Sähköautoilu

  • 495 893
  • 4 583

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Pk-seudulla menisi myös, jos jokaisen Teslan perään pitäisi päätä kääntää - tai ylipäätään sähköajoneuvojen. Ovat kovin arkea nykyään.

Kolmosen ulkonäköön kesti kyllä aikansa tottua, mutta minusta ihan kivannäköinen auto. Kovin pieneltähän se näyttää toki tiloihinsa nähden, Y kärsii tästä ilmiöstä vielä enemmän.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Kyllä minustakin Teslat ylipäänsä on kivoja ja erottuu positiivisesti massasta. Yleensä en autoihin juuri kiinnitä sen ihmeemmin huomiota enkä edes merkkejä erota toisistaan.
Teslat kuitenkin pistää silmään.
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Minusta taas sähköautomarkkinassa ärsyttää, että niin iso osa markkinoilla olevista malleista on tuollaisia citymaasturin-möhkäleitä tai vielä pahempia, eli ID.5:n kaltaisia "coupe"-citymaastureita. Onko siihen joku tekninen syy, että niistä pitää tehdä noin mauttoman näköisiä vai se, että siitä segmentistä vain löytyy markkina, johon valmistajien kannattaa panostaa ja minun mielipiteeni on vähemmistössä?

Minusta Tesla 3 on yksi parhaimmannäköisistä sähkäreistä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei huomautettavaa kolmosesta, aivan ok. Tai no, onhan se vähän sellainen geneerinen autopelin "lisensöimätön japanilainen aloitusmalli", mutta ei se ole pelkästään huono asia.
Ylipäätään tietysti automuotoilun ongelma että joko tehdään retroa tai sitten autoja joista ei todellakaan tehdä tulevaisuudessa retroversioita. Näin on varmaan kyllä saanut sanoa aina, eli varmaan joka ajanhetkessä suurin osa autoista on ollut vaan mälsiä. Semmosta Tatra 77 kaltaista gamechangeria kaivattaisiin. Tai siis kaivattaisiin on huono sana kun enyaqit ym myy myös.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En mä itse tykkää Tesla 3 kaltaisista pyöreistä muodoista, kuten nyt vaikka ID.4 tai japsit yleensä. Skodan tai Volvon kaltainen muotoilu tuntuu paremmalta. Mach-e tai Enyaq Coupe olisi omaan makuun mainiot.

Mutta onhan toi Tesla 3 ihan peruskivan näköinen auto. Paljon rumempiakin sitä on… muutenkin kyllähän Teslat erottuvat kuten joku tuossa kirjoittikin, ja positiivisesti.. Omalla asuinalueella Lahdessa valtaosa sähköautoista on Tesloja. Yksi Enyaq ja yksi Mach-e täällä myös pyörivät, mutta lähes pelkästään tesloja sähköautot.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minusta taas sähköautomarkkinassa ärsyttää, että niin iso osa markkinoilla olevista malleista on tuollaisia citymaasturin-möhkäleitä tai vielä pahempia, eli ID.5:n kaltaisia "coupe"-citymaastureita. Onko siihen joku tekninen syy, että niistä pitää tehdä noin mauttoman näköisiä vai se, että siitä segmentistä vain löytyy markkina, johon valmistajien kannattaa panostaa ja minun mielipiteeni on vähemmistössä?
Ilmanvastuskerroin. Pelkästään ID4 ja 5 sekä Enyaq ja Enyaq Coupen välillä on yllättävän suuri ero ilmanvastuksessa, ja tämä on syy myös siihen, että Teslat näyttävät kymmenen vuoden jälkeenkin samanlaisilta sammakoilta. Omaan silmään tosin nuo VAG coupe SUV:t ovat samalla ihan kivannäköisiä. Jos GTX-mallit olisivat edes etäisesti tehokkaita, olisin harkinnut vakavasti nykyisen kolmosen vaihtoehtona. Polestar on myös kiva mutta en pidä keskikotelosta takana. Lisäksi aiemmin keväällä olisi mennyt kaikilla mausteilla vähän turhan suolaiseksi hinta - olisiko lopulta edes saanut haluamaansa.

---
Joo, en kovin vakavasti loukkaantunut tuosta @YamahaGPR kommentista ja onhan niitä oikeus haukkua. Onhan se vähän sammakko, mutta samalla ihan sulava ja riittävän hillitty. Itselläni kirjoittaessa tuota kommenttia soi päässäni Dr. Dren Next Episode ja sovittelin sikaria huulilleni sekä aurinkolaseja silmilleni.
 
Itse taas haukkuisin M3 enemmänkin sisätilojen osalta, kuin ulkopuolelta. Pidin kyllä M3 alkujaan melko kamalan näköisenä, mutta pikkuhiljaa kun latureilla on ollut vieressä, teillä liikkuu jatkuvasti, on alkanut silmä tottumaan yllättävänkin nopeasti ja nykyisin se on mielestäni oikein hieno, "moderni" auto. Sen sijaan sisätilojen minimalistisuus ei ole ihan omien mieltymysten mukainen - ässän sisustasta pidän paljon enemmän. Toisaalta ässän ulkopuoli on mielestäni liian vanhahtava ja konservatiivinen, siinä 3 vie voiton.

Kolmonen ässän sisustalla olisi täydellinen paketti :)
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse taas haukkuisin M3 enemmänkin sisätilojen osalta, kuin ulkopuolelta. Pidin kyllä M3 alkujaan melko kamalan näköisenä, mutta pikkuhiljaa kun latureilla on ollut vieressä, teillä liikkuu jatkuvasti, on alkanut silmä tottumaan yllättävänkin nopeasti ja nykyisin se on mielestäni oikein hieno, "moderni" auto. Sen sijaan sisätilojen minimalistisuus ei ole ihan omien mieltymysten mukainen - ässän sisustasta pidän paljon enemmän. Toisaalta ässän ulkopuoli on mielestäni liian vanhahtava ja konservatiivinen, siinä 3 vie voiton.

Kolmonen ässän sisustalla olisi täydellinen paketti :)

Lisäksi kolmosen takapenkkiä ei ole tehty ihmistä varten.
 

Alba

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Packers, Ukraina
Todistin koko maailmalle omaavani jättimäiset boollssit ja tilasin sähköllä toimivan ranskalaisen. Moista rohkeutta ei monelta löydy. Tosiasiassa rahat ei riittäneet parempiin sähkäreihin, mutta mukavuutta tulee onneksi vastineeksi. Näin vanhemmiten kaipaa sitä mukavuutta paljon enemmän kuin suorituskykyä. Tila vähenee ikävästi nykyiseen verrattuna, mutta eipähän tarvitse enää tankata ihan hiton kallista bensaa. Kaipa noi lasten tavarat mahtuu Citikkaankin. Menee sinne ainakin lätkäkassi ja sehän riittää.

Nyt pitäisi jaksaa lokakuuhun asti odottaa.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@YamahaGPR kommentista ja onhan niitä oikeus haukkua. Onhan se vähän sammakko, mutta samalla ihan sulava ja riittävän hillitty. Itselläni kirjoittaessa tuota kommenttia soi päässäni Dr. Dren Next Episode ja sovittelin sikaria huulilleni sekä aurinkolaseja silmilleni.

Joo, sorry en tiennyt että sulla Tesla 3, en kohdistanut tätä kritiikkiäni tietenkään kehenkään yksittäiseen auton omistajaan.

Mun silmissä toi Tesla 3 on jotenkin ihan lelun näköinen. Varsinkin edestä ne naurettavat sammakon silmät, yök! Vielä kun ainakin aluksi oli niitä laatuongelmia niin tästä varmaan mielikuva syntynyt. Ja kun suurin osa niitä tylsän valkoisia niin mielikuva jotenkin paremman nuorison amiskamaa.

Sanotaan nyt vielä näin, että poislukien Audi e-tron ja Mach-E (Tesla S-model näyttää myös uskottavalta, siitä Kian mallista en osaa oikein päättää) niin kaikki muut sähköautot aivan hirvittäviä rumiluksia. Niin tylsiä ettei haukotella jaksa!
 

Glove

Jäsen
En oo tätä ketjua aikaisemmin tainnut lukea, mutta toistetaan silti vaikka täällä olisikin ollut.

Miten voi toi Tesla 3 olla noin tyhmän näköinen auto?!?
Eikö tuo ole aika samannäköinen kuin kaikki muutkin autot nykyään, paitsi jos ne on luokkaa citymaasturi? Oikeastaan autot on nykyään liian samanlaisia. Eri merkki vaan keulassa. Toki sitten on semmoisia autoja, jotka on niin rumia, että ne erottuu joukosta. Vaikka Fiat Multipla, jota sitäkään ei enää tehdä.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siis tylsiä ulkonäöllisesti vai yleensäkin? Mietin vaan, että suorituskyvyltään noista on tylsyys kaukana. Jos sähköauto ajaessa tuntuu tylsältä, niin sitten täytyy kokemukset olla pelkästään jostain AMG mersuista ennen sähköautoa.

CLS AMG mulla.

Ja tarkoitan nimenomaan ulkoisesti.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mutta hei camoon... turha näistä enempää ”nahistella”. Mua toi Tesla 3 ei kiinnosta (ulkonäkö mallia lelu), S-modelin voisin ostaakin.

Kaveri joskus totesi, oletko huomannut että ”aina kun Teslalta tulee auto niin luulisi että tylsemmäksi ei enää voi pistää mutta joka kerta ovat yllättäneet”.

ps. Teslan osaketta ostin alkuviikosta ja toivon että iso massa niistä tykkää.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mutta hei camoon... turha näistä enempää ”nahistella”. Mua toi Tesla 3 ei kiinnosta (ulkonäkö mallia lelu), S-modelin voisin ostaakin.

Kaveri joskus totesi, oletko huomannut että ”aina kun Teslalta tulee auto niin luulisi että tylsemmäksi ei enää voi pistää mutta joka kerta ovat yllättäneet”.

ps. Teslan osaketta ostin alkuviikosta ja toivon että iso massa niistä tykkää.
Joo, näinhän se on, että makuasioista voi kiistellä, muttei se mihinkään johda. Mulle sähkäreiden ylivoimainen outolintu on EV6, en vain käsitä sitä muotoilua, mutta eipä se sinänsä multa ole pois, jos joku tykkää . Ja autona muuten varmasti oikein hyvä.

Tuosta muotoilusta Teslan osalta, että tosiaan ilmanvastuskertoimen sanelemana pitkälti mennään, eikä mahdollisten faceliftien osalta erityisen radikaaleja muutoksia varmasti tule.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Itse taas haukkuisin M3 enemmänkin sisätilojen osalta, kuin ulkopuolelta.
Sisätilathan on edelleen hienot, kuten aina ennenkin M3:ssa. Omaan silmään enemmän tökkäsi uusimman mallin valtavat ”munuaiset”, mutta niihinkin on silmä alkanut tottumaan.

Uusin ässä ei taas ei ole minusta sisältä niin tyylikäs, kuin edeltävä malli. Se iso näyttö on kuin jostain helvetin Teslasta.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kävipä niin, että ostin vuosi sitten Skoda Enyaqin ja maksoin siitä 46t euroa. Ajoin lähes 30 tkm vuoteen ja laitoin autovexiin myyntiin. Meinasi lentää kahvit näppikselle, kun paras tarjous oli 55050. Ihan loistava auto kaikin puolin. Range vaan ei riitä siihen, että Lapin yms. muut matkat sillä tekisi, niin ajelin niitä edelleen diesel-"kakkosautolla". Ja niin kauhea tuska ei sitä ollut pitää, että en olisi tuota rahaa siitä poiminut. Nyt on e2008 Peugeotista käsiraha maksettu. Se on pienempi, mutta sopii tämänhetkiseen tarpeeseen. Ei ole koskaan minulla yhtään ranskalaista ollut, mutta jotenkin tuntuu siltä, että viime vuosina ei enää ole ollut paljoakaan merkitystä ajettavuudella/luotettavuudella sen asian kanssa, että mikä automerkki on kyseessä. Toki nuo +70000 euron autot ovat erikseen.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kävipä niin, että ostin vuosi sitten Skoda Enyaqin ja maksoin siitä 46t euroa. Ajoin lähes 30 tkm vuoteen ja laitoin autovexiin myyntiin. Meinasi lentää kahvit näppikselle, kun paras tarjous oli 55050. Ihan loistava auto kaikin puolin. Range vaan ei riitä siihen, että Lapin yms. muut matkat sillä tekisi, niin ajelin niitä edelleen diesel-"kakkosautolla". Ja niin kauhea tuska ei sitä ollut pitää, että en olisi tuota rahaa siitä poiminut. Nyt on e2008 Peugeotista käsiraha maksettu. Se on pienempi, mutta sopii tämänhetkiseen tarpeeseen. Ei ole koskaan minulla yhtään ranskalaista ollut, mutta jotenkin tuntuu siltä, että viime vuosina ei enää ole ollut paljoakaan merkitystä ajettavuudella/luotettavuudella sen asian kanssa, että mikä automerkki on kyseessä. Toki nuo +70000 euron autot ovat erikseen.
Kummallisia aikoja. Faija on tilannut sähköisen Citroen C4:n ja sen pitäisi saapua elokuussa. Jo nyt Citroenin halvin tarjous ko. autosta on 5000€ enemmän kun millä faija sen tilasi.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Kävipä niin, että ostin vuosi sitten Skoda Enyaqin ja maksoin siitä 46t euroa. Ajoin lähes 30 tkm vuoteen ja laitoin autovexiin myyntiin. Meinasi lentää kahvit näppikselle, kun paras tarjous oli 55050. Ihan loistava auto kaikin puolin. Range vaan ei riitä siihen, että Lapin yms. muut matkat sillä tekisi, niin ajelin niitä edelleen diesel-"kakkosautolla". Ja niin kauhea tuska ei sitä ollut pitää, että en olisi tuota rahaa siitä poiminut. Nyt on e2008 Peugeotista käsiraha maksettu. Se on pienempi, mutta sopii tämänhetkiseen tarpeeseen. Ei ole koskaan minulla yhtään ranskalaista ollut, mutta jotenkin tuntuu siltä, että viime vuosina ei enää ole ollut paljoakaan merkitystä ajettavuudella/luotettavuudella sen asian kanssa, että mikä automerkki on kyseessä. Toki nuo +70000 euron autot ovat erikseen.

Itse taas en ole ajatellut ihan vielä Enyaqista luopua, mutta laitoin myös tarjouspyynnöt vetämään autovexiin. Meillä kuukauden päästä vuoden vanha Enyaq ja tällä hetkellä 16k ajettu. Maksoin ilman talvirenkaita autosta tuon saman 46k, joten mielenkiinnolla odotan, mitä tarjouksia tuolta tulee. Tuleeko painetta vaihtaa autoa jo nyt :D

edit. Näköjään nyt 5 tarjoajaa kilpailee ja 717 tarjousta jätetty. Siellähän on ihan kisa menossa :D
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Itse taas en ole ajatellut ihan vielä Enyaqista luopua, mutta laitoin myös tarjouspyynnöt vetämään autovexiin. Meillä kuukauden päästä vuoden vanha Enyaq ja tällä hetkellä 16k ajettu. Maksoin ilman talvirenkaita autosta tuon saman 46k, joten mielenkiinnolla odotan, mitä tarjouksia tuolta tulee. Tuleeko painetta vaihtaa autoa jo nyt :D
Varmaan tulee jos aiot siirtyä bensaan tai dieseliin. Mutta jos sähköautoilua jatkat, niin kaikkien yllätykseksi myös se sinun uusi autosi on suhteessa kalliimpi kuin aiemmin.

Tällaista tilannetta ei ole tainnut hirveän usein ennen autojen kanssa olla. Plugarien hinnanlasku vuodessa 0 ja täyssähköisten hinta noussut.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse taas en ole ajatellut ihan vielä Enyaqista luopua, mutta laitoin myös tarjouspyynnöt vetämään autovexiin. Meillä kuukauden päästä vuoden vanha Enyaq ja tällä hetkellä 16k ajettu. Maksoin ilman talvirenkaita autosta tuon saman 46k, joten mielenkiinnolla odotan, mitä tarjouksia tuolta tulee. Tuleeko painetta vaihtaa autoa jo nyt :D

edit. Näköjään nyt 5 tarjoajaa kilpailee ja 717 tarjousta jätetty. Siellähän on ihan kisa menossa :D

Mulla oli samat, eli 5 tarjoajaa. Kaksi parasta tarjousta yli 55000. Ongelmahan siinä on vähän se, että mitä tilalle? Ylihintaa joutuu maksamaan melkein kaikista s-autoista. Itse myös Peugeotista, mutta en läheskään niin paljon mitä sain Skodasta. Eniten rahaa tekisi jos malttaisi ajaa pari vuotta bensalla, mutta kun on lataussysteemit yms. hankittu, kotiin, niin ei viitsi.

Jännä sinänsä, että esim. se autoliike, joka omani ostin, niin myy sen halvemmalla, kuin ostohinta oli minulta. Käsitin sen niin, että autoja myydään muutenkin nyt niin pienellä katteella. Autoliikkeelle on tärkeää saada myyntiä vaikka pienellä tappiolla, kunhan saavat autoja myytyä. Tuloja tulee sitten kaikesta sivumyynneistä, kuten lisätakuista ja etenkin luottojen myynnistä. Todellinen korko, kun huitelee siellä +8:ssa ja lähes jokainen ostaja rahoittaa pelinsä luotolla, niin...
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Varmaan tulee jos aiot siirtyä bensaan tai dieseliin. Mutta jos sähköautoilua jatkat, niin kaikkien yllätykseksi myös se sinun uusi autosi on suhteessa kalliimpi kuin aiemmin.

On se kalliimpi, mutta itse sain niin roiman ylihinnan, että vaikka siitä osa sulaa uutta ostaessa, niin ei kaikki. Nyt olisi taidetta osata myydä se uusi juuri oikealla hetkellä.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Pienellä pilkkeellä silmäkulmassa voisi todeta, että ei se sähköautoilun "elitistisyys" ainakaan karise sillä että autoista on tullut sijoitusinstrumentteja. Mutta joo, aika mielenkiintoisessa vaiheessa ollaan. Rahoituskuviot voi olla mielenkiintoisia kun eihän se auton arvo vakuutta laskettaessa voi olla enemmän kun uuden hinta, vai voiko?
 
Myös leasing-sopimuksella autoilevien kannattaa olla miettimättä kovin paljoa leasing-vuokran hintaa. Se kun on käytännössä uuden auton kohdalla kannattavaa ainoastaan silloin kun arvonalenema on suurta ja auton huoltokulut voivat olla todella suuria. Näistä leasing-sopimuksia puoltavista seikoista ei kumpikaan päde tämän hetken markkinoilla.

Tosin ei autojakaan tarjolla. Käytettyjen hinnat pilvissä. Hetken olen oikeasti miettinyt pitäisikö maksimoida oman hybridin jälleenmyyntiarvo, vaihtaa pariksi vuodeksi halpaan bensaruoskaan. Ehkä jopa nostalgisoida sellaisen auton kanssa, jolla ajeli joskus esim 90-luvulla. Tästä sitten hyppäisi muutaman vuoden päästä taas moderniin autoiluun, jotta ero taas todella tuntuisi suurelta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ilmanvastuskerroin. Pelkästään ID4 ja 5 sekä Enyaq ja Enyaq Coupen välillä on yllättävän suuri ero ilmanvastuksessa, ja tämä on syy myös siihen, että Teslat näyttävät kymmenen vuoden jälkeenkin samanlaisilta sammakoilta. Omaan silmään tosin nuo VAG coupe SUV:t ovat samalla ihan kivannäköisiä. Jos GTX-mallit olisivat edes etäisesti tehokkaita, olisin harkinnut vakavasti nykyisen kolmosen vaihtoehtona. Polestar on myös kiva mutta en pidä keskikotelosta takana. Lisäksi aiemmin keväällä olisi mennyt kaikilla mausteilla vähän turhan suolaiseksi hinta - olisiko lopulta edes saanut haluamaansa.

---
Joo, en kovin vakavasti loukkaantunut tuosta @YamahaGPR kommentista ja onhan niitä oikeus haukkua. Onhan se vähän sammakko, mutta samalla ihan sulava ja riittävän hillitty. Itselläni kirjoittaessa tuota kommenttia soi päässäni Dr. Dren Next Episode ja sovittelin sikaria huulilleni sekä aurinkolaseja silmilleni.
Öö? Kuinka helvetisti tehoa pitää olla, että sitä on edes etäisesti tarpeeksi? Vai onko autoilun ykkösjuttu se, että saa kepittää auton kuin auton liikennevaloista lähtiessä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös