Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 562 548
  • 3 877

Fordél

Jäsen
Otanta on toki äärimmäisen lyhyt, mutta ensimmäistä kertaa aikoihin juostessa ei ole alkanut sattua mihinkään ja olo seuraavana päivänä lenkin jälkeen on paljon freesimpi kuin aiemmin. Liekö vain sattumaa vai voiko oikeasti kengillä olla noinkin iso merkitys?

Kyllähän kengillä on iso merkitys juoksuun ja miten juoksu vaikuttaa kroppaan, tekniikalla toki myös. Jalat ottavat niin paljon iskua juoksun aikana, että ei ole ihan sama millä tohveleilla juoksee. Ja toki miten juoksee vaikuttaa myös asiaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kolme noin kahden tunnin lenkkiä olen ehtinyt noilla juosta ja ero vanhoihin on uskomattoman iso. Otanta on toki äärimmäisen lyhyt, mutta ensimmäistä kertaa aikoihin juostessa ei ole alkanut sattua mihinkään ja olo seuraavana päivänä lenkin jälkeen on paljon freesimpi kuin aiemmin.
Onneksi olkoon, olet luultavasti löytänyt itsellesi sopivat tossut. Mulla on jopa kahdet sopivat tällä hetkellä, Adidaksen Solar Boostit ja Skechersin GoRun 7:t. Tosin nyt on tauon jälkeen huili menossa. Perinteinen kesälomatauko jatkui loppuviikosta pyytämättä ja yllätyksenä akillesvaivan merkeissä. Melkein kuukauden juoksutauko, joten ainakaan juoksusta se ei tullut. Paras veikkaus on ikä. Viimeksi vastaava vaiva iski kesken lenkin (Mizunot jalassa silloin muutama vuosi sitten), meni ohi n. viikossa.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Onkos kellään suositella hyvää juoksutakkia?

Tärkeää olisi hengittävyys ja se että se kestäisi edes hiukan sadetta.

Täyttä sadetakkia en tartte sillä rankkasateella en juokse.
 

Fordél

Jäsen
Onkos kellään suositella hyvää juoksutakkia?

Tärkeää olisi hengittävyys ja se että se kestäisi edes hiukan sadetta.

Täyttä sadetakkia en tartte sillä rankkasateella en juokse.

Haglöfsin Shield - takilla on menty vuosia, ja olen ollut todella tyytyväinen. Kyseessä on hyvin kevyt ja ohut takki, joka kuitenkin pitää suht hyvin sadetta, hylkii tuulta ja samalla kuitenkin hengittää. Sopii mainiosti juoksuun.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Haglöfsin Shield - takilla on menty vuosia, ja olen ollut todella tyytyväinen. Kyseessä on hyvin kevyt ja ohut takki, joka kuitenkin pitää suht hyvin sadetta, hylkii tuulta ja samalla kuitenkin hengittää. Sopii mainiosti juoksuun.

Ei näytä ainakaan helpolla löytyvän enää. Onkohan tuo L.I.M shield päivitetty versio? Haglöfsin tuotteet ovat yleisesti olleet kyllä todella hyviä.

Löytyi hyvä diili Salomon outspeed 3l:stä ja millet huronista.

Katsotaan onko kumpikaan niistä hyvä, muuten pitää varmaan etsiä lisää haglöfsin valikoimista.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Ei näytä ainakaan helpolla löytyvän enää. Onkohan tuo L.I.M shield päivitetty versio? Haglöfsin tuotteet ovat yleisesti olleet kyllä todella hyviä.

Tietoa ei ole, mutta vaikuttaisi päivitetyltä versiolta. Ihan samanlainen kuvaus kuin Shieldistä aikanaan Haglöfsin sivuilla.

Löytyi hyvä diili Salomon outspeed 3l:stä ja millet huronista.

Katsotaan onko kumpikaan niistä hyvä, muuten pitää varmaan etsiä lisää haglöfsin valikoimista.

Eiköhän noista löydy. Salomonilta löytyy myös laadukkaita tuotteita.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Tietoa ei ole, mutta vaikuttaisi päivitetyltä versiolta. Ihan samanlainen kuvaus kuin Shieldistä aikanaan Haglöfsin sivuilla.



Eiköhän noista löydy. Salomonilta löytyy myös laadukkaita tuotteita.

Juu yleensä näin. Heidän juoksuvyöstä osui aivan maanantaikappale ja vetoketju hajosi alkujaan.
 

Kuubextra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes
Nyt on kaikki nähty ja kuultu taas. Nimittäin puhutaan liikuntariippuvuudesta FB:n Juoksu-ryhmässä. Linkki Juoksu-ryhmässä oleville:


Lainaan kyseisen henkilön tiivistelmän liikuntariippuvuudesta:
Liikuntariippuvuudessa ilo liikunnasta on hävinnyt ja pakonomainen liikunta hallitsee elämää. Liikuntariippuvaiselle haastavaa on mm
seuraavat asiat:
Kyvyttömyys kontrolloida liikunnan toistomäärää.
Toistuva liikunta fyysisitä ongelmista huolimatta.
Kyvyttömyys kontrolloida liikunnan intensiteettiä.
Liikunta hallitsee vapaa-aikaa.
Liikkuminen mieluummin, kuin yhteisen ajan viettäminen ystävien tai perheen kanssa.
Liikunta ärtyisyyden, levottomuuden ja muiden kielteisten tunteiden välttämiseksi.

Enpä tuosta luetteloinnista voi ensimmäistäkään riviä allekirjoittaa.

Varovainen pitää olla jos alkaa juokseminen maistua! Ei helvetti, pakko odotella sateita ja kehnompia kelejä että vituttaa ulkoilu kuten ilmeisesti tervettä ihmistä kuuluukin. Mahtaa olla kyseisen artikkelin kirjoittalla veressä jotain muuta kuin kilpailuviettiä, kenties.

Nyt vituttaa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitoksia hyvistä ajatuksista.

Tollasessa kympin tavotteessa kiinnostaisi vähän erilainen treeni. Tähän mennessä olen aina treenannut maratonia varten ja sitä varten tehdyillä ohjelmilla. Kymppiä varten tulisi treenattua varmasti eri tavalla, mikä antaisi uutta ärsykettä niin kropalle kuin etenkin mielelle. Kympin tavoitetta puoltaisi sekin, että suhteessa parhaan aikani olen juoksut nimenomaan kympillä eli kympin enkkani on suhteessa kovempi kuin mihin olen pystynyt puolikkaalla ja maratonilla.

Täytyykin vielä tutustua harjoitusohjelmiin, jolla treenataan 5000-10 000 m matkoille.

Kympille treenaamisessa on sekin kiva puoli, että kisailla voi vähän enemmän. Maratoneja pystyy hyvin juoksemaan maks 2-3 vuodessa, mutta kympin voi tirvaista harva se viikko. Lisäksi se treenaaminen on tosiaan jossain määrin mielekkäämpää ja vaihtelevampaa, vaikka eihän siinä ihan älyttömän suurta eroa olekaan. Vauhtikestävyyttä sopivasti tasavauhtisen reippaan muodossa (kuten maratontreenissäkin) ja kaveriksi vähän kovempaa vk:ta ja sopivasti maksimikestävyyttä esim tonnin tai kahden tonnin vetojen muodossa. Tärkeintä noillekin matkoille treenatessa on kuitenkin juosta riittävästi. Pitkä lenkkikin minusta tarvitaan, mutta ei välttämättä ihan niin pitkä kuin maratontreenissä ja kun maratonille treenetessa pitkä lenkki on nimenomaan lajinomainen täsmäharjoitus, jota ei ihan hipihiljaa kannata tehdä, niin kympille treenatessa sen voi köpötellä tosikin kevyenä, koska varsinaisesti kehittävät treenit ovat sitten vähän muita.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Onhan tuossa kovaa juoksemisessa oma viehätyksensä. Ja mitä mieltä jostain Cooper-testistä itse olikaan 25v sitten.

Lauantaina pitäisi mennä puolikas virallisesti kellottamaan. Saatan silti vetää 5km 97%-tehoilla huomenna. Ihan vaan siksi että se on kivempaa kuin perusPK-tamppaus. Valehtelisin jos väittäisin etteivät ratajuoksut kiinnostaisi itseänikin. Toki myös vuoriultrat. Ja aika paljon siitä väliltä.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan tuossa kovaa juoksemisessa oma viehätyksensä. Ja mitä mieltä jostain Cooper-testistä itse olikaan 25v sitten.

Lauantaina pitäisi mennä puolikas virallisesti kellottamaan. Saatan silti vetää 5km 97%-tehoilla huomenna. Ihan vaan siksi että se on kivempaa kuin perusPK-tamppaus. Valehtelisin jos väittäisin etteivät ratajuoksut kiinnostaisi itseänikin. Toki myös vuoriultrat. Ja aika paljon siitä väliltä.

Keskiviikkonahan on Helsingin Pukinmäessä Jyryn järjestämä vitosen kisa, jossa on kaikentasoisia menijöitä mukana ja kynnys matalalla. Mukaan vaan testaamaan! kilpailukalenteri.fi
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
Onhan tuossa kovaa juoksemisessa oma viehätyksensä. Ja mitä mieltä jostain Cooper-testistä itse olikaan 25v sitten.

Lauantaina pitäisi mennä puolikas virallisesti kellottamaan. Saatan silti vetää 5km 97%-tehoilla huomenna. Ihan vaan siksi että se on kivempaa kuin perusPK-tamppaus. Valehtelisin jos väittäisin etteivät ratajuoksut kiinnostaisi itseänikin. Toki myös vuoriultrat. Ja aika paljon siitä väliltä.

Vieläkö vetelet Bostoneilla?

Tuli ostettua uudet Boston 9:t tuossa työkengiksi menneellä viikolla. Kyllä, ne pinkit.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vieläkö vetelet Bostoneilla?

Tuli ostettua uudet Boston 9:t tuossa työkengiksi menneellä viikolla. Kyllä, ne pinkit.

Joo,mä juoksen Bostoneilla (ei pinkit) nyt kaikki kovemman vauhdin juoksut. 10km verran ollut pari kertaa jaloissa ja sitten noita vitosia. Nyt la pääsee toivottavasti vajaaksi puoleksitoista tunniksi jalkaan. Sitten hommasin toiset Addut peruslenkeille eli Solar Glide 19. Saavat jakaa tuota tehtävää vanhojen Cumuluksien kanssa. DS-Trainereillakin on oma roolinsa. Jalkaan mm. maravauhtisille lenkeille ja pidemmille jos tarkoitus mennä alle vitosta.Nyt ei tossuja hetkeen tarvitse uusia.

Kiitti @Snakster vinkistä, mutta nyt jää väliin vaikka kesäloma alkoi eilen. Jatketaan treenejä kotosalla, kun työtkään eivät häiritse. Viime viikolla tuli niistä huolimatta 80km mittariin. Koitetaan elokuussa vetää 70-100km/vk mutta ei mielellään yli koska sitten menee helposti vanha mies rikki.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Onhan tuossa kovaa juoksemisessa oma viehätyksensä. Ja mitä mieltä jostain Cooper-testistä itse olikaan 25v sitten.
Cooper-testi on muuten jännä. Paras noteeraukseni on 2850 metriä, vaikka juoksua olen harrastanut jo 15 vuotta. Ei vaan mene enempää, ja lähinnä tuntuu että ongelma on siinä että olen maksimivauhdiltani aivan pirun hidas juoksija, ja se 3000 metrin vauhti alkaa olla jo lähellä omaa huippuvauhtiani vaikka se hassulta kuulostaakin. Avovaimonikin juoksee minua nopeammin lyhyitä pyrähdyksiä, vaikka ei juoksua harrastakaan. Ja koulussa olin aina 100 metrin juoksussa hitain. Ehkä ongelma johtuu siitä, että omaan erittäin lyhyet jalat (lahkeiden tuumakoko 30 on minulle aivan liikaa), jotka ovat toimivat kyllä pitkillä matkoilla mutta kovaa niillä ei pääse. Hitaasti hyvä tulee kai sitten.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Ei ole vanhaksi tulemista. Olen koko elämäni vihannut juoksua. Siis lenkkeilyä, pallon perässä juokseminen taas on parasta mitä voi olla.

Keväällä ostin garminin kellon ja liikunnanpuutteessa otin sieltä jossain vaiheessa testiin juoksuohjelman. Maltillisesti sellaisen, joka tähtää 5 km kisaan huikeaan 25 minuutin loppuaikaan. Tätä ohjelmaa on nyt jotain 6 viikkoa takana, ja jotenkin oudosti sitä vaan odottaa, että tulisipa se seuraava lenkki taas pian. Tässä nyt etuna se, että viikon treenit aina vaihtelevat ja osa treeneistä on suht lyhyitä. Ei ole vielä alkanut maistua puulta.

Saapa nähdä, kauan tämä suonenveto kestää. Syksyllä alkaa taas muut lajit, joten juokseminen ainakin vähenee, mutta ainakin nyt olisi suunnitelmissa noin lenkki per viikko silloinkin tehdä. Ellen siis ole tullut järkiini jo siinä vaiheessa.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuo nopeus @K.A.H on varmaan aika paljon sitä mitä tulee geeneistä tai nuoruudesta. Ja se varmaan on osalla se rajoittava tekijä päästä kovempiin tuloksiin. Itsellä tuo on taas aina ollut hyvällä mallilla ja kun koko lapsuus tuli futista pelattua niin se on siellä aina ollut. Nyt sitten harjoittelemalla tulee esiin. Kestävyyttä on paljon helpompi rakentaa kuin nopeutta.

Mulla Cooperin enkka on vuodelta 1997, Lpr sotakoulun hiekalla juostu 3200m. Nyt vois olla aika joku päivä käydä testaamassa. 10pv sitten vitosen vedossa (19.20) ekat 3km meni 11.22.

ja silloin @Myyrä tietää että harrastus on hyvällä mallilla kun odottaa seuraavaa lenkkiä. Joskus ollut toisinkin myös täällä.

edit: paljon @Snakster cooper liikahtaa? Eiks sulla femma ole kuitenkin 18 ja osia. Meneekö 3400-3500m?
 
Viimeksi muokattu:

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
edit: paljon @Snakster cooper liikahtaa? Eiks sulla femma ole kuitenkin 18 ja osia. Meneekö 3400-3500m?

17.32 juoksin viime kesänä vitosen ja kolmosen 10.10. Toissa talvena juoksin Liikuntamyllyssä 200 m radalla Cooperin viimeksi ja taisi mennä 3440 m. Kymppi meni syyskuussa Tallinnassa katureitillä 36.38.

Nyt onkin kondis viime kesää oleellisesti huonompi, kun kevät oli vaivojen takia rikkonainen. Vitosen olen juossut nyt 18 43 ja jos vaikka huomenna menisi sinne 18.20 tuntumaan niin olis hyvä. Toisaalta nyt on parin viime viikon aikana tullut taas treeneissä pikkuisen juoksemisen iloa tekemiseen, joten tuntuu, että tässä voi syksyksi vielä päästä ihan hyvään kuntoon. Viime viikolla vedin 5x1000 m kolmen minuutin palautuksilla 3.44, 3.39, 3.34, 3.30 ja 3.30. Vähitellen...
 

Fordél

Jäsen
Kympille treenaamisessa on sekin kiva puoli, että kisailla voi vähän enemmän. Maratoneja pystyy hyvin juoksemaan maks 2-3 vuodessa, mutta kympin voi tirvaista harva se viikko. Lisäksi se treenaaminen on tosiaan jossain määrin mielekkäämpää ja vaihtelevampaa, vaikka eihän siinä ihan älyttömän suurta eroa olekaan. Vauhtikestävyyttä sopivasti tasavauhtisen reippaan muodossa (kuten maratontreenissäkin) ja kaveriksi vähän kovempaa vk:ta ja sopivasti maksimikestävyyttä esim tonnin tai kahden tonnin vetojen muodossa. Tärkeintä noillekin matkoille treenatessa on kuitenkin juosta riittävästi. Pitkä lenkkikin minusta tarvitaan, mutta ei välttämättä ihan niin pitkä kuin maratontreenissä ja kun maratonille treenetessa pitkä lenkki on nimenomaan lajinomainen täsmäharjoitus, jota ei ihan hipihiljaa kannata tehdä, niin kympille treenatessa sen voi köpötellä tosikin kevyenä, koska varsinaisesti kehittävät treenit ovat sitten vähän muita.

Totta. Ennätyksen tavoittelu ei olisi vuoden aikana muutaman kisan varassa (tapaus maraton) vaan kympin voisi juosta vaikka harvase viikko. Onko sulla vinkkejä, että mistä löytyisi hyviä kympille tähtääviä harkkaohjelmia? Tavoitteena siis tyyliin reilusta 50 minsasta tiputtaa vuodessa johonkin 45 minsaan.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Totta. Ennätyksen tavoittelu ei olisi vuoden aikana muutaman kisan varassa (tapaus maraton) vaan kympin voisi juosta vaikka harvase viikko. Onko sulla vinkkejä, että mistä löytyisi hyviä kympille tähtääviä harkkaohjelmia? Tavoitteena siis tyyliin reilusta 50 minsasta tiputtaa vuodessa johonkin 45 minsaan.

Daniel's Running Formula on kirja, josta löytyy hyviä ohjelmia kaikille matkoille välillä 800m - maraton. Sen saa näköjään esim Amazonista alle kahdella kympillä ja on myös Ad Libriksen valikoimissa tasan kahdella kympillä. On muutenkin erinomaisen hyvää luettavaa liittyen kaikkeen juoksuharjoitteluun.

Runner's worldin sivuilla on myös hyviä ohjelmia. Esim tästä löytyvät kahdeksan viikon ohjelmat ovat minusta varsin hyviä: How to run your perfect 10K (bonuksena näissä pääsee treenaamaan matikkapäätä, kun matkat on ilmoitettu maileissa.)

Kympillekin treenatessa tärkeintä on kuitenkin laittaa lenkkarit jalkaan riittävän monta kertaa viikon aikana. Noin yleisestikin ottaen olen vahvasti sitä mieltä, että jos treenimääriä kasvattaa ja tavoitteita koventaa, niin ensimmäinen steppi on lisätä treenikertoja viikkoon. Sen jälkeen voi lisätä yksittäisten lenkkien kestoa ja vasta viimeisenä lisätä yksittäisten treenien tehoa.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Olen viime aikoina juoksulenkeilla keskittynyt aika paljon hengitystekniikkaan samalla. Mielenkiintoista huomata, kuinka paljon siinäkin voi suorittaa niin erilaisilla tavoilla. Varsinkin se tekniikka, kuinka paljon hengittää ilmaa kerralla nenän kautta sisään. Nenän lihaksia käyttämällä (sieramia suurentamalla) pystyy näköjään aika helposti saamaan enemmän ilmaa sisään, ja pitää syvempää hengitystä yllä hieman hengästyttävämmissäkin mäissä.

Varmaan olettekin aina tienneet, mutta joskus asiat ovat jopa liian yksinkertaisia, eikä niitä edes tajua ennenkuin huvikseen testaa :)
 

hege

Jäsen
Nyt on ollut hyvä lenkkivuosi ja lenkit rullannut kivasti kun on vauhtia pitänyt matalampana ja nopeuden osalta panostanut lyhyeen kerta viikossa lenkkiin, tosin nyt olen pitänyt lenkit yleisesti aika lyhkäsinä mutta tahti on ollut tiukempi (kun salit oli kiinni, niin tuli joka päivä juostua ainakin se 2,5 km eli ns. ulkosalille ja takaisin missä juoksu oli se alkulämmönotto).
Eilen rupesi kuitenkin oikea polvi kenkkuilemaan ja tuntuu hieman hitaalta eli ahdisti aamulla kun kokeili juosta ja tuntuukin tässä paikallaan kankealta kun suoristaa. No nyt on kyllä lenkkeillyt pitkään ilman ongelmia ja ei pieni tauko tee pahaa. Aina vain pistää ärsyttämään kun paikat tuntuu klesoilta, ehkä pitäisi katsoa toisia kenkiä nykyisten rinnalle kun oikeastaan yksillä kengillä menty viimeinen vuosi.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kesäloma loppui tänä aamuna ja ihan tyytyväinen olen kun neljän viikon loman aikana juoksua kertyi 297,5 kilometriä.

Päättynyt viikonloppu oli hyvä kokonaisuus, lauantaina 17 kilometriä ja eilen sunnuntaina 25 kilometriä.

Molemmissa tavoite oli puhtaasti pk-suoritus ja sykkeen pidin jatkuvasti 135 tuntumassa, joka tietenkin maastosta riippuen tietää välillä melkoista hissuttelua, ettei lähde nousemaan.

Tavoitesyke onnistui hyvin ja molemmissa lenkeissä keskisyke oli samainen 136, lauantain 17 km lenkillä keskivauhti oli 5.08 ja sunnuntain pitkällä lenkillä keskivauhti tuolla keskisykkeellä oli 5.18.

Alkaa olla mielessä sellainen, että nyt kun lokakuun cityrun on tuleva tavoite ja mm. sitä varten nyt on tullut viriteltyä, niin olisiko tässä otettava syksylle 2021 Vantaalle tavoitteeksi omien nelikymppisten kunniaksi ihan kunnon maraton.

Väitän, että alkaa olla ihan hyvällä mallilla pohja jo nyt saati jos tässä vielä vuoden sitä varten hakee lisää kuntopohjaa ja pitkiä pätkiä alle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös