Mainos

Sähköautoilu

  • 556 650
  • 4 925

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kilometripohjainen vero voi tulla, mutta mitään loogista indikaatiota siitä, että se tulisi vain sähköautoiluun ei ole. Suhteellinen hintaetu säilyy 98 % varmasti, mutta toki sähköautoilukaan ei enää tuolloin niin halpaa ole kuin nyt.
Jotain tuollaista. Se budjetoitu raha vaan häiritsee, valtio ottaa sen jotenkin. Edelleen on Suomessa yksityisautoilu hyvä rahasampo. No, tulevaisuus näyttää, nyt ne, jotka voivat, ajavat edullisesti. Hyvä heille.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ja sitten todellisessa maailmassa se on huomattavasti helpompaa ja vaivattomampaa kuin polttisautoilu. Ihan kaikin tavoin.
Lataaminen ei varmasti ole helpompaa ja vaivattomampaa kuin tankkaaminen, tai se että lähtee ajamaan oikein pitkää matkaa. Bensaa saa joka nurkan takaa, mutta sähköä ei. Toistaiseksi. Muutoin voit olla oikeassa.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos tarvitset sähköauton latausaseman niin hankit sellaisen asennuksineen.

että vaikkapa Vantaan energialla edes kuukausimaksu ei muutu, tulee reilun tonnin kertakulu.

Kilometripohjainen vero voi tulla,
Iltapäivän lainauksia:

Sen kun hankit latausaseman, maksat pääsulakkeiden vaihdosta (paitsi jos riittää niin tarttee vaan miettiä mitä muuta latauksen aikana voi tehdä) ja sähköhän on halpaa vaikka hieman veroja lisättäisikin.

On se edullista ja helppoa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Auton voi ajastaa lataamaan yöllä vaikka sukosta. Sitten päivällä voi ajaa 2,5 euron kustannuksilla per 100 km. Helppoa ja edullista.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mitenkäs kerrostalossa? Ei paljon sukoja näy.
Taloyhtiökohtaista. Aika monessa yhtiössä sitä juuri parhaillaan pohditaan. Valtaosassa on valmiina jo lämmitystolpat, joita osittain voidaan hyödyntää latauksissa tai latausinfran asentamisessa.

Itse asun asumisoikeusasunnossa ja meillä pyynnöstä yhtiö asentaa halukkaille latauspisteet. Yhtiö maksan tolpan asennuksen, minä maksan latauskulut.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Mitenkäs kerrostalossa? Ei paljon sukoja näy.
Tolppia modernisoidaan kovaa vauhtia, maakunnissakin.
Itsellä kerrostalossa asujana on ollut pari vuotta jo lämmitystolppa mitä voi ohjata äpillä sähköautonlataamiseen. Sähköauto tulee hankittua parin vuoden sisään, kun 7-paikkaisuus ei enää ole tarpeen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mitenkäs kerrostalossa? Ei paljon sukoja näy.
Edellä vastattiin jo asiapohjaisesti, joten minä voin tyytyä kuittaamaan, että itselleni sähköauton pitäminen on äärimmäisen helppoa ja edullista.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tolppia modernisoidaan kovaa vauhtia, maakunnissakin.
Itsellä kerrostalossa asujana on ollut pari vuotta jo lämmitystolppa mitä voi ohjata äpillä sähköautonlataamiseen. Sähköauto tulee hankittua parin vuoden sisään, kun 7-paikkaisuus ei enää ole tarpeen.
OK. Omalla asuinseudulla ei ole yhtäkään sähköauton lataamiseen soveltuvaa tolppaa kerrostaloissa, tai ainakaan en ole nähnyt enkä kuullut. Ehkä uusissa taloissa voikin olla, mene ja tiedä. Mutta sitten tulee vielä se ongelma, että vanhemmissa taloissa tolppapaikkojen määrä on yleisesti hyvin rajallinen asukasmäärään nähden, eikä niitä vain ole tilaa rakentaa enempää. Tämä vitsaus vaivaa käytännössä jokaista 50-70 luvun kerrostaloa. Meidänkin talossa on piha täynnä tolppia, mutta ei riitä edes yhtä/huoneisto.
 

hege

Jäsen
Millaisia latausratkaisuja on jengi laittanut itselleen jos on tarvetta ladata esim. yhtä sähköautoa ja yhtä plugaria? Meilläkin hyvin todennäköisesti jäljelle jäävä polttisauto vaihtuu jollain aikataululla joko plugariin tai jos kokemukset EV6:stä osoittautuvat hyvin positiivisiksi (talvikäytön skimbailun osalta) toiseen sähköautoon.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
OK. Omalla asuinseudulla ei ole yhtäkään sähköauton lataamiseen soveltuvaa tolppaa kerrostaloissa, tai ainakaan en ole nähnyt enkä kuullut. Ehkä uusissa taloissa voikin olla, mene ja tiedä. Mutta sitten tulee vielä se ongelma, että vanhemmissa taloissa tolppapaikkojen määrä on yleisesti hyvin rajallinen asukasmäärään nähden, eikä niitä vain ole tilaa rakentaa enempää. Tämä vitsaus vaivaa käytännössä jokaista 50-70 luvun kerrostaloa. Meidänkin talossa on piha täynnä tolppia, mutta ei riitä edes yhtä/huoneisto.
Meidänkään taloyhtiön parkkipaikalla ei vielä ole latausmahdollisuutta, mutta kuulemma laitetaan sitten, kun sellaiselle tarve tulee. Siirtymävaiheessa ollaan ja vieläpä melkolailla alkuvaiheessa. Bensapumppua ei parkkipaikalta löydy myöskään. Sellaista ei kuulemma ole myöskään tulossa, vaikka joku haluaisi.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Millaisia latausratkaisuja on jengi laittanut itselleen jos on tarvetta ladata esim. yhtä sähköautoa ja yhtä plugaria? Meilläkin hyvin todennäköisesti jäljelle jäävä polttisauto vaihtuu jollain aikataululla joko plugariin tai jos kokemukset EV6:stä osoittautuvat hyvin positiivisiksi (talvikäytön skimbailun osalta) toiseen sähköautoon.
Plugarin saa ladattua normaalista suko-rasiasta. Tai siis valtaosa plugareista ei pysty ottamaan kuin sen 3,6kW jokatapauksessa, niin sitä varten et erillistä latausaseman tarvitse. Auton mukana tulevan 1,7kW(8A) syöttävän tilapäislaturin voi sitten korvata 3,6kW(16A) syöttävällä suko-laturilla.
Sähköautoa varten olen itse ajatellut kuormanhallinnalla varustettua säädettävää asemaa josta saa maksimissaan 22kW ulos ja tarkoitus ainakin alkuun säätää se 11kW asemaksi.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tässä kiteytyy omasta mielestäni sähköautoilun luotaantyöntävin asia (korkean hankintahinnan lisäksi). Asioiden monimutkaisuus tai sekavuus sellaiselle, joka tahtoisi vain ajella sähköllä miettimättä asioita sen enempää. Tällä hetkellä koko sähköautoilu latauksineen ja kaikkine eri vaihtoehtoineen tuntuu aivan helkutin sekavalta verraten polttomoottoriautoiluun. Toki ehkäpä sekin ajan kanssa korjaantuu, mutta nyt omissa ajatuksissani koen näin.
Ajankohtainen ketju henk.koht. kun eilen sukulaispoika kävi esittelemässä uutta Teslaansa. Täytyy sanoa että lyhyen kruisailun jälkeen olin aivan myyty mies.

Mutta.. sitten kun kundi aloitti selittämään latausjuttuja niin alkoi oikeastaan vaan vituttamaan kun kuulosti ihan Nasan vuosikertomukselta.
 

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Bensapumppua ei parkkipaikalta löydy myöskään. Sellaista ei kuulemma ole myöskään tulossa, vaikka joku haluaisi.

Tämä bensapumppuvertaus ei edelleenkään toimi, vaikka sitä tässäkin ketjussa aina välilä tuodaan esille.
Bensapumpulla kun käyn tuossa aamulla vaikka töihin lähtiessä, niin minulla menee siinä pumpulla se max. 5 minuuttia ja voin taas jatkaa matkaa täyden tankin kapasiteetin verran.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Kovasti tässä odottelen että tuotantoviikko vahvistettu muuttuisi "tuotannossa":ksi ja sitten lopulta autokin päätyisi hyppysiin, eli sähköautoilun riemua on edessä 1-6kk akselilla riippuen miten Dieterit ovat saaneet johdotuksia Ukrainasta.

Itse ratkaisin latausongelman vapaalla autoedulla, nettovaikutus omasta taskusta sen 30e/kk ja kun laskee tehollisen sähkön hinnan kotona (eli sähkö+siirto+kk-kulut) suhteessa arvioitavaan kuukausittaiseen kWh määrään+tarvittavan infran kustannus, totesin että eipä kotilataus oikeastaan edes kannata. Strategia on ladata aina kun voi ja millä tahansa tavalla kun ei tarvitse miettiä kwh-hintaa.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ajankohtainen ketju henk.koht. kun eilen sukulaispoika kävi esittelemässä uutta Teslaansa. Täytyy sanoa että lyhyen kruisailun jälkeen olin aivan myyty mies.

Mutta.. sitten kun kundi aloitti selittämään latausjuttuja niin alkoi oikeastaan vaan vituttamaan kun kuulosti ihan Nasan vuosikertomukselta.
Teslassa on sellainen jännä juttu, että vaikka se maksaa aivan perhanasti, ja on takuulla hyvä ajaa suorituskyvystä puhumattakaan, niin halvalla tehdyn näköinen se jollain tavalla on. Hintaansa nähden. Enkä edes osaa selittää mistä se johtuu. Muissa kalliissa autoissa en sellaista efektiä huomaa.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ajankohtainen ketju henk.koht. kun eilen sukulaispoika kävi esittelemässä uutta Teslaansa. Täytyy sanoa että lyhyen kruisailun jälkeen olin aivan myyty mies.

Mutta.. sitten kun kundi aloitti selittämään latausjuttuja niin alkoi oikeastaan vaan vituttamaan kun kuulosti ihan Nasan vuosikertomukselta.
Voi vaikuttaa alkuun sekavalta, mutta kyllä siihen aika nopeasti oppii sisään ja kun oppii niin ei tulisi mieleenkään hommata tilalle museomoottorillista autoa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Kyllähän joku hybridi melkein sen vaatii, että sitä voisi kotona tai edes työpaikalla latailla. Sähköautoiluunkin se olisi kyllä aika iso etu siihen nähden, että pitäisi mennä johonkin parkkipaikalle tankkailemaan, minne ei muuten olisi mitään asiaa.

Mitään kummempia vau-efektejä eivät sähköautojen kokeilut ole aiheuttaneet. Paljon on hypeä ja monet toki perustelevat itselleen ja muille, miten se 60te oli järkevää tähän sijoittaa. Osalle se tietysti onkin. Ja hämmentävintähän on se muille perustelu, mutta osa ihmisistä nyt on sellaisia.

Tämän vuoden ajot on aikalailla sellaisia, ettei sähkö kyllä helppodellaan pääse voittamaan. Tuollaista 500km edestakaista matkaa tulee ajeltua noin kerran kuukaudessa ilman että kummassaakaan päässä on lataus mahdollisuutta. Jonkun mielestähän siinä matkalla pitäisi varmaan viettää jotain 45minuutin lounastauko, mutta eipä kiinnostele. Kokonaiskilometrit jää kuitenkin varsin pieniksi, kun muide. Ajojen kilometrit ovat varsin pienet. Ensi vuoden kuviot kun tietää, niin pitää miettiä uudestaan, mikä on paras vaihtoehto. Ja ainoat merkitsevät asia ovat helppous ja raha. Toki ajetut kilometrimäärät ovat varmaankin lähinnä laskusuunnassa, niin joku uusivuodeksihybri voisi olla waytogo huolettomuudellaan, jos tietää ajoissa seuraavan vuoden tarpeen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Monelle sähköautolijalle tuntuu olevan kova paikka kun se sähköauto ei kaikkia houkuta. Toisaalta monelle bensa-autoilijalle on kova paikka kun joku hehkuttaa sähköautoa. Itseasiassa koko autokeskustelu on lähes pelkkää tunnekuohua suuntaan ja toiseen. Se on jännä miten aikuisista tulee lapsia kun on autoista kyse.

Itselle tulee sähköauto, koska sopii omaan ajoprofiiliin ja voin ladata kotona.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Millaisia latausratkaisuja on jengi laittanut itselleen jos on tarvetta ladata esim. yhtä sähköautoa ja yhtä plugaria? Meilläkin hyvin todennäköisesti jäljelle jäävä polttisauto vaihtuu jollain aikataululla joko plugariin tai jos kokemukset EV6:stä osoittautuvat hyvin positiivisiksi (talvikäytön skimbailun osalta) toiseen sähköautoon.

Me ladataan ihan tolpasta. Meillä sen verran uusi yhtiö, että kartoituksen mukaan jokaisesta tolpasta voi ladata vaikka yhtäaikaa 2,3kw. Itse vaihdatin Thebenin 2h kellopistokkeen saman valmistajan 24h kellopistokkeeseen. Hyvin toiminut meillä. Auto illalla lataukseen ja aamulla pois.

Maksetaan 5€ kiinteää latausvastiketta kuussa riippumatta latauksien määrästä tai sähkön hinnasta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Iltapäivän lainauksia:

Sen kun hankit latausaseman, maksat pääsulakkeiden vaihdosta (paitsi jos riittää niin tarttee vaan miettiä mitä muuta latauksen aikana voi tehdä) ja sähköhän on halpaa vaikka hieman veroja lisättäisikin.

On se edullista ja helppoa.

Kumpaakaan ei toki tarvitse tehdä välttämättä, mutta ovat mukavuustekijöitä. Jos trollaamiseltasi ehdit lukea, kommentissa nimenomaan todettiin, ettei pääsulakkeisiin tarvitse kajota.

Ja toki sähköautolla voi ajaa myös aivan hyvin kuten polttomoottoriautolla, eli poiketa ajoreitiltään hakemaan ajamiseen tarvittavaa energiaa. Kotona lataaminen vain on vaivattpminta ja joillekin latausnopeus voi olla mukavuustekijä. Tavallinen sukopistokekin tuottaa kyllä keskimääräisen autoilijan tarpeen sähköä, jopa moninkertaisesti (ajossa olevilla autoilla ajetaan Suomessa keskimäärin 52 km päivässä).
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Lataaminen ei varmasti ole helpompaa ja vaivattomampaa kuin tankkaaminen, tai se että lähtee ajamaan oikein pitkää matkaa. Bensaa saa joka nurkan takaa, mutta sähköä ei. Toistaiseksi. Muutoin voit olla oikeassa.

Lataaminen on todella paljon tankkaamista vaivattomampaa, sekä "kaupallisesta" tolpasta että kotona. Kotilataus vaatii pistokkeen kytkemisen autoon, kaupallisista pisteistä lataaminen sen lisäksi NFC-tagin vilauttamista laitteelle.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Millaisia latausratkaisuja on jengi laittanut itselleen jos on tarvetta ladata esim. yhtä sähköautoa ja yhtä plugaria? Meilläkin hyvin todennäköisesti jäljelle jäävä polttisauto vaihtuu jollain aikataululla joko plugariin tai jos kokemukset EV6:stä osoittautuvat hyvin positiivisiksi (talvikäytön skimbailun osalta) toiseen sähköautoon.

Riippuu tietenkin täysin siitä, kuinka paljon niilä autoilla ajetaan.

Varmaan 98 % riittää yksi 11 kW-asema, josta täyssähköä ladataan harvemmin, plugaria (olettaen, että sen lataus on yksivaiheinen, kuten useimmissa on) väliajat käytännössä koko ajan. Täyssähkölle kun riittää täyteen akkuun se alle yksi yö.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Lataaminen on todella paljon tankkaamista vaivattomampaa, sekä "kaupallisesta" tolpasta että kotona. Kotilataus vaatii pistokkeen kytkemisen autoon, kaupallisista pisteistä lataaminen sen lisäksi NFC-tagin vilauttamista laitteelle.
Lataaminen myös onnistuu 1-2 minuutissa niin että akku tulee tyhjästä täydeksi?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Lataaminen myös onnistuu 1-2 minuutissa niin että akku tulee tyhjästä täydeksi?

Parissakymmenessä minuutissa suurteholatureista, mutta keskimäärin tällä ajalla ei ole merkitystä (kysymyksessä ei puhuttu tosin ajasta vaan latauksen helppoudesta). Autot seisovat keskimäärin (muistinvarainen, mutta kävisi keskiarvokilometreihin) noin 95 % paikallaan, jolloin tätä aikaa on erityisesti kotiympäristössä, mutta myös muualla helppo käyttää lataukseen.

Mediaaniauto Suomessa ei myöskään koskaan liiku, siis koko olemassaolonsa aikana tuhatta kilometriä yhteen putkeen, jolloin niitä välilatauksia tulisi useita.

On siis totta, että sähköauto ei sovi kaikille. Vain sille 95+ prosentille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös