Mainos

Ruotsi

• 49 800
  • 281

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Suomi Ruotsin tiellä?
Aika moni muukin maa on ollut ”Ruotsin tiellä” jo pitkään. Suomi laahaa perässä kuten kaikessa muussakin. Oltaisiinpa me oikeastikin Ruotsin tiellä niin Suomen näkymät olisivat paljon valoisammat.

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika moni muukin maa on ollut ”Ruotsin tiellä” jo pitkään. Suomi laahaa perässä kuten kaikessa muussakin. Oltaisiinpa me oikeastikin Ruotsin tiellä niin Suomen näkymät olisivat paljon valoisammat.

Ruotsi on ihan eri tiellä, kuin me. He menevät moottoritiellä (jotka muuten Ruotsissa ovat aina hyvässä kunnossa) ja me vedetään kyläraitilla. Ollaan niin kaukana perässä, ettei taideta ikinä enää saada kiinni. 15-20 vuotta sitten oltin jopa edellä, pankkikriisin jälkeen ollaan kynnetty syvällä, kun Ruotsi ponnisti nopeasti pystyyn taas.

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Vietin edelliset viisi päivää Ruotsinmaalla Pohjoismaiden mestaruuskisoissa, toki tukijoukkona ja kuskina, ja tuo oli hämmentävästi ensimmäinen vierailu naapurimaassamme sitten vuoden 2002 ja Tykkimäen huvipuiston päätösristeilyn, vaikka muuten on tullutkin reissattua. *

Aikaa kun minulla kisojen keskellä oli, niin otin ihan asiakseni käydä eri Tukholman lähiöissä. Samalla huomasi, että Stokiksen metroalue on myös aika helvetin laaja, ja noin yleisilmeeltään @Stratman edellisen viestin mukaisesti, pienen tai joskus vähän isommankin, askeleen edellä esim. PK-seutua.

Varianssia oli eli jalkauduttua tuli ainakin seuraavissa eli Husby, Väsby, Kista, Tensta, Sollentuna ja Rinkeby. Joka paikassa pyörin valoisalla ja auringonlaskun jälkeen. "Pahamaineinen" Rinkeby oli erityisesti odotuslistalla.

Olipa muuten aika vitunmoinen downeri, kun ko. mestat paljastuivat ihan normaaleiksi, mutta usein astetta Suomi-vastinetta siistimpinä. Ok, esim. Rinkebyssä 90% vastaantulijoista eivät ole Kallen mätitahnan mainoskasvon tapaisi blondeja, mutta kyllä sielläkin ns. kantaruotsalaisia oli. Rinkebyssä oli esimerkiksi rakennettu selkeästi varsin kalliin rahan asuntoja hyvien liikenneyhteyksien varrelle, joihin lähiöön saapuvista busseista suuntasi selkeästi sosioekonoomisesti varsin hyvin pärjäävä väki. Eli rakentamisella oli ilmeisesti pystytty vaikuttamaan segregaatiota ehkäisevästi. Joo, kukkaa tultiin myymään iltasella, mutta missäpä isommassa eurooppalaisessa kaupungissa ei ja mitä sitten.

Missään kohtaa yhdessäkään paikassa mulle ei tullut mitenkään turvaton olo **, vaikka uskaltauduin jopa ajautumaan keskusteluihin paikallisten kanssa. Tosin ko. kebab-mestassa meillä ei yhteistä kieltä ollut, kun minulla oli virkamiesruotsi ruosteessa, mutta pääsimme jonkinlaiseen keskusteluntapaiseen paikan el hefen kanssa, jonka serkku asui Tampereella ja pian döner olikin lähes ilmainen. :D

Väsbyssä juttelin paikallisten finnjävelien kanssa jossakin kivijalan Suomi-tuvassa ja kyllä seniorit tuntuivat viihtyvän. Tuollakin 70-luvun DDR-bunkkerien viereen oli kadun toiselle puolelle rakennettu uusia kerrostaloja, joiden asukaslistoissa kirvesniemet ja mattilat olivat sulassa sovussa svenssonien kanssa.

En vähättele millään tavalla Ruotsin tiettyjen alueiden jengiytymistä, mutta eipä se tunnu paljon tavalliselle tallaajalle välttämättä näkyvän. Ok, mulla nyt vielä tuollainen pikainen pisto pelipaikoille, mutta kuitenkin.

* = tuolta reissulta tarttui nykyinen vaimo matkaan ja sen jälkeen olen harkinnut vakaasti kannattaako riskeera uudestaan, koska Tukholman reissu voi tulla todella kalliiksi.

** = ok, olen suht skrode partainen ukko, jolla on perus resting bitch face-ilme kun ajatuksissana kävelee ja katselee paikkoja. Jos se nyt jotain merkitsee siis.

Kiisa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HPK-Inkkarit, IHN ja FC HML
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy