Kyllähän Kiinasta laatua(kin) tulee, jos brändi vaatii, ja bulkissakin Model 3 viimeistely on parempaa kuin USA:n tehtaan jälki 2019-20 malleissa.
Kiinnostavia kyllä nuo kiinalaiset autot, itseäni vain rajoittaa maailmanpoliittinen tilanne jonkin verran. Periaatteessa siis.
---
Excelin käyttöön ja sähköautoihin: väittäisin, että varhaiset uuden tekniikan testaajat ovat keskimäärin sen luontoisia, että erinäinen data kiinnostaa. Kulutus, latauskäyrät ja muut vastaavat on kohtalaisen helposti saatavilla ja jalostettavissa graafeiksi ja niitä ihmetellään samanhenkisten kanssa eri foorumeilla.
Mikäs siinä, usein varsin hyödyllistä käytännön tietoa myös tältä osastolta saa. Itse en jaksa auton kulutustietoja enempää seurailla noita, about kuten polttomoottorillakin silloin tällöin. Tänään motarilla n. 60 kilsan matka 140 km/h ja 23 kWh/100 km.
Tietynlainen pelillisyys varmaan myös osaa koukuttaa ja saa ajamaan mahdollisimman pienellä kulutuksella.
Minua kiinnostaa kiinalaisten autojen suhteen eniten koko uusien autojen markkinan iso kuva ja se, miten kiinalaiset ovat kaivannaisten ja akkujen valmistuksen suhteen käyttäytyneet. Jos pitäisi vanhasta kokemuksesta muissa omalla tavallaan samantyyppisissä tuotteissa arvata, niin Kiinassa on jollain nyt kädessä sellainen iso pensseli, jolla halutaan maalata globaalisti isosta teollisuudenalasta siivu Kiinaan. Markkina on murroksessa, joten massiivisen peliliikkeen paikka on juuri nyt jos joskus. Autot ovat siitä harvinainen iso teollisuudenala, ettei kiinalaisilla ole (vielä) siinä globaalissa mielessä merkittävää jalansijaa.
Sähköauton tavallisimmista tavallisimmat ja käyttäjää lähimmäksi tulevat käyttöominaisuudet ovat polttomoottorivehkeisiin verrattuna ylivoimaiset alkaen siitä, miten auto tottelee varvasta. Tärinät ja pörinät loistavat poissaolollaan. Kokeiltuaan kunnolla liki jokainen tavan autoilija pitää arkikäytössä sähköautosta enemmän, vaikka muutosvastarinta voikin ennakkoon olla vahvaa.
Se on sitten eri, mikä asiakas tekee vertailua varsin insinöörimäisesti konkreettisten ja mitattavien ominaisuuksien perusteella excelissä tai ajotietokoneessa tai vaikka esteetikon silmin ihan jossain muualla. Joka tapauksessa käyttäjä kokee ajossa ne ominaisuudet, mitkä ovat sähkömoottoriautossa ylivoimaiset.
Odotan innolla italialaisella muotoilullisella röyhkeydellä, kovalla motorsport-osaamisella ja viimeistelyllä suunniteltua, kuitenkin sarjavalmisteista täyssähköautoa. Jos sähköautoista löytyy jo Ferrari tai Maserati, niin valistakaa minua. Markkinassa on vielä moneen muuhunkin suuntaan tilaa eivätkä läheskään kaikki tule ostamaan Teslaa, vaikka se olisikin excel-vertailun perusteella paras.