Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 560 277
  • 3 865

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Sen verran nälkää jäi Joensuu Runin kympiltä, että asetin seuraavaksi tavoitteekseni juosta Joensuun Runissa 10 kilometri alle 50 minuutin. Harjoitteluun käytän pääasiassa tämän sivuston harjoitteluohjelmaa: Alle 50 min 10 km harjoitusohjelma. Lisäksi olen suunnitellut alkaa tekemään intervalliharjoituksia juoksulenkkien aikana.
Kiitos tästä, seuraava askel itselle voisi olla tuo kymppi 60 minuutissa. Nyt tullut lönkyteltyä siinä reilun 7 min kilometrivauhdilla
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Onko antaa vinkkejä hyvistä gore-tex tai muuten kelejä kestävistä juoksikengistä? Kävin lähialueen liikeitä katsomassa mutta oli kyllä yllättävän vähän tarjontaa.

Kohta saadaan kuitenkin "nauttia" mudasta ja vedestä taas pitkän aikaa kuitenkin niin voisi varautua etukäteen kerrankin.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
No, tuli hankittua xxl:stä Hoka atr goretex:it. On muuten suhteellisen rumat kengät kyllä. Mutta tuntuu hyvin istuvan jalkaan ja eiköhän noilla etene. Tampeeen seudun lenkkeilijöille tiedoksi -> Lielahden Intersportissa oli paljon laadukkaita huippu juoksukenkiä poistolaarissa. Hokan kenkiä 80-130€, Adidas bostonia ja adiosta halvalla, sitten jotain brookseja ja salomonin tossuja.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei ole tänne paljon nyt jaksanut kirjoitella, syksyn tavoite eli City Run sekä enemmän spontaanisti päätetty Vantaan puolikas tuli paineltua ja sen jälkeen on kyllä juoksutahti ollut ihan ennallaan sellaista joka toinen päivä -tahtia tai 4 krt viikkoon, mutta vähän välimenokauden fiilikset tässä nyt on että kunhan painetaan menemään.

Sen verran kuitenkin raporttia palstalle, kun on ollut vähän se fiilis että jotain uutta on hyvä keksiä ja omaa maksimivauhtia pitäisi saada nostettua. Päädyin, että sehän vaan piristää harrastamista kun vähän muokkailee omia tuttuja rutiinejaan ja nyt entistä selvemmin olen ottanut ohjelmaan vähän rauhallisemmin juostut pk-lenkit pitkin viikkoa ja sitten se yksi ja fiiliksen mukaan miksei jatkossa toinenkin viikottainen räväkämpiä vetoja sisältävä lyhyempi lenkki.

Esim. nyt tällä viikolla, kun oli ensin viime viikon loppuosa menty tiistain vauhdikkaamman ja lyhyemmän lenkin jälkeen perjantain 13 km:n ja sunnuntain 18 km:n pk-lenkeillä, niin nyt tiistaina oli ohjelmassa 10 kilsan juoksu niin, että alkuun pk:ta rauhassa 3 kilometriä ja paikat lämpimäksi, sitten kilometri täysillä ja taas kolme kilometriä pk:ta, jonka jälkeen taas kilometri täysillä ja sen jälkeen pari kilsaa taas hissukseen pk:ta lenkki loppuun.

Ja välillä ajattelin tuollaisen sijasta käydä vetämässä ihan vaan vaikka kilsan vetoja tietty määrä välipalautuksin ja jopa sen lyhyempiä, vaikka sitten 400 metrin vetoja ihan erikseen.

Eli sen normilenkkeilyn ja rutiininomaisemman kilometrien keräilyn lisäksi katselen mihin tuo mahdollisesti ja toivottavasti hommaa vie eteenpäin vauhdillisesti, että nyt ensi "kauteen" tai no ainakin keväällä odottavaan City Runiin treenaa noin että vauhtivetoja on huomattavasti viime vuotta ja noita syksyn puolikkaita edeltänyttä "treenikautta" enemmän. Nuo heittomerkeissä, kun se nyt on tulkintakysymys treenaako sitä nimenomaan kisoihin mutta voi sen periaatteessa niinkin ottaa kun omaa touhua miettii ja jaksottaa. Kokonaisuutta ja kondista sekä terveyttä tässä kuitenkin tärkeimpänä edistetään!

Pakko nyt vielä mainita, että nuo toissapäiväiset kilometrit "täysillä" kesken sen 10 kilsan lenkin olivat ensimmäinen veto 3:53 ja jälkimmäinen 3:35, otin nuo ilolla vastaan kun viime aikoina ja oikeastaan monet vuodet on tuntunut lenkillä vauhtia koneeseen kiritellessä todella vaikealta päästä alle nelosen kilometriaikaan. Olen ollut aika jyrämäinen diesel ilman kummoista huippuvauhtia. Nyt meni aika rullaavasti noilla ajoilla ja tätä mä nyt siis haenkin itsestäni, että saan isomman eron nopeimman ja hitaimman juoksumuotoni väliin.

Ennen mun täysivauhti kilsan vetona oli varmaan se n. 4.00 per kilsa ja hitaampi lenkkeilyvauhti puolestaan 5:20-5:25 pidempää matkaa jurnutellessa, nyt jos jatkossa nopein vetovauhti alkaisikin olla esim. 3:40 ja malttaisin nyt viime viikot tekemääni tyyliin juosta ne pk-lenkit vauhtia 5:30-5:45, toisin treeniin paljon isomman haitarin ja vaihteluvälin nopean ja hitaan välille.

Sykkeistä puhuttaessa esim. viime kevään ja kesän pidemmillä lenkeillä juoksin aika usein sellaista 17 kilsaa ns. välimallin vauhtia ja sykkeet kuitenkin jossain 140 tuntumassa, nyt siis pidemmillä ihan tarkoituksenmukaisesti vauhdista aavistus pois ja sykkeet siellä 130 nurkilla että ollaan pois siitä välitilasta ja selvästi pk-lukemissa.

Toki sitten väillä ihan vaan rullaileva askel edellä turhia syke- ja vauhtilukemia miettimättä mennään siltä miten hyvältä tuntuu eli just sellaista välimallia vaikka 5:05/km ja syke joku 135-140, mutta isossa kuvassa menen nyt tarkoituksenmukaisesti tällä mainitulla tavalla muutoksena esim. koko kuluneeseen vuoteen, eli nopeammat entistä nopeampaa ja niiden välillä viikon pidemmät ns. peruslenkit vähän aiempaa hitaammin.

Siitä on hyvä katsella sitten kevääseen mentäessä, mikä tuntuma että mihin suuntaan homma on kondista ja juoksuja vienyt.

Mainittakoon, että lisäksi olen pyrkinyt sitä täälläkin paljon mainittua kadenssia eli askeltiheyttä ja vähän sen rullaavuutta hakemaan, eli vähän ehkä kantapäitä korkeammalle kohti hanuria askeleella ja suoranaisesti siis hakenut ehkä vähän juoksunomaisempaa askellusta. Tuossa vaan se jos liikaa keskittyy siihen askelluksen ryhdittämiseen ja muuttamiseen, alkaa helposti askelta viedä myös nopeammaksi jotta se rullaisi ja siinä vaiheessa pitää keskittyä tarkkaan taas mitä tekeekään, kun kerran tavoite on ollut mennä hitaammin ja saada ne sykkeet pysymään siellä ihan rauhallisissa 125-130 lukemissa.

Sori pitkästä vuodatuksesta, mukavaa puuhaa tää kuitenkin on eikä muuta voi sanoa. Kyllä tämä ihan terveestä alle nelikymppisen ja ihan sama siis minkä ikäisen harrastuksesta käy, kun noita eri osa-alueita ottaa kehittääkseen ja työstääkseen kun lenkkaria iltaisin jalkaan vetelee.
 
Viimeksi muokattu:

bart

Jäsen
Onkos muita palstalaisia, jotka potevat sydämen rytmihäiriöitä? Yritin netistä kaivella tietoa, että onkohan kuinka terveellistä lenkkeillä kun nuo tuntuvat vaivaavan. Mielipide tuntuisi olevan enimmäkseen, että ovat lähinnä harmittomia. Viimeiset pari viikkoa töissä olleet aika stressaavia ja ilmeisesti silläkin vaikutusta tuohon.

Eilen kävin sitten lenkillä ja oli kertakaikkisen kammottava kokemus. Reilu 12km lenkki meni toistakymmentä minuuttia normaalia hitaammin ja olo oli juoksun aikana ehkä pahinta tänä vuonna. Illalla sitten pumppu tuntuu pysähtyvän ja sitten muljahtaa silleen ikävän tuntuisesti käyntiin. Tätä nyt on toki ollut jo pidemmän aikaa vaan eilen oli pahinta pitkään aikaan. Lieneekö silläkin sitten vaikutusta, että oli neljäs ilta putkeen hikiliikuntaa. Omat pohjat kuitenkin heikot ja ikääkin alkaa olla pian puoli vuosisataa.
 

Fordél

Jäsen
Onkos muita palstalaisia, jotka potevat sydämen rytmihäiriöitä? Yritin netistä kaivella tietoa, että onkohan kuinka terveellistä lenkkeillä kun nuo tuntuvat vaivaavan. Mielipide tuntuisi olevan enimmäkseen, että ovat lähinnä harmittomia. Viimeiset pari viikkoa töissä olleet aika stressaavia ja ilmeisesti silläkin vaikutusta tuohon.

Eilen kävin sitten lenkillä ja oli kertakaikkisen kammottava kokemus. Reilu 12km lenkki meni toistakymmentä minuuttia normaalia hitaammin ja olo oli juoksun aikana ehkä pahinta tänä vuonna. Illalla sitten pumppu tuntuu pysähtyvän ja sitten muljahtaa silleen ikävän tuntuisesti käyntiin. Tätä nyt on toki ollut jo pidemmän aikaa vaan eilen oli pahinta pitkään aikaan. Lieneekö silläkin sitten vaikutusta, että oli neljäs ilta putkeen hikiliikuntaa. Omat pohjat kuitenkin heikot ja ikääkin alkaa olla pian puoli vuosisataa.

Mulla on ollut rytmihäiriöitä, ja tuollaiset muljahdukset olivat silloin tyypillisiä monesti nukkumaan mennessä. Taustalla oli paljon erilaista stressiä. Tuli käytyä lääkärilläkin ja mitään erityistä vikaa ei löytynyt. Nyt niitä ei ole ollut noin pariin vuoteen.

Joka tapauksessa tällaisten asioiden kanssa ei kannata leikkiä eikä meidän asioista mitään tietämättömien amatöörien kannata ottaa asiaan kantaa. Suosittelen kääntymään lääkärin puoleen.
 

bart

Jäsen
Joka tapauksessa tällaisten asioiden kanssa ei kannata leikkiä eikä meidän asioista mitään tietämättömien amatöörien kannata ottaa asiaan kantaa. Suosittelen kääntymään lääkärin puoleen.
Tämä lääkärillä käyntikin kieltämättä kävi mielessä. Toisaalta vuosi sitten syyskuussa sydän ja keuhkot tutkittiin aika tarkkaan, tosin muista syistä kylläkin, eikä mitään hälyttävää löytynyt. Mutta mistäpä näistä tietää. Eiköhän sitä taas sunnuntaina viimeistään löydä itsensä lenkkitossut jalassa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä lääkärillä käyntikin kieltämättä kävi mielessä. Toisaalta vuosi sitten syyskuussa sydän ja keuhkot tutkittiin aika tarkkaan, tosin muista syistä kylläkin, eikä mitään hälyttävää löytynyt. Mutta mistäpä näistä tietää. Eiköhän sitä taas sunnuntaina viimeistään löydä itsensä lenkkitossut jalassa.
Kuten tuossa @Fordél mainitsikin, turha tässä on kenenkään maallikon alkaa muille neuvoja liikaa antaa kun välillähän nuo rytmihäiriöt ovat harmittomia ja vaarattomia ja minulla ne ovat aina olleet rasitukseen ja liian vähään lepoon liittyviä ja ilmenevät sellaisena ajanjaksona nimenomaan lepotilassa. Ajoittain lenkilläkin, mutta kokemuspohjani perusteella uskallan silti jatkaa mutta jos oikein yltyisivät epämukavuuden ja poikkeuksellisen puolelle, niin tottakai jarrua ja lenkki seis ja lääkäriin.

Aina niitä ei suoraan voi nimittäin tutkimatta harmittomaksi kintaalla viitata, mulla aikanaan pahemman luokan ylirasituksesta johtuneet rytmihäiriöt johtivat päivystyksen kautta suoraan viikoksi Meilahden sydänosastolle ja siitä 3 kuukauden sairauslomalle. Tutkimuksia läpi tuon saikkujakson ja sen sairaala-ajan oli lukemattomia ja selvyyttä millekään ei löytynyt, sen verran kuitenkin oli tulkittavissa lääkärien ja kaikenmaailman professorien jutuista, että ihan normaalia se ei varsinkaan sen sairaalajakson aikana ollut ja se joku alalyönti jonka sydän tietyssä vaiheessa käyrää aina teki, olisi saattanut ilmeisesti johtaa sydämen pysähtymiseen jostain syystä.

No, niistä selvittiin ja sittemmin oppinut noiden pienempien rytmihäiriöiden kanssa elämään ja nimenomaan siis myös urheilemaan, toki jos isompaa taas tulisi niin hakeudun lääkäriin tai ainakin mietin kannattaakohan lenkki nyt kuitenkaan just tässä olotilassa.

Tuolla kertaa kun homma eskaloitui ne eivät kuitenkaan enää olleet millään lailla normaalia pientä epärytmiä, vaan homma oli sellaista että sydämen syke sohvalla istuskellessa oli ensin minuutin verran 190 lyöntiä ja sen jälkeen palattiin taas alas normaalin 40 lyönnin tasolle. Sitä uudestaan ja uudestaan ja sitten lääkäriin.

Kannattaa ne tutkia, jos siltä tuntuu.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Tämä lääkärillä käyntikin kieltämättä kävi mielessä. Toisaalta vuosi sitten syyskuussa sydän ja keuhkot tutkittiin aika tarkkaan, tosin muista syistä kylläkin, eikä mitään hälyttävää löytynyt. Mutta mistäpä näistä tietää. Eiköhän sitä taas sunnuntaina viimeistään löydä itsensä lenkkitossut jalassa.
Stressi aiheuttaa monille vaarattomia lisälyöntejä, eli ns. muljahduksia rinnassa joita jotkut tuntee ja jotkut ei. Helpottavat kun stressi hellittää ja liikunta itsessään on hyvä keino hoitaa stressiä kunhan se ei mene pakkopullaksi ja siitä myös palautuu.

Jos rytmihäiriöitä tuntuu suorituksen aikana tai syke heittelee jotenkin omituisesti rasituksessa, niin sitä suuremmalla syyllä kannattaa käydä lääkärissä. Kuten @Fordél totesi, niin mielummin turhan herkästi lääkäriin. Jos sitä asiaa alkaa kovasti murehtia ja seurata oireita, niin ne herkästi pahenevat. Jos taas saa lääkärissä terveen paperit, niin oireisiin suhtautuu rennommin ja ne yleensä häviävät itsestään.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Mulla on ollut rytmihäiriöitä, ja tuollaiset muljahdukset olivat silloin tyypillisiä monesti nukkumaan mennessä. Taustalla oli paljon erilaista stressiä. Tuli käytyä lääkärilläkin ja mitään erityistä vikaa ei löytynyt. Nyt niitä ei ole ollut noin pariin vuoteen.

Mulla on ollut samaa vaivaa ja sitä tutkittiin vuosi sitten eikä tultu mihinkään tulokseen eli kaikki vissiin okei. Stressiä on ollut, mutta kiitos tämän uudelleen virinneen juoksuharrastuksen stressi on vähenemään päin. Tosin nyt olen kävellyt, kun ei näillä kiloilla mene muuta kuin polvet hajalle. Kunhan päästään asiallisiin lukemiin niin sitten juostaan taas. Sitä odotan, todella. Liityin FB:ssäkin oikein ultrajuoksuryhmään, jossa ihastelen ihmisten saavutuksia vähän sillä mielellä, että kyllä minäkin vielä...
 

bart

Jäsen
Iso kiitos kaikille vastauksista! Kyllä mä itsekin olen taipuvainen uskomaan, ettei tässä mistään vakavasta ole kyse. Jos seuraavalla lenkillä iskee taas samanlainen huono olo, niin ehkäpä sitten täytyy tuota lääkärillä käyntiä harkita. On se kyllä metkaa, että hukkasin 25 vuotta elämästä ilman säännöllistä liikuntaa. Nyt sitten ei meinaisi millään malttaa olla lähtemättä uimaan ja/tai lenkille.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
On se kyllä metkaa, että hukkasin 25 vuotta elämästä ilman säännöllistä liikuntaa. Nyt sitten ei meinaisi millään malttaa olla lähtemättä uimaan ja/tai lenkille.

Suurin piirtein sama juttu mulla. Tänään ei oikein uskalla liikkua, etteivät jalat mene. Vai mites toi uiminen? Mietin jo eilen, että lenkin jälkeen menisi uimaan ehkä kilsan ja kivahan sitä olisi saunassakin lämmitellä kun alkaa olla kylmää.

Hauskaa toki on, että kävelen jo samaa vauhtia kuin kesällä "juoksin".
 

Fordél

Jäsen
On se kyllä metkaa, että hukkasin 25 vuotta elämästä ilman säännöllistä liikuntaa. Nyt sitten ei meinaisi millään malttaa olla lähtemättä uimaan ja/tai lenkille.

Hienoa kuulla, että oot löytänyt itselle mielekkään tavan liikkua. Nyt kun se ilo on löytynyt niin huolehdi kuitenkin siitä ettei homma puolestaan mene yli. Vaikkei raamattu ehkä muuten tarjoa hyviä ohjeita treenaukseen (tai mihinkään muuhunkaan) niin yhden tärkeän ohjeen se antaa: muista pyhittää lepopäiväsi:)
 

bart

Jäsen
Suurin piirtein sama juttu mulla. Tänään ei oikein uskalla liikkua, etteivät jalat mene. Vai mites toi uiminen? Mietin jo eilen, että lenkin jälkeen menisi uimaan ehkä kilsan ja kivahan sitä olisi saunassakin lämmitellä kun alkaa olla kylmää.
Itse innostuin tuosta uimisesta muutama vuosi takaperin. Kärsin silloin aika paljon selkäkivuista ja tuo oli oikeastaan ainoaa mielekästä liikuntaa, mitä pystyi harrastaa ilman kipuja. Vaikka kuinka vinossa käveli, niin vedessä sitä ei huomannut. Nykyään tulee kerralla uitua vähintäänkin sen tunnin, jos ei kahta. Oma etenemistapa on päässääntöisesti vähäpotkuinen krooli, niin jalatkin pääsee helpommalla. Suosittelen kyllä.

Lenkkeilynkin löysin oikeastaan uinnin kautta. Vaimo on mukana paikallisen uimaseuran Masters -ryhmässä ja ryhmän sisällä sitten keksivät kokeilla swimrunia. Itsekin sitten kokeilin lajia huomatakseni, että kuinka surkeassa jamassa juoksukunto on. Aloin sitten pikkuhiljaa lenkkeillä 1..3 krt/vko.

Hauskaa toki on, että kävelen jo samaa vauhtia kuin kesällä "juoksin".
Tämä on hienoa, iso peukku!
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Niin toi lepopäivä on tärkeä muistaa.

Kun sinä liikut ja urheilut, olet rasituksen jälkeen huonommassa kunnossa.

Levossa kunto kohoaa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse innostuin tuosta uimisesta muutama vuosi takaperin.
Toi on kyllä kova ja arvostettava harrastus ollut, joskus koitin altaassa huvikseni ja takaperin oli ihan mahdotonta uida.

Ehe ehe, vähän rankempaa huumoria pelkällä rakkaudella ja hyviä viikonloppulenkkejä kaikille!
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Mulla on käytössä Polarin m430 sykemittari. Välillä vähän arveluttaa sen näyttämä, tulikin mieleen että onko muilla tietoja että mitkä eri sykevyöt tuon kanssa toimii?

Juostessa on uskottavia sykkeitä, mutta esim. jossain crosfitt reeneissä epäilen noita vahvasti.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Mulla on käytössä Polarin m430 sykemittari. Välillä vähän arveluttaa sen näyttämä, tulikin mieleen että onko muilla tietoja että mitkä eri sykevyöt tuon kanssa toimii?

Juostessa on uskottavia sykkeitä, mutta esim. jossain crosfitt reeneissä epäilen noita vahvasti.

Ainakin minulla ranteenmittauksessa saatu sykelukemat heittää jonkin verran aina kun kädellä puristaa jotain samaan aikaan tai jos käsi on vaikkapa maassa esim punnerruksia tehdessä.

Nyt olen alkanut elämään täysin ilman mitään mittauslaitteita.

Olen huomannut, että vievät oman osansa pois liikunnan tarkoituksesta. Haluan keskittyä siihen täysillä, töissä saan kyllä kyylätä kaikenlaisia lukemia tarpeeksi asti.
Lisäksi olen sitä mieltä, että ylivoimaisesti paras mittari edelleen on omat tuntemukset. Niillä on ihminen pärjännyt aika pitkälle tässä maailmassa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Päivitelläänpäs vähäsen.

Muutamia lenkkejä tullut vedettyä, matkat on pysyneet lyhyinä 5-7 km. N. Kerran viikkoon tulee otettua joku lenkki punttihommien lisäksi. Pikkaisen sellaista merkkiä että juoksukunto alkaa paranemaan siihen suuntaan mitä se alkukesästä oli, sykkeet samoilla vauhdeilla ovat tulossa alaspäin.

Vauhdit ovat luokkaa 5.55/km kun mennään pidempää lenkkiä ja nyt tempaisin vähän nopeamman vitosen 5.26 keskivauhdilla. En vaan tajua miten joku ihminen voi juosta kympin 45 minuutissa.

Nopeuttahan toki voisi kehittää jos ottaisi homman työn alle, mutta tää nyt on tämmöistä oheistoimintaa.

Nyt olen myös lisännyt kävelyä reippaalla vauhdilla, voi olla että happi ja verenkiertohommat on siksi myös menossa parempaan suuntaan.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Takana on enemmän tai vähemmän pettymysten kausi, mikä johtuu lähinnä kipuilevasta jalasta, jonka osalta asia ei täydellisesti selvinnyt edes ortopedin ja magneettikuvien sekä useamman kerran fyssarilla käynnin jälkeen. Keväällä tuli parin kuukauden juoksutauko, eikä se kunto siitä sitten enää oikein koko kesänä noussut toivotulle tasolle. Jalka oli välillä parempi ja välillä huonompi, mutta ihan kohtuullisesti pystyi ainakin ajoittain treenaamaan, mutta ei tästä nyt oikein sellaista juoksemisen iloa löytynyt. Kauden päätapahtumassa 5000 metriä meni sentään jotenkin siedettävästi 18.08, mutta sekin on noin 40 sekuntia viimevuotista heikompi taso.

Nyt olen pitänyt kolmen viikon ylimenokauden ja juoksutreeni jatkuu taas. Jalka on edelleen kipeä, mutta olen nyt ottanut lihasten vahvistamisen, liikkuvuuden ja motoriikan parantamisen keskeiseksi teemaksi, ja tuntuu, että se tuosta voisi lähteä parempaan suuntaan niillä keinoin. Taas on myös fyssarille aikoja varattuna.

Koska kunto on huono, niin lähden nyt tähän talvikauteen tosi perustekemisellä. Paljon kevyttä pk-treeniä ja pari kertaa viikkoon kevyttä ala-vk:ta, eli ns. reipasta. Kovia treenejä en nyt tähän ota muuta kuin jotain näitä tapahtumia, kuten kuukausittaiset Aktia juoksu-cupit, joista ensimmäinen on Hakunilassa nyt 14.11. Suosittelen näitä kaikille muitakin. Eilen meni 8 km reipasta 4.24 -vauhtia rennosti rallatellen, joten toivotaan, että tämä tästä nyt lähtee. Onhan tässä silti tekemistä, kun näitä reippaita on aika hetki sitten vedetty samoilla tehoilla jotain 4.05-vauhtia ja enimmillään 18 km. Mutta täältä tullaan. Ennätysten kesä lähestyy!
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Iker

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Kertoilkaahan palstaviisaat ja kokeneemmat juoksijat, kuinka hyvin tai huonosti puolimaratontulosten perusteella voisi asettaa itselleen aikatavoitetta maratonille. Olen juossut lähivuosina kolme puolimaratonia (ajat 1.51, 1.48 ja 1.45) ja ensi vuoden elokuussa olisi tarkoitus vetäistä ensimmäinen täysmatka. Keväällä juoksen vielä puolikkaan, ja olettaisin, että aika asettuu tuonne 1.45:n pintaan.
Lyhyesti ja ytimekkäästi: onko meikäläisen tulostasolla järkeä lähteä yrittämään juosta maratonia neljän tunnin pintaan? Vai kannattaako asettaa paljon löysempi tavoite tai jopa yrittää ensimmäisellä kerralla vain juosta maraton hitaahkosti läpi ilman mitään varsinaista tulostavoitetta?
Niin, ja ikää meikäläisellä on 44 vuotta.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Kertoilkaahan palstaviisaat ja kokeneemmat juoksijat, kuinka hyvin tai huonosti puolimaratontulosten perusteella voisi asettaa itselleen aikatavoitetta maratonille. Olen juossut lähivuosina kolme puolimaratonia (ajat 1.51, 1.48 ja 1.45) ja ensi vuoden elokuussa olisi tarkoitus vetäistä ensimmäinen täysmatka. Keväällä juoksen vielä puolikkaan, ja olettaisin, että aika asettuu tuonne 1.45:n pintaan.
Lyhyesti ja ytimekkäästi: onko meikäläisen tulostasolla järkeä lähteä yrittämään juosta maratonia neljän tunnin pintaan? Vai kannattaako asettaa paljon löysempi tavoite tai jopa yrittää ensimmäisellä kerralla vain juosta maraton hitaahkosti läpi ilman mitään varsinaista tulostavoitetta?
Niin, ja ikää meikäläisellä on 44 vuotta.
Viisaudesta en tiedä, mutta ehdottomasti neljän tunnin alitus tavoitteeksi. Vaatiihan se toki lenkkien pidentämistä niin, että 2.5-3 tunnin hitaat lenkit ovat viikottain ohjelmassa maratonjuoksua silmälläpitäen.

Itselläni puolikkaan ennätys tuolta vajaan kymmenen vuoden takaa on 1.36 ja maraton on juostu 4 kertaa (3.40 ja 3.58 välillä). Kovempaankin aikaan olisi maratonilla saumoja, mutta vaatiihan se pohjalle juoksukilometrejä. Viimeisimmällä maratonilla tavoite oli 3.30 pintaan, mutta viimeiset 10km olivat täyttä tuskaa hämärän rajamailla ja aika tippui peräti 3.50 tasolle.

Eli kilometrejä alle, kun aikaakin on. Ja sitten 3:lla alkavaa tulosta pöytään ensi vuonna!
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Kertoilkaahan palstaviisaat ja kokeneemmat juoksijat, kuinka hyvin tai huonosti puolimaratontulosten perusteella voisi asettaa itselleen aikatavoitetta maratonille. Olen juossut lähivuosina kolme puolimaratonia (ajat 1.51, 1.48 ja 1.45) ja ensi vuoden elokuussa olisi tarkoitus vetäistä ensimmäinen täysmatka. Keväällä juoksen vielä puolikkaan, ja olettaisin, että aika asettuu tuonne 1.45:n pintaan.
Lyhyesti ja ytimekkäästi: onko meikäläisen tulostasolla järkeä lähteä yrittämään juosta maratonia neljän tunnin pintaan? Vai kannattaako asettaa paljon löysempi tavoite tai jopa yrittää ensimmäisellä kerralla vain juosta maraton hitaahkosti läpi ilman mitään varsinaista tulostavoitetta?
Niin, ja ikää meikäläisellä on 44 vuotta.

Henkinen kynnys alkaa iskeä maratonilla yllättävän paljon. Pitää vaan pään kasassa niin luulen että ainakin lähelle neljää tuntia pääset. (johonkin 4.15 on oma arvio näillä tiedoilla)
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kertoilkaahan palstaviisaat ja kokeneemmat juoksijat, kuinka hyvin tai huonosti puolimaratontulosten perusteella voisi asettaa itselleen aikatavoitetta maratonille. Olen juossut lähivuosina kolme puolimaratonia (ajat 1.51, 1.48 ja 1.45) ja ensi vuoden elokuussa olisi tarkoitus vetäistä ensimmäinen täysmatka. Keväällä juoksen vielä puolikkaan, ja olettaisin, että aika asettuu tuonne 1.45:n pintaan.
Lyhyesti ja ytimekkäästi: onko meikäläisen tulostasolla järkeä lähteä yrittämään juosta maratonia neljän tunnin pintaan? Vai kannattaako asettaa paljon löysempi tavoite tai jopa yrittää ensimmäisellä kerralla vain juosta maraton hitaahkosti läpi ilman mitään varsinaista tulostavoitetta?
Niin, ja ikää meikäläisellä on 44 vuotta.

Minusta sellainen yleinen nyrkkisääntö on, että puokin aika kertaa kaksi plus 10 min olettaen, että treeni on ollut maratonin näkökulmasta tarkoituksenmukaista. Omat enkkani ovat noin 1.21 ja 2.55, mutta maraton on ollut minulle aina liian pätkä matka, joten tuo kaava ei ihan ollut realismia.

McMillan Running | The World's Best Running Calculator -sivustolla noita voi myös laskeskella. McMillan antaa tosin yleensä ehkä vähän turhan optimistisen ajan maratonille, jos alimatkojen perusteella arvioi, mutta suuntaa tuo antaa. 1.45 puokilla McMillan antaa maratonin ajaksi 3.40.59.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Täältä saanee asiantuntevaa apua.

Ongelmani on seuraava. Uhosin juoksevani vuonna 2021 puolimaratonin. Alkoholilla oli osuutta asiaan. En ole juoksija ja nyt pohdinkin, että mitä sitä tuli luvattua.

Taustasta sen verran, että liikun kyllä useamman tunnin viikossa. Käyn puntilla ja tykkään vain kävellä. Historiassa myös säännöllistä palloilua, viime vuodet höntsätasolla.

Kävin tänään hieman hölköttelyä kokeilemassa, mutta ei se ollut kivaa. Meno tuntui jäykältä ja kulmikkaalta. Pohkeet kiristivät. Tossut minulla on kunnossa. Uskoisin juoksutekniikan olevan pyllystä.

Sotasuunnitelmakseni olen ajatellut, että pyrkisin noin kolmesti viikossa sauvakävelemään pitempää lenkkiä muutaman kuukauden ajan ja yksi kovempitehoinen esim. kuntoportaat sinne kaveriksi. Tämän vaiheen jälkeen sitten käppäily hölkäksi.

Netistä ajattelin haeskella jotain vinkkiä tekniikkaan ja niitä harjoitella vaikka alkulämmöiksi. Mietin myös olisiko salin juoksumatosta jotain iloa tässä, kun siihen saisi vakionopeuden.

Olenko lainkaan oikeilla jäljillä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös