikeastaan hintaluokka on enemmän se, mikä määrittelee enemmän kuin puhtaasti kokoluokka meillä. Tai mulla.

Enyaqin tavaratila varsinkin on reilusti suurempi kuin EQA:ssa. Kuskin näkökulmasta taas Mersun mbux oli modernimman näköinen ja koko koelauta tyylikkäämpi kuin Skodassa. Ulkoapäin muotoilultaan erä menee Skodalle, mutta ei 6-0.
 

AriZona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Coyotes
Sähköauto kyllä nykyään kiinnostaa, mutta itseäni mietityttää lataaminen. Kesät ollaan mökeillä, joissa toiseen tulee sähköt yhdellä vaiheella (olikohan 16a pääsulake..) + parkkipaikalle lähimmästä töpselistä matkaa n. 50m ja ainoa teoreettinen mahdollisuus vetää jatkoroikkaa maata pitkin. Toiseen mestaan ei tule muuta, kuin aurinkopaneelilla valaistus + jääkaapin sähkö.

Molemmissa tapauksissa joutuisi mökiltä lähdettäessä pitämään heti tauon lähimmällä huoltiksella (10km-15km matkaa) jotta pääsee edes aloittamaan matkan, tai käydä erikseen lataamassa auto ennakkoon. Ajamme meno ja tulomatkat yhtä putkea pl. nopea 5min pysähdys vessaan, eli emme pidä kahvi / ruokataukoja.

Tuo ehkä itselläni se suurin epäröinnin paikka juuri nyt, koska oikeastaan ainoa toimiva ratkaisu joka tulee mieleen olisi kaivauttaa kallioisessa maastossa piuha maahan, ja toisella mökillä liittää kiinteistö valtakunnan verkkoon (n. 130m kaivuuhommia) , johon muutoin ei ole mitään tarvetta.
Ja sehän olis aivan mahdoton ajatus, että menisit jonain päivänä lähihuoltikselta hakemaan korin kaljaa ja hakkaamaan tunniksi pelikoneita ja siitä ajaisit täydellä akulla takaisin mökille.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Ja sehän olis aivan mahdoton ajatus, että menisit jonain päivänä lähihuoltikselta hakemaan korin kaljaa ja hakkaamaan tunniksi pelikoneita ja siitä ajaisit täydellä akulla takaisin mökille.
Voi taivas näitä ratkaisuehdotuksia. Tulee siinä latauksella hintaa, kun pitää tunti lyödä rahaa pelikoneeseen.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml
Itse olen miettinyt, olisiko minkälainen riski ostaa tuollaista reilun 30 000 euron hintaista Tesla S vuosimallia 2015. Noissahan olisi muun muassa maksuttomat Supercharger-lataukset loppuiäksi.

Asiantuntijatyössä tuon latausajankin voisi vielä käyttää läppäri sylissä tehokkaasti. Noissahan vanhemmissa Tesloissa on aika usein jo suurempia remontteja tehty.
 

AriZona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Coyotes
Voi taivas näitä ratkaisuehdotuksia. Tulee siinä latauksella hintaa, kun pitää tunti lyödä rahaa pelikoneeseen.
Jep. Se on aivan pakko, muuten ei auto lataudu.

Vai meinaatko, että tää tyyppi lähtee johonkin korpeen mökille viikoksi, eikä kertaakaan poistu sieltä mihinkään?

Samalla kun turnipsi hakee huoltsikalta lisää tarvikkeita mökille ja kun normaalisti hän tankkaisi sen diisselinsä niin voi nyt iskeä latausjohdon kiinni autoon ja käydä ostoksilla samalla.

Nää urpot on just tätä porukkaa jotka kyselee jokaisen sähköautouutisen kommenttiosiossa "kaunko tällä pienellä sähköooppelilla kestää vetää 2000kilon kärrykuorma helsingistä inariin?"
Muuttakaa sinne lappiin niin ei tarvi kysellä idioottimaisia kysymyksiä.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hieman kun koko aihepiiriä on seuraillut, niin merkittävä ongelmakohta ei tunnu olevan se sähköauton hinta tai edes se peräkärryn vetokaan, vaan ihmisiä askarruttaa latausinfran kehitys. Omakotitalossa asujalle tämä ei ole mikään ongelma, mutta taloyhtiöiden rakentamat latausmahdollisuudet ja sitten huoltoasemaverkon latauspisteet ruuhka-aikoina ovat varmaan hankintapäätöksiä hidastava tekijä täyssähköjen osalta.

Taloyhtiöpuoleen ei taida auttaa kuin valtion tekemät päätökset/lait sillä kyllä sieltä joukosta niin monta vastustavaa polttomoottoriautoilijaa aina löytyy, että investointipäätöksiä saadaan jarrutettua yhtiökokouksissa. Sitten taas kun on suosittuja lomaviikonloppuja, niin saattaa kahvitauko venähtää kun on neljälle latausasemalle 10 auton jono.

Tästä nyt on molempaa mielipidettä olemassa ja osa sanoo, että kyllä markkinat hoitavat sitten lisää latauspisteitä, kunhan vaan saadaan autojen myynti ja sitä myöden kysyntä kasvamaan. Varmaan näinkin, mutta mieluummin näkisin panostusta latausmahdollisuuksiin etupainotteisesti, että auton hankintapäätös ei kaadu tällaiseen epäröintiin. Noin 99 prosenttisen varmaa kun on, että kyseessä ei olisi tulevaisuudessa käyttämättä jäävät investoinnit, vaikka ne nyt toteuttaisi muutaman vuoden etuajassa.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Jep. Se on aivan pakko, muuten ei auto lataudu.

Vai meinaatko, että tää tyyppi lähtee johonkin korpeen mökille viikoksi, eikä kertaakaan poistu sieltä mihinkään?

Samalla kun turnipsi hakee huoltsikalta lisää tarvikkeita mökille ja kun normaalisti hän tankkaisi sen diisselinsä niin voi nyt iskeä latausjohdon kiinni autoon ja käydä ostoksilla samalla.

Nää urpot on just tätä porukkaa jotka kyselee jokaisen sähköautouutisen kommenttiosiossa "kaunko tällä pienellä sähköooppelilla kestää vetää 2000kilon kärrykuorma helsingistä inariin?"
Muuttakaa sinne lappiin niin ei tarvi kysellä idioottimaisia kysymyksiä.
Jopa se nyt tunteisiin ottaa keskustelu sähköautoilun liittyviin haasteisiin. Nämä ovat juuri sellaisia asioita, jotka tulevat suuresti vaikuttamaan massojen siirtymiseen sähköautoiluun. Voisi verrata vaikka julkiseen liikenteeseen: ei massat siihen siirry niin kauan, kun kokevat oman auton olevan helpompi vaihtoehto vaikka hinnassa säästäisivätkin.

Ja ihan oikeasti vieläkö joku pitää hauskana läppänä tuota peräkärryn vetämistä.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vai meinaatko, että tää tyyppi lähtee johonkin korpeen mökille viikoksi, eikä kertaakaan poistu sieltä mihinkään?

Kyllä me usein ollaan viikko putkeen menemättä mihinkään. Meidän mökkeilyn idea on se, että ollaan mökillä eikä reissata ympäriinsä, sen voi tehdä myös kun on kotona. Mökit on molemmat järven rannalla, joten ruuan saa järvestä ja kaupasta ostetaan muut tarvikkeet tarvittavaksi ajanjaksoksi päivää ennnen mökille menoa kotikaupungista.

Samalla kun turnipsi hakee huoltsikalta lisää tarvikkeita mökille ja kun normaalisti hän tankkaisi sen diisselinsä niin voi nyt iskeä latausjohdon kiinni autoon ja käydä ostoksilla samalla.

Tämä nyt on vain tämän hetken tilanne, ja taatusti muuttuu tulevaisuudessa..mutta nyt latauspistekarttojen mukaan lähin sähkölatauspiste on n. 34km päässä (lähin kauppa ja huoltoasema 10km päässä). 68km edestakaisin ajoa auton lataamisen takia ei ole mitenkään mielekästä (toki se menee samalla jos ns. isolle kirkolle joutuu lähtemään).

P.S. En tankkaa Dieseliä vaan E10 tai E05:sta nykyiseen hybridiin.

Nää urpot on just tätä porukkaa jotka kyselee jokaisen sähköautouutisen kommenttiosiossa "kaunko tällä pienellä sähköooppelilla kestää vetää 2000kilon kärrykuorma helsingistä inariin?"
Muuttakaa sinne lappiin niin ei tarvi kysellä idioottimaisia kysymyksiä.

En tiedä oliko tämä osoitettu minulle, jos oli niin aika provosoivaan sävyyn kirjoitat, ja jostain syystä saat käsityksen että olen sähköautoja vastaan. Mulle on aivan sama millä käyttövoimalla liikun, kunhan käyttöenergian lisäys onnistuu siten, että siitä ei koidu ylimääräistä vaivaa tai ajanmenetystä. Tämä on aivan konkreettinen esimerkki tilanteesta, jossa TÄMÄN HETKEN sähkölatausinfra (joka kyllä kehittyy vuosien aikana) aiheuttaa ylimääräistä ajanmenetystä, ylimääräistä ajamista ja ylimääräistä vaivaa. Ja vastaavia henkilöitä on varmasti useampiakin olemassa.

Omakotitalossa keskisuuressa kaupungissa asuvana lataaminen kotona, tai esim. ruokakaupassa käydessä ei ole mikään ongelma. Nuo molempien mökkien tilanteet ovat vain konkreettisesti sellaisia, että en osaa sanoa saanko mitenkään järkevästi hoidettua sähköauton infran sinne.
 
Viimeksi muokattu:

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Omakotitalossa keskisuuressa kaupungissa asuvana lataaminen kotona, tai esim. ruokakaupassa käydessä ei ole mikään ongelma. Nuo molempien mökkien tilanteet ovat vain konkreettisesti sellaisia, että en osaa sanoa saanko mitenkään järkevästi hoidettua sähköauton infran sinne.

Kyllähän fakta edelleen on se, ettei sähköauton hankinta varmasti ole kaikille vielä ajankohtainen, nimenomaan tuon latausinfran takia. Kuten jo sanottu, vaatii kuitenkin jonkun verran enemmän suunnittelua, kuin polttomoottoriautoilla reissaaminen.

Meilläkään ei kummallakaan suvun mökillä latausmahdollisuutta ole, joten ollaan mökille mennessä käyty kaupassa mökin läheisellä "isossa" hypermarketissa ja siinä samalla ladattu akku täyteen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Meilläkään ei kummallakaan suvun mökillä latausmahdollisuutta ole, joten ollaan mökille mennessä käyty kaupassa mökin läheisellä "isossa" hypermarketissa ja siinä samalla ladattu akku täyteen.

Noin muuten, sähköauton latauspisteen saa mökille aurinkosähköstä.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Kyllähän fakta edelleen on se, ettei sähköauton hankinta varmasti ole kaikille vielä ajankohtainen, nimenomaan tuon latausinfran takia. Kuten jo sanottu, vaatii kuitenkin jonkun verran enemmän suunnittelua, kuin polttomoottoriautoilla reissaaminen.

Meilläkään ei kummallakaan suvun mökillä latausmahdollisuutta ole, joten ollaan mökille mennessä käyty kaupassa mökin läheisellä "isossa" hypermarketissa ja siinä samalla ladattu akku täyteen.
Kyllä se hintakin monelle on hankinnan esteenä, vaikka jotkut eivät sitä ymmärräkään. Ei kaikilla ole varaa pistää moisia summia auton hankintaan, vaan tuolla on suuri määrä näitä muutaman satasen ja muutaman tonnin kotteroita liikenteessä.
 

AriZona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Coyotes
En tiedä oliko tämä osoitettu minulle, jos oli niin aika provosoivaan sävyyn kirjoitat, ja jostain syystä saat käsityksen että olen sähköautoja vastaan.
Ei ollut sulle vaan yleisesti kaikille sähköautoja vastustaville, jotka keksii mitä hölmömpiä syitä olla sellainen hankkimatta.
Esim tällasta:
Bensa kun loppuu keskelle motaria, niin hoidetaan jostain kanisteriin bensaa ja ajetaan lähimmälle tankkauspisteelle. Miten sähköauton kanssa toimitaan vastaavassa tilanteessa?

Ja tietänkään sähköauto ei tällä hetkellä olekkaan järkevä valinta suurimmalle osalle suomalaisia.

Meidän perheessä tällä hetkellä vain yksi auto, sekin ladattava hybridi. Molemmilla työmatka taittuu kävellen ja päivähoito ja lasten harrastukset (muutama km suunta) taittuu sähköllä.

Muutama vuosi kun mennään etteenpäin, niin johan se täyssähkö onkin jo suurimmalla osalle se kannattavin vaihtoehto. Paitsi niille jotka kesken motaria bensan loputtua lähtee kävelemään 100km päähän hakemaan kanisterillisen polttoainetta.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Kyllä se hintakin monelle on hankinnan esteenä, vaikka jotkut eivät sitä ymmärräkään. Ei kaikilla ole varaa pistää moisia summia auton hankintaan, vaan tuolla on suuri määrä näitä muutaman satasen ja muutaman tonnin kotteroita liikenteessä.

Juu tietenkin näin. Meinasinkin kommentillani niitä, joilla muuten olisi tuo sähkis mahdollista hommata, mutta latausinfra on se, mikä sen ainoastaan estää.
 

AriZona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Coyotes
Kyllä se hintakin monelle on hankinnan esteenä, vaikka jotkut eivät sitä ymmärräkään. Ei kaikilla ole varaa pistää moisia summia auton hankintaan, vaan tuolla on suuri määrä näitä muutaman satasen ja muutaman tonnin kotteroita liikenteessä.
On ne muutaman satasen kotterotkin joskus maksanut kymeniätuhansii markkoja.
Saahan 2000 luvun alun Priuksiakin jo alle tonnilla.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Noin muuten, sähköauton latauspisteen saa mökille aurinkosähköstä.

Juu, molemmilla mökeillä on siis sähköt ja tarkoitus onkin tarkistuttaa pistokkeiden kunto, jotta voisi jatkossa edes 8A antaa autolle virtaa sukosta. Tähän asti menty siis julkisten latureiden varassa kauppareissujen yhteydessä.
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Matkaraportti:

Tehtiin ensimmäinen pidempi reissu eli viikko Helsingistä Tammisaareen uudella ID3:lla. Siirtymän lisäksi pääasiassa kaupunkiajoa ja pieniä reissuja esim Raaseporin linnan ja Hanko. Viikon aikana piti ladata kerran ja se kesti 30 min, samalla käytiin kaupassa eli varsinaisesti mitään ei hävitty. Ajo oli erittäin mukavaa ja nautinnollista.

Minulla on kotona laturi (kerrostalo), joten tankkaamiseen/lataamisen käytetty aika on ollut minimaalista uuden auton myötä vrt ”aja bensa-asemalle 5 minuuttia + tankkaus 5 min + ajo kotiin 5 minuuttia” kun taas sähkö kestää ehkä 10 sekunttia kun laittaa laturin kiinni. Tämä ainakin on selvää säästöä
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Nyt kyllä tulee sähköautoilun kannattajalta paksua huttua, jonka tummennus minun toimiani. Tai sitten tässä on jotakin erittäin epäilyttävää.

Hupsista saatana :D

Sanajärjestys, missä pelaa...
 

Undrafted

Jäsen
Muutama vuosi kun mennään etteenpäin, niin johan se täyssähkö onkin jo suurimmalla osalle se kannattavin vaihtoehto.
Monikohan suomalainen on eläessään ostanut uuden auton? Moni ostanee eri ikäisen käytetyn, jollon menisikö 10-15 vuotta, että markkinoilla on käytettyjä täyssähköjä kunnolla tarjolla? 10-20k€ käytetyn ostajalle hyppy uuteen täyssähköön on jo rahallisesti aikamoinen, vaikka jonkinlaisen tuen valtiolta saisikin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kun näitä juttuja lukee, olen oikeasti ihan tyytyväinen, että voin nyt ihan rauhassa seurata tekniikan ja latausinfran kehitystä lähemmäs vuosikymmenen loppuun. Itse kun ajelen lappiinkin ja vetelen sitä perkeleen kärryäkin ihan säännöllisesti(en sinne lappiin kuitenkaan, mutta satoja kilsojakin) niin nykysysteemeillä ei vielä houkuta. Ehtii vielä nähdä, onko sähköauto nyt se ainoa vaihtoehto edes, ennen kuin täytyy valita.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ootteko työ ihan hupsuja? No jokaisella sähköautoilijallahan on luonnollisesti aggregaatti mukana tällaisia tilanteita varten.
Pieni lataustuokio ja jo matka jatkuu taas...

Tässä videossa kaveri teki juuri näin.



Ihan hyvä video oli. Ja kyllä tuo siirtyminen sähköön houkuttelee, mutta menee varmaan noin kolme vuotta, ennen kuin on meidän kohdalla realistista. Sitä ennen lasten hoitoonviennit yms. lyhyet siirtymät pääosin sähköistetyllä laatikkopyörällä (menee vielä jokunen hetki, ennen kuin saadaan se kotiutettua) tai pyöräkärry-/gravelpyörä-kombolla. Töihin siis juna-pyörä-yhdistelmällä ja mummolaan/Lappiin/kauemmas hiihtoladulle vielä toistaiseksi polttomoottorilla.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Sähkönkäyttötekniikan professori Juha Pyrhönen on laskenut, et jos bensa- / palveluasemalla halutaan pitää sama palvelutaso sähköautoilun yleistyessä, pikalatureita tarvittaisiin 22 kertainen määrä nykyisiin pumppuihin verrattuna.
Tarkoittaisi noin 90 latauspistettä/asema.
Halpaahan tuollainen olisi, eikä näkyisi varmaan yhtään sähkön hinnassa. Pikalataus asemalla voisi olla jotain ihan muuta perus - ja siirtomaksuineen, kuin mitä esim. kodin perussähkö maksaa.
Mut katellaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös