Sähköautoilu

  • 495 969
  • 4 583

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
@Metukka onko esim. Cupra Born vaihtoehto? Vai onko liian pieni? Käsittääkseni sisätiloiltaan suhteellisen hyvä (kuten siis toki myös id.3, mutta Cupra hienompi IMO).

Ping @flintstone
Juu, Cupra Born on ulkonäöllisesti urheilullisempi kuten myös alustaltaan. Suorituskyky on sama kuin ID.3 paitsi jos hommaa E-boost version jossa on hetkellisesti 30kW enemmän tehoa. Sen lisäksi nyt syksyllä on tulossa vielä tehokkaampi VZ malli Bornista. Mun sisäinen pikkupoika ihastui Cupra Bornin ulkonäköön, se oli rakkautta ensi silmäyksellä ja koeajon jälkeen tiesin että olin löytänyt auton jonka halusin. Ja tosiaan mulla on ollut Cupra Born ajossa lokakuusta lähtien ja olen tykännyt. Autoon mahtuu hyvin neljä aikuista, tarvittaessa myös viisikin eli keskipaikkakin on ihan ok. Sisätilat on hyvät ja sisustus on ainakin omaan silmään huomattavasti tyylikkäämpi kuin ID.3:ssa. Takapenkit kaatamalla autoon mahtuu kyytiin myös maantiepyörä.

Tässä Moottorilehden juttu VZ:sta
 
Viimeksi muokattu:

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Päivän kokemuksen perusteella valinta tulee loppujen lopuksi olemaan aika vaikea, kun sen aika aikanaan tulee.

Jos nopeat plussat ja miinukset verrattuna Enyaqiin:

+ kiihtyvyys
+ tavaratilat
+ softa
+ hieman hauskempi ajaa ;)

- pintakovempi alusta (ei häiritsevästi)
- kovempi rengasmelu, en osaa sanoa vielä häiritseekö…
- rumempi ulkonäkö
- ei HUDia

+/- toistaiseksi se, että kaikki tapahtuu keskinäytöllä, tuntuu oudolta. Varmasti kyllä tottuu, mutta ainakin vielä perinteisempi asettelu kojelaudassa vie voiton.

Vielä täytyy käydä koeajamassa Enyaq DCC:llä varusteltuna, jonka pitäisi pehmentää alustaa vielä enemmän. Paras olisi, jos pääsisi vielä Coupe RS mallin ajamaan, kun tuo seuraava Enyaq jos siihen päädyn. Teslan osalta on mielenkiintoista, miten Juniper-versio muuttaa Y:tä vai muuttaako mitään.

Joka tapauksessa vaikeaksi menee valinta aikanaan.

Btw. Mulle voi laittaa yv:tä jos vähän ajettu Enyaq 80 Style kiinnostaa.

Lopulliset fiilikset koeajon jälkeen on ehkä hieman sen puolella, että Y tähän huusholliin tulee, mutta vasta sitten kun Juniper julkaistaan. Oletettavasti tulee yhtä isot muutokset kuin kolmosen faceliftissä, mutta mitkä nuo muutokset kolmoseen käytännössä olivat? Osaako @sampio tai @DAF sanoa?

Rengasmelua oli ehkä hieman liikaa loppujen lopuksi, mutta alusta ei tosiaan mitenkään häiritsevän paljon kovempi ollut verrattuna Enyaqin vakioalustaan. Autona ”hauskempi” eikä CarPlayn puuttuminenkaan häirinnyt kun natiivina oli saatavilla tärkeimmät sovellukset. Matkustajilla suht samat tilat, mutta tavaroiden kohdalla Y vie voiton.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lopulliset fiilikset koeajon jälkeen on ehkä hieman sen puolella, että Y tähän huusholliin tulee, mutta vasta sitten kun Juniper julkaistaan. Oletettavasti tulee yhtä isot muutokset kuin kolmosen faceliftissä, mutta mitkä nuo muutokset kolmoseen käytännössä olivat? Osaako @sampio tai @DAF sanoa?

Rengasmelua oli ehkä hieman liikaa loppujen lopuksi, mutta alusta ei tosiaan mitenkään häiritsevän paljon kovempi ollut verrattuna Enyaqin vakioalustaan. Autona ”hauskempi” eikä CarPlayn puuttuminenkaan häirinnyt kun natiivina oli saatavilla tärkeimmät sovellukset. Matkustajilla suht samat tilat, mutta tavaroiden kohdalla Y vie voiton.

Rengasmeluun voi vaikuttaa myös ihan rengas- ja vannevalinnalla. En tiedä minkä kokoiset vanteet sulla oli koeajoautossa alla, mutta itsellä on talvirenkaina 19” kitkat ja nuo ovat hiljaisemmat kuin 20” kesärenkaat. Varmaan myös itse rengasvalinnalla voi tuohon vaikuttaa.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Rengasmeluun voi vaikuttaa myös ihan rengas- ja vannevalinnalla. En tiedä minkä kokoiset vanteet sulla oli koeajoautossa alla, mutta itsellä on talvirenkaina 19” kitkat ja nuo ovat hiljaisemmat kuin 20” kesärenkaat. Varmaan myös itse rengasvalinnalla voi tuohon vaikuttaa.

19” kitkat oli myös, mutta merkkiä en muista. Ei tuo melu mitenkään älytön ollut, Enyaq vain tuntuu varsinkin kitkoilla olevan todella hiljainen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lopulliset fiilikset koeajon jälkeen on ehkä hieman sen puolella, että Y tähän huusholliin tulee, mutta vasta sitten kun Juniper julkaistaan. Oletettavasti tulee yhtä isot muutokset kuin kolmosen faceliftissä, mutta mitkä nuo muutokset kolmoseen käytännössä olivat? Osaako @sampio tai @DAF sanoa?
Kolmoseen on listattu virallisesti tällaiset muutokset:
- Enhanced body styling​
- Improved aerodynamics​
- Adaptive LED matrix headlights​
- Second screen (8 inch) for rear seat passengers’ entertainment and climate control​
- Increased range (333 to 341 miles in - - Long Range AWD version)​
- Simplified Interior (including elimination of steering wheel stalks)​
- Customizable ambient lighting​
- Quieter cabin with noise-reducing glass all around​
- Perforated/ventilated seats​
- Enhanced premium sound system with 17 speakers​

Osa noista vähän makuasioita ja huononnuksiakin joidenkin mielestä (viiksettömyys), mutta tubettajien koeajojen perusteella pitäisi edellisiä merkittävimpänä laatuvaikutelman ja alustan parantumista. Itse en ole päässyt ajamaan, enkä nykyiseen asuinpaikkana ole sähköautoja todennäköisesti hommaamassakaan, mutta aika säännönmukaista on ollut, että alustaa kehutaan vähän pehmeämmäksi ja rengasmelua vähäisemmäksi. Lisäksi juuri tuo, että materiaalit ovat viimeistellympiä. Tämä tosiaan vain toisen käden tietona ja kolmosen osalta, mutta en näe mitään syytä, miksi Y ei kokisi samaa, ja toisaalta, miksi toisistaan riippumattomat tubettajat kehuisivat autoa perusteetta.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lopulliset fiilikset koeajon jälkeen on ehkä hieman sen puolella, että Y tähän huusholliin tulee, mutta vasta sitten kun Juniper julkaistaan. Oletettavasti tulee yhtä isot muutokset kuin kolmosen faceliftissä, mutta mitkä nuo muutokset kolmoseen käytännössä olivat? Osaako @sampio tai @DAF sanoa?
Ei ole omaa kokemusta tuosta faceliftistä, mutta paljonhan siinä tuli hyviä muutoksia. Sisustan laatu, ajettavuus ja ajomelu on varmaan ne tärkeimmät parannukset. Lisäksi tuli muutoksena vilkut rattiin, sekä suunnan valitsin näyttöön. Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia tuosta jälkimmäisestä. Eli miten siihen tottuu, kun pitää näytön kautta valita mihin suuntaan on ajamassa.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Noniin, tuo rengasmelun pienentyminen ja alustan parantuminen kuulostaa kyllä erittäin hyvältä. Ja todennäköisesti kääntää vaakaa entistä enemmän Y:n suuntaan. Juniperista ei vain taida vielä olla varmaa tietoa, että milloin julkaistaan?
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Onhan se vähän pieni, etenkin tavaratilat saisi olla isommat, mutta ei täysin poissuljettu. Hinta on kyllä hyvä.
Onko täällä kenelläkään kokemusta siitä?
Kuten kirjoittelin niin mulla on kokemusta viime lokakuusta lähtien ja mä oon tykännyt, tuo Born tosiaan on takavetoinen ja urheilullinen ID.3:n kuumempi Espanjan serkku. Mitä tulee itse autoon niin voin vastailla kyllä kysymyksiin jos sellaisia on. Mutta sanoisin että jos yhtään kiinnostaa niin käy ihmeessä koeajamassa. Mäkin kävin ennen ostopäätöstä kokeilemassa useampaa autoa ja tykästyin Borniin.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Minulla ollut Ioniq 5 awd ajossa nyt 1,5 vuotta ja 57tkm.

Oikeastaan mitään ongelmia ei ole ollut, enkä usko että polttomoottoriin on enää paluuta.

Hyundai on ollut mukava ajaa ja ratin takana on edelleenkin hymy herkässä. Kai se on tuonkin auton arvo kärsinyt isoista hinnanalennuksista, mutta näillä näkymin ei ole tarvetta olla ihan hetkeen vaihtamassa.

Korealaisissa parasta on nopea lataus ja myös virranulosotto on yllättävän kiva ominaisuus autossa.


Lataukset 95 prosenttisesti rivarikatoksen 16A pistokkeesta, josta laturi antaa 2,6kw tunnissa. Omilla keskimääräistä isommilla kilometreillä riittää tuokin vauhti melko hyvin. Joskus harvoin sitten käyn täydentämässä nopeasti pikalaturilla, jos työpäivät venyy pitkäksi, eikä kerkeä seisomaan kuin yön latauksessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös