Mainos

Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

• 590 450
  • 3 977

Rafael

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Bristol City
Tein juuri pitkähkön vauhtilenkin. Aikalailla tasan 15km:n lenkki ja keskisyke oli 171. Helvetin hieno olo jälkeenpäin, kun homman on takana. Sen sijaan viimeisen viiden kilometrin olo oli hulvattoman tuskaisaa. Ei voi kun ihmetellä, kuinka huonon olon elimistö voi luoda. Aivot yrittää tehdä kaikkensa, että tyhmä ihminen lopettaisi rääkkäyksen. Sen sijaan toinen osa aivoista tappelee vastaan. Vielä surkeamman olosta teki se, että nestevarastot tyhjenivät tässä helteessä aika nätisti ja pienet vilunväristykset ravisutti suihkusta tullessa.

Tällaisen pitkän vauhtilenkin funktio meikäläisellä on omasta mielestä enemmän mielen kuin kehon harjoittamista. Itsensä rääkkäämistä on tosin vaikea oppia kestämään. Nyt täytyy muistaa tehokas nestetankkaus. Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon elimistö kuluttaa nestettä tällaisella lenkillä...

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Itse jostain syystä tykkään juosta todella kuumalla. En muuten varsinaisesti nauti helteestä. 18 kilometrin lenkki ilman vettä pitkähihainen paita päällä helteessä on nautinto vailla vertaa. Ja sen jälkeen 1,5 litraa omenanmakuista Novelle Frissia...

Eilen oli lämmin päivä ja tuli vedettyä hieno lenkki. Ohitin muuten kaksi kertaa maratonin MM-vitosen.

Juostiin toki eri suuntiin samaa lenkkiä.

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Tein juuri pitkähkön vauhtilenkin. Aikalailla tasan 15km:n lenkki...
Vedin samanmoisen lauantai-iltapäivällä. Ja vika vitonen oli ihan kamala, johtui siitä etten ollut syönyt kunnollista lounasta pohjalle, vaan jotain pannukakkua nyrhin ja kittasin kahvia.

Taas muistaa.

Mustis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion Palloseura, Kalevan Pallo
Jeespoks, minäkin jatkanut jouksuhurmosta ja itseasiassa jalat tuntuvat jo paljon paremmilta. Joka lenkin jälkeen kevyttä verryttelyä ja jääpussia olen pitänyt kipeiden penikoiden päällä. Vielä tuntuu lievää kipua juostessa,mutta ei mitään hälyytttävää. Toisaalta kovalle alustalle meno pelottaa jo ajatuksenakin. Juoksu maistuu,joten eikun tultapäin:)

Aivan, ja kiitokset kaikille kipeiden penikoiden hoitoon vinkkejä antaneille!

kapa76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Venyttely on maailman typerintä

Venyttely. Joku mainitsi sen täällä ja en jaksa lukea tätä ketjua koska täällä kirjoittavat varmaan : Hei kävin ostamssa juuri 150 euron juoksutakin !, tyypit. Mihin vitussa sellaista tarvitaan tai jotain 80 euron paitoja juoksua varten. Ainakin sellaisia kavereita löytyy ... Voi puuh. Onko mitään väliä mitä on päällä kun juoksee. Vanha teepaita, shortsit / verkkarit ja kaikista halvimmat kengät missä on kantapää, päkiä ja pronaatio jutut. Käyttääkö joku täällä "trendivaatteita" juostessaan ?

Älä ikinä venyttele koskaan koska jos sinun täytyy venytellä lopeta urheilu. Saatat loukkaantua tai paikkasi venähtyä. T: Jalka niskan taakse koska vaan.

Joka arkipäivä 10km tai puolitoista tuntia. Viikonloppuna lepoa.

Mustis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion Palloseura, Kalevan Pallo
Venyttely. Joku mainitsi sen täällä ja en jaksa lukea tätä ketjua koska täällä kirjoittavat varmaan : Hei kävin ostamssa juuri 150 euron juoksutakin !, tyypit. Mihin vitussa sellaista tarvitaan tai jotain 80 euron paitoja juoksua varten. Ainakin sellaisia kavereita löytyy ... Voi puuh. Onko mitään väliä mitä on päällä kun juoksee. Vanha teepaita, shortsit / verkkarit ja kaikista halvimmat kengät missä on kantapää, päkiä ja pronaatio jutut. Käyttääkö joku täällä "trendivaatteita" juostessaan ?

Älä ikinä venyttele koskaan koska jos sinun täytyy venytellä lopeta urheilu. Saatat loukkaantua tai paikkasi venähtyä. T: Jalka niskan taakse koska vaan.

Köyhille kallista, inisijöilllekkin samanhintaista. Terv. 159e juoksekengät omistava välineurheilija.

NHL

Jäsen

Itsekään en ikinä venyttele, tai joskus tosi harvoin jos jotain paikkaa kivistää. Tällä hetkellä on 150e tossut joista tuli maksettua n. 80e. Aiemmin ostelin noita kalliita tossuja ja ovathan ne toki hyviäkin, mutta välissä tuli kokeiltua 40e reebokeja (lähtöhinta tosin ehkä enemmän) ja hyvin kulki niilläkin. Itse omistan parit juoksemiseen tarkoitetut sukat, mutta muuten tulee juostua ihan normi verkkareissa/shortseissa ja yleensä päällä joku vanha paita.

Mutta jos on varaa/halua ostaa kalliita lenkkivaatteita niin eikai siinä mitään pahaa ole? Jokainen ostakoon omilla rahoillaan mitä haluaa. Voihan sitä hiihtää puu-suksillakin...

Eilen kävin juoksemassa kevyehkön 13km...sen jälkeen kotiin, pidin reilun tunnin tauon, söin ja join hieman ja käväisin vielä juoksemassa kovan 5 kilsan lenkin...

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns

Hmm, niin kauan kuin kaikki tuntemani huipputason suunnistajat venyttelevät, taidan itsekin pitäytyä heidän esimerkissään enkä seuraa näitä sankareita jotka aina jauhavat venyttelyn turhuudesta ja sitten tuloksissa sen näkeekin.

Näytä meille menestyvä kilpaurheilija joka ei venyttele niin palataan sitten asiaan uudestaan. Yhtälailla tavis-lenkkeilijäkin hyötyy venyttelystä käsittääkseni erityisesti palautumisen ja maksimaalisen harjoitteluhyödyn kannalta.

mm. @suunnistus.net
"Lihaksen rentoutuessa (esimerkiksi rentouttavan venyttelyn avulla) lihaksen lepopituus lisääntyy. Lepopituuden lisääntyminen näkyy sekä liikkuvuuden että koordinaatio- ja tasapaino- ominaisuuksien paranemisena. Mitä laajempiin liikeratoihin urheilija kykenee, sitä parempi lajitekniikka hänellä on myös mahdollista saavuttaa (olettaen, että liikelaajuudet on hankittu lihasten elastista rakennetta rikkomatta). Kestävyysvalmennuksen kannalta ajateltuna koordinaatio- ja tasapaino-ominaisuuksien kehittäminen palvelee useimmissa tapauksissa myös liikkuvuusominaisuuksien kehittämistä. (Mero ym. 1997, 196).
"

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
ja sitten tuloksissa sen näkeekin.
Eipä sitä tuloksen takia juostakaan ja katsota sykemittarista oliko kivaa. Tuloksen takia juoksevan juoksemisesta puuttuu juoksemisen ilo, ja sen mukana kaikki. Sykemittariväki ja jännittäjät sitä paitsi häviävät yleensä elämäntapajuoksijoille tuolla poluilla. Kun vielä yleensä lopettavat lyhyeen, niin eipä siitä paljon käteen jää.

Sykemittariväki ei välttämättä ole venyttelijäväkeä, mutta tässä tapauksessa näin lienee.

TmiT

Jäsen
Suosikkijoukkue
<Your ad here>
Eipä sitä tuloksen takia juostakaan ja katsota sykemittarista oliko kivaa. Tuloksen takia juoksevan juoksemisesta puuttuu juoksemisen ilo, ja sen mukana kaikki. Sykemittariväki ja jännittäjät sitä paitsi häviävät yleensä elämäntapajuoksijoille tuolla poluilla. Kun vielä yleensä lopettavat lyhyeen, niin eipä siitä paljon käteen jää.

Sykemittariväki ei välttämättä ole venyttelijäväkeä, mutta tässä tapauksessa näin lienee.

Niin no... Itse juoksen lähinnä omaksi ilokseni ja peruskunnon vuoksi, omistan sykemittarin ja venyttelen ennen ja jälkeen lenkin, enkä tunne olevani ihmisenä sen huonompi, mitä mainitsemasi "elämäntapajuoksijat". Tiedän muutamia juoksua harrastavia, jotka eivät juurikaan venyttele, mutta tämä on niin yksilöllistä.

Itselleni venyttely on erittäin tärkeää, sillä tällainen 190/90 -kokoinen rumilus ei ole luonnostaan ruumiinrakenteeltaan juoksija... Ilman venyttelyä tuskin enää juoksisinkaan. Sunnuntaina juoksin 20km, jos en olisi venytelly, tuskin olisin lähdössä illalla töitten jälkeen kymppiä juoksemaan. Mutta mikäpäs näissä makuasioissa ja tottumuksissa kinastellessa.

Fordél

Jäsen
No en nyt tiedä ovatko nämä mitään makuasioita. Menee samaan luokkaan varmasti kun aikoinaan kinastelut liikunnan terveysvaikutuksista. Toki kaikille venyttely ei ole niin pakkoasia kuin muille, mutta esimerkiksi itse kuulun niihin, jotka eivät pysty liikkumaan täysipainoisesti ilman venyttelyä.

Juoksen pari kolme kertaa viikossa ja siihen päälle muuta lajia niin ilman venyttelyä moinen viikottainen liikuntamäärä ei olisi mahdollista, sillä paikat olisivat ihan liian jumissa. En todellakaan pidä venyttelystä, mutta se on vaan pakko tehdä joka treenin jälkeen, jotta lihakset palautuvat lepopituuteen. Ne, jotka eivät venyttelyä tee, eivät kyllä tee omille lihaksilleen liikunnalla palvelusta. No, mutta omapa on päätös.

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
No, mulla ei ole lihaksia. Ei tarvii venytellä.

Mun venyttelyistä voi lukea enemmän muutama sivu taakse päin.

Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
Itse pyrin juoksemaan joka päivä ja venyttelyistä ei ole tietoakaan. No, ehkä kerran kahdessa viikossa venyttelen puoli tuntia. Yleisesti ottaen suosin hidasta alkuvauhtia, jota säestää hidas keski- ja loppuvauhti.

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Oikein pelottaa tulla tänne ammattilaisten seuraan, koittakaa kestää.

Pari kysymystä koskien huonokuntoista hölkkääjää(tai paria) joille juoksu on ainoastaan kävelystä tehostettu tapa liikkua.

Suositelkaa Helsingissä urheilujalkineliikettä tossujen ostoon ja kertokaa aika minimivauhdilla suoritetulle lenkille, jolla saattaisi muutaman kilon tiputtaa + onko paljon mainostettu aamulenkki vesilasillissella oikeasti niin tehokas?

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
KUNTO! Huono, yllättävän huono...
SYKE! Tuntuu nousevan helposti...
Urheilua olen kuitenkin harrastanut koko elämäni, kuntourheilua vaan en juuri ollenkaan...

...JUOKSUASENTO! Asento tuntuu (ja näyttääkin näyteikkunoista peilattuna) liian etukenoiselta. Asento ei tunnu yhtään luontevalta, muttei myöskään väkisin taaksepäin nojautuminen. Miten kehitän juoksuasentoni optimaaliseksi?

Lainaamani perusteella mun veikkaus on, että olet tähän asti viihtynyt enemmän kuntosalin puolella? Jos näin, niin sinulla voi olla sellainen tilanne, että olet treenannut enemmän etupuolen lihaksia (esim. rintaa) yläkropassa suhteessa selkään. Lihakset pyrkivät tällöin vetämään sua etukenoon (juoksu)asentoon. Koska selkälihaksesi ovat suhteessa heikommat, niin luonnollinen pystympi juoksuasento tuntuu sinulle luonnottomalta. Neuvo on, että pyrit samanaikaisesti kiinnittämään huomiota myös selan lihasten treenaamiseen ja systemaattisesti opettelet pystympää juoksuasentoa, niin kyllä se selkä siitä vahvistuu ja oikea juoksuasento alkaa tuntua luonnolliselta.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Venyttely. Joku mainitsi sen täällä ja en jaksa lukea tätä ketjua..

En tiedä oliko tämä kokonaisuudessaan pelkästään sarkastinen viesti, mutta eipä ainakaan naurattanut.

Helppo heitellä varmaan tällaisia viisauksia (tai vitsailla asialla), mikäli ei ole itse pelannut/urheillut ikinä mitään sellaista, missä menee o i k e a s t i paikkoja hajalle. Laittakaa vaan hei isän 70-luvun ruskeat, saksitut verkkarit ja talousmarkan BeFreet jalkaan! Ja ei kun juoksentelemaan. Jos johonkin paikkaan koskee ni kantsii luovuttaa ja alkaa käymään vaikka kirjastossa.
Pahoittelut vielä että jaksan yrittää vaikka kolme suurta polvileikkausta on takana, kaikki 24:ään ikävuoteen mennessä.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue

En nyt tiedä mistä sykemittarit tulivat mukaan, ihan kyse on toisaalta juuri Fordelinkin mainitsemasta lihasten maksimaalisen liikkuvuuden säilyttämisestä muita urheilulajeja varten. Tuloksellisuus tarkoittaa myös sitä, että juostusta lenkistä on jotain hyötyäkin joko suoraan juoksukunnon kannalta tai sitten muita urheilulajeja tukien.
Yleensä elämäntapajuoksijan erottaa kilpajuoksijasta siitä, ettei elämäntapajuoksija uskalla ottaa omista opeistaan mittaa ja tyytyy "voittamaan" juoksijoita pururadoilla, siinä missä juoksija vetää jotain määrättyä treeniä johon ei välttämättä kuulu säntäily.

Ja sinun masokistisuutesi on kyllä jo tunnettu asia, muttei sitä voi pitää minään meriittinä, koska näytät nauttivan enemmän siitä että pystyt tekemään asiat mahdollisimman raskaalla tavalla. Ts. eipä muitten kannata kauheasti ottaa mallia.

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Kesälomalla olen käynyt lenkillä kolmisen kertaa viikossa. 8-10 km:n lenkkejä juoksen. Ongelma on, että olen huono venyttelemään minkä takia pohkeet ja alaselkä on usein tukossa. Juoksin perjantaina lenkin enkä venytellyt. Viikonloppuna olin jonkun verran tukossa ja nyt tiistaina menin ensimmäistä kertaa lenkille. Kahden kilometrin jälkeen jo alkoi pohkeet olemaan täysin tukossa. Johtunee venyttelyn puutteesta?

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Ja sinun masokistisuutesi on kyllä jo tunnettu asia, muttei sitä voi pitää minään meriittinä, koska näytät nauttivan enemmän siitä että pystyt tekemään asiat mahdollisimman raskaalla tavalla.
No en kai mä masokisti ole, jos juoksemisen tarkoitus on pitää hauskaa?

Juokseminen ei tee kipeää, en vedä oksennusrajalle, en tee juoksemisesta tiedettä. Tuloksena on se, että olen ollut täysin terve vuodesta 1996 lähtien. Juokseminen maistuu, enkä usko, että kunto on huonoimmasta päästä. Tulee tuolla poluilla paahdettua ohi sykemittarijampoilta, joilla on ahdistunut ilme, kun personal coachin antamat arvot eivät täyty. "Pitää kai vaihtaa kenkää?" "Näissä housuissa on varmaan vika." "Mitä luulette, kannattaako vaihtaa Hugo Bossin juoksulaseista Armaniin. Olen huomannut, että Bossin lasien kanssa väsyttää."

Kuka on todellinen masokisti?

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
No en kai mä masokisti ole, jos juoksemisen tarkoitus on pitää hauskaa?

Juokseminen ei tee kipeää, en vedä oksennusrajalle, en tee juoksemisesta tiedettä. Tuloksena on se, että olen ollut täysin terve vuodesta 1996 lähtien. Juokseminen maistuu, enkä usko, että kunto on huonoimmasta päästä. Tulee tuolla poluilla paahdettua ohi sykemittarijampoilta, joilla on ahdistunut ilme, kun personal coachin antamat arvot eivät täyty. "Pitää kai vaihtaa kenkää?" "Näissä housuissa on varmaan vika." "Mitä luulette, kannattaako vaihtaa Hugo Bossin juoksulaseista Armaniin. Olen huomannut, että Bossin lasien kanssa väsyttää."

Kuka on todellinen masokisti?

Kyllä se on mielestäni jo masokismia, kun käytännössä kehut sillä että juokset mahdollisimman huonoilla kengillä mahdollisimman paljon eli kenkien elastinen vaste katoaa täysin puhumattakaan nyt jo alkuaan olemattomista vaimennusominaisuuksista. Tai helle-lenkit pitkähihaisessa paidassa, vielä korostaen monessa viestissä sitä paidan pitkähihaisuutta, ihan kuin henkilökohtainen asuvalinta jotenkin olisi merkityksellistä missään muussa mielessä kuin itsensä rääkkäämisessä.

Kuntosi on varmaankin erittäin hyvä, mutta väittäisin että jäisit merkittävän paljon samoja kilometrimääriä tahkoavalle määrätietoiselle harjoittelijalle, jos kilpailuun menisit. Pointti on myös se, että saman kunnon saa pienemmällä, tieteellisemmällä, harjoittelulla tai sitten samalla määrällä saa kovemman kunnon, jos taas pahamaineisesti harjoittelee "oikein".

Terveys on eri asia kuin pitkäkestoinen fyysinen suorituskyky, voi olla että 20 vuoden päästä et enää juoksekaan, ikinä enää.
Faija ei ole ollut kipeänä kohta 40 vuoteen ja kilpaurheilu-uransa aikana kyllä muistaakseni venytteli, voidaanko tästä vetää johtopäätöksiä :)

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Kuntosi on varmaankin erittäin hyvä, mutta väittäisin että jäisit merkittävän paljon samoja kilometrimääriä tahkoavalle määrätietoiselle harjoittelijalle, jos kilpailuun menisit. Pointti on myös se, että saman kunnon saa pienemmällä, tieteellisemmällä, harjoittelulla tai sitten samalla määrällä saa kovemman kunnon, jos taas pahamaineisesti harjoittelee "oikein".
Varmasti jäisin.

Mutta mitä hyötyä minulle olisi siitä, että juoksisin puolimaratonin pari minuuttia kovempaa? Joutuisin sitä paitsi todennäköisesti juoksemaan vähemmän. Elämä olisi ikävämpää. Pitäisi miettiä asioita, jotka vievät turhaa energiaa. Energiaa, jota voi käyttää juoksemiseen.

On minussa sen verran egoistia, että tuntuu hyvältä jättää poluilla porukkaa. Ja jos joku ohittaa, niin harmittaahan se. Mutta kun se tapahtuu ehkä 2-4 kertaa vuodessa, niin kyllä sen kestää. En kuvittele sentään olevani paras.

Kuinka pitkäkestoista tavoitteellinen harjoittelu on? Kyllä minulla aluksi oli tavoite, kun aloin juosta. Se oli pudottaa yläasteen 2000 metrin testissä aika alle kahdeksan minuutin 11.58:sta. Se onnistui: 7.09. Sen jälkeen ei tavoitetta ole ollut. Juokseminen nimittäin alkoi maistua.

Monella tutulla oli yläasteaikoina päämääriä, harjoitusohjelmia ja tavoitteita. Yksi urheilee nykyään. Monet eivät harrasta liikuntaa ollenkaan.

Ei pitkähihaisen paidan kanssa juokseminen ole kärsimys, vaan nautinto. Ei juostessa pidä tulla kylmä, vaan lämmin. Eix vaan?

Kaivanto

Jäsen
Muuten, Hannes "Hymyilevä Hannes" Kolehmaisella oli naamasta päätellen vielä hauskaa, mutta sitten tuli sekuntikellon kanssa juokseva Paavo Nurmi, joka oli kärttyisä yrmy, joka ei puhunut edes muijalleen. Tuloksensa olivat kyllä hyviä.

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Muuten, Hannes "Hymyilevä Hannes" Kolehmaisella oli naamasta päätellen vielä hauskaa, mutta sitten tuli sekuntikellon kanssa juokseva Paavo Nurmi, joka oli kärttyisä yrmy, joka ei puhunut edes muijalleen. Tuloksensa olivat kyllä hyviä.
Niin, loppuikohan tämä leikki nyt tähän... kiitos vaan.

Kercs

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa & taskuraketit
Niin kuin Jörkka aikoinaan sanoi, vain minä itse tiedän mistä minua kutittaa. Jokainen venyttelee tai jättää venyttelemättä, juoksee alasti tai seitsemät untuvatakit niskassaan, ihan miten itse parhaimmakseen näkee. Jokainenhan on oman kehonsa ja mielihyvän paras asiantuntija.

Itsekin käyn melko aktiivisen säännöllisesti vetelemässä tossua toisen eteen ympäri vuoden. Asfaltti, hiekka, puru, juoksuratojen kumipinnoite - kaikki käy, ja uskoisin, että jokainen tottuu kaikkiin, kun hiljalleen lähtee lenkkipituutta nostelemaan. Kengät ovat halvat adidakset, mutta hyviltä ne ovat tuntuneet tähän asti, eikä mitään jalkavaivoja ole ollut.

Venyttelyä tulee itsekin harrasteltua, vaikkeivat mitään pitkiä sessioita olekaan, perusvenytyksiä minuutti pari. Venyttelykin oikeastaan vain hölkän jälkeinen tapa, sen suuremmin sen vaikutuksiin tutustumatta, mutta kai se sitten jotenkin auttaa! Itse kuitenkin henkilökohtaisesti pidän tärkeämpänä jalkojen ilmaan nostelun juoksusessioiden jälkeen kuin venyttelyä. Jalat ovat seuraavana päivänä kohtuullisen tukossa, mikäli ei pääse (vaikkapa seinää vasten) nostamaan jalkapohjia kohti kattoa. Nämä on näitä henkilökohtasia juttuja, mutta kannattaa kokeilla.

Mielellään sitä juoksisi enemmänkin, jos vaan kiireiltä pystyisi. Viime vuosina minimissään se 50 kilometriä viikossa näitä juoksualustoja niellään kuitenkin. Yli sadan ei olisi mitään mahdollisuuksia eikä haluja, paitsi lomilla asianlaita on toinen.

Miten on, tekeekö hölkkäävä kansa jotain oheisharjoittelua juoksun kulkevuutta silmällä pitäen, kuten nämä etuheilauttelut yms.?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy