Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 560 239
  • 3 865
Suosikkijoukkue
KalPa
@Fordél kiitos kannustuksesta. Sisärata toki Kuopiosta löytyy. Kynnystä vähän siitä tulee että talvisin siellä on kaikki oikeat juoksijat ja tämmöinen kuntoilija on slalom keppinä :) Juoksumattoa olen kokeillut, ehkä voisi toimia kerran viikkoon muotona.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse juoksen läpi talven enkä diggaa juoksumatoista. Jos lähellä ois kuitenkin halpa mahis juosta sisäradalla niin sitä varmasti hyödyntäisin ahkerasti. Nyt kun sisärata on jonkinlaisen matkan päässä ja maksaa jonkin verran, sitä tulee hyödynnettyä talvella ehkä vain muutaman kerran, riippuen toki talvesta.

Pääkaupunkiseudullahan muuten sisäharjoitteluolosuhteisiin tulee nyt parannusta, kun Olympiastadionin kellariin valmistui täysimittainen 400 metrin rata (tosin vain kaksi rataa). Vielä ei ole tiedossa, minkälaisia yleisiä vuoroja tuonne tulee, mutta koko radankin saa käyttöönsä satasella per tunti. Nythän pääkaupunkiseudulla on ollut käytössä Esport-Areenan 390 metrin rata, jossa on tosi paljon myös ihan hölkkäilijöitä, sekä Liikuntamyllyn 200 metrin sisärata, jossa on kylläkin prime-time ajat varattu seuroille, mutta esimerkiksi arkisin usein klo 19 jälkeen pääsee vapaavuorolla juoksemaan. Erityisesti kovempia treenejä olen Myllyssä käynyt tekemässä säännöllisesti ja Esportissa vähän satunnaisesti.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Tuli käytyä nyt viikko myöhemmin juoksemassa eka lenkki maratonin jälkeen. Maltillinen 6,5 kilsaa. Ihan kivalta tuntui. Oli onneksi kelitkin vielä kohdillaan.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Nyt on 3kk täynnä uudelleen aloittamisen jälkeen. Juoksusuorituksia on 30 ja kilometrejä 260. Alkuun kilometrejä tuli hitaammin. Tavoitteessa toistaiseksi ollaan. Olen tietysti myös kävellyt juoksemisten välissä, mutta niistä en pidä tarkkaa kirjaa. Motivaatio on edelleen tapissa. Nyt on vielä ajatuksissa se puolikas maraton juosta lokakuun loppuun mennessä, kun juoksukelit olisivat vielä kohtuullisia ja tietysti se 500km väh. täyteen.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Eilen tuli pitkästä aikaa oikein kunnon tuskainen lenkki. Juoksinkin vain n. 5 km. Tuntui että sykkeet aivan tapissa vaikka rauhallisesti etenee ja tuntuu että tehot aivan kateissa. No, otetaan pari päivää rauhassa ja sitten seuraava lenkki.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Karanteeni teettää kaikenlaisia tyhmiä ajatuksia ja se huipentui eilen siihen, että juoksin puolimaratonin huvikseni.

Keväästä saakka ehkä kerran viikkoon käynyt hölköttelemässä. Toki 5x/vko crossfittiä, että kai se jotain auttaa tähänkin.

Yllättävän kevyesti meni, kun malttoi mennä rauhassa. Eikä mihinkään oikeastaan sattunutkaan, pohkeet meinasi krampata. Tänään on kyllä ollut vähän robottijalat.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oli kiva päästä taas juoksemaan tällä viikolla, melkein kolme viikkoa kuunvaihteesta lähtien meni pitkälti sairastelun ja siitä kuntoon toipumisen merkeissä.

Oli ainakin jalat pitkästä aikaa suht vaivattoman tuntuiset hölkkäillä tuossa maanantain lenkillä, eli ensimmäisellä juoksu-ulkoilulla tervehtymisen jälkeen.
 

Haidekkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, Jokipojat, Corey Perry
Täällä ilmoittautuu kanssa yksi lenkkeilyharrastaja. Korona-aikana tuli tehtyä yksi elämän vaikeimmista ja toivottavasti parhaimmista päätöksistä. Lopetin tupakoinnin huhtikuussa. Pari viikkoa keuhkoja tuuleteltua aloin testaamaan miten mahtaa juokseminen sujua pitkästä aikaa. Tuota ennen valehtelematta pari vuotta ilman että on tarvinnut juurikaan hikoilla.

Juoksin alussa ihan muutaman kilometrin lenkkejä ja hioin juoksutekniikkaa kuntoon. Mulla on kevyt ruumiinrakenne, osa sanoo laihaksi mutta ite tykkään sanasta hoikka. Luulen että tämä hivenen auttoi harrastuksen alkuun saattamisessa. Asun ruutukaava-alueella ja aloin kartasta katsoen piirtämään ja suunnittelemaan itselleni lenkkejä jotka sitten juoksin pikkuhiljaa matkaa pidentämällä. Eka tavoitteeni oli rengastaa koko ruutukaava alue, eli juosta sen ympäri ja tähän tavoitteeseeni pääsin noin vajaan parin kuukauden harjoittelun jälkeen. Matkaa tuohon saa siis sellaisen 6-7 kilometria. Asun Joensuussa joten tuo ruutukaava on aika selkeä ja itseasiassa erittäin miellyttävä juosta koska kaupungissa on loistavat reitit kyseiselle harrastukselle.

Nyt juoksen viikossa noin 20 kilometria. Tavoite olisi jossain vaiheessa puolimaraton. Ehkäpä joskus. Täytyy sanoa että tää harrastus on aivan loistava keino saada kotikaupunki tutuksi syrjäisimpiäkin kolkkia myöten.
 

Tupu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Tulevana viikonloppuna olisi edessä elämäni ensimmäinen puolimaraton. Eilen juoksin viimeisen kovemman harjoituksen, eli kymppi pahemmin raastamatta aikaan 47:28. Tavoitteena puolikkaalle on alittaa 1h 45min. Tapahtumassa (Terwapuolikas) on sopivasti jäniksiä, jotka juoksevat myös tuohon aikaan, joten siihen perään ajattelin ryykätä ja katsoa miten äijän käy.

Tässä kun olen nyt reilun viikon kevennellyt, niin on tullut mieleen, että noinkohan olen treenannut ihan päin seiniä aiemmat pari vuotta. Kehitystä ei ole juurikaan tapahtunut. Nyt kuitenkin, kun toissa viikon sunnuntaina juoksin viimeisen pitkän lenkin 24km, sen jälkeen palauttelin torstaihin asti ennen kuin tein seuraavan kovan treenin (kuusi kilometrin vetoa) ja taas kaksi välipäivää, ennen eilistä kymppiä, niin kylläpä on kulkenut mukavasti omaan tasoon nähden.

Tullut varmaan juostua peruskestävyyslenkit liian lujaa ja sen takia kovemmissa harjoituksissa olen ollut valmiiksi väsynyt. Nyt sen eron on huomannut, kun on päässyt näihin kahteen viimeiseen treeniin hyvin levänneenä. Täytyy tulevaisuudessa tiputtaa PK -lenkkien tehoja ja panostaa muutenkin enemmän palautumiseen.
 

Tupu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Minimitavoite täyttyi, eli 1h 45min alittui reilulla puolella minuutilla. Salaa haaveilin jopa 1.39.xx ajasta, mutta ei tänään. Reiluun kolmeentoista kilometriin rullasi ihan hyvin, mutta sitten jämähti pohkeet ja ensimmäistä kertaa ikinä lonkka alkoi kipeytymään. Myös yleinen väsymys iski jossain 15 kilometrin kohdalla. Sinnittelin kuitenkin maaliin.
 

Fordél

Jäsen
Minimitavoite täyttyi, eli 1h 45min alittui reilulla puolella minuutilla. Salaa haaveilin jopa 1.39.xx ajasta, mutta ei tänään. Reiluun kolmeentoista kilometriin rullasi ihan hyvin, mutta sitten jämähti pohkeet ja ensimmäistä kertaa ikinä lonkka alkoi kipeytymään. Myös yleinen väsymys iski jossain 15 kilometrin kohdalla. Sinnittelin kuitenkin maaliin.

Onnittelut, se on aina juhlan paikka kun pääsee tavoitteeseen. Alle 1.45 kun juoksee niin siinä on jo mainio meno vauhdillisesti. Ei muuta kuin treeniä alle ja kohti 1.39 -alkavaa aikaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tupu

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Minulla olisi edessä Joensuu Runin 10km noin 2 viikon päästä. Tavoitteeni on juosta kymppi alle tuntiin. 57 minuutilla alkuiseen aikaan olisin todella tyytyväinen. Pitää vaan pyrkiä tekemään omaa juoksua, eikä lähteä liian kovaa alussa, niin uskon pääseväni tavoitteeseeni.

Harjoitteluni on koostunut viimeiset viikot seuraavasti: Maanantai yli tunnin kävely, tiistai lepo, keskiviikko työn puolesta mainosten jako, torstai noin 3-5 km lenkki, perjantai liikuntavuoro, lauantai lepo ja sunnuntai pitempi hölkkä lenkki. Tänään poikkesin harjoittelurytmistä ja kävin juoksemassa cooperin 2400m:ä (entinen ennätykseni cooperissa 2300m:ä) ja sen jälkeen kävelin 2500m:ä ja loppuun vielä hölkkäsin 2550 metriä.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Polvet olleet kipeinä ja olen vain sauvakävellyt tällä viikolla kaksi kertaa. Tärkeintä on nyt painon pudottaminen. Hauskaa on se, että sauvakävelen suurin piirtein sitä vauhtia, jota "juoksin" kuukausi vähän toista sitten.

Kyllä se kymppi vielä menee tuntiin. Mutta jos tänä vuonna saisi ryömittyä kympin puoleentoista tuntiin, niin hyvä. Ehkä sauvakävellen? Nuorena olen kävellyt tuota vauhtia 30 kilometriä.

Pari viikkoa sitten juoksin kaksi tuntia. Se tuntui hyvältä, sellaiselta mitä pitää olla. Toki jo haaveilen ultramatkoista. Siihen pystyy aikaisintaan vuonna 2022. Voi olla ettei milloinkaan, mutta tavoitteita ja haaveita on kai hyvä olla. Olen myös huomannut, etten enää ole se hitain menijä pääkaupunkiseudun kiverillä kuntoradoilla.
 

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Minimitavoite täyttyi, eli 1h 45min alittui reilulla puolella minuutilla. Salaa haaveilin jopa 1.39.xx ajasta, mutta ei tänään. Reiluun kolmeentoista kilometriin rullasi ihan hyvin, mutta sitten jämähti pohkeet ja ensimmäistä kertaa ikinä lonkka alkoi kipeytymään. Myös yleinen väsymys iski jossain 15 kilometrin kohdalla. Sinnittelin kuitenkin maaliin.
Ainakin jäi seuraavalle juoksulle vielä nälkää kun on varaa parantaa. Itse juoksin pitkään näköetäisyyden päässä 1:45 jäniksestä. Silti aika tavoitetta ei oikeastaan ollut, vaan tein ihan oman juoksun ja tuijottelin vain omaa vointia. Lopputuloksena oli 1:47 eli tyytyväinen saa olla mun kunnolla.

Viimeistelin puolikkaalle muuten niin että tein reilut kaksi viikkoa ennen kisaa viimeisen pitemmän lenkin (15km) ja sen jälkeen löysäsin harjoittelun. Toiseksi viimeisellä viikolla vain 8km juoksua. Viimeisellä viikolla ennen puolikasta maanantaina 8km hitaasti ja torstaina 2km hitaasti, palauttava, ja launtaina siis kisa. Tärkeinpänä ideana siis levätä jalat kuntoon, viime hetken reenit ei kuntoa paranna. Mitä muut on tehneet ennen maratonia/puolikasta?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tupu

Tupu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Ainakin jäi seuraavalle juoksulle vielä nälkää kun on varaa parantaa. Itse juoksin pitkään näköetäisyyden päässä 1:45 jäniksestä. Silti aika tavoitetta ei oikeastaan ollut, vaan tein ihan oman juoksun ja tuijottelin vain omaa vointia. Lopputuloksena oli 1:47 eli tyytyväinen saa olla mun kunnolla.
Mehän ollaan sitten juostu melkein samaa vauhtia. Mulla tosiaan tuli jalkakipuja ja väsymys iski pahemman kerran. 15 kilometrin jälkeen alkoi tulla yli viiden minuutin kilometriaikoja. Hitain kilometri oli 18:a, jolla meni 5.15. 1:45 jänikset ottivat minut kiinni jossain pari kilometriä ennen maalia ja ajattelin, että siinä meni tavoiteaika. Sanoivat ohi mennessään olevansa puoli minuuttia tavoiteaikaansa edelle. Siihen vauhtiin sitten iskin viimeisillä voimilla kiinni ja stadionilla kuittasin vielä porukan ohi.
 

Glove

Jäsen
Olipa kamala lenkin alku kolmen viikon tauon jälkeen. Pohkeet jumitti ensimmäisen parikymmentä minuuttia aika jäätävästi. Onneksi palautuivat kävelemällä aika nopeasti niin tästä lenkistä tuli sitten intervallireeni. No, parempi kuin ei mitään. Huomenna kävellään ihan suosiolla, torstaina on sali ja perjantaina hölkkäämään. Lauantaina lepo ja sunnuntaina taas kävelemään. Sounds like a plan.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Tänä vuonna on maaliskuusta alkaen tullut palattua juoksuharrastuksen pariin. Sitä edeltävät 9kk meni taloa rakennellessa ja sitä edeltävät 4v työmatkapyöräillen.

Vuosina 2011 ja 2012 juoksin yli 600km vuodessa. sen jälkeen n. 100 km/vuodessa mutta on siellä kaksi välivuotta ilman juoksulenkkiä (2014 ja 2018). Pyöräily onneksi piti kunnon yllä ja viime vuonna hcr meni karvan yli kahteen tuntiin. Rakennusprojekti vei kuntoa alaspäin kun ei oikein urheilua tullut vierellä harrastettua. Nyt on kuitenkin tänä vuonna 460km juoksua takana ja lauantaina hcr2020 pitäisi mennä alle 2h. Oma ennätys on 1:54 enkä usko ihan siihen pääseväni, olen tyytyväinen kun menisi alle kahden tunnin.

Lauantain puolikas on mulle vasta alku ja haluan alkaa tuosta kiristämään juoksuvauhtia ja päästä myös alle 4h maratontulokseen. Mulla on ylimääräistä painoa n. 10kg pudotettavana ja juoksumäärän nostamisella sekä syömistottumusta muuttamalla tuo tavoite on ihan realistinen.

Tsemppiä muille pimeään syksyyn, muistakaa näkyä.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Mittari näyttää nippa nappa alta sataakahtakymmentä kiloa, joten ylipainoa on 30 kiloa. Laihduttaminen on prioriteetti, jotten riko niveliäni tässä uudessa tulemisessani, vaikka mieli tekisi juosta joka päivä. On sauvakävelykin ihan ookoo mutta mutta, eihän se juoksemista ole (terävä havainto).
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On sauvakävelykin ihan ookoo mutta mutta, eihän se juoksemista ole (terävä havainto).
Niin koska sittenhän se olisi sauvajuoksua, vai onko olemassa sauvajuoksua vai kutsuttaisiko sitä sitten ihan vaan juoksuksi vaikka olisikin sauvat kädessä? Sillä sauvakävelyhän on täysin eri laji kuin tavallinen kävely ilman sauvoja mutta juoksussa tietääkseni tällaisia määritelmiä ei ole, eli juoksu taitaa olla vaan juoksua sekä sauvoilla taikka ilman.

Tuollaisen Bubismin merkeissä lauantain Helsinki City Runia odotellessa, pahaa kielekäyttöä tämä seuraava mutta kaikki fyysinen tekeminen tuntunut viime viikot lähinnä ihan perseeltä ja vähän harmittaa, että syyskuun alkaessa meni homma ihan sairasteluksi ja sen jälkeen siitä jalkautumisen jälkeen tuntunut ihmeen nihkeältä kaikki ihan kuin mistään ei palautuisi.

No, nyt on ollut kevyt viikonloppu ja kuluva viikko ihan vaan elpymisen merkeissä, maanantaina kävin peruskympin ja eilen hain virettä nin että 4 km vähän ripeämpää n. 4.45 vauhdilla ja siihen kolme kilsaa hitaammin vielä loppupalautteluksi. Katsellaan jos vire löytyisi ja jalat ja koko ukko olisi vähän edes tuoreina ettei tarvitsisi lähteä turhaan läpihölkkäilemään lauantaina, vaan saisi vähän sitä iskua päälle mitä siellä oli tarkoitus saada aikaiseksi.

No, ei se nyt sentään hölkkäilyksi mene mutta sanotaanko että se mitä vauhdinpidon kannalta heinä-elokuussa piti itsestäänselvyytenä esim. tätä puolikasta ajatellen, ei tällä hetkellä ihan sitä enää ole. Tai olo on todella epävarma näiden viime viikkojen tuntemusten ja vireen vuoksi, kun juoksu on ollut kaikkea muuta kuin helppoa ja mukavaa.

Katsotaan mitä tuleman pitää.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässähän onkin vielä ihan hyvin otatuksia tiedossa: lauantaina City 5, Vantaan maratonilla maratonviesti eli 1/4 maraton ja siitä vielä parin viikon päästä olisi Kaarinan maraton, jonne ilmoittauduin puolikkaalle. Kiva vielä tiristää tähän loppukauteen muutama otatus ja ehkä jotain ihan järkeviä tuloksiakin voi tulla, vaikka aika jumissa on kyllä koko kroppa tällä hetkellä.

Kävin tiistaina taas harrastamassa ehkä kaikkein siisteintä juoksemista, eli maastojuoksua Itä-Vantaan maastojuoksusarjassa Hakunilassa. Näitä on tiedossa vielä 6.10. ja 20.10., ja tarjolla 4,1 km mittainen pätkä nurmea ja hiihtoladun pohjia. Lisätiedot, ilmoittautumiset ja edelliskerran tulokset täältä: Vantaan hiihtoseura (linkki Vantaan hiihtoseuran sivuille). Suosittelen lämpimästi.

Tsemppiä kaikille vielä syksyn kisoihin ja tapahtumiin ja hyviä treenejä. Nyt on paras aika vuodesta juosta ja maantietä kyllä riittää!
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Tänään kävin juoksemassa 5km. Tulos oli 26 minuuttia ja 39 sekuntia. 1km kierrosajat olivat 05:04, 05:23, 05:25, 05:32 ja 05:14. Kyllä tämä valaa uskoa siihen, että ensi viikon lauantaina Joensuu Runilla 10km menee reippaasti alle tuntiin.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Tullut nyt vähän vaihtelua reeniohjelmaan. Juoksemisen määrä vähentynt, pallopelei ja lihaskuntoa tilalle. Tekee ihan hyvää vaihdella välillä, jotenkin tuntuu taas raikkaalta ja ihan kuin lähtisi "uudestaan" juoksemisen pariin.

Pääasiassa kelitkin suosineet niin on kyllä hienoa ollut.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tänään olin pikku darrassa kannustajana Helsinki City Runissa. Olin paikalla katsomassa naisten pers... eikun liikunnan iloa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli käytyä City Runilla ja pitkän kaavan saunomiset päälle porukalla, kiva päivä sekä ilta ja enemmän aamulla päätä särki kuin mitään muita paikkoja.

Aika oli 1.39 ja risat eli ei nyt omaa vanhaa ennätystä tullut rikottua, mutta jos sillä motivoisi itseään talven lenkeille että keväällä 2021 aika olisi esim. 1.37 ja rippeet päälle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös